Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Megszorult dugattyú szerelése

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Megszorult dugattyú szerelése

    A napokban került hozzám egy P-10 es. Mindene megvan, első gazdás, papírok, élő tulaj, igazi sikertörténet, csak egy baja van szegénynek. Hónapokig víz alatt volt, mert elöntötte a sajó a garázst. A dugó nem mozdul. Már próbálkoztam petróval, WD 40-el, és melegítéssel is. Várom a véleményeteket

    #2
    Nálam az Izs-en sajnos az utolsó lehetőség, a dugattyú kiütögetése is komoly küzdelembe telt. Előtte hónapokig petróleumban áztattuk a dugattyút, finoman ütögettük, de semmi eredmény. Végül beáldoztuk a dugót, így legalább a hengert meg lehetett menteni egy fúrás (vagy csak hónolás, már nem is emlékszem) után. Így is nagyon sokáig kellett kalapálni (vascsővel, mert a fa nem bírta), hogy meginduljon. Szétszedés után kiderült, hogy a dugattyú a felületének jó harmadán-felén megragadt, így már érthető, miért volt olyan erős a kötés.

    Ütögetni persze először csak fával, hogy ha lehet, hogy legalább a többi alkatrész ne sérüljön. A dugattyú egy ilyen megragadás után azt hiszem amúgy is csere érett.

    Arra persze kíváncsi lennék, mit érez ilyen kalapácsoláskor a főtengely, főleg ha a csapágyak is összeálltak. Mi lelazítottuk a hengert (szerencsére nem f.h.p-n állt a dugó), és amennyire lehetett, átmozgattuk a főtengelyt. Hengert visszatettük, csavarokat meghúztuk, majd jött a dugattyú-kalapálás.

    Remélem a tiéd könnyebb helyzet lesz. Sok sikert!
    mir-mur kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Üdv!

      Nem akarlak elkeseríteni, de úgy tapasztaltam, hogy ha a Panónia nagyon meg van szorulva roncsolás nélkül nem oldható.
      Melegítés után ha nem tudod megindítani, akkor ez a helyzet. A lassú megoldás:gázolajjal megöntöd a hengert, minden nap kocogtatod, és lehet, hogy megindul (ez akár hónapok is lehetnek). Gyors megoldás, a dugattyú tetejét beszakítod és megpróbálod a halytórud károsítása nélkül a palástot úgy összetörni, hogy a csapszeggel lefelé lemenjen a hajtórúd.
      mir-mur kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        Ha gondolod megpróbálhatsz egy nekem már sokszor bevált dolgot,vegyél egy literes leggagyibb Colát ,öntsd fel aztán türelem-roncsolódás mentességet terem.(ez jó még minden hasonlóhoz-fékmunkahenger,karburátor,....)
        a rozsdától függően kb 1 hét, néha cserélheted a colát.
        Persze ezt a mutatvány csak akkor érdemes végigcsinálni ha mindenképp meg kell menteni a dugót--jelen esetben osztom az előző véleményt:óvatosan kitörni ,megfurni ,uj dugó.
        mir-mur kedvelte ezt.

        Komment


          #5
          joker eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          Ha gondolod megpróbálhatsz egy nekem már sokszor bevált dolgot,vegyél egy literes leggagyibb Colát ,öntsd fel aztán türelem-roncsolódás mentességet terem.(ez jó még minden hasonlóhoz-fékmunkahenger,karburátor,....)
          a rozsdától függően kb 1 hét, néha cserélheted a colát.
          Persze ezt a mutatvány csak akkor érdemes végigcsinálni ha mindenképp meg kell menteni a dugót--jelen esetben osztom az előző véleményt:óvatosan kitörni ,megfurni ,uj dugó.
          Ha jól értem a szavaidat igyak egy kólát, és dobjam el közben a kalapácsot. Így lesz roncsolás mentes. Ha nem megy két kólát igyak ? ( Bocs ! nem hagyhattam ki ) Köszi kipróbálom
          sepy, joshbono és chemotox kedvelte ezt.

          Komment


            #6
            Sziasztok!
            Van egy régi mondás felénk, ami már több évtizede tartja magát. Ami megállította, majd megindítja.
            A dugattyú és henger megmentése érdekében javaslom, hogy a henger belső felszínét vízálló zsírral kend be, ahol tudod, majd öntsd fel vízzel és várj,néha kocogtasd, de ne túl finoman, kevés és határozott ütéssel és a dugattyúra NE KALAPÁCCSAL üss rá, hanem rakj rá egy kemény fából készített dornit és ezt üsd, akkor a fa károsodhat, a dugattyú nem,ez már több Pannóniánál bevált. A rozsdát nem az okozza, hogy egy tárgy full vízben van, hanem az hogyha a víz csak felületi és időnként ki tud száradni, akkor oxigén éri és rozsdásodik, de,ha folyton utána öntöd a vizet akkor nem tud, csak minimálisan rozsda képződni, de az is csak hosszú idő után.(hónapok)
            Egyébként a gázolaj sem rossz, csak utána nem vállalnám a henger melegítését. A melegítés után csak a lehűlést követően ütötted a dugattyút és nem indult meg akkor elég masszív lehet a rozsda.
            mir-mur és soveny kedvelte ezt.

            Komment


              #7
              Melegítés után nem ütöttem meg. Kocogtatással csak ma próbálkoztam de nem sok eredménnyel. Most petróban ázik. Egyébként ami látszik a palástból, az nem tűnik vészesnek.

              Komment


                #8
                és vki próbálta már a rozsdamaróval??? :S

                --- Ez még eszembe jutott: ---

                bár pont ilyen esetem volt egy hete ktm cometen a hengerben beszorult a dugó. és akkorr wd40-el orrbaszájba fújtam és vártam egydarabig. és keményfával 1-2 órás küzdelem után lejött szépen a henger kisit karcolt de hónolható. a dugó ép lett .) csak gyűrű rozsdásak.
                bár az a szerencse hgy a főtengely csapágyak oké voltak..

                Komment


                  #9
                  Készítettem egy célszerszámot. Csináltam fotókat a munkamenetről amit majd felteszek.

                  Komment


                    #10
                    Az most nagyon jól jönne, mert a panninál nekem is hasonló gondom van!

                    Komment


                      #11
                      Már várom az eredményt, kíváncsi leszek,hogy sikerül mir-mur-nak.

                      Brumo, én nem próbáltam még rozsdamaróval, de nem is ajánlom, mivel az összetétele alapján a vasat is megrághatja némelyik készítmény, amit rozsdamaróként árusítanak. Bár értem a viccet.
                      A gyűrűknek, ha nincs válla, akkor a rozsdától vízpapír- gázolaj - ronggyal letörlés sor többszöri ismétlésével megszabadítható és üzembe állítható újra.
                      mir-mur és kedvelte ezt.

                      Komment


                        #12
                        joshbono eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                        Az most nagyon jól jönne, mert a panninál nekem is hasonló gondom van!
                        Nyugi küldőm ! Csak nekem a képek felrakásához segítség kell. A szerszám remekül működött, csak sajnos egy pillanatnyi figyelmetlenség "katasztrófához" vezetett. A henger lebillent a párnafáról, és a hajtókar kitört egy darabot a dugóból. Gondolhatjátok mit éreztem. A gyári alapméretes dugómnak annyi ! Ezért javaslom mindenkinek, hogy majd a szerszámomat csak oldalára fektetett helyzetben használja.
                        Utoljára szerkesztve a következő által: mir-mur; 2011 jún. 09, 20:22.

                        Komment


                          #13
                          Meg lehet próbálni nagynyomású zsírzóval, ha a megszorult dugattyú zárja a nyílásokat. Ehhez kell egy közdarab a gyertyanyílás és a zsírzógomb közé. Ezzel lehet a legnagyobb erőt kifejteni sérülésmentesen.
                          125-ös MZ-vel jártam úgy, hogy több heti áztatás után sem indult meg a dugattyú. Végső elkeseredésemben úgy döntöttem, széthúzom alatta a blokkot és kiütöm a dugattyút a hengerből. Levettem a bal deknit, rátettem a villáskulcsot a lánckerék anyájára és láss csodát, megindult a dugattyú. Dekni visszaszerel, henger lehúz, gyűrűk cserélve, a "csúzli" azóta is pöfög.

                          Komment


                            #14
                            Szeretném bemutatni a folyamatot hogyan sikerült szétszedni a megszorult P-10-es hengert. A célszerszám 3 fő részből áll: 1 tárcsa, amit a hengerfej felfogató csavarjainak megfelelően fúrtam ki. Ehhez kapcsolódik egy finommenetes orsó és végül egy metamidból esztergált dugó, ami a dugattyú peremét fogja nyomni.

                            Click image for larger version

Name:	kep1.jpg
Views:	1
Size:	176.8 KB
ID:	129029 Click image for larger version

Name:	kep2.jpg
Views:	1
Size:	188.6 KB
ID:	129030 Click image for larger version

Name:	kep3.jpg
Views:	1
Size:	185.8 KB
ID:	129031

                            A szerszámot a képen látható módon helyeztem fel a hengerre és a menetesorsó tekerésével elkezdtem kisajtolni a dugattyút. Művelet közben folyamatosan petróleummal kentem a henger falát. A saját káromból okulva ajánlom mindenkinek, hogy vagy ketten csináljátok és valaki fogja a hengert, vagy oldalra kell fektetni a blokkot, nehogy úgy járjatok mint én.

                            Click image for larger version

Name:	kep6.jpg
Views:	1
Size:	196.5 KB
ID:	129034 Click image for larger version

Name:	kep7.jpg
Views:	1
Size:	191.4 KB
ID:	129035 Click image for larger version

Name:	kep8.jpg
Views:	1
Size:	185.1 KB
ID:	129036

                            Click image for larger version

Name:	kep9.jpg
Views:	1
Size:	189.4 KB
ID:	129037 Click image for larger version

Name:	kep4.jpg
Views:	1
Size:	193.7 KB
ID:	129032 Click image for larger version

Name:	kep5.jpg
Views:	1
Size:	190.0 KB
ID:	129033

                            Összegezve az egy hétig tartó áztatás, melegítés, kocogtatás nem hozott eredményt. Ezzel a szerszámmal húsz perc alatt sikerült levennem a hengert.


                            --- Ez még eszembe jutott: ---
                            Megkérem Zolit, hogy öntse egy kicsit elfogadhatóbb formába az előző hozzászólást, mert nekem nem sikerült.

                            Komment


                              #15
                              Szia mir-mur!

                              Ez nagyon profi megoldásnak tűnik, nekem nagyon tetszik! Egy dolgot azonban nem értek: miért kellett lehúzni a hengert a kisajtoláshoz? Alsó holtponton volt a dugattyú? Valószínűleg ha nem húzod le a hengert, túléli a dugattyú is - kérdés, hogy amúgy nem lett volna-e kuka.

                              Még egy: a menetes tengellyel a metamid dugót nyomod? Ha igen, valami alkatrész nekem még hiányzik a képről, mert ránézésre a tengely átesik a dugó közepén. Hol a trükk?

                              --- Ez még eszembe jutott: ---

                              Még talán annyit finomítanék a szerszámon, hogy esztergálnék négy egyforma hosszúságú perselyt a hengerfejcsavarokhoz, amit a henger és a tárcsa közé tennék, hogy a szerszám ezeken keresztül a henger tetejére feküdjön fel. Így tuti tengely irányban kapná a nyomást a dugattyú. De többet nem okoskodom, mert amúgy nem jutott volna eszembe ilyen jó megoldás. Gratulálok!

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X