Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Wartburg típusok

Collapse
X
Collapse
 

  • Wartburg típusok

    1896. december 3.-án létrejött az eisenachi autógyár. Tudni kell, hogy a legtöbb mai autógyár innen fakad. Egy ideig a "Dixi" nevet kapta, amit 1928-ban az imsert BMW váltott ki.


    Mivel közelgett a II. Világháború a zwickaui autógyár (Trabant) nem gyárthatta új kisautóját a DKW F9-et, (Ifa személyautó) mert minden gyárnak fegyvert vagy éppen más hadieszközt kellett termelnie.

    1948-ban a lipcsei Tavaszi Vásáron tűnt fel újra a "kicsi csoda" DKW (Das Kleine Wunder). Természetesen hamarosan a sorozatgyártás követte. Érdekessége a termoszifonos hűtőrendszer
    volt.

    Hogy mi is ez?

    A végtelenül egyszerű hűtés rendszer azon alapszik, hogy a hidegebb folyadék a nagyobb sűrűsége miatt igyekszik kiszorítani a meleget, ha a hideg van felül. Ez azt jelenti, hogy a hidegebb
    (hűtött) folyadék tömegközéppontját
    - vagyis magát a hűtőt - a motorban lévő meleg folyadék tömegközéppontjánál magasabbra kell helyezni.


    DKW F91950-től a (már IFA) DKW F9 más európai országokba is eljutott. A karosszériát a zwickaui autógyár és az Auto Union (Audi) 1953-ig közösen szerelte. 53-ban átköltöztették a gyárat Eisenachba.

    A zwickauiak ekkor már egy másik autó tervein dolgoztak. Ez volt az IFA P70. Továbbfejlesztve a gépezetet eljutottak a P50-es típushoz, melynek a ma is ismert Trabant P50 nevet adták.

    Fentebb már említettem azt a bizonyos 1953-at. Fontos, mert ekkortól kezdődött a Wartburg
    pályafutása. Az F9-es típus átesett néhány módosításon, ráncfelvarráson, típusjelzését megváltoztatták 309-re. Sokat sejtet a 3-as kezdőszám. Igen a módosított Ifa a Waresz őse.

    W311 Limo DeLuxeWartburg 311-es széria

    1955. október 18.-án látta meg a napvilágot a 311-es típus első darabja. 1965-ig kb 260 000-et gyártottak le. Ennek több, mint a fele külföldön került értékesítésre. A Wartburgok iránt egyre nagyobb volt a kereslet a szocialista oldalon illetve más nem szoci országokban is. Ezt a szériát még 900 ccm-es motorral szerelték.

    Wartburg 312Wartburg 312-es széria

    A 312-es Wartburg átmenet volt a 311-es és a 353-as típusok között. Megőrizte "púpos" karosszériáját, de 1000 ccm-es motort kapott a teljesítménye 45 lóerőre emelkedett. A 312-es futóműve visszaköszönt a Wartburg 353-asban. Itt jegyezném meg, hogy pont ezek miatt egyszerűbb a felújítása. Ne felejtsük el a De Luxe kivitel Berlin rádióját sem!

    Wartburg 1000Wartburg 1000

    1966. júliusában mutatták be hivatalosan is az új Wartburg 1000-et. Karosszériája a Renault-hoz hasonlított. Akkoriban nagyon modernnek és tetszetősnek bizonyult. Nem tudom, hogyan tetszhetett ez a forma egy szép púpos után Ugyanez a karosszéria maradt a 353-as típusokra is. Motorja a 312-esből ismert 1000 köbcentis, 45 lóerős kétütemű volt.

    A motorok terén jelentős előrelépés történt. Megalkották ugyanis a négyütemű Wartburg motort
    és a Wankel Wartburg motort. Ezek azonban az akkori NDK vezetés jóvoltából (hozzáértő banda) a süllyesztőben végezték. A tisztelt elvtársak a kétütemű motort favorizálta, nem tudni miért. Maradt a kétütemű továbbfejlesztése. Ez került a 353-as típusokba.

    Wartburg 353Wartburg 353

    Motorja még mindig 1000ccm-es, de immáron 50 lóerős. Karosszériája a Wartburg 1000-től örökölt.

    Wartburg 353W

    Sok mindenben megegyezik a 353-mal. Futóműve, fékrendszere, és hűtése módosult. Ez a típus bimetálos hőkapcsolóval szabályozott elektromos ventillátorral felszerelt hűtést, elől tárcsafékeket és 4 körös fékrendszert kapott.

    Wartburg 1.3Wartburg 1.3

    1989. október 12.-én hagyta el a futószalagot az első négyütemű motorral szerelt Wartburg 353. Típusjelzését 1.3-ra módosították, ami értelemszerűen 1300 ccm-t jelent. Ebben már egy VW liszenszelt motor kerűlt. Sajnos a gyártási ára olyan nagyon magas volt, hogy csak kevesen engedhették meg maguknak a négyütemű Wartburgot. Az eladási mutatók drasztikusan visszaestek, és ez már az eisenachi autógyártás végleges leállítását vonta maga után.

    A Daimler és a Benz gyár után a harmadik legnagyobb németországi autógyárnak be kellett
    zárni kapuit. Megszűnt Türingia legnagyobb autógyára 1991. április 10.-én az utolsó Wartburg legördülésével. A bezárásához nagyban hozzájárult a Berlini Fal leomlása is, mert így elérhetőek lettek az Opel, VW típusok is. Árban pedig hasonlóan néztek ki, mint a 353-as.

    (A cikk folytatódik. Lapozz tovább!)

     

    • sepy
      #4
      sepy kommentje
      Editing a comment
      Nekem is volt egy 353-as Ibolya kék. Ha megszoktad a billegését és megtanultál vele autózni kuplungolás nélkül lehetett váltani. Abban az időben nem hozták helybe az anyagot két év alatt mentem vele 50.000 km-t baj nélkül. Avval kezdtem, hogy gyújtás beállítás, Densó gyertyák és radiálra lettek cserélve a gyári gumik. Ebben az időben hitték sokan, hogy mindenki Mercedesszel fog járni és betiltják a 2 üteműt. Tágas és a mende mondákkal ellentétben fűtése is volt. /zsalu becsuk!/

    • zahi
      #5
      zahi kommentje
      Editing a comment
      1977-1992 ig volt négydobos ibolyakék 353 a családban (1973). Hihetetlen mit ki nem bírt ! Soha nem volt problémája a fűtéssel , egyszer sem hagyott ott , pedig koptatta az NDK , Csehszlovákia , Lengyelország útjait is . Szervízben csak a futómű állításkor volt. (áttértünk radiál abroncsra , máshova kellett állítani ) Édesanyám megsiratta amikor elvitték ....

    • mir-mur
      #6
      mir-mur kommentje
      Editing a comment
      1989. október 12.-én hagyta el a futószalagot az első négyütemű motorral szerelt Wartburg 353
      1988 ban a Budapesti Nemzetközi Vásáron, már bemutatták !
    Posting comments is disabled.

article_tags

Collapse

Latest Articles

Collapse

  • Veronai kiallitas
    movisz által
    Sziasztok tegnap kezdődött egy minden evben megrendezesre kerulo kiallits tobbnyire atalakitott motoroknak ...
    2023 jan. 28, 11:29
  • Laverda 750
    movisz által
    Sziasztok nyitok egy uj cikket A Laverda commel
    ugyan is tegnap sikerult szert tennem egy masodik 750-esre.Ez egy nagyon korai darab a 59. a legyartott 750 -esek bol Ez egy 750 GT ami kulombozik a motorjaban egy kicsit hogy gyengebb es a tankjaas formaju. ezen a motoron sajnos az sf tankja van meg az ulese van atalakitva de a tobbi az jo....
    2021 júl. 06, 11:27
  • Szívásom története
    CZsolti által
    Meglehetősen régen nem jelentkeztem, ezért úgy érzem, hogy némi magyarázattal tartozom nektek. Valahogy úgy kanyarodtak a dolgok, hogy minden, amit addig összeraktam megmakacsolta magát. A számítógép fityiszt mutatott, alaplap csere lett belőle. Azóta is úgy van. Annyira elegem lett a hamis szoftverhasználat, meg egyéb figyelmeztetésekből, hogy inkább tablettre és okostelefonra váltottam. Ezeken ugyan kicsit nehézkesebb dolgozni, de legalább legális, ami rajta fut....
    2019 máj. 03, 21:16
  • Szilveszteri berregtetés
    Igrich által
    Motor, autó, traktor és mindenféle benzin és gázolaj szörny esetleg még tengeralattjáró berregtetésre invitállak benneteket úgy éjfél után a pezsgő durrogtatás után ki-ki saját és otthona lakának udvarán.
    Így kívánhatnánk egymásnak, még ha távolból is Boldog új évet.
    Szorgalmaznám még, hogy a következő (2OI8) évet nyilvánítsuk a tengeralattjárók évévé és Tiszakeszin rendezhetnénk egy tengeralattjáró ügyességi versenyt, de még vízisízhetnénk a komppal is.
    BUÉK mindenkinek!...
    2017 dec. 31, 17:13
  • Szilveszter esti berregtetés
    Igrich által
    Meghívlak benneteket egy szilveszter esti, éjfél utáni motor, autó, traktor és mndenféle benzin és gázolajszörny esetleg még tdengeralattjáró berregtetésre. Lényeg, hogy éjfél után, mikor megtörtént kinél-kinél a pezsgő durrogtatás, beindítanánk a motorokat. És az újév, de mi örömünkre is berregtetnénk kissé a motorokat, szolid dudálások közepette, jámboran. Ha nem akarsz nem kell vissza jelezni, inkább cselekedj! Így kívánhatnánk egymásnak boldog újévet!...
    2017 dec. 31, 16:51
  • OT papírozás "rögös útja"
    Ricsi95D által
    Elöljáróban annyit írnék,hogy idáig én is úgy voltam az OT-val,hogy minek,fölösleges,attól nem lesz jobb a motor és egy csomó macera...ez mind igaz,de egy picit már másként látom,és roppant büszke vagyok rá,hogy már nekem is van egy OT rendszámos,minősített motorom. És bizony gyönyörű a réztábla meg az OT rendszám.

    De kezdjük az elején! Mint ismeretes, december végén Kamuti Zsolti barátunkat megszabadítottuk gyönyörűen restaurált P10-esétől. A hazahozatal után nagy örömben...
    2017 máj. 05, 19:44
Ugrás az oldal tetejére
Working...
X