Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Pannónia modernizálás!

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Pannónia modernizálás!

    Sziasztok!

    Ez a fórumtéma - elsősorban - azoknak a Pannóniásoknak szól, akik korunknak megfelelően, szeretnék egy kicsit modernizálni, vagy nem mindenáron szeretnék gyári, vagy azzal azonos eredeti alkatrészekkel felújítani szeretett motorjukat.
    Mindezt a jelenleg is forgalomban kapható - lehetőleg új, bármikor beszerezhető/megvehető alkatrészekkel.




    Először - én úgy gondolom - azt kell (ene) tisztázni mindenkinek a saját fejében, meddig lehet érdemes/szabad és nem utolsó sorban tud (anyagiak) elmenni.
    Öt kategóriában történt az elképzelés.


    1.kategória: teljesen gyári állapot, kívül-belül
    2.kategória: gyárinak kinéző állapot (a módosítások nem , vagy nem nagyon látszanak)
    3.kategória: teljes szabadság, kívül-belül, de fődarab csere nélkül
    4.kategória: teljes szabadság, kívül-belül, fődarab csere is lehetséges, akár más típusra/típusidegenre is, de engedélyezés még nem kell (pl. hátsó lengéscsillapítók, Jawa/MZ indexek, üz.a. tank, sárvédők, kipuf.)
    5.kategória: teljes szabadság, kívül-belül, akár nem típus-azonos alkatrészek fődarab cseréje is szóba jöhet, de itt már engedélyeztetni is kell (ene) sok mindent, így hát ez a kategória csak mint opció került a listához(pl. motorblokk, alu kerekek, tárcsafék, első teleszkóp csere, vázmódosítás...), hogy ilyen is van !




    -A Vape gyújtás és/vagy a 12V-os rendszer már szinte "kötelező" tartozéka a mai "pancsiknál" (2.kat).
    -Az idővel öregedő, megfakult első lámpa foncsort is célszerű lenne kiváltani valamivel(2.kat).
    -A mai világban index nélkül elég kellemetlen közlekedni, azt is fel kell(ene) szerelni(3.kat).
    -A "csak" hátsó fékpedál által működtetett féklámpa sem felel meg - véleményem szerint - a mai kor műszaki elvárásainak, ésszerű lenne egy első fékkar által működtetett féklámpa kapcsoló is(4.kat).
    -És a fékek...(1...5kat)
    -Van mit javítani a kopott, kissé lógós, nem megfelelően csillapító első/hátsó futóműveken is(2...5kat).
    -Üzemanyagszintmérő már szinte minden motorkerékpárban megtalálható(2.kat?!)
    - üz.a.szűrő is jó szolgálatot tud tenni(3.kat)
    -Fordulatszámmérőről már nem is beszélve (mechanikus, vagy digit(3...4kat)).
    -Egy jól megválasztott - esztétikailag is passzoló - első szélvédő, vagy akár lábvédő is sokat tud javítani a motorozhatóságon, ettől még a Pannóniánk Pannónia marad.(3...4kat)
    -Túradoboz/csomagtartó (k). Sokszor kell(het). Honnan, milyent?(4.kat)
    -Esetenként jól jön (jöhet) egy pontos, kis kerékpáros digit km óra.(4.kat)
    -A visszapillantó kérdés - főleg a hegesztett konzolosoknál - visszatérő probléma (remeg, rezeg, ráz, nem lehet meghúzni rendesen a bilincset, kilazul, semmit nem látni hátra, túl bennt van, takarja a vállunk...stb)(2...4kat).


    stb...stb...stb...(biztos vannak még egyéb ötletek is)


    A fő kérdés, hogy mit/mivel lehet helyettesíteni, hogyan lehet módosítani?


    Nem tudom elég nagy betűkkel leírni, hogy a félreértéseket elkerüljük: Ez a kis "szösszenet", nem azért készült, hogy a Pannóniánkból valami "szörnyeteget" hozzunk ki ,


    hanem a lehetőségekhez képest egy jobban, biztonságosabban, és üzembiztonságosabban motorozható kétkerekűnk legyen.
    A nap, mint nap használók, és/vagy túrázók tudják miről beszélek. Hogy ezt ki, miként, hogy oldja meg...na ez itt a kérdés.


    üdv: Tonybacsi
    kbalazs és Lemezjáték kedvelte ezt.

    #2
    Tonybacsi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Pannónia modernizálás!


    Tonybacsi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    1.kategória: teljesen gyári állapot, kívül-belül
    Akkor ez inkább a "0" dik nap , nem ?
    St.Z.350 kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Az 5.-dik kategória a P21 tulajdonosoknak kedvez.mert elég ha vesznek egy Yamaha YDS 2-est és Pannónia emblémát ragasztanak a tankra.
      beothy58, Lemezjáték és 6 további látogató kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        joker eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
        Akkor ez inkább a "0" dik nap , nem ?
        Modernizálásnak vehetjük az 1.kategóriában pl. a vadi új első-hátsó gumikat (melyek "ne adj isten" jobb minőségűek a gyári Cordatic-nál), de akár lehet egy teflonbetétes bowden is, az sem látszik, vagy a főtengelyen a Koyo csapágyak....
        Ezek szerintem még beleférnek a gyári állapotba.

        - - - Updated - - -

        Az 5.-dik kategória a P21 tulajdonosoknak kedvez.mert elég ha vesznek egy Yamaha YDS 2-est és Pannónia emblémát ragasztanak a tankra.
        Gondoltam itt ilyenekre, hogy: ha pl. valaki komplett első teleszkópot akar cserélni tárcsafékes kerekekkel együtt (régen is ezt csinálták az emberek, MZ tárcsás elejét a pancsiba, de legfőképp a P20/21-ekbe), de ehhez ma már engedély kell.
        Lemezjáték kedvelte ezt.

        Komment


          #5
          Ehhez régebben is engedély kellett.

          Komment


            #6
            Én inkább a 2-es és a 3-as kategória közé sorolnám be magam.
            Fontos hogy megmaradjon a Pannóniás kinézet. De azért elég szépen farigcsálok rajta


            Irányjelző és normális első teleszkóp az átalakítások listájának élén volt.
            Tükrök a legolcsóbbak amiket kapni lehetett, persze elég pocsékak is(nem lehet normálisan beállítani) de most télen cserélem őket jobbra.
            Tankba Simsonhoz való szűrő van, valamint a benzincsövön is van egy.
            Blokkban felül tűgörgős Wartburg hajtókar MZ tűgörgővel. A teleszkópon Jawa porvédő...
            Bár a legszembetűnőbb a digitális műszeregység. Ez mérné a sebességet, a motorhőt és a külső hőt.
            (fordulatszám különösebben nem érdekel )

            12V-os rendszer tervben van(de gyári lendkerékkel), elektronikus gyújtással együtt. (méghozzá úgy hogy nem aksiról megy a gyújtás hanem külön tekercsről)

            Ha minden jól megy még az éven kész lesz a csomagtartó és a bukócső rá.

            Az első fék jeladóján régebben én is gondolkodtam. Viszont még nem szántam rá magam hogy beépítsek egy mikrokapcsolót hozzá a fékkarhoz(meg a közeli tervek között nem is szerepel. Majd egyszer talán)

            Na meg még sok sok átalakítás van tervben. Aztán hogy mi lesz belőle megvalósítva és mi nem az még sok mindenen múlik
            sinter, cocojumbo és kedvelte ezt.

            Komment


              #7
              Hello!

              Fontos hogy megmaradjon a Pannóniás kinézet.
              Ez remekül sikerült. Nekem tetszik.
              Pontosan ilyen motorokra gondoltam a téma indításakor (a magyar ember mindig is kreatív volt). Szerintem nagyon jól néz ki.



              12V-os rendszer tervben van (de gyári lendkerékkel), elektronikus gyújtással együtt. (méghozzá úgy hogy nem aksiról megy a gyújtás hanem külön tekercsről)
              /kicsit gondolkodtam.../

              A lendkerék állórészén 4db tekercs található. Ebből egy, a gyújtótekercs, egy másik a töltő tekercs, és a megszakító pogácsákhoz közelebb eső tekercsek, melyek a világításért felelnek. Ez utóbbiak párhuzamos üzemben dolgoznak!

              Hogy hogy is lehet a Pannónia világítását korszerűsíteni 12V-ra és fordulatszám függetlenre az eredeti alkatrészek felhasználásával?
              Mai modern korunk vívmányával az elektronikus feszültség szabályzóval. No de hogyan?

              Először sorba kellene kötni a két világítótekercset egymással. Majd terhelni egy 12V/35W-os izzóval, beindítani, és mérni a feszültséget (váltófesz!). Ha 2000 rpm körül 14V-ot mérünk, nyert ügyünk van. (ha nem elég a fesz., én még a töltőtekercset is sorosítanám)
              Ezután beépítünk egy pl. robogóba való feszültség szabályzót, miután tudjuk annak a bekötését.
              A lendkerék marad, megszakító marad, gyújtás marad, de mégis korszerűsítettünk valamit...



              Az első fék jeladóján régebben én is gondolkodtam. Viszont még nem szántam rá magam hogy beépítsek egy mikrokapcsolót hozzá a fékkarhoz (meg a közeli tervek között nem is szerepel. Majd egyszer talán)

              Tükrök a legolcsóbbak amiket kapni lehetett, persze elég pocsékak is (nem lehet normálisan beállítani) de most télen cserélem őket jobbra.
              Mindkét problémát meg lehetne oldani egyszerre, ha pl. robogó kiemelőkar és kapcsolókonzolt szerelnénk a kormányra.
              Ezek mindkét karjában ott van a mikro kapcsoló helye, és jelenleg is kapható jobbos-balos visszapillantóknak is benne van a menet helye. Természetesen probléma -problémát szül, a hegesztett kiemelőkar konzolt le kell(ene) vágni az eredeti Pannónia kormányról, és a hát a jobbos fékkar hidraulikus -általában. Cserébe, van integrált index, kürt, fényváltó, szivató, stb.

              Komment


                #8

                Komment


                  #9
                  Én mindenképp 12V-os rendszert szeretnék a jövőben. Méghozzá áttekert tekercsekkel.
                  Bár a terv még csak a fejemben létezik egyenlőre, tehát lehetnek benne hibák. De a terv az hogy csinálok egy új gyújtásalapot amire kerülne 3db világító tekercs és 2 db töltőtekercs(vagy valami hasonlót. Ezeknek valószínű egyedi vasmagja lenne). Innentől több lehetőségem is van. Az egyik hogy a 3 világítótekercs táplálná a világítást és az aksitöltést. A két töltőtekercs pedig a gyújtást.
                  Aztán az is lehet hogy 2 tekercs maradna a világításnak, 2 az aksinak és egy a gyújtásnak.
                  Vagy, ha elég erős lenne a töltőtekercs akkor az egyik a gyújtásnak a másik az aksinak. A másik három pedig a világításé maradna.

                  Mindezekhez persze át kell rendezni az alaplapot. A megszakító helyén lehetne a jeladó (vagy akár, ha nagyon elvetemült lennék oda is mehetne egy tekercs, a jeladó meg kintre) a kondi helyén még egy tekercs a gyújtótekercs helye pedig kicsit arrébb téve(hogy a 3 tekercs 120°-onként legyen)

                  - - - Updated - - -

                  Tonybacsi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  Mindkét problémát meg lehetne oldani egyszerre, ha pl. robogó kiemelőkar és kapcsolókonzolt szerelnénk a kormányra.
                  Ezek mindkét karjában ott van a mikro kapcsoló helye, és jelenleg is kapható jobbos-balos visszapillantóknak is benne van a menet helye. Természetesen probléma -problémát szül, a hegesztett kiemelőkar konzolt le kell(ene) vágni az eredeti Pannónia kormányról, és a hát a jobbos fékkar hidraulikus -általában. Cserébe, van integrált index, kürt, fényváltó, szivató, stb.
                  Ezt semmiképp nem valósítanám meg. Ezeket a fékkarokat meg akarom hagyni. Tehát saját gyártmányú kapcsoló kell.
                  (és a LED es féklámpa miatt nem is kell nagy áramra méretezni. 700mA-hez nem kell nagy kapcsoló)
                  Merthogy a féklámpa, az irányjelzők és a hátsó helyzetjelző LED-es (bár ezutóbbi konstrukciós hiba miatt hamar megadta magát. De már készül a javított változat) Mindenhez meleg fehér teljesítmény LED-eket használok. Így avatatlan szem észre sem veszi hogy az nem normál égő

                  Komment


                    #10
                    Tonybacsi
                    Először sorba kellene kötni a két világítótekercset egymással. Majd terhelni egy 12V/35W-os izzóval, beindítani, és mérni a feszültséget (váltófesz!). Ha 2000 rpm körül 14V-ot mérünk, nyert ügyünk van. (ha nem elég a fesz., én még a töltőtekercset is sorosítanám)
                    Nem állítom, hogy nem működőképes a dolog, csak egy konkrét tapasztalatot szeretnék ezzel kapcsolatban elmondani.

                    Kb. 25 éve kínlódtam a D-Csepelemmel, napi használatban volt, és rendes féklámpát akartam rá akkumulátor nélkül.
                    Gondoltam párhuzamosan rákötöm a világító tekercsekre az amúgy is kihasználatlan töltőtekercset, így együtt többet adnak. Semmivel nem lett jobb, sőt... Így hát maradtam a két világító tekercs teljesítményénél...

                    Gondolkoztam, mi lehet az oka, és arra a következtetésre jutottam, hogy valószínűleg olyan fázisban találkoznak a tekercsek szinusz hullámai, amik nem erősítik egymást?!

                    Persze ezzel nem azt állítom, hogy ne lehetne munkára fogni még azt a kis 5W-os teljesítményt, csak meg kell oldani, hogy az együtt dolgozó tekercsek ne zavarjanak be egymás munkájába.!

                    Komment


                      #11
                      Gondoltam párhuzamosan rákötöm a világító tekercsekre az amúgy is kihasználatlan töltőtekercset, így együtt többet adnak. Semmivel nem lett jobb, sőt... Így hát maradtam a két világító tekercs teljesítményénél...
                      Én ezt valahogy így gondoltam:

                      Click image for larger version

Name:	Lendkerékmágnes kapcsolás T5P10_eredeti.jpg
Views:	2
Size:	86.4 KB
ID:	141502Click image for larger version

Name:	Lendkerékmágnes kapcsolás T5P10_A verzio.jpg
Views:	1
Size:	77.7 KB
ID:	141503Click image for larger version

Name:	Lendkerékmágnes kapcsolás T5P10_B verzio.jpg
Views:	1
Size:	78.7 KB
ID:	141504

                      Eredeti kapcsolás A verzió B verzió


                      Én meghagynám az eredeti lendkereket és a 6V-os rendszert. A négy tekercset át lehet úgy alakítani, hogy egy a CDI tápellátása, a másik három csillagba kapcsolva ad egy masszív feszültséget. Egy háromutas egyenirányító-feszültségszabályzó igen egyszerű, egy 6V-ra méretezett CDI sem ördöngősség, csak egy jó gyújtótrafó kell.
                      Így megmarad a motor eredeti kinetikája a saját lendkerekével, illetve semmilyen veterán vizsgán nem köthetnek bele a nem autentikus 12V-os rendszerbe.
                      Ez is egy jó alternatíva lehet.

                      Bár a 6V-os rendszer fő problémája a kétszeres áramfelvétel, azonos teljesítmény mellett (vastag kábel, melegedés, kontaktus beégés...stb.)

                      A saját lendkereket én sem cserélném le (ha nem muszáj), kell az, de már azon is gondolkoztam, miként lehet külső jeladósra kiváltani az eredeti megszakítót, főleg, hogy szóba került a CDI is.

                      Komment


                        #12
                        Én ezt valahogy így gondoltam:
                        A zöld vonallal jelzett bekötés soros bekötése a tekercseknek, nem párhuzamos (én ez utóbbit próbáltam anno...).

                        Soros kötésnél összeadódnak a tekercsben gerjedő feszültségek, persze szinuszosan, azaz a névleges feszültség attól függően alakul, hogy milyen az egyes tekercsekben gerjedő feszültség szinusz hullámának fázisa. Ha a töltőtekercs fázisa eltérő, akár gyengítheti is az eredő feszültséget. (További problémának látom, hogy a töltőtekercs kisebb keresztmetszetű és viszonylag nagy menetszámú vezetővel van tekerve, így az áramkörben jelentősebb ohmikus és induktív ellenállást is kifejthet...)

                        Amiről én írtam, ott párhuzamosan lettek volna kötve a tekercsek, közösített kivezetéssel, ahol változatlan feszültség mellett az áramerősségek összeadódtak volna, így nagyobb teljesítményt produkálva. De ahogy írtam, a töltőtekercs nem hozta a kívánt eredményt, ami feltehetően köszönhető annak, hogy nincsen fázis szempontjából összehangolva világító tekercsekkel. (Miért is lenne? ez gyárilag egy önálló, külön álló áramkör...)

                        Persze mindez elméleti megközelítés, ha sikerül eredményt elérned az jó, kíváncsian várom magam is a fejleményeket!

                        UI: szerintem akár párhuzamosan, akár sorosan kötöd a tekercseket, alapvetően nem tudod a villamos teljesítményt növelni, hanem inkább arról van szó, hogy ugyanazt a leadott teljesítményt (45W) kisebb feszültség-nagyobb áramerősség, vagy nagyobb feszültség-kisebb áramerősség verzióban állítod elő. Azaz, hiába csinálunk 12 Voltot, fele lesz az áramerőőség, így a fogyasztók nem fognak a névleges teljesítményüknek megfelelően működni.
                        Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2014 okt. 25, 16:55.

                        Komment


                          #13
                          Gyorsan befejeztem:
                          Click image for larger version

Name:	V2.jpg
Views:	1
Size:	163.5 KB
ID:	141507
                          Egy ilyennel azért már csak lenne szufla mindennek
                          Bár, mivel a töltőtekercseken úgyis kellene módosítani, ahhoz valószínű csinálok majd új vasmagot ami kicsit vastagabb is mint a gyári (elvégre a világítótekercsek vasmagja is vastagabb) aztán azt megtekerni 12V-ra...

                          Ha nagyobb teljesítmény a cél akkor felesleges a gyári tekercsekkel szenvedni. Újra kell tekerni őket. (főleg hogy a gyári világító tekercseken még hely is van. Tehát az se gond ha az új tekerésnek egy kicsit több hely kellene)

                          Komment


                            #14
                            A zöld vonallal jelzett bekötés soros bekötése a tekercseknek, nem párhuzamos (én ez utóbbit próbáltam anno...).
                            Nem is akart az lenni.
                            A rajzot szándékosan és egyértelműen egy soros kapcsolásra módosítottam.


                            UI: szerintem akár párhuzamosan, akár sorosan kötöd a tekercseket, alapvetően nem tudod a villamos teljesítményt növelni,
                            Nem is az a cél (szó sem volt róla), OHM törvénye (és egyéb tényezők) egyébként is megköti a kezünket.

                            Azaz, hiába csinálunk 12 Voltot, fele lesz az áramerőőség, így a fogyasztók nem fognak a névleges teljesítményüknek megfelelően működni.
                            Ez beszéld meg OHM bácsival is. ("P=U x I", ahol P változatlan tehát a teljesítmény is megmarad)

                            Jelen esetben a cél, egy olyan világítás rendszer korszerűsítése lenne, mely 12V-ról üzemel (maradjunk a 45W-nál), és elektronikus feszültség szabályzással rendelkezik ( közel állandó fényerő).

                            Persze mindez elméleti megközelítés, ha sikerül eredményt elérned az jó, kíváncsian várom magam is a fejleményeket!
                            Ez hamarosan megoldódik - számításaim szerint.

                            Komment


                              #15
                              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	196.8 KB
ID:	141508Ez az én motorom ban van, igaz már egyszer fel töltöttem ide a fórumra , de nem tudok olyan elegáns meghivatkozast készíteni hozzá... A lényeg hogy megszakító helyett hall jeladó , gyujto tekercs vasmagja megvastagitva, 1 mm -es huzal 150 menet, és 6,2- 6,8 V töltés egyenirányítva az aksira. ( akksin mérve) biztos ki lehet mérni az egyes tekercsek milyen fázisban vannak egymással , ApaE ezt tudja, én nem, de azonosban biztosan a világító tekercsek vannak. Azért lehet párhuzamosan kötni. De a 12 V is egyszeru , 0,5 mm-es huzal , kb 300 menet, es 12V -ot ad a tekercs. Csak én nem akartam új akksit, új villogó relét, meghát a hagyomány .... A világító tekercsek 22 W-osak , így jön ki 45W lendlerék teljesítmény , az én " maszek" tekercsem olyan 25W, ami tölti az akksit, a gyújtásom 13 W- ot igényel az aksim meg normál aszem 50 - 60 W- os. Töltés nélkül is menne a motor vagy 4-5 órát .

                              Egesz nyáron ezzel motoroztam, eddig bevált.

                              - - - Updated - - -

                              A képen a régi gyertya kábel érintkező csak a furatot zárja le, funkciója nincs

                              - - - Updated - - -

                              Ja és még annyit, a Hall jeladórol egy frekvencia merő segítségével szeretnék fordulat számlálót készíteni ( készíttetni ) aminek a digitális ki jelzését ( 4 szám ) a gyári órába beépíteni a 0 es 120 közé - felső részén a szám lapnak ahol atvilagithato- hasonlóan áttörve a szám lapot mint a km számláló esetén .

                              - - - Updated - - -

                              A világító tekercsek meg a világítást adják , es az egesz rendszert a gyári kapcsoló irányítja a lámpa fejben . Annyit kellett változtatni, hogy nem lehet a lámpát kikapcsolni, ahogy elindul a motor , az egyből világít . De külön kapcsolható az áram a jeladóra : be dugod kulcsot es lenyomod, es külön az iker trafora : elforditod kulcsot, mintha világítást kapcsolnal. De ekkor jo ha azonnal inditva van a gép .

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X