A jelenlegi gyújtásrendszer aminek a fejlesztésén dolgozom pár szóban:
  • mindegy hogy 1 vagy 2 hengeres a motor, mind a kettőre alkalmazható
  • mindegy hogy 6 vagy 12V os a rendszer, már 3.8V –tól adja a szikrát (gyakorlatilag lemerült állapotú aksival is beindítható a motor)
  • a szikra nagysága max: 12mm (a levegő átütési feszültsége 1-3kV/mm) ez kb: 12.000 és 36.000V közötti indukált feszültséget jelent.

A gyújtógyertya 0.6mm –es hézagjához gyakorlatilag 1000V feszültség elegendő lenne, hogy szikrát adjon. Persze a hengerben az összesűrített benzin levegő keveréke sokkal sűrűbb a levegőnél ahová kell a nagyobb feszültség hogy átüssön és megjelenjen az elektromos ív (szikra) ami begyújtja az üzemanyagot. Gyakorlatilag amit ez az elektronikus gyújtó rendszer produkál, bőven elég a stabil, erős gyújtáshoz.

Amit most csinálok, még nincs teljesen kész, de szeretném megosztani mindenkivel folyamatosan az előrehaladásokat, akiket érdekel. Elöljáróban pár kép a jelenlegi állapotról:

Click image for larger version

Name:	alaplap.jpg
Views:	1
Size:	44.0 KB
ID:	205256 Click image for larger version

Name:	gyujt1.jpg
Views:	1
Size:	53.4 KB
ID:	205257 Click image for larger version

Name:	gyujt2.jpg
Views:	1
Size:	43.9 KB
ID:	205258 Click image for larger version

Name:	jelfeldolgozo.jpg
Views:	1
Size:	63.2 KB
ID:	205259

Sajnos nem tudtam még befejezni, mert nem kaptam olyan típusú tranzisztort ami kellene. Ettől függetlenül az első áramkör már készen van és működik is. Ugyanazt az áramkört kipróbáltam mind a két jeladóval, tehát a jeladók működése átment a teszten. Már csak a hiányzó tranzisztor kell és össze is lehet építeni. Remélem hétvégéig megkapom. A dobozt épp tegnap szereztem be, bár sajnos kicsit lett. A méretei alapján jó lett volna, de azok a külső méretei voltak, A belseje sokkal kisebb. Na, mindegy majd azt is nézek egy másikat.

A gyújtás 3 fő részből áll:
  • jeladó tárcsa
  • jeladó alaplap
  • jelfeldolgozó elektronika ami a gyújtótrafók áramának megszakítását is végzi

A jeladó tárcsára nagyon erős (neodímium) mágnes korongokat raktam 180° -os eltolással. Az egyiket északi a másikat déli polaritással. Pont ez a nagyfokú eltolás eredményezi hogy különösen nagy fordulaton is kihagyás nélkül adja a szikrát. 14.000 ford/perc –es villanymotorral tudtam eddig tesztelni mert nincs nagyobb, és egy szikrát sem hagyott ki ekkora fordulaton sem. Erről teszek fel majd később videót.

Ezen kívül így a trafóknak csak 50% -os a terheltségük. Előnye, hogy nem melegszik annyira sem a trafó sem a tranzisztor, mivel a gyújtótrafók bekapcsolt állapotban 2.2 - 2.6A áramerősséget vesznek fel. A nagyteljesítményű tranzisztor ami végzi a trafók kapcsolgatását 8A –ig terhelhető, gyakorlatilag kellemesen végzi a munkáját nagyobb erőfeszítés nélkül.

A jeladó érzékelőjeként bipoláris HALL IC –ket raktam, amik a mágneses tér változásának a hatására a kimeneti szintjükön magas vagy alacsony jelet adnak. Ezt a jelet megkapja egy tranzisztor bázisa aminek az emittere egy nagyteljesítményű tranzisztor bázisára van kötve. Ez a tranzisztor végzi a gyújtótrafók áramának be és kikapcsolását.

Emitterkövetős kapcsolásban van a két tranzisztor. Először darlington kapcsolással próbálkoztam, de kevés volt a nagyteljesítményű tranzisztornak az áramerősítés.

Egy kis videó az első tesztelésekről:



A végefelé maximum sebességgel forog a jeladó tárcsa. Ez kb: 14.000 ford/perc.