Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Pannónia modernizálás!

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    #31
    Tonybacsi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Nagyon köszönöm!

    A lendkerékben a "jeladó". Miből van, és mily módon lett rögzítve? (már, ha szabad ilyet kérdeznem)

    Az alsó képen a tank alatt az az elektronika gondolom előbb-utóbb be lesz dobozolva.
    Sokan nem is hinnék, de az a gyertya pipa nagyon bevált...én is ezeket használom!
    A lendkerékben a jeladó egy kicsi könnyű mágnes lapka, és bár közel van a forgástengelyhez, de emiatt ki akarom újra centíroztatni a lendkerekemet. A rögzítése nagy teljesítményű ipari ragasztóval történt, a pontos nevét meg kell hogy nézzem ha valakit érdekel, de azt tudom, valami brutál ára van, és az erőművi beszállító cégtől vettem ezt a két komponensű ragasztót (olyan kicsi kettős kinyomású tubusban) valami tizen ezer forintért. A szegecs fejét körbe tekertük egy aludróttal, ragasztva, így kialakult egy síkfelület, amire a lapkát ragasztottuk. 10 óra alatt állítólag heggesztett kötés erősségűre keményedik ki.

    Az elektronikák fogorvosi műgyantával lettek betakarva, (olyan kék gumi-szerű anyaggal leöntve.) Így vizálló, itt még csak próba szinten volt, de érdemes megfigyelni, hogy a Pannónia vázának csomólemeze adja többlet hűtést az elektronika hűtőlemezének.
    sepy, OdinHEM és 3 további látogató kedvelte ezt.

    Komment


      #32
      Sokat töprengtem, az elektromosság átalakításán, fontolóra vettem az itt elhangzottakat, méregettem is, tekercseltem is, megnéztem mik a lehetőségek, miből, mit lehet kihozni, mi, mennyire lesz megbízható, és a későbbiekben milyen áron lehet majd alkatrészt cserélni, akár külföldön is.
      Arra a megoldásra jutottam, hogy az eredeti Pannónia alkatrészeket (lendkerék-alaplap) lecserélem, és megtartom úgy, ahogy van, átalakítás nélkül, majd fölteszem a polcra (így bármikor visszarakható).

      Megmértem egy gyári főtengely súlyát: 7100gr. Megmértem több lendkerék súlyát: (magyar) 1700gr, (német Hella) 1760gr.
      A főtengely és a lendkerék együttes súlya tetemes 8.8kg körüli !

      Eldöntöttem.

      Egy életem egy halálom, egy robogó Ducati elektronikáját fogom "rávarázsolni" (lendkerék, alaplap, CDI, feszültségszabályzó).

      Ezen alkatrészek könnyen beszerezhetők, megbízhatóak, bármikor után rendelhetők, megvehetők használtan, vagy újként, lehet kapni hazai boltokban (de akár külföldön is), és ha kell, létezik tuning CDI is, ami fordulatszám függvényében változtatja az előgyújtást...de ez még a "jövő zenéje"...

      Megmértem ennek is a lendkerekét: 665gr.
      Százalékos arányban az eredeti össztömeghez képest nem túl jelentős a változás: közel 12% -al lesz könnyebb a forgó tömeg.

      Mindössze egy darab lendkerék átalakítására van szükség (főtengely kúp kialakítása), ez viszont precíz eszterga munkát igényel, utólagos kiegyensúlyozással.
      Az alaplap fixen lesz rögzítve az eredeti helyére. A lendkerék szabadon felhelyezhető, és állítható a főtengelyen.
      sinter, wsievers és 2 további látogató kedvelte ezt.

      Komment


        #33
        Akik ennyi energiát,időt befektetnek... Tudom értékelni és becsülni a munkátokat. Elismerésem!

        Komment


          #34
          Tonybacsi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          Sokat töprengtem, az elektromosság átalakításán, fontolóra vettem az itt elhangzottakat, méregettem is, tekercseltem is, megnéztem mik a lehetőségek, miből, mit lehet kihozni, mi, mennyire lesz megbízható, és a későbbiekben milyen áron lehet majd alkatrészt cserélni, akár külföldön is.
          Arra a megoldásra jutottam, hogy az eredeti Pannónia alkatrészeket (lendkerék-alaplap) lecserélem, és megtartom úgy, ahogy van, átalakítás nélkül, majd fölteszem a polcra (így bármikor visszarakható).

          Megmértem egy gyári főtengely súlyát: 7100gr. Megmértem több lendkerék súlyát: (magyar) 1700gr, (német Hella) 1760gr.
          A főtengely és a lendkerék együttes súlya tetemes 8.8kg körüli !

          Eldöntöttem.

          Egy életem egy halálom, egy robogó Ducati elektronikáját fogom "rávarázsolni" (lendkerék, alaplap, CDI, feszültségszabályzó).

          Ezen alkatrészek könnyen beszerezhetők, megbízhatóak, bármikor után rendelhetők, megvehetők használtan, vagy újként, lehet kapni hazai boltokban (de akár külföldön is), és ha kell, létezik tuning CDI is, ami fordulatszám függvényében változtatja az előgyújtást...de ez még a "jövő zenéje"...

          Megmértem ennek is a lendkerekét: 665gr.
          Százalékos arányban az eredeti össztömeghez képest nem túl jelentős a változás: közel 12% -al lesz könnyebb a forgó tömeg.

          Mindössze egy darab lendkerék átalakítására van szükség (főtengely kúp kialakítása), ez viszont precíz eszterga munkát igényel, utólagos kiegyensúlyozással.
          Az alaplap fixen lesz rögzítve az eredeti helyére. A lendkerék szabadon felhelyezhető, és állítható a főtengelyen.
          a normál klasszikus cdi három részben változtatja a gyújtási szöget és nem folyamatosan 0-12-ezer között ettől a pannónia egy kicsit távol van nem tudni hogyan fog működni vagy programozhatóban kellene tervezni.

          Komment


            #35
            a normál klasszikus cdi három részben változtatja a gyújtási szöget és nem folyamatosan 0-12-ezer között ettől a pannónia egy kicsit távol van nem tudni hogyan fog működni vagy programozhatóban kellene tervezni.
            Click image for larger version

Name:	ducati_cdi.jpg
Views:	1
Size:	119.1 KB
ID:	143048

            Elméletileg ez van a CDI-ben. Szerintem ez egy normál, klasszikus CDI. Nem valószínű, hogy változtatni tudja a gyújtási szöget.
            De, remélem ez hamarosan kiderül... .

            Komment


              #36
              A fent említetteken kívül szerintem hasznos kicserélni az úszóház fedelének csavarjait imbuszos fejűre, hiszen sokkal könnyebben odafér egy imbuszkulcs, mint egy csavarhúzó

              Tudom, hogy nem eredeti megoldás, de nagyon megkönnyíti a szerelést (szerintem)
              És az imbuszkulcs akár a tartalék-gyertya mellett is elfér.

              --------------

              Világítás: a P12-esünk hátsó lámpájában LED-es világítás üzemel már 1 éve gond nélkül. Féklámpa, az első lámpa és a helyzetjelző sokkal erősebb és alig fogyasztja az akksit.

              Komment


                #37
                A fent említetteken kívül szerintem hasznos kicserélni az úszóház fedelének csavarjait imbuszos fejűre, hiszen sokkal könnyebben odafér egy imbuszkulcs, mint egy csavarhúzó
                Ez valóban így van, jó ötlet.

                Mondjuk, ha már az ember keze ügyében van egy csavarhúzó, a porlasztó elfordítása után jól hozzáférni az úszóház fedélhez (is)...bár az is igaz,hogy olyankor kifolyik (kifolyhat) az üzemanyag egy része is.

                Világítás: a P12-esünk hátsó lámpájában LED-es világítás üzemel már 1 éve gond nélkül. Féklámpa, az első lámpa és a helyzetjelző sokkal erősebb és alig fogyasztja az akksit.
                Én is ezen - ezeken - gondolkodom.
                Az első lámpába milyen izzó került, ha szabad ilyet kérdeznem?

                Más.

                A napokban folytattam a Pannóniám korszerűsítését.

                Mint arról már írtam, egy robogó 12V-os elektronikája került beépítésre. A gyújtás bekötése a legegyszerűbb(mindössze három vezetéket kell összedugni, a negyedik a leállító szál, ha nem kötjük be attól még megy a motor), különálló egységet képez, és teszi a dolgát (eddig hibátlanul), és ami a lényeg: akkumulátor nélkül is indul!

                Most, hogy eljutottam a világítás, és az akkumulátor bekötéséhez, szembesülnöm kellett néhány alapvető különbséggel, (Pannónia kontra robogó) mely egy kis fejtörést okozott!

                Az első mindjárt az eredeti Pannónia gyújtás kapcsoló - melyet mindenképp meg szeretnék tartani, ott a helyén a lámpafejben.

                Hiányzik az úgynevezett "gyújtás állás"!

                Márpedig ehhez a rendszerhez elengedhetetlenül szükséges lenne, mert különben állandóan feszültség alatt lenne a CDI, és a feszültség szabályzó is.

                Azután ott volt még a világítás problémája (amit ugyan én gyártottam de leküzdöm...), miszerint az egész rendszer (mely a Pannóniánál egy egységet képez, kivétel a féklámpa) ketté van osztva. A lehető legnagyobb fény (és teljesítmény) eléréséhez, első fényszórót kizárólag a robogó eredeti, szabályzott váltóáramú/feszültségű része táplálja majd.
                Az összes többit a töltőkör (szabályzott DC) az akkumulátorral pufferelve biztosítja. Ezek a kürt, a féklámpa, és a helyzetjelző izzók (oldalkocsi esetén plusz két darab).
                Mivel ezen áramkörök egymástól függetlenek, nem is közösíthetők!
                Viszont a Pannónia gyújtáskapcsolója csak egy áramkört képes egy állásban kapcsolni (nincs benne két egymástól független kapcsoló kör, ha elfordítjuk a gyújtás kulcsot...mindegy hogy jobbra, vagy balra).

                A következő megoldáson gondolkoztam:

                Mindenképpen kell egy gyújtás állás. Ez a gyújtáskulcs jobbra fordításával történik (ez a Pannóniáknál a helyzetjelzés álló motornál akkuról). Mivel nincs (még egy) világítás kapcsolónk, ezért ilyenkor a helyzetjelzők (melyek LED-ek) automatikusan világítani fognak az akkumulátorról, lehet dudálni, világíthat a féklámpa (plusz a kiegészítő 12V-os fogyasztók...).
                A motor életre keltése után már lesz első világításunk is (tompított/reflektor), és az akku is töltődik.

                Leírva aránylag egyszerűnek tűnik a dolog, bár a kapcsolási rajzon jól látszik, hogy ez azért nem olyan egyszerű, mint azt sokan (eleinte én is) gondolják (gondoltam).

                Amint bekötjük az akku plusz vezetékét a gyújtáskapcsolóba (no, de, hova?) hamar rövid zárat tudunk (esetleg) okozni, ha netán valaki, vagy mi szándékosan átfordítjuk a kulcsot balra.

                /Az eredeti Pannónia kapcsolási rajzot böngészve észrevettem (lehet már mások is), hogy ha a szelén zárlatos lesz, az akku pozitívja is le fog testelődni a töltőtekercsen keresztül! A gyújtás kapcsoló 57-es és 58-as kivezetései azonos potenciálon vannak/

                Az eredeti szelén egyen irányító (érdemei elismerése mellett) eltávolításra került, valamint az eredeti töltővezetéket is ki kell kötni a gyújtás kapcsolóból.

                Az eredeti rajz:
                Click image for larger version

Name:	P10  6V_45W eredeti.jpg
Views:	1
Size:	76.7 KB
ID:	143116

                És a módosított:
                Click image for larger version

Name:	P10 CDI 12V_70W_001.jpg
Views:	1
Size:	35.5 KB
ID:	143117
                /szándékosan ilyen...még le kell tesztelnem.../

                Komment


                  #38
                  Sziasztok!

                  Sikerült!

                  Ma végre sikerült befejeznem az elektromos berendezések elrendezését, be - és - átkötését.

                  "pöcc"-re indult minden (ahogy azt vártam), a motor beindítása után a vadi új BA20D 12V 35/35W első fényszóró "vad izzással" adta tudtomra:"...ott elöl minden rendben...működik".

                  Egy gyors AC fesz mérés, és (ahogy gondoltam) az új rendszer a Pannónia üzemi fordulatának kicsit kevés. No, nem siralmas a helyzet, (a gyárinál még így is fényévekkel jobb szerintem) de jobban örültem volna, ha alacsonyabb fordulaton több feszültséget tudna szolgáltatni.
                  Az alapjárat közelében 6.5V, kissé fölötte 9,5V, majd később 11.8V-ot mértem. (a kutyafáját, nagyon hiányzik a forimérő)
                  A világítás tekercsről csak ez az egy fogyasztó megy, a távolsági visszajelzővel. Ennél jobban nem tudtam/lehet "spórolni".
                  A gyakorlat majd megmondja, mennyire lesz ez elég utcán (bár csak ott tartanék már), remélem a friss foncsorozás is segít majd egy kicsit.

                  Gyorsan megmértem a töltést is (DC fesz). Az alapjárati fordulatszám fölött kicsivel, már 13.8V-ot mértem (kissé lemerült 12V/7.2Ah akkuval), mely megállt 14.4V-on (kb. 3000rpm), eközben világított az összes helyzetjelző izzó (nálam ez 4db izzó, és 2db "szofita LED" össz fogyasztásuk - mérve - 10W). Ezeket, plusz a töltést gond nélkül kiszolgálta.

                  A motor működését, a gyújtást, nem befolyásolja, hogy épp a töltőtekercs, vagy a világítás tekercs van terhelve. Kipróbáltam minden üzemszerű helyzetben. Remélem ezek után már nem kell ezekhez a részekhez hozzányúlnom.

                  Ami még érdekes lehet (kizárólag barkácsoló kedvű motoros társaknak), el kell mondjam, hogy nálam az utólag fölszerelt bal oldali Jawa kapcsoló konzol (mely magába foglalja a fényváltó, a kürt, a fénykürt, és az index kapcsolókat) próbálgatása idején észrevettem egy kis "anomáliát". Miután mindent vezetéket, valamint az akkumulátort bekötöttem a motoron, a "gyújtás" ráadása után - nemes egyszerűséggel, hiszen az a dolga - megnyomva a fénykürt gombját, világított a reflektor izzó. Na most itt ebben az esetben ez azért "gáz", mert ha mindezt menet közben tettem volna meg, fölkapcsolt világítás mellett, akkor a fénykürt megnyomásakor rákerült volna az akkumulátor pozitívja a világítás tekercsre, és a feszültség szabályzóra is, mely nagy valószínűséggel nem "tolerálta" volna ezt. Füst...bűz...tüzijáték! ( az AC rész sönt szabályzással dolgozik...)

                  A másik amit észrevettem, hogy a Jawa konzol kürt gombja pozitívot ad a dudának! A Pannónián gyárilag pont fordítva van.
                  Ezt a részt nem bántottam, hiszen, ha így működik már régóta, hát működjön.

                  Ezeket csak azért írtam le, hogy az esetleges átalakításoknál figyelemmel kell lenni mindenre, minden apró részletre.


                  Sok sikert Mindenkinek!

                  Komment


                    #39
                    Nagyjából ezekkel a dilemmákkal szembesültem én is amikor a Csepelre ráfaragtam a Yamaha gyújtását. Nekem annyi szerencsém volt hogy még tudtam vele egy kicsit motorozni mielőtt jött a hideg. Neked azért meg kell várni a tavaszt a próbával.

                    Komment


                      #40
                      Nagyjából ezekkel a dilemmákkal szembesültem én is amikor a Csepelre ráfaragtam a Yamaha gyújtását. Nekem annyi szerencsém volt hogy még tudtam vele egy kicsit motorozni mielőtt jött a hideg. Neked azért meg kell várni a tavaszt a próbával.
                      Örülök, hogy Neked is sikerült az átalakítás. Remélem azóta is jól működik.

                      Annyit azért hadd kérdezzek, hogy a Csepel, az 125, vagy 250-es, és a "gyújtás" állást hogy sikerült megoldani?

                      Egyébként ez a rész máig egy "fekete folt"!
                      Kevés az információ, nincs (vagy csak én nem találom...) egy konkrét leírás.
                      Átnéztem a VAPE oldalát is, találtam bekötési rajzokat többféle típushoz, és mindnél látom a kis kapcsolót, ami megszakítja az akkumulátor áramát. És ha ez így van, akkor a Pannóniákhoz gyártott egységcsomag tartalmaz egy leírást.

                      Milyen útmutatót ad a cég?

                      Ha valakinek van tapasztalata ezzel kapcsolatban, megköszönném!

                      Komment


                        #41
                        Valami készülget
                        Click image for larger version

Name:	IMG_20150324_200510.jpg
Views:	1
Size:	179.3 KB
ID:	144065
                        (téma eleje felé anno szúrtam be egy képet a tervről, hát lehet hogy lesz is belőle valami )

                        Komment


                          #42
                          heeegany!
                          Valami készülget
                          A minap eszembe jutott az akkori terved, amiben 3 világító tekercs és 3 töltő tekercs szerepel az erre átalakított alaplapon.
                          Engemet nagyon érdekel ez a téma, mert nincsen pénzem VAPE-gyújtásra, viszont indexet szeretnék (biztonsági okokból) a T1-esemre, és gyengének tartom ehhez a gyári rendszert.

                          Amikor a múltkor e célból nézegettem a gyári alaplapot, és azon belül a két párhuzamosan kötött világítótekercset, és a lendkerékben lévő mágnesek osztását, akkor úgy néztem, hogy a világítótekercsek egymáshoz képesti szögeltolása nem egyezik az alaplapodon szereplő 120 fokos osztással.

                          Csak azt szeretném megkérdezni, hogy ez a változtatás nem jelent problémát a tekercsekben indukálódó feszültség szinusz hullámainak kapcsolatában? Úgy értem, a gyáritól eltérő szögben összegzett hullámok nem gyengítik bizonyos mértékig egymást? (Vagy esetleg tekercsenként egyenirányítod az áramot és utána összegzed őket?)

                          Komment


                            #43
                            Engemet nagyon érdekel ez a téma, mert nincsen pénzem VAPE-gyújtásra, viszont indexet szeretnék (biztonsági okokból) a T1-esemre, és gyengének tartom ehhez a gyári rendszert.
                            Igazán nem akarok bele szólni, de miért nem veszel egy bontott Honda Nsr gyújtást?
                            Én 10000ft-ért vettem komplett vezeték köteggel fesszabályzóval. Index relét csak azért nem hoztam el akkor mert eredetileg Mz-re szántam de aztán rá kellett jönnöm hogy arra nem passzol.
                            Vettem egy kis db alu henger tömböt amiből az alaplap lett elkészítve. A lendkerék pozicionálásával nem foglalkoztam mert maga a lendkerék áthelyezésével állítom az előgyújtást.
                            A gyári gyújtáskapcsolóval beköthető és bolondbiztos irányjelzővel világítással féklámpával...
                            Az egész 20000ft-ból megvan. Lehet ez sem kevés de ár érték arányban jobb nem létezik.

                            Komment


                              #44
                              dkari
                              Igazán nem akarok bele szólni, de miért nem veszel egy bontott Honda Nsr gyújtást?
                              Dehogynem, szólj bele!!! Azért járok ide a Fórumra (túl azon, hogy jól érzem magamat a társaságban...), hogy tanácsot kapjak!

                              A gondom az, hogy az elektromos tudásom megállt ott, hogy megértettem, hogyan működik a Pannónia gyári rendszere (ez a tudás nem igazán "up to date", mert ugyebár ez vagy 60 éves a konstrukció, amit én értegetek).
                              Én pl. a ledesítéssel kapcsolatos témából sem sokat értettem...

                              Én olyan szinten nem értem azokat a dolgokat, amik a gyári utániak, hogy ha nekem nincsen lefényképezve, lerajzolva a dolog, és dedósan elmagyarázva, hogy ezt ide kössed, azt oda kössed, amazt, meg amoda, akkor úgy nézek, mint ahogy nézhetett az a szerencsétlen indián Kolumbuszra, meg a bazi nagy vitorlás hajójára...

                              Szóval, ha ilyesmiben kapok segítséget, akkor én örömmel megcsinálom!!!

                              Komment


                                #45
                                A gyári világítótekercsek valóban nem 120°-ban vannak elhelyezve. Pedig úgy tudom az lenne az ideális, de lehet hogy a többi alkatrészhez szükséges hely miatt tolták inkább el egy pár fokkal.
                                Az én tervem az hogy a három tekercsből egy háromfázisú egyenirányítóba megy a szufla. Onnan egy feszültség szabályzóba és arról lesz megtáplálva a világítás.
                                Az egyik kicsi tekercs a gyújtás és egy vagy kettő az aksitöltés(ha egy tekercsről aksi nélkül tudom működtetni az USB-s drót nélküli töltőt a telefonomhoz akkor az egyik azé lesz, ha nem akkor megy az is az aksira és a töltő meg megy aksiról)

                                A gyári rendszer vígan elbírja az irányjelzőket. Sőt, még egy digitális műszeregységet is. Amit már nem az egy telefon töltése Ezt tavaly keszin bizony megtapasztaltam. Bár legalább lassabban merült a telefonom út közben
                                Még normál izzókkal is működik, bár az nem az igazi (szürkület után jó, de ha süt a nap nem látni a fényét...). Szóval ide a LED-es az igazi. Erről meg már írtam, sok szép rajzzal és fényképpel így elég csak azt lemásolnod, rákötni a vezetékeket aztán mehet


                                Egyébként az alaplap lézervágóval és esztergával készült
                                Remélhetőleg hamarosan készül pár egyedi vasmag is a töltőtekercsekhez, meg veszek tekercselőhuzalt, megcsinálom a tesztelő blokkfelet...
                                Utoljára szerkesztve a következő által: heeegany; 2015 márc. 25, 22:11.

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X