Közlemény

Collapse
No announcement yet.

A 424-es gőzmozdony

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    A 424-es gőzmozdony

    Hali! Nemrég akadtam erre a könyvre, ami felidézte bennem gyermekkoromat, amikor ezek a monstrumok harsányan sivítva, gőzfelhőt eregetve és jellegzetes széngázszagot árasztva tolattak az állomásokon...
    Megrendeltem és nem csalódtam, egy szakmailag érdekes, sok képpel és infóval tüzdelt igényes kiadvány.
    424-es, az első 90 év (Könyv) Kovách László

    Click image for larger version

Name:	2014826_5.jpg
Views:	1
Size:	109.2 KB
ID:	157444

    #2
    Nagyon örülök(nék!)ennek a témának! Nagy gőzös rajongó vagyok de nem valami gyűjtő vagy ilyesmi hanem csak a gyerek és fiatalkori emlékek miatt!A szülőfalumon át járt a Nyíregyháza-Dombrád-i kis vonat!(keskeny nyomtávú!)Még kis csávó(nem apacsavo!)koromban kis gőzösök húzták!Persze akkor az nekünk maga volt a tüzes ördög!Hatalmas és fújtató,robogó,száguldó csoda!Néha a szüleim be vittek a Nyíregyházi pályaudvarra és ott aztán a létező legfélelmetesebb de egyben legcsodálatosabb mozdonyt volt szerencsém látni(néha!).....a 424-est!!!!Aztán azt is villamosították!Na jó hogy a ZÁHONYi vonal!!!!!Azon ment és jött a nagy tesótól a cucc!!!Aztán Ózdra kerültem és ott még a 70-es évek közepén is 424 járt Miskolcra!......de még a 80-as évek közepén is volt a Ferencvárosi fűtőházban 2db katasztrófa szerelvényt húzott!Nem tom meg van-é még!Szeretem ezeket az élettel teli járműveket!
    Che, St.Z.350 és 6 további látogató kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Gyermekkoromban teljesen normális volt a gőzmozdony , még életemben először a balatonhoz egy ilyen segítségével jutottam el ! Nem kis nosztalgiát érzek tehát az efféle mozdonyok látványa iránt ...
      Nagyon szerencsésnek érezhetem magamat azért is mert az ország néhány keskeny nyomtávú vasútjai közül négy is a - mondhatni - szűkebb pátriámon belül található (mátrai , felsőtárkányi , lillafüredi , szilvásváradi) !!!
      Ezek még a mai napig is üzemelnek (ajánlom őket motoros túrák kikapcsolódó részeként , ha a társaság vevő az ilyenekre ... a menetrendet pedig az árakkal együtt meg lehet találni a neten ... ) szerintem akkora élményt nyújtanak a résztvevőknek , hogy még évek múlva is megemlegetik ...
      De ha kell , és érdekel valakit ezek után, nagyon szivesen utána nézek ...!
      Che, St.Z.350 és 2 további látogató kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        Előző életemben a vasútnál szolgáltam (24 éve ) az 1920(?) as vasutassztrájk nyomán elrendelték hogy a mozdonyszolgálatnál dolgozó mérnököknek mozdonyvezetői vizsgát kell tenni annak érdekében, hogy egy esetleges újabb sztrájk során őket lehessen vonatokra vezényelni, biztosítva ezzel a vonatforgalom egy részét. Ezt a jó szabályozást a szocialista vasút is átvette, így nekem is le kellett vizsgáznom mozdonyvezetésből. Mivel azonban az én időmben már csak elvétve volt gőzös forgalom, így a gőzös vizsga kimaradt az életemből. Ennek ellenére (jogosulatlanul) de volt alkalmam vezetni néhány nosztalgia járaton közlekedő gőzöst. Mondhatom különleges élmény volt a villany és a dizel gépekhez képest. Az ember érzi hogy egy ilyen gép vezetéséhez tudás kell . A mai kor autóira átfordítva a dolgot , valahol az automata és hagyományos váltós kocsiközötti különbséggel lehetne érzékeltetni a dolgot. Ami különlegesen megfogja az embert a gőzösökben, az hogy a szemed láttára alakul át a kémiai energia hővé, majd mozgási energiává. Az egyenes vonalú alternáló mozgás, forgó mozgássá... Prüszkölve köhögve lódul neki a vas az útnak háta mögött több száz tonna tömeggel. A kazánajtót kinyitva pedig látod a tűz ördögének megzabolázott táncát mely energiát ad e hatalmas gépezet megmozdításához. A gép kezelését teszed pedig annak a veszélynek tudatában amely egy kazánrobbanás során egy 520-as kazánját áthajította Fonyód állomásépülete felett a 7-es útra a 70-es években. Számomra ezeket a gondolatokat jelenti egy gőzmozdony amely a technika fejlődésének rohamában egy-egy nosztalgiajárat alkalmával itt-ott megmutatja magát, emlékeztetve arra hogy a gépészmérnöki tudás (automatikák és elektronika nélkül) mikre volt képes (És legyünk őszinték a 424-es - bár legendás típus - nem a csúcsát jelentette az akkori magyar mérnöki tudásnak , és iparnak). Na nem akartam ünneprontó lenni ez utolsó gondolattal. Szép gép ez a Bivaly , Nurmi vagy ahogy becézték. Szívesen látnék egy példányt a modellgyűjteméneyemben és a síneken is , szívesen hallgatnám a kettős csillagfúvó hol fütyülős, hol mély kiütését.
        No befejezem ,meg is hallgatom a "magyar gőzmozdonyok" hanglemezemet ))
        sinter, OdinHEM és 8 további látogató kedvelte ezt.

        Komment


          #5
          Ba701
          Prüszkölve köhögve lódul neki a vas az útnak háta mögött több száz tonna tömeggel. A kazánajtót kinyitva pedig látod a tűz ördögének megzabolázott táncát mely energiát ad e hatalmas gépezet megmozdításához.
          Kevés olyan csodálatos dolog van, mint egy működő gőzmozdony!

          A kaposvári állomástól pár száz méterre nőttem fel, így gyerekként nekem minden vasárnapi programom része volt, hogy a gyalogos vasúti felüljáróról néztem a mozdonyokat. Kis 275-ösökrendezték a vonatokat, meg a 411-esek húzták a nehéz szerelvényeket. A gyorsvonatokat 424-esek húzták. Ha a peronon álltam és befutott egy 424-es, mint egy sárkány, gőzzel fújt be mindent, félelmetes és egyben varázslatos volt...Sajnálom a mai gyerekeket, hogy nem ismerik ezt az élményt...A füst terelő lemeze miatt nekem ez volt a kedvencem!

          Kevés olyan gép van, aminek annyira jól látható a mechanizmusa, annyira lenyűgöző, mint egy ilyen hatalmas gőzmozdony...

          Fiatal koromban sok Moldovát olvastam. Az Akit a mozdony füstje megcsapott c. könyvét oda-vissza többször is.

          Ja, gyorsan meg is rendeltem a 424-esről szóló könyvet.
          Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2015 febr. 27, 23:04.

          Komment


            #6
            igen , Moldova könyveket én is nagyon szerettem (őrség panasza , bűn az élet ...) így az általad említett : "Akit a mozdony füstje megcsapott " című remeket is ! Amíg élek el nem felejtem ennek a könyvnek azt a részletét , amikor az atkári vasutasok fogadnak, hogy talicskával milyen messzire tudja az egyik a másikát eltolni ... ! . Ezen a jeleneten az olvasás közben legalább 15 percet röhögtem ....
            Az "őrség panaszát " pedig a sereg-ben olvastam (már amikor hagyták ) , a katonai könyvtárból kölcsönzött könyvet rendszerint a matrac és a sodrony között tároltam , és amikor valamelyik agyoniskolázott "krumplivirágvárományos" ezt felfedezve elolvasta a könyv címét az alsóágyról (felső ágy matraca alatt tároltam... ) , fennhangon megjegyezte :
            - nézd már a marhát , még a szabadidejében is a honvédséggel , meg az őrséggel van elfoglalva !
            szinte sírtam a röhögéstől , főleg hogy ez a magas kvalitású egyén a körlet pk. beosztást tudhatta magáénak ...
            Bár ezeknek az emlékeknek vajmi kevés köze van a gőzmozdonyokhoz , és csak úgy feltörtek az emlékek , így kénytelen vagyok a nem ide kívánkozó kis szösszenet miatt elnézéseteket kérni , így ha nagyon OFF voltam kérem moderáljátok ...

            Komment


              #7
              Szerintem nem voltál ,,off"!
              Hová a csudába írhatnók meg réges-régi jó,rossz emlékeinket ha nem a Veteránoknak!Különben is a nevünkből adódóan mivel a ,,Fórumon"vagyunk a közt érdeklő dolgokat bárki elzengheti!(főleg kultúrált,baráti módon!)Az egyik közösségi oldalon beléptem egy régi katona társ kereső helyre de őszintén szólva a bunkó hangnemen és az egymás lealacsonyítására tett kísérleteken kívül mást nem találtam!Sajnos nagyon ritka hogy valaki az esze miatt haladjon előre.Sokkal többre jut aki a butaságát kellő agresszivitással párosítja!Főleg igaz a közt szolgáló testületeknél!(Habár úgy hírlik vannak már bizonyos előre lépések!)
              Más:Sajnos könyvet venni az én csillagászati összegű roki nyugdíjamból nem igen tudok!AZ Antikváriumokban szoktam böngészni ha éppen a kúltúra terjesztésének ez ősi eszközének valamely példányát szeretném magamévá tenni!Zárójelben megjegyzem:Furcsa szerzet az ember van aki egész életébe nem vesz könyvet a kezébe és van aki ügyel arra nehogy hü...n haljon meg és azélete vége felé szinte pánikszerűen gyűjti a tudást!Még az sem számít hogy szinte azonnal el is felejti!De ami lényeges az felejthetetlen!

              Komment


                #8
                Pár éve külföldi vasútbarátoknak szerveztek egy különvonatot, amelyet a hazai szakaszon 2 424-es vontatott.
                keptar.trainmodeller.hu/var/albums/vasutifenykepek/P8260013.jpg
                Megvan videón is az indulás, de élőben valami állati jó hangja volt a két gépnek.
                Ma már lehetetlen küldetés lenne ezt megcsinálni, mindössze egy működő 424-es maradt. De azt sem nagyon fűtik már be.
                Amikor csak tehetem, kiviszem a gyerekeket a gőzmozdonyos menetekre, egyre kevesebb van belőlük, ritkán látni ilyet. Jó, ha havonta van 1, és legtöbbször a 109-es gőzös megy vele.

                Komment


                  #9
                  Angliában jónéhány "vasúttörténeti park" van ahol futtatják időnként hosszú pályákon a gőzösöket, sőt kimondottan születésnapi partikat is tartanak kifiuknak. Persze pénzért, de nyilván igy sem fedezi a felújitási költségeket
                  Maygarországon futottak még a Truman gőzösök, magyar számmal 411-es.
                  https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:MÁV_411
                  Ezek a háború után kerültek ide valami bagó pénzért, mert az USA hadsereg nem szállitotta vissza azokat
                  Vagy 60 évvel ezelött volt egy vonatbontó a Bp. XIII.kerületben és kijártunk oda csodálni a rozsdás vasakat
                  Aztán "hozzám került" egy gyári tábla

                  Click image for larger version

Name:	alco1631.jpg
Views:	104
Size:	84.4 KB
ID:	212605
                  A tábla mozdonya ma Angliában hever pótalkatrésznek egy másik ugyanilyen tipusú gőzöshöz

                  Komment

                  Ugrás az oldal tetejére
                  Working...
                  X