Közlemény

Collapse
No announcement yet.

I. Mit tegyünk, ha nem indul a régóta nem használt egyhengeres Pannónia”¦?

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    I. Mit tegyünk, ha nem indul a régóta nem használt egyhengeres Pannónia”¦?

    Mit tegyünk, ha nem indul a régóta nem használt egyhengeres Pannónia”¦?
    (kezdőknek és persze nem csak kezdőknek”¦)

    Gyakran előfordul, hogy rugdossuk, mármint a berúgó kart, esetleg toljuk is, de nem akar indulni, mit tegyünk?

    A Pannónia ugyan nem egy bonyolult szerkezet, de öreg gépek ezek, így bizony meg tudja tréfálni a gazdáját. Nem mindegy persze, hogy kezdjük újraindítani. Van a „még az előbb ment, csak most nem indul”, valamint van a „már régóta állt”, esetleg a „nem is a miénk”, csak segítségül hívtak, azaz nem ismerjük a motor előéletét helyzetek.
    Én ez utóbbiakról írom le a tapasztalataimat:


    Mi is kell a működéshez? Benzin – levegő – szikra – megfelelő nyomás.


    Akkor nézzük egyenként:


    Amit minden motoros tud, ki kell csavarni a gyertyát, megnézni, van-e szikra? Igazából akár van szikra, akár nincsen, ha nem akarjuk kínlódásosra venni a dolgot, bosszúsan visszatolni a harmadik utcából, és tényleg foglalkozni akarunk a motorral, akkor érdemes rászánni azt az egy-két órát, és szisztematikusan átnézni mindazt, ami a motorjának a működéséhez kell.


    Kezdetnek csavarjuk ki a gyertyát, és próbáljuk mozgatni a berúgó kart, majd ujjunkkal befogva a gyertyanyílást. A berúgókar ellenállásának különbségéből, ill. az ujjunkkal érezhető nyomás-szívás különbségéből a megfelelő kompressziót érezni fogjuk. (Persze tudom, atmoszférában, vagy bar-ban kellene mérni a sűrítési végnyomást, de ilyen mérőóra nem mindennapos eszköz, ezért marad a javasolt megoldás, ami némi tapasztalattal azért érzékelhető.)


    Ha nincs elég kompresszió (aminek fő oka a kopottság, ill. a főtengely szimeringek kopottsága, sérülése, rugójának gyengülése, vagy a tömítő ajak megkeményedése lehet), akkor valószínűleg sikertelen lesz az indítás. Ha be is indul, abban nem sok köszönet lesz benne, és nem marad más, mint a hengerfúrással, dugattyúcserével többnyire a főtengely csapágyak cseréjével járó felújítás, aminek része a blokkban a szimeringek és csapágyak cseréje is. (Ez egy egyhengeres Pannóniánál közepes árfekvésű alkatrészekkel számolva kb. 50 ezer Ft, amibe belefér a kuplung lamellák és a kuplunglánc cseréje is. Cserében kapunk egy bejáratós blokkot, amivel kíméletesen lehet akár 50 ezer km-t is menni.)


    A hosszú, több hónapos, esetleg több éves állás esetén érdemes az egész tüzelőanyag ellátó rendszert is teljesen átnézni. A régi több éves rossz benzin felejtős, a tankból pedig érdemes minden trutyit leengedni.


    A következő elem a benzincsap, ami egyszerűsége ellenére nagyon meg tudja tréfálni az embert. Egyrészt a tankban képződő üledék (festékmaradványok, rozsda, stb.) jól el tudja tömíteni a benzincsap kanyargós járatait, másrészt a nyitó-záró kar alatti gumi tömítés furatai deformálódva, „megtökösödve” el tudnak úgy záródni, hogy azokon a benzin nem, vagy csak alig képes átfolyni. A jól működő csapon keresztül a benzincsőből egyenletes sugárban folynia kell a benzinnek zárt tanksapka esetén is, hiszen, ha az azon lévő kis szellőző furat eltömődik, az is okozhat gondot, le is állhat a motor menet közben. (Egy hajlítható, műanyag borítású vezeték darabbal szépen át lehet tisztogatni a benzincsap járatait, és a kimenő csonkba belefújva mind a három állásban: zárva-nyitva-tartalék ellenőrizhető, hogy amikor kell, szabad-e a benzin útja.)


    A benzincső nyilván cserélendő, hiszen megmerevedett, és feltétlenül ajánlott közbeiktatni egy kb. 200 Ft-os kis műanyag szűrőt (minden börzén kapható), ami a gyári szűrőnél finomabban szűr. (Van egy gyári szűrő a tankban a benzincsap fölött, egy kis szűrő a benzincsapban, és egy szűrő a karburátorban is, de mindegyik durvább az említtet kis műanyag szűrőnél.)


    A következő elem a karburátor, amit célszerű leszerelni, teljesen szétszedni és minden részét kitisztítani. Az alapjárati fúvóka és a nála nagyobb főfúvóka is rendesen el tud tömődni, a sűrített levegő, ill. műanyag sörte csodát tud tenni velük. Az úszóházban annak alján jellemzően rakódik le szennyeződés, szükség esetén hegyes kis fa fogpiszkálóvak az éles sarkok is jól tisztíthatóak, és a kidobandó fogkefék is jól jöhetnek ilyenkor.


    Az úszó tűszelepének jól kell zárnia, különben túlfolyik a rendszer. Ha nem, akkor finom krétaporral a fészkében forgatva becsiszolható. (A krétaport viszont jól le kell mosni róluk.)


    Az úszószint beállításához az üresjárati levegőcsavar kicsavarása után annak furatát használjuk, ahol a megfelelően a karburátor kb. 15 fokos a furat felé döntése esetén kell, kicseppeni a benzinnek a furatból. (Ez az érték nagyon hozzávetőleges, motoronként változhat, és elég nehéz beállítani. Az úszószintet mindenképpen úgy érdemes beállítani, hogy az oldalletámasztó használata esetén sem folyjon a karburátorból a benzin.)

    Az úszóban lévő benzinszint állítás az úszón átmenő tűs szelep a rovátkák segítségével történik a kettős drótba történő bepattintással a megfelelő magasságú rovátkába.
    Érdemes a súbert is megmozgatni ujjunkkal a karburátorházban, és ha lötyög, akkor nem igen állítható be a karburátor megfelelően. (Ha korábban ment a karburátorral a motor rendesen, akkor a súberben lévő redukciós tűt nem érdemes bántani, ha viszont nem tudunk róla semmit, akkor célszerű középre állítani.)


    Az egybe úszóházas karburátornál a szívató kis munkahengerének végén lévő gumi tömítés a homlokfelületén tömít, hosszú állás után megkeményedhet, és ilyenkor nem tömít rendesen, a motor vastagon füstöl, és nem akar felpörögni. A másik probléma az lehet, hogy a kis gumi pogácsa lecsúszhat a kis dugattyújáról, ráülve a furatra, és hiába gondoljuk, hogy szívatjuk a motort, valójában nem kap az indításhoz elég benzint, és nem is indul el.


    A felszerelt karburátornál gondot okozhat a fals levegő, amit jellemzően a hengerhez kapcsolódó talp vetemedése, ill, a karburátor torok és a henger közötti alumínium közdarab kikopása okozhat. (Falsot máshol is tud szívni a motor, így a rossz főtengely szimeringeknél, ill a forgattyús ház felek közötti tömítés hibája, ill. sérült forgattyúsház illeszkedő felületek esetén is, valamint a hengertalp alatt is.)

    Járó motornál a fals levegő jól kiszűrhető féktisztító spray használatával, hiszen az odafújt anyag hatására átmenetileg megszűnik a falsolás. Ha viszont el sem indul a motor és fals gyanús, akkor a henger és karburátorhoz vezető közdarab csatlakozásnál, valamint a közdarab és a karburátor csatlakozásánál be lehet kenni gépzsírral, ami szintén tömít átmenetileg, és ha ez volt a hiba akkor a hengernél Loctite 5920 pasztával javítható a tömítettség.
    Célszerű még a fémszálakkal töltött levegőszűrőt is benzinben átmosni, kitisztítva belőle minden olajos sarat képező port, aztán a kitisztított levegőszűrőt a benzinhez használatos olajjal beolajozni, hogy sehol ne legyen száraz.


    Folyt köv a II. részben...
    Boldi kedvelte ezt.

    #2
    Ezt a kettőt én átpakolnám a főoldalra cikknek. "Kicsit" több, mint egy átlagos fórum kezdés.
    sepy és mátéapu kedvelte ezt.
    Everything is better when you decide you don't care.

    Komment


      #3
      Szia!

      Én is jobban szerettem volna egyben látni, és a terjedelmi korlátok miatt szedtem kettőbe, meg itt-ott rövidíteni is kellett...

      Sajnos fogalmam sincs, hogyan kell átrakni...

      Üdv: Lemezjáték

      Komment


        #4
        fogalmam sincs, hogyan kell átrakni...
        Hát a legegyszerűbb, ha egyből cikket írsz.
        Főoldal --> jobb fölső sarok "create" "article" és "mehet" gomb.
        Everything is better when you decide you don't care.

        Komment


          #5
          Köszönöm a segítséget, megírtam, viszont bármit teszek, not published állapotban marad...úgyhogy csak én látom...

          Ráadásul a címhez tartozó képet sem tudtam beszúrni...

          Komment

          Ugrás az oldal tetejére
          Working...
          X