Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Kezdetek ...

Collapse
X
Collapse
  •  

  • Kezdetek ...

    Így kezdődött az egész. Közel tíz évvel ezelőtti gondolataimat olvashatjátok az alábbiakban.

    Click image for larger version

Name:	kep01.jpg
Views:	1
Size:	29.1 KB
ID:	205539

    A motorom történetét csak egy kicsivel kell előbb kezdenem, mint ahol Balázs abbahagyta az övét. Míg ő a sajátját utoljára rakta össze, addig én az enyémet először, az ő segítségével és vezényletével. De ez csak a motorom története. A birtoklás vágya sokkal régebben alakult ki bennem. Míg neki Krisztián motorja - annak formája, méretei, hangja (és itt nem csak a kipufogódobból jövő hangokra gondolok, hanem az Ural jelenségre is) és magamból kiindulva talán a szaga is - inspirálta a motorvásárlást, addig nekem már két különböző típusú és stílusú motor is izgatta a fantáziámat.

    Click image for larger version

Name:	kqp02.jpg
Views:	1
Size:	49.4 KB
ID:	205540A folyamat kimondottan lassan indult, hiszen nem érdeklődtem korában sem az autók, sem a motorok iránt. Így először csak azt vettem észre, ezeken a motorokon, hogy nagyok és talán más jellegűek, mint amiket korábban láttám. Aztán teltek az évek és egyre többet figyeltem a motorokat általában és barátaim Uraljairól is egyre többet akartam tudni. Ahogy szép lassan megismerkedtem a fogalmakkal, tudtam, hogy leendő motoromban boxer elrendezésű blokk lesz, mely kardántengellyel kerül kapcsolatba a hátsó kerékkel. Éreztem, hogy mozgásterem szűkül. A csepp alakú tank már kisgyerekként is tetszett, de hatványozottabban nagyobb vizuális élményt ad, ha formája szoros egységet alkot a vázzal. Véleményem szerint ez a lengővillás változatokon már nem érvényesül igazán. És ami szép a szemnek, az egyszerűnek bizonyult az eszemnek is. Könnyen megérthettem a formából a funkciót, hiszen gondolom, a funkció diktálta és annak lett alárendelve a forma. Természetesen ehhez még jó ízlés is párosult, melynek, ha lenne mérőszáma, akkor lineáris csökkenését figyelhetnénk meg az idő múlásával, az újabb és újabb Ural típusokon. Innentől kezdve csak Ural és azon belül is M-61 vagy M-72 jöhetett szóba.

    Tehát megszületett a cél. Első lépés a jogosítvány megszerzése volt. Csak azért jegyzem meg, mert motor nélkül, talán még ma se lenne jogosítványom autóra sem. Itt már megszállottként meséltem a tanuló társaknak, hogy leendő motorom kormányán külső karok lesznek és kézi váltókar is található "itt lent, a váltón". Ez idő tájt, már fénykép minőségű vízión tervezgettem a részleteket.

    Click image for larger version

Name:	kep03.jpg
Views:	1
Size:	25.7 KB
ID:	205541

    Ekkor már tudtam, hogy az élményt nem kaphatom meg ingyen, ajándékba. Gyakran történt meg, hogy barátaimat sörözni hívtam, de ők nem tudtak a telefonhoz jönni, mert a garázsban szereltek. Vajon mit? Hiszen két napja láttam a gépeket és a semmi bajuk sem volt. Ez persze nem riasztott el, hiszen komoly párhuzamot véltem felfedezni egy korábbi és még mindig tartó hobbim, az akvarisztika és a motorkerékpár ápolása között. A teremtésben való részvétel - mint általában a férfiakat - mindig is izgatott. Ilyen jellegű cselekvésbe, mindig is szívesen fektettem energiát, mert gyümölcsének íze, máséhoz nem hasonlítható. Nagy feladat a természetet olyan szinten szimulálni párszáz liternyi vízben, hogy a medence flóráját és faunáját, mint az év milliók alatt tökéletesített genetikákat, kerek egészként vizsgálhatom, az ágyamból nézve, teát szürcsölve. Bár a képlet egyszerű, hisz a minta megtalálható a Tanganyika-tóban, de mégis a modell, a szobámban végtelenül korlátolt. Így az alkotói szabadságom abban merül ki, hogy a tökéleteshez vezető utat és az eszközöket választhatom meg, a cél maga adva van. Ez, bár elvont, és talán esetenként személyre szabott, de tökéletes egységet hordoz magában és másra le nem cserélhető.

    A sok éves vágyakozást, a sors, egy gyors vásárlással kárpótolta. A második motort, amit megnéztem, meg is vettem. Köszönhető persze ez annak, hogy olyan motort a keresés elején nem is akartam megnézni, ami látott már fűrészt, másrészt eddigre már barátaimnak kialakult egy olyan ismeretségi köre, melyben hamar ráakadtam az igazira. Ekkor láttam először M-62-t. Ekkor már, a hétszázötvenes is ki volt zárva. A szempontok azonban, melyeket kerestem, erre is ráilletek, néhány apróságban tud csak többet vagy kevesebbet az M-61-nél. Lényegében minden darabja megvolt méghozzá felújított állapotban, így az összerakáson kívül, csak az "elképzelt motorról" át kellet tenni a kormányt, a kerekekre a fehér betéteket és más apróságokat. Egy-két malőr miatt, ez mégis egy évbe került, de legalább ezalatt az idő alatt, a képzeletbeli motorom fényképén még sok-sok részlet lett élesebb. A mostani állapotot egy megnyugtató kezdetnek tekintem, hiszen rengeteg apróság várat még magára.

    Click image for larger version

Name:	kep05.jpg
Views:	1
Size:	63.9 KB
ID:	205542

    Túri Zoltán
    2002
      Posting comments is disabled.

    article_tags

    Collapse

    Latest Articles

    Collapse

    • Veronai kiallitas
      movisz által
      Sziasztok tegnap kezdődött egy minden evben megrendezesre kerulo kiallits tobbnyire atalakitott motoroknak ...
      2023 jan. 28, 11:29
    • Laverda 750
      movisz által
      Sziasztok nyitok egy uj cikket A Laverda commel
      ugyan is tegnap sikerult szert tennem egy masodik 750-esre.Ez egy nagyon korai darab a 59. a legyartott 750 -esek bol Ez egy 750 GT ami kulombozik a motorjaban egy kicsit hogy gyengebb es a tankjaas formaju. ezen a motoron sajnos az sf tankja van meg az ulese van atalakitva de a tobbi az jo....
      2021 júl. 06, 11:27
    • Szívásom története
      CZsolti által
      Meglehetősen régen nem jelentkeztem, ezért úgy érzem, hogy némi magyarázattal tartozom nektek. Valahogy úgy kanyarodtak a dolgok, hogy minden, amit addig összeraktam megmakacsolta magát. A számítógép fityiszt mutatott, alaplap csere lett belőle. Azóta is úgy van. Annyira elegem lett a hamis szoftverhasználat, meg egyéb figyelmeztetésekből, hogy inkább tablettre és okostelefonra váltottam. Ezeken ugyan kicsit nehézkesebb dolgozni, de legalább legális, ami rajta fut....
      2019 máj. 03, 21:16
    • Szilveszteri berregtetés
      Igrich által
      Motor, autó, traktor és mindenféle benzin és gázolaj szörny esetleg még tengeralattjáró berregtetésre invitállak benneteket úgy éjfél után a pezsgő durrogtatás után ki-ki saját és otthona lakának udvarán.
      Így kívánhatnánk egymásnak, még ha távolból is Boldog új évet.
      Szorgalmaznám még, hogy a következő (2OI8) évet nyilvánítsuk a tengeralattjárók évévé és Tiszakeszin rendezhetnénk egy tengeralattjáró ügyességi versenyt, de még vízisízhetnénk a komppal is.
      BUÉK mindenkinek!...
      2017 dec. 31, 17:13
    • Szilveszter esti berregtetés
      Igrich által
      Meghívlak benneteket egy szilveszter esti, éjfél utáni motor, autó, traktor és mndenféle benzin és gázolajszörny esetleg még tdengeralattjáró berregtetésre. Lényeg, hogy éjfél után, mikor megtörtént kinél-kinél a pezsgő durrogtatás, beindítanánk a motorokat. És az újév, de mi örömünkre is berregtetnénk kissé a motorokat, szolid dudálások közepette, jámboran. Ha nem akarsz nem kell vissza jelezni, inkább cselekedj! Így kívánhatnánk egymásnak boldog újévet!...
      2017 dec. 31, 16:51
    • OT papírozás "rögös útja"
      Ricsi95D által
      Elöljáróban annyit írnék,hogy idáig én is úgy voltam az OT-val,hogy minek,fölösleges,attól nem lesz jobb a motor és egy csomó macera...ez mind igaz,de egy picit már másként látom,és roppant büszke vagyok rá,hogy már nekem is van egy OT rendszámos,minősített motorom. És bizony gyönyörű a réztábla meg az OT rendszám.

      De kezdjük az elején! Mint ismeretes, december végén Kamuti Zsolti barátunkat megszabadítottuk gyönyörűen restaurált P10-esétől. A hazahozatal után nagy örömben...
      2017 máj. 05, 19:44
    Ugrás az oldal tetejére
    Working...
    X