Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Segédmotoros kerékpár szürke forgalmival?

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Segédmotoros kerékpár szürke forgalmival?

    Szeretnék útmutatást kérni, illetve lenne pár kérdésem, előre leszögezem, minden téren teljesen kezdő vagyok.

    A helyzet az, hogy szeretnék megtanulni motorozni, illetve motort szereleni, és ezt a vonalat követve kinéztem magamnak egy 1976-os Simson Schwalbet. Azt írta, aki el akarja adni, hogy meg van a régi szürke forgalmija.
    A kérdésem első körben az lenne, hogy számít-e ez bármit (az eszmei értéken kívül)? Fel kell tűntetni az adásvételin? Alább a magyarázat, hogy miért kérdem.

    Ahogy olvasgattam neten, azt láttam, hogy az ilyen kis Simsonokra elvileg csak egy kötelező biztosítás kell, semmi más, és akkor segédmotorként lehet vezetni.
    Itt merült fel bennem a kérdés, mert azt olvastam, hogy az M kategóriába az tartozik, aminek a "tervezési végsebessége a 45 km/óránál nem nagyobb", meg valahol talán olyasmit is, hogy két személy szállítására nem képes. A Schwalbe úgy tudom, egyrészt tud vinni két embert, másrészt pedig sok helyen olvastam, hogy könnyen tud hatvannal is menni a legtöbbje.
    Itt most akkor mi a helyzet? Használhatom segédmotorként, de akkor nem lehet rajta utast szállítani, és nem lehet gyorsabban menni negyvenötnél, vagy nem is fér bele ebbe a kategóriába?
    Ha meg nem fér bele, vagy teszem azt nem szeretném azt a 45-ös sebességkorlátot, vagy szeretnék utast vinni (lévén, hogy nincs jogosítványom, ez persze csak feltevés mind ), akkor viszont gondolom forgalomba kellene helyezni rendesen rendszámmal? Vagy hogy megy ez?

    #2
    Valameddig a '70-es évek végéig a SIMSON rendszámos motorként került forgalomba, és természetesen volt hozzá szürke foralmi.
    Aztán elkezdték ezeket a motorokat kismotorként árulni és elkezdett mindenki sumákolni hogy az övé is kismotor, levette a rendszámot és kész.
    Majd ezt a hatóság úgy kezdte felülbírálni, hogy a kismotorokba beütött egy regisztrációs számot, és ha ezt visszamenőleg megtetted, akkor a Te renszámos Simsonod is segédmotoros kerékpárrá vált, rendszám nélkül de csak egy személy használhatta elvileg max 40km/h sebességgel.
    Aztán amikor így helyreállt a káosz akkor aki nem is üttetett bele regisztrációs számot az is levette a rndszámot mert a kutya sem törődött vele.
    és ebbe a ketegóriába tertozott a JAWA MUSTANG, IDEAL is valamint a BALKAN.
    apacsavo, soveny és -t5- kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Szia!

      Nem tudom régebben hogyan működött a nyilvántartás, illetve a CM50 (segédmotorkerékpár?) jelzés beütése és mikor volt forgalmi, ezt talán meg tudja válaszolni aki akkoriban (illetve azokban az időkben) már motorozott.

      A jelenlegi szabályozás szerint a segédmotorkerékpár tulajdonjogának igazolására megfelel egy adásvételi, forgalmi engedély illetve egyéb nem szükséges. Ezen kívül kötelező biztosítás kell, más nem. (Persze ha valami miatt volt forgalmi, akkor azt emléktárgyként meg kell tartani, nem is kérdés. )

      A tervezési sebességek és egyéb adatok igazából határt jelentenének törvényileg, de betartásuk/betartatásuk eléggé gyenge lábakon áll. Az smkp-k legtöbbje képes átlépni a megszabott határokat, és a legtöbben meg is teszik, főleg mert nincs egyedi azonosító (rendszám) ezekre a gépekre, tehát ha a helyszínen nem tudja meg büntetni a rend őre a közlekedőt, akkor fénykép alapján nem tudja később behajtani. A két személy számára kialakított ülés nem gond, sőt későbbi Simsonokon gyári hátsó lábtartókat is látni - ezek megléte nem oszt - nem szoroz, tilos utast szállítani.
      A sebességkorlátot - szintén a rendszám nemléte miatt - szintén lehetetlen betartatni.

      Motorkerékpárként forgalomba lehetne helyezni valószínűleg, de hosszadalmas procedúra lenne (és nem is biztos a végkimenete, hiszen mondhatják azt például, hogy nem felel meg műszaki követelményeknek), és a végén ugyanaz a szerkezet lenne, de többszörös lenne a költséged. Másrészt M jogosítvánnyal biztosan nem szállíthatsz utast, ha szerzel valamilyen A kategóriát (A1, A korl.), akkor pedig két évig kezdő vezetői engedélynek minősül, amivel szintén nem szállíthatsz utast. Ráadásul amint le van vizsgáztatva már nem lehetne M kategóriával vezetni, mert az nem lenne érvényes rá.

      Ha tényleg az a cél, hogy megtanulj motorozni, utána pedig átülnél egy nagyobb masinára, akkor csak tedd rendbe a Schwalbét, ilyesmikkel szerintem ne is foglalkozz.
      apacsavo, soveny és -t5- kedvelte ezt.
      There's a very fine line between "hobby" and "mental illness".

      Komment


        #4
        kollarg eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
        Ha tényleg az a cél, hogy megtanulj motorozni, utána pedig átülnél egy nagyobb masinára, akkor csak tedd rendbe a Schwalbét, ilyesmikkel szerintem ne is foglalkozz.
        Igen, ezzel egyetértek, de ha már megvannak a motor papírjai, érdemes előrelátónak lenni. Bár már évek óta húzódik, várhatónak tartom (és remélem), hogy előbb-utóbb rendszámkötelessé válnak segédmotoros kerékpárok. Ki tudja, lehet, hogy a forgalomba helyezéskor jelentene némi könnyebbséget, ha meglenne a motor forgalmi engedélye.

        Ahogy kollarg is írja, a forgalmi engedélyt, ha más nem, emléknek mindenképp tedd el biztos helyre, és a vásárlásról az okmányiroda számára bizonyító erejű adásvételi szerződést kössetek!

        tpv eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
        Használhatom segédmotorként, de akkor nem lehet rajta utast szállítani, és nem lehet gyorsabban menni negyvenötnél?
        Ha meg teszem azt nem szeretném azt a 45-ös sebességkorlátot, vagy szeretnék utast vinni (lévén, hogy nincs jogosítványom, ez persze csak feltevés mind ), akkor viszont gondolom forgalomba kellene helyezni rendesen rendszámmal?
        Igen, számomra ez így volna logikus, de célszerű lehet az NKH-t megkérdezni ez ügyben. A válaszra kíváncsi lennék! (A költségeid, ahogy kollarg írta, nyilván jóval nagyobbak ebben az esetben.

        kollarg eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
        Ráadásul amint le van vizsgáztatva már nem lehetne M kategóriával vezetni, mert az nem lenne érvényes rá.
        Ebben azonban nem vagyok biztos, nem értem, miért ne lehetne - utas nélkül - M-jogsival használni. (De nem néztem utána a szabályozásnak.)

        kollarg eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
        mondhatják azt például, hogy nem felel meg műszaki követelményeknek
        Ezt megint nem hiszem. Miért mondhatnák? Milyen követelményeknek nem felel meg egy Schwalbe, aminek pl. egy Danuvia igen?

        Komment


          #5
          Köszönöm szépen a gyors válaszokat, meg a segítő szándékot

          soveny eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          Ahogy kollarg is írja, a forgalmi engedélyt, ha más nem, emléknek mindenképp tedd el biztos helyre, és a vásárlásról az okmányiroda számára bizonyító erejű adásvételi szerződést kössetek!
          Igen, mindenképpen, köszönöm a linket, ezt már nézegettem tegnap is.
          A kérdés akkor most igazából az, hogy jár-e bárminemű kötelezettséggel/hátránnyal az, ha az adásvételire ráírjuk a forgami számát?

          soveny eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          Igen, számomra ez így volna logikus, de célszerű lehet az NKH-t megkérdezni ez ügyben. A válaszra kíváncsi lennék! (A költségeid, ahogy kollarg írta, nyilván jóval nagyobbak ebben az esetben.
          Írni fogok nekik egy emailt, remélem lehet velük így kommunikálni.
          Csak érdeklődés szintjén: mennyibe fájna kb. a forgalomba helyezés?

          soveny eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          Ebben azonban nem vagyok biztos, nem értem, miért ne lehetne - utas nélkül - M-jogsival használni. (De nem néztem utána a szabályozásnak.)
          Majd erre is rákérdezek.

          Mindenesetre, nem tudom, mennyire jó/rossz ötlet, de külön csak M-es jogsit nem igazán szeretnék.
          Akkor már inkább egy A1-et, vagy B-t.

          Komment


            #6
            tpv eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            A kérdés akkor most igazából az, hogy jár-e bárminemű kötelezettséggel/hátránnyal az, ha az adásvételire ráírjuk a forgami számát?
            Igen, ezen gondolkodom én is, de csak nem lehet ez baj. Esetleg ezt is kérdezd meg az NKH-tól, ahogy a költségeket is! E-mailben nekem mindig válaszoltak, a szokott hivatalos időn belül (30 nap). Én erre a címre írtam nekik: kozutijarmufoo.smi@nkh.gov.hu

            Az adásvételi szerződést mindig fel kell tudnod mutatni az igazoltató rendőrnek. Én mindig egy fénymásolatot hordtam magammal, szépen belehajtogatva egy forgalmi engedélyes tokba, az eredetit pedig otthon tartottam az iratok között.
            Félve írom, és csak szürkével, hogy az értelmetlen kérdéseket elkerülendő, kegyes hazugság lehet, ha a tulajdonjog igazolására szánt fénymásolaton nem látszódik a forgalmi engedély száma. Nem tudom, ez így csúnya dolog-e, vagy sem, majd kijavítanak.

            Komment


              #7
              soveny eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              kollarg eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              Ráadásul amint le van vizsgáztatva már nem lehetne M kategóriával vezetni, mert az nem lenne érvényes rá.
              Ebben azonban nem vagyok biztos, nem értem, miért ne lehetne - utas nélkül - M-jogsival használni. (De nem néztem utána a szabályozásnak.)

              kollarg eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              mondhatják azt például, hogy nem felel meg műszaki követelményeknek
              Ezt megint nem hiszem. Miért mondhatnák? Milyen követelményeknek nem felel meg egy Schwalbe, aminek pl. egy Danuvia igen?
              Igazából az elsőnél azért ,mert már nem SMKP, azaz átlépheti a bűvös 40/45 km/h-s korlátot illetve vihet kétszemélyt. Ehhez szerintem az M vizsga kevés lenne, főleg az utóbbihoz. De - ahogy írtad is - ebben biztosat csak a hatósági emberek tudnának mondani (NKH Közúti részleg).

              A műszaki feltételek: például fékekre mondhatják azt, hogy nem a motor + két személy tömegéhez van méretezve, így a fékek megerősítése nélkül nem engedélyezhetik. Ez persze nem feltétlenül igaz, de aki el akarna akadni benne, az el tud. Tizenévesen természetesen (sőt, huszonévesen is) megesett, hogy ketten ültünk a Simsonon, meg lehet állítani, csak amit a motoros tud és amit a forgalomba helyezéseket bonyolító részlegen a műszaki ellenőr, az nem biztos hogy egyezik.


              TPV! Légyszives írd le majd a tapasztalataidat.
              A forgalomba helyezés ha szürkeforgalmis nagymotorként tekintünk rá amit csak visszahozol az útra (és nincs többletköltséged azért mert eddig smkp volt), akkor biztosítás, eredetvizsga, műszaki vizsga, forgalmi + törzskönyv és átírási illeték költségeid vannak. Ezen kívül kell egy darab rendszám, ami talán 5500 forint, illetve matrica rá 585-ért.

              Átírás mindennel ~30 ezer + ~6000 a rendszám + biztosítás.
              Utoljára szerkesztve a következő által: kollarg; 2012 máj. 07, 13:44.
              soveny kedvelte ezt.
              There's a very fine line between "hobby" and "mental illness".

              Komment


                #8
                Nekem ezzel csak az a problémám, hogy mit fog szólni a rendőr, ha látja, hogy egy rendszámos motorkerékpárról levettétek a rendszámot, és úgy közlekedtek vele. Ebbe elég könnyű belekötni, és mostanában szeretnek mindenbe, amiből pénzt lehet csinálni. Egyedi azonosító megváltoztatása címmel megy is a feljelentés, aztán meg kérdés, hogy megáll-e a vád, vagy sem. De a hivatal általában nem a te javadra fog dönteni...

                Ha segédmotorként akarod használni, legyen nálad egy sima papíros adásvételi róla, a megfelelő számokkal. Azt el fogja fogadni a rendőr. Ha motorkerékpárként akarod használni rendszámmal, akkor meg le kell papírozni, ahogy előttem is írták.

                Az szerintem a legrosszabb, ha egy régi forgalmit, vagy a másolatát mutogatod a rendőrnek, az smkp-nek használt motorhoz. Vagy sima adásvételi, vagy rendes forgalmi.

                Komment


                  #9
                  Taktaszada eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  mit fog szólni a rendőr, ha látja, hogy egy rendszámos motorkerékpárról levettétek a rendszámot, és úgy közlekedtek vele
                  A rendőr ott helyben nem tudja megállapítani, hogy volt-e azon a szegény Schwalbin 1970-ben rendszám. Amúgy meg, mivel a segédmotoros kerékpárok Magyarországon jelenleg nem rendszámkötelesek, teljesen mindegy, hogy volt-e rajta, vagy sem.

                  Taktaszada eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  Az szerintem a legrosszabb, ha egy régi forgalmit, vagy a másolatát mutogatod a rendőrnek, az smkp-nek használt motorhoz. Vagy sima adásvételi, vagy rendes forgalmi.
                  Ebben kétségtelenül igazad van, bár senki nem beszélt a szürke forgalmi mutogatásáról! :-)

                  kollarg eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  Igazából az elsőnél azért ,mert már nem SMKP, azaz átlépheti a bűvös 40/45 km/h-s korlátot illetve vihet kétszemélyt. Ehhez szerintem az M vizsga kevés lenne, főleg az utóbbihoz.
                  A sebességkorlátozás-kérdésben látok némi igazságot, bár ezt is egy kicsit mondvacsináltnak érzem. A motor tervezési sebessége szerintem nem függ attól, hogy van-e rajta rendszám, vagy sem. Minden esetre meg kell kérdezni ezt.

                  A személyszállításra is csak annyit tudok mondani, hogy egy rendszámos Simson Schwalbi számomra annyiban különbözik egy nem rendszámos Schwalbitól, hogy van rendszáma. Nem értem, miért ne lehetne egy rendszámos 50-est M-jogsival használni. Szerintem az M-kategória nem a rendszámos segédmotoros kerékpárok vezetését, hanem az utas szállítását tiltja. Vagyis szerintem nem az a kérdés, hogy vihetsz-e, hanem hogy viszel-e utast.

                  kollarg eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  például fékekre mondhatják azt, hogy nem a motor + két személy tömegéhez van méretezve, így a fékek megerősítése nélkül nem engedélyezhetik
                  Ebben szerintem nincs igazad. Mármint valóban mondhatják, de nem hiszem, hogy igazuk lenne. Nem szerelhették volna a gyárban dupla üléssel és négy lábtartóval a motort, ha a fék nem két személyre lenne méretezve. Ezt most találtam a Vaterán, egy kb. kortárs Simson Star forgalmija:

                  Click image for larger version

Name:	7ae5_2_big1.jpg
Views:	1
Size:	95.3 KB
ID:	131114

                  Komment


                    #10
                    soveny eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    Simson Star
                    Nem, nem, ez egy Sinison Sztár!

                    Az 50ccm-es sebesség "határok"-hoz csak annyit fűznék (inkább csak dicsekednék ), hogy 18 évvel ezelőtt (jesszus, hogy repül az idő ) a Cagiva Prima-m 6 sebességes, 14LE-s volt, és óra szerint ment 110-et, igazolásképp egy számla volt csak róla (boltból lett véve), az egyik rendőr nagyon beakarta nekem bizonyítani, hogy az egy 125-ös, de én tagadtam (tényleg csak 50-es volt), és nagyjából annyiban maradtunk, igaz gyárilag volt rajta rendszámtartó vas... Olyían is volt, hogy az utolsó 500Ft-omat tankoltam bele, csak, hogy motorozhassak kicsit, és épp akkor radaroztak le 40 helyett 60-nal, megakart büntetni, de mutattam, hogy már csak aprópénzem van, és elengedtek!

                    Nem tudom mi köze van a leírtaknak a témához, de már mindegy!
                    OdinHEM, Blackmumus és 3 további látogató kedvelte ezt.

                    Komment


                      #11
                      Régen szokás volt főleg falun, vidéken az 50 eseket is rendszámmal mint nagymotort használni két személlyel is. Egy veterános könyvben olvastam róla pár sort és egy képes illusztrációt láttam. De körülbelül másfél-két évvel ezelőtt is láttam egy Simsont Edelény környékén rendszámmal.

                      Komment


                        #12
                        Üdv!

                        A rendszámos Simson nem falusi szokás volt!A Star és a Schwalbe 5okm/h-nál nagyobb sebességet ért el,volt lábtartó az utas számára is,ezért az akkor érvényes szabályok szerint mkp besorolást kapott.Később,az NH típus már smkp volt.

                        Komment


                          #13
                          Nahm, írtam az NKH-nak egy hosszú levelet, aztán majd meglátjuk, válaszolnak-e, és ha igen, akkor mit. Természetesen majd írok, ha van fejlemény.
                          Addigis persze ha valaki tud valami okosságot, ne hallgassa el

                          És uramatyám, nagyon soknak tűnik az 30+ rugó a forgalomba helyezésért :S

                          Komment


                            #14
                            Szervusztok. A SIMSON STAR-t és burkolt testvérét valóban rendszámmal ellátva hozták forgalomba ( az első időkben a rendszám procedúrát mindenki maga intézte - a későbbiekben már táblával ellátva jutott hozzá az új tulajdonos ), mivel nem segédmotornak minősült. Ez abból adódott, hogy nagyobb sebességre volt képes, mint a segédmotoros kerékpár és két személyre volt kialakítva. A hetvenes évek elején az NDK-ban reggelente természetes látvány volt, hogy a szülők között az óvodába járó gyerek is helyet foglalt - ha jól emlékszem teljesen legálisan ( ezt a tényt talán egy volt NDK-ban dolgozó akkori "fiatal" motoros valószínűleg jobban tudja ). Itthon LI, LP stb. rendszámok voltak láthatóak rajtuk . Később mikor az SB 50, 51 ( nem ismerem a pontos típusokat ) megjelent ( ha jól emlékszem ) , akkor kezdték leszerelni a rendszámokat / meg a hátsó lábtartókat / az Earles- villásokról. A vizsgáztatóhelyeken kellett bemutatni / gondolom fizetni is kellett / , ahol ellenőrizték a kis lánckerék fogszámát, hogy ne tudjon a meghatározott sebesség felett menni. A hátsó lábtartók sem lehettek felszerelve. Valamit beütöttek váznyakba , meg adtak egy igazolást, amivel éves biztosítást lehetett kötni. Üdvözlettel.
                            Utoljára szerkesztve a következő által: dafko54; 2012 máj. 07, 22:40.

                            Komment


                              #15
                              tpv eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                              És uramatyám, nagyon soknak tűnik az 30+ rugó a forgalomba helyezésért :S
                              Sajnos nem kevés, de a magas költségek minden járműre vannak. "Hajózni kell" ahogy a rómaiak mondták, amit pedig olyan jól nyilvántartanak mint a járműveket onnan könnyű adót lefölözni.

                              soveny eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                              Szerintem az M-kategória nem a rendszámos segédmotoros kerékpárok vezetését, hanem az utas szállítását tiltja. Vagyis szerintem nem az a kérdés, hogy vihetsz-e, hanem hogy viszel-e utast.
                              A műszaki (fék, sebesség) kérdésekben igazad lehet, de ha jól értelmezem a szabályt akkor nincs M-mel vezethető rendszámos motor - az M kat. smkp vezetésére jogosít fel és arra (még) nem adnak rendszámot (mert nem írja elő semmi). Ráadásul a tapasztalatom azt mutatja, hogy az a kérdés hogy vihetsz-e. Például egy Ikarus-t sem vezethetsz D kat. nélkül, hiába van C jogsid és üres a busz, mert a forgalmi a mérvadó, nem az aktuális helyzet.
                              There's a very fine line between "hobby" and "mental illness".

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X