Közlemény

Collapse
No announcement yet.

A legújabb PANNÓNIA: P11

Collapse
X
Collapse
  •  

  • A legújabb PANNÓNIA: P11

    Click image for larger version

Name:	1kep.jpg
Views:	2
Size:	195.2 KB
ID:	205588
    A P11 külsejében is korszerű motorkerékpár. Ízléses a színösszeállítása, a transzparenspiros tartály és záró-oldallemez kellemesen illeszkedik az ezüstösen csillogó sárvédőkhöz, a fekete vázhoz és a hullámosított nyereghez. A könnyűfémhengeres motor teljesítménye mintegy 22 lóerő, első fékje duplakulcsos, teleszkópvillája lengéscsillapítós

    Több mint fél évszázada gyárt motorkerékpárt a magyar ipar, és ez idő alatt nem egy típusa aratott nemzetközi elismerést. Persze, készültek olyan reményteljes mintapéldányok is, amelyek ugyan szép sikert ígértek, de – ezért vagy azért – nem lett belőlük még prototípus sem.

    A tervezési igyekezet különösen a felszabadulás után kapott lendületet a Csepeli Motorkerékpárgyárban, amelynek szerkesztőgárdája, az ügyhöz méltó buzgalommal dolgozott, alkotott. Az innen kikerült konstrukciók elsősorban a célszerűséget szolgálták, figyelembe véve a bel- és külföldi kereslet igényét.
    A konstrukciós iroda csekély számú, de tevékeny dolgozói többnyire aktív motorosok voltak, tehát gyakorlati tapasztalatból szerkesztettek, és nem ritkán öntevékenyen, amit az akkori gyárvezetőség és a kereskedelem ritkán támogatott. Ennek ellenére ez a lelkes együttes – ha kellett, partizánmódra – újabb és újabb típusokkal lepte meg a viszonylag szűk kört, amely az ipar körül kialakult. (Hogy csak egy példát említsünk, ilyen volt a két évtizeddel ezelőtt elkészült három különféle robogó.)

    Átütő sikert aratott a T5 típus, amely még ma is a keresett modellek közé számít. A P20 főként fiatalok körében népszerű. Az NSZK-ban megjelenő „Das Motorrad” szaklap közelmúltban próbálta ki ezt a típust, és e próba összesített eredményére büszkék lehetnek a csepeliek.

    S most bemutathatjuk a motorkerékpárgyáriak legújabb mintapéldányát, amely a P11 jelzést viseli. Sok olvasónk előtt talán nem is új, hiszen „részt vett” a május 1-i felvonuláson, ahol bizonyára sok ifjú szívet dobogtatott meg”¦

    A P11 a néhány évvel ezelőtt megjelent P10 alaposan továbbfejlesztett utóda. Nemcsak egyhengeres motorja új, hanem korszerű, hosszú rugóúttal szerkesztett teleszkópvillája, a féke, porlasztója, nyerge is – hogy csak a legfontosabbakat említsük. A legkorszerűbb megoldások hordozója a könnyűfémhengeres motor, amelynek forgattyúsháza a hagyományoktól eltérően osztatlan, ennek ellenére nem csak a teljes sebváltó-szerkezetet lehet kiemelni a motorblokk kiszerelése nélkül (akárcsak a P20-nál), hanem a forgattyús-mechanizmust is.

    A rend kedvéért újból megjegyezzük, hogy a mintegy 20-22 lóerős P11-ből még csak a mintapéldány készült el.
    -ergyé-
    (AM - 1973)

    Click image for larger version

Name:	2kep.jpg
Views:	1
Size:	199.6 KB
ID:	205582
    Csupán néhány csavart kell megoldani, hogy a bal oldali zárófedelet eltávolítsuk, és egy mozdulattal kihúzható az ötfokozatú sebváltó (amely a P20-tól származik)

    Click image for larger version

Name:	3kep.jpg
Views:	1
Size:	201.1 KB
ID:	205583
    Az elektromos művek eltávolítása után ilyen a P11 osztatlan forgattyúsháza

    Click image for larger version

Name:	4kep.JPG
Views:	1
Size:	140.7 KB
ID:	205585
    Nem boszorkányság: a teljes forgattyúsmechanizmus kiemelhető az egészet alkotó blokk jobb oldalán

    Click image for larger version

Name:	5kep.JPG
Views:	1
Size:	149.9 KB
ID:	205586
    A gumiba ágyazott forgattyúsház a vázban marad. Előtte a lánccal meghajtott kuplung és a sebváltó

    Click image for larger version

Name:	6kep.JPG
Views:	1
Size:	183.2 KB
ID:	205587
    Balra a sebességmérő, jobbra a pontosan mutató fordulatszámmérő. A benzintartály záródugója lehetne szebb is.

    Click image for larger version

Name:	7kep.jpg
Views:	1
Size:	195.5 KB
ID:	205584
    Ha nem felállványozva fényképezték volna az ékszerszépségű P11-et, akkor szebben simult volna a hátsó kerékre a sárvédő. Ezzel együtt megnyerő az új Pannóniáról alkotott összbenyomás

    (MTI – Vitályos József felvételei)


    • Igrich
      #52
      Igrich kommentje
      Editing a comment
      Nekem, az Mz/1 -esek világát idézi. Szerintem, ha sorozatban készül nagy ellenfele lehetett volna az említett típusnak. De gondolom, ez az akkori KGST tervgazdálkodásba nem fért bele.



      Szép m ég a háttérben a kéthengeres, P20? P21? , vagy más? motorka! A tank egy kicsit kurvás, azzal a pirossal, de szép. Amúgy ötletet adott, illetve megerősített abban, hogy a sárvédő kontúrokat kihúzzam, igaz én pirossal teszem majd.


      Utoljára szerkesztve a következő által: CZsolti; 2014 nov. 06, 10:00.

    • Attila62
      #53
      Attila62 kommentje
      Editing a comment
      nondebr eredeti hozzászólása
      A boxer Pannónia valószínűleg a gyártás bonyolultsága miatt nem lett sorozatgép. Ugyebár szintén kétütemű. Tehát a két forgattyúsházat gáztömören el kell szigetelni egymástól. A szerelhetőség érdekében a főtengelyt is osztott, középen bontható kivitelűre kell készíteni. Ez pedig erősen drágítja a gyártást.
      Hasonló okok miatt múlt ki az MZ (akkoriban még IMZ) 350-es boxere is.
      A 2 hengeres boxer motornál a két hajtókar alsó csapja egymáshoz képest 180 fok főtengelyfordulattal tér el. A kettő dugattyú azonos időben érkezik az alsó és a felső holtponti helyzetbe. Nincs semmi szükség a forgattyúsház -(ak) elválasztására.

    • emu
      #54
      emu kommentje
      Editing a comment
      Ricsi95D eredeti hozzászólása
      Ez a motor küllemében az akkori kor követelményeinek tökéletesen megfelelt, világszínvonalú volt!
      Érzek itt némi elfogultságot, a '75-ös CB hondámon elöl kéttárás hátul egytárcsás a fék.
      Vagy vegyük olybá, hogy még lett volna két év rá??
    Posting comments is disabled.

article_tags

Collapse

Latest Articles

Collapse

  • Veronai kiallitas
    movisz által
    Sziasztok tegnap kezdődött egy minden evben megrendezesre kerulo kiallits tobbnyire atalakitott motoroknak ...
    2023 jan. 28, 11:29
  • Laverda 750
    movisz által
    Sziasztok nyitok egy uj cikket A Laverda commel
    ugyan is tegnap sikerult szert tennem egy masodik 750-esre.Ez egy nagyon korai darab a 59. a legyartott 750 -esek bol Ez egy 750 GT ami kulombozik a motorjaban egy kicsit hogy gyengebb es a tankjaas formaju. ezen a motoron sajnos az sf tankja van meg az ulese van atalakitva de a tobbi az jo....
    2021 júl. 06, 11:27
  • Szívásom története
    CZsolti által
    Meglehetősen régen nem jelentkeztem, ezért úgy érzem, hogy némi magyarázattal tartozom nektek. Valahogy úgy kanyarodtak a dolgok, hogy minden, amit addig összeraktam megmakacsolta magát. A számítógép fityiszt mutatott, alaplap csere lett belőle. Azóta is úgy van. Annyira elegem lett a hamis szoftverhasználat, meg egyéb figyelmeztetésekből, hogy inkább tablettre és okostelefonra váltottam. Ezeken ugyan kicsit nehézkesebb dolgozni, de legalább legális, ami rajta fut....
    2019 máj. 03, 21:16
  • Szilveszteri berregtetés
    Igrich által
    Motor, autó, traktor és mindenféle benzin és gázolaj szörny esetleg még tengeralattjáró berregtetésre invitállak benneteket úgy éjfél után a pezsgő durrogtatás után ki-ki saját és otthona lakának udvarán.
    Így kívánhatnánk egymásnak, még ha távolból is Boldog új évet.
    Szorgalmaznám még, hogy a következő (2OI8) évet nyilvánítsuk a tengeralattjárók évévé és Tiszakeszin rendezhetnénk egy tengeralattjáró ügyességi versenyt, de még vízisízhetnénk a komppal is.
    BUÉK mindenkinek!...
    2017 dec. 31, 17:13
  • Szilveszter esti berregtetés
    Igrich által
    Meghívlak benneteket egy szilveszter esti, éjfél utáni motor, autó, traktor és mndenféle benzin és gázolajszörny esetleg még tdengeralattjáró berregtetésre. Lényeg, hogy éjfél után, mikor megtörtént kinél-kinél a pezsgő durrogtatás, beindítanánk a motorokat. És az újév, de mi örömünkre is berregtetnénk kissé a motorokat, szolid dudálások közepette, jámboran. Ha nem akarsz nem kell vissza jelezni, inkább cselekedj! Így kívánhatnánk egymásnak boldog újévet!...
    2017 dec. 31, 16:51
  • OT papírozás "rögös útja"
    Ricsi95D által
    Elöljáróban annyit írnék,hogy idáig én is úgy voltam az OT-val,hogy minek,fölösleges,attól nem lesz jobb a motor és egy csomó macera...ez mind igaz,de egy picit már másként látom,és roppant büszke vagyok rá,hogy már nekem is van egy OT rendszámos,minősített motorom. És bizony gyönyörű a réztábla meg az OT rendszám.

    De kezdjük az elején! Mint ismeretes, december végén Kamuti Zsolti barátunkat megszabadítottuk gyönyörűen restaurált P10-esétől. A hazahozatal után nagy örömben...
    2017 máj. 05, 19:44
Ugrás az oldal tetejére
Working...
X