- mindegy hogy 1 vagy 2 hengeres a motor, mind a kettőre alkalmazható
- mindegy hogy 6 vagy 12V os a rendszer, már 3.8V –tól adja a szikrát (gyakorlatilag lemerült állapotú aksival is beindítható a motor)
- a szikra nagysága max: 12mm (a levegő átütési feszültsége 1-3kV/mm) ez kb: 12.000 és 36.000V közötti indukált feszültséget jelent.
A gyújtógyertya 0.6mm –es hézagjához gyakorlatilag 1000V feszültség elegendő lenne, hogy szikrát adjon. Persze a hengerben az összesűrített benzin levegő keveréke sokkal sűrűbb a levegőnél ahová kell a nagyobb feszültség hogy átüssön és megjelenjen az elektromos ív (szikra) ami begyújtja az üzemanyagot. Gyakorlatilag amit ez az elektronikus gyújtó rendszer produkál, bőven elég a stabil, erős gyújtáshoz.
Amit most csinálok, még nincs teljesen kész, de szeretném megosztani mindenkivel folyamatosan az előrehaladásokat, akiket érdekel. Elöljáróban pár kép a jelenlegi állapotról:
Sajnos nem tudtam még befejezni, mert nem kaptam olyan típusú tranzisztort ami kellene. Ettől függetlenül az első áramkör már készen van és működik is. Ugyanazt az áramkört kipróbáltam mind a két jeladóval, tehát a jeladók működése átment a teszten. Már csak a hiányzó tranzisztor kell és össze is lehet építeni. Remélem hétvégéig megkapom. A dobozt épp tegnap szereztem be, bár sajnos kicsit lett. A méretei alapján jó lett volna, de azok a külső méretei voltak, A belseje sokkal kisebb. Na, mindegy majd azt is nézek egy másikat.
A gyújtás 3 fő részből áll:
- jeladó tárcsa
- jeladó alaplap
- jelfeldolgozó elektronika ami a gyújtótrafók áramának megszakítását is végzi
A jeladó tárcsára nagyon erős (neodímium) mágnes korongokat raktam 180° -os eltolással. Az egyiket északi a másikat déli polaritással. Pont ez a nagyfokú eltolás eredményezi hogy különösen nagy fordulaton is kihagyás nélkül adja a szikrát. 14.000 ford/perc –es villanymotorral tudtam eddig tesztelni mert nincs nagyobb, és egy szikrát sem hagyott ki ekkora fordulaton sem. Erről teszek fel majd később videót.
Ezen kívül így a trafóknak csak 50% -os a terheltségük. Előnye, hogy nem melegszik annyira sem a trafó sem a tranzisztor, mivel a gyújtótrafók bekapcsolt állapotban 2.2 - 2.6A áramerősséget vesznek fel. A nagyteljesítményű tranzisztor ami végzi a trafók kapcsolgatását 8A –ig terhelhető, gyakorlatilag kellemesen végzi a munkáját nagyobb erőfeszítés nélkül.
A jeladó érzékelőjeként bipoláris HALL IC –ket raktam, amik a mágneses tér változásának a hatására a kimeneti szintjükön magas vagy alacsony jelet adnak. Ezt a jelet megkapja egy tranzisztor bázisa aminek az emittere egy nagyteljesítményű tranzisztor bázisára van kötve. Ez a tranzisztor végzi a gyújtótrafók áramának be és kikapcsolását.
Emitterkövetős kapcsolásban van a két tranzisztor. Először darlington kapcsolással próbálkoztam, de kevés volt a nagyteljesítményű tranzisztornak az áramerősítés.
Egy kis videó az első tesztelésekről:
A végefelé maximum sebességgel forog a jeladó tárcsa. Ez kb: 14.000 ford/perc.
Sok sikert!
Spark, mintha eltűnt volna(?)
Jelentkezz, ha még olvasol bennünket vagy valami!