Nem csak sztorizgatás és elmélkedés jellemezte az ural.hu fórumát az elmúlt tíz esztendőben. Egyszer-egyszer bizony szakmai kérdések is felmerültek, néha felszínesen, néha egészen a dolgok mélyére ásva. Álljon itt néhány hozzászólás abból a rövidke párbeszédből, mely a gerjesztőáramosfluxusosremanenciás- polarizálós izéről szól...


ricsi eredeti hozzászólása
Csa-bi: A régi blokkomból kiszereltem a frissen felújított dinamómat, és járattam motorként. Ment szépen, bár azt olvastam, hogy ilyenkor, ha jó a dinamó, elvileg kézzel nem tudom lefogni a tengelyt, de nekem azért sikarült. Igaz, a szénkefék nincsenek még bekopva, és ha 12V-on próbáltam, akkor elég nehezen tudtam lefogni, de azért sikerült. Számít ez? Sokat jelent, ha normálisan be vannak kopva a kefék?
A tőled vett blokkból ma szedem ki a dinamót, és azon is kipróbálom ezt.
Csa-bi eredeti hozzászólása
ricsi:Azzal nem kell kísérletezni,hogy le tudod e fogni vagy sem mert csak túlmelegszik! Az teljesítményfüggő,hogy egy dinamó motorként mekkora nyomatékot ad le,pl;más egy 60w-os Ural dinamó mint egy néhányszáz wattos gépkocsi vagy egy mégnagyobb teherautó vagy buszdinamó.

Szerintem nem nagyon van viszonyítási alap de nem is kell!Hivatalosan és szakszerűen a dinamó teljesítményét próbapadon villanymotorral,ékszíjjal MEGHAJTVA szokták vizsgálni egy volt és egy ampermérővel,valamint változtatható söntellenállásokkal.A gyártó által megjelölt fordulathoz tartozó feszültséget ill.áramot próbálják kicsiholni a dinamóból.(ez mondjuk az Uralnál elég macerás lenne technikailag...)

Nagy nyomatékot nem lehet várni az Ural dinamótól mert a kis átmérőjű,nagy menetszámú tekercselés nem hoz létre elég erős mágnesteret.Ezért nem lehet átalakítás nélkül indítóként is használni a blokkon.

A motorként járatás a polarizáláson kívül NAGY VALÓSZÍNŰSÉGGEL azt jelzi hogy jó a dinamó!Azért nem 100%-osan mert egy kopott kefe,egy excentrikus kommutátor,egy gyenge keferugónyomás okozta hiba csak MAGASABB fordulatszámon,azaz meghajtott állapotban jelentkezik!

Ha nem gyári(vagy igen) profilú kefét teszel be,sugárirányú kefeelhelyezkedésnél(ilyen az Ural is)nem kell foglalkozni a becsiszolással,csak a szelő irányúaknál(a kefe nem merőleges a forgórész tengelyére)!Arra figyelj,hogy a kefék szorulásmentesen tudjanak csúszkálni a tartójukban és a rugók határozottan("erővel")nyomják őket a kommutátorra!Lehetőleg zárt csapágyakat használj,hogy a bennük felmelegedett zsír ne tudjon kifolyni a kommutátorra!
zeger eredeti hozzászólása
Csa-bi, én ugyan csak villamos járműszerelő vagyok szakmailag, és a maradék mágnesességről is elég rég hallottam, de azért egy kérdést csak engedj meg. Miért van szüksége a dinamónak a maradék mágneses energiára, ha egyszer van neki "gerjesztőtekercse", ami ráadásul szabályozott gerjesztést kap, onnan a fesz.szabályzóról? Mert, ha a fesz.szabályzó jól működik, akkor az a vasmag mágneses lesz ugye a gerjesztő áramtól.

Ha meg végkép előkaparom elektronikai tudásomat a feledés homályából, én arra emlékszem, hogy a maradék mágnesesség (lévén, hogy a vasmagok, ugyan mágneses vezetők, de kevésbé mágnesezhetők) sokkal "gyengébb" lesz, mint egy tekercs által gerjesztett.
Azok a bizonyos "öngerjesztő" dinamók nem szabályozottak voltak, hanem "öngerjesztők".
Szóval miért kell ez a "motorként" járatás?
Csa-bi eredeti hozzászólása
zeger: A végzettségem nekem sem címzetes professzor,csak autóvillamossági műszerész amiként a mai napig is dolgozom de elővéve kopottas tananyagbéli emlékeimet,igyekszem megválaszolni egyenként a kérdéseidet !

1. A gerjesztőtekercs valóban szabályzott gerjesztőáramot kap a fesszabályzóból de csak ÜZEM!!! közben járó motornál!Szerinted mi a helyzet az éppen forgásba lendülő dinamónál!???Honnan kapja meg az állórésztekercs a felgerjedéshez a KEZDETI áramot!???Külső áramforrásról direktben???Ilyet még nem hallottam dinamónál!Hogyan lenne kötve,milyen fesszabot tennél fel,ez a fesszab.hogyan látná még el párhuzamosan az áramkorlátozás és a viszáram kapcsolás feladatát!?Mondj egy ilyen típust!Elviekben meg lehetne oldani a külső gerjesztést ha a dinamó pozitív szabályzásba lenne kötve és nem negatívba(ilyen az Ural,ismerős!??)Át is lehetne kötni de a fent említett plusz feladatokat ellátó "hibridfesszab." nem létezik!A nyugalmi indukció elvén működő generátorok(a dinamónál mozgási indukció) külső és öngerjesztésű kapcsolását ne keverd bele mert teljesen más a működési elv,a szerkezeti kialakítások,a fesszabályzók!!! A dinamó működésében pont az a "csodálatos",hogy már az indulástól kezdve képes magát gerjesztőárammal ellátni a REMANENS MÁGNESES TÉR meglétével!Hogyan működik a dinamó!?...Mozgási indukció elve;egy mágneses térben mozgatott vezetőkeretben feszültség indukálódik...Tehát a remanens(visszamaradó)mágneses térben!Igaz,a töltéslámpa árama is előgerjeszt minimális mértékben de ez önmagában édeskevés!Miért kellene külső áramforrásról megtáplált gerjesztőtekercs ha ez is "kéznél"van!? Gondolj az akksi nélkül betolható régi dinamós MZ motorokra,amiken van egy gyújtáskapcsoló állás amiben a dinamó "pozitívja"közvetlenül össze van kötve a trafó plusszal!Akksi nélkül honnan lesz áram a betoláshoz,honnan kap gerjesztést a dinamó!!!??????

2. A fémeket mágnesezhetőségi szempontból három csoportba sorolják: dia,para és ferromágneses anyagok(a felsorolás szerint egyre nagyobb a mágneses együtthatójuk)Ez utóbbiból készítik az indítók és dinamók vasmagjait.Rég rossz lenne ha ezek nem vagy csak kevésbé mágnesezhető anyagok lennének!Hogyan is alakulna a fesszabályzáshoz szükséges állandóan változó mágneses tér!????Hogyan indulna el egy indítómotor nem mágnesezhető vasmaggal.....!????

3. Szögezzük le a dinamó mindíg öngerjesztő,mert ez az alap működési elve!Mindegy hogy milyen áramfejlesztőről beszélünk ön vagy külsőgerjesztésű generátorról vagy dinamóról a feszültséget mindíg szabályozni kell egy bizonyos tartományban,különben kinyírnánk a jármű egyéb villamos berendezéseit(pl.akksi) de magát az áramfejlesztőt is!(a 6v-os Ural dinamóból terheletlenül,szabályzás nélkül simán kihoztam 22v-ot!)

4. A motorként járatás egyben tájékoztat a működőképességről és polarizálja a dinamót ami a következők miatt szükséges;hosszabb állás ill.szétszerelés után előfordulhat hogy a vasmag elveszti a mágnesességét ill.megváltozhat annak iránya !Ha megfelelő irányú áramot vezetünk az állórésztekercsbe,kialakul a vasmag körül egy megfelelő IRÁNYÚ mágneses erőtér( am iaz elvétel után VALAMENNYIRE megmarad!).Az irány is nagyon lényeges mert "magától" meg tud fordulni és így a fordított polaritásúvá vált dinamó rongyá égetheti a fesszabályzót!Viszont ennek ellenére is előfordulhat hogy így sem képes "felállni" a dinamó,ilyenkor sajna nem marad más hátra mint az állórész csere vagy direkt mágneses delejezés de ezekkel még egyenlőre nem akartam Ricsit riogatni!

5. Ha nem kielégítőek számodra ezek a elméleti fejtegetések,amikkel szerintem már fárasztjuk a fórum olvasóit csak ajánlani tudom neked pl.Dr.Hodvogner László:Gépjárművek villamos berendezései,Tömösy M.Jenő:Autóvillamosság című könyveit ill.más szakkönyveket amik részletesen kitárgyalják a dinamó működését,a polarizálás és fesszabályzás témaköreit......!

HANSÚLYOZNÁM viszont hogy a gyakorlatban jónéhány olyan piti hiba is van ami megszívatja az embert és nem vagy csak ritkán írnak róluk könyvek lapjain!
zeger eredeti hozzászólása
Csa-bi.: Kösz.
Tanultam valamit. Szóval a dinamó, mindíg öngerjesztésű, csak ennek néha gátat szabunk. Jól fordítottam le?
Csa-bi eredeti hozzászólása
zeger:Még egy kiegészítés az előbbi litániához és ami az előbbiben nem biztos hogy teljesen egyértelmű volt; a remanens mágneses térben indukálódott feszültség indít gerjesztőáramot a forgórészből a gerjesztőtekercsen és az alapban zárt fesszab.érintkezőkön keresztül,ami tovább erősíti a már meglévő mágneses teret,megnövekszik a feszültség,ezzel párhuzamosan a gerjesztőáram is tovább nő.....tehát a dinamó felgerjed,"életre kel",ezt a folyamatot hívják öngerjesztésnek,DINAMÓELVNEK ! Bizonyos feszültségszinten a fesszabályzó már beleszól a dinamó működésébe a gerjesztőáram,ezáltal a mágneses tér(fluxus)szabályzásával! Tehát valóban a fesszabályzón keresztül(de NEM ból!) kapja a dinamó a gerjesztőáramát,méghozzá a saját maga által létrehozott ÖNMAGÁÉT !