Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Rezonancia és repedések

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    #31
    Üdv !

    Ha minden igaz , a fenti problémák miatt próbálta a gyár - a P10-től kezdődően - , a kormányt gumi betétbe befogatva rögzíteni a felső villahídba ! Ennek eredményeképp (nekem legalábbis ...) a kormány, előre -hátra mintegy 5-8 mm -t rugalmasan elmozdul (főleg toláskor vevődik észre !) ,le - föl mozgatva a kormányvéget, szintén érezhető némi mozdulás . Így viszont a kürtkapcsolóhoz, külön testet kellett odavinni , mert nem működött .... Arról hogy ez a megoldás mennyire vált be a gyakorlatban , megoszlanak a vélemények . Az tény , hogy a későbbiekben eltekintettek tőle , így csak simán az alu öntvénybe van rögzítve, négy nyolcas csavar segítségével . A gumibetétes verziót onnan ismered fel , hogy a kormánycső befogó résznél , a külső peremeknél, csak mintegy 2-3 mm -es felöntés van ,a mélyebb részbe fekszik bele a kb 70 mm hosszú és 2-3 mm vastag gumicsík , a felső leszorító "csésze" rögzítését eleinte 6-os csavarokra bízták . (én általában tőcsavarosra alakítom át őket , mert a menet könnyen kiszakad az aluminiumból másképp) A későbbi verziónál ez a perem mintegy 15 mm -esre hízott , és a gumi"ágy" megszünt. (kb '71-től) Valószínűleg az egyszerűsített , olcsóbbított gyártásnak köszönhetően .... Szerintem ez a megoldás a kormányon némi rezonanciát megszüntet , érezhető a különbség, de csodát ne várj tőle ! (van mind a két verzió ...)
    Egyébként a beszerelt dugattyú tömegét nem hasonlítodtad véletlenül össze beszerelés előtt ? Szerintem az alapméretes gyári dugós , kevésbé rezonál . (lehet hogy csak bebeszélem magamnak ...)
    Próbálkoztunk a váz motorbefogatási pontjainál silent blockok alkalmazásával (komplett másik fülek lettek a vázra hegesztve , a silenteknek megfelelően kialakított fészkekkel ...) , de a vékony gumiréteg miatt, több - kevesebb sikerrel. Talán "húsosabb" silentek több rezgést képesek elnyelni ...
    A tank rezgéseinek csökkentésére is (P10-féle tankról beszélünk !) nem véletlenül alkalmazta a gyár a teljes gumiágyban való rögzítést , a gumik elöregedtével,az elsők kopásával (mivel ha mocorog ez történik) ez némiképp csökken a hatásosságuk , érdemes újra cserélni őket.
    Esetleg - ha nem vagy "ortodox" veterános - , cseréld ki a szürke apró kockás PVC markolatot , valami puhább , mondjuk "Polifoam" jellegűre , a "zsibi" bizonyosan csökkenni fog .
    Remélem a hasznodra voltam , amit leírtam természetesen saját tapasztalatok ! Sajnos a T sorozatú egyhengeresekre a kormánynál , és a tanknál írottak nem igazak , ott más megoldást kellene találni !
    Egyébként a Wsievers által publikált rajzhoz , - utólagos engedelmével - csak annyit fűznék hozzá hogy szerintem a csavar és a gumiágy közé egy távtartó gyűrű , - mint egy csövecske - alkalmazása lenne indokolt , hogy a csavaralatti "nagy" alátét , véletlenül se szoríthassa össze a gumit annyira (természetes deformáció), hogy az a lemezhez érhessen , továbbá a csavar fixre húzása esetén nem a gumin feszülne a csavar , így az megőrizné a rezgéscsillapító tulajdonságát.
    Esetleg ezt nem lehetne elkövetni egy vezeték köteg átvezető, gumi-védőperem segítségével , amibe megfelelő méretű gyűrűt készítve , fakötésű alátéttel leszorítva megvalósulhatna a rögzítés , némi mozgást is engedve a tanknak. Hátha az a fránya "búgó" hang is valamelyest megszünne !

    - - - Updated - - -


    úgy vettem észre, hogy az első sárvédő rezonál be nagyon, lehet, hogy az adja át a rezgések javát az egész motornak (persze biztos vagyok benne, hogy e-nélkül is rezonálna). Hallottam/olvastam több helyen, hogy találkoztak restaurátorok gányolt első sárvédő megerősítésekkel, elképzelhető, hogy ennek is ez volt az oka. Sőt én is gondolkodtam rajta, hogy egy 3mm-s laposvasat kéne formára hajtani és belülről belehegeszteni az első sárvédőbe vagy hasonló
    Én olyannal találkoztam , amibe egy kb 5-ös ,6-os "gömbvas" volt a peremezésbe körbe belehegesztve ... Legalább nem repedt el a sárvédő eleje középen !
    Szerintem a sárvédő csak úgy magától nem fog "rezonanciába" ... az csak a gyenge rögzítés, és nem túl szerencsés kialakítás eredménye , nem véletlenül készült dupla pálcás első sárvédő is egy rövid ideig . De van annak egy kiváltó oka , azt kéne megszüntetni .
    Utoljára szerkesztve a következő által: zahi; 2016 jún. 16, 14:28.

    Komment


      #32
      zahi
      Ha minden igaz , a fenti problémák miatt próbálta a gyár - a P10-től kezdődően - , a kormányt gumi betétbe befogatva rögzíteni a felső villahídba !
      Megelőztél, pont ezt akartam javasolni!
      Mert közben nekem is beugrott, hogy láttam olyan T5-ös (!) Pannóniát, ahol a kormány bilincsek alá belső gumiból vágott csíkot tettek! Feltehetően ezért...Ott ugyan kisebb a felfekvő felület, mint a P10-esnél, de lehet, hogy ér valamit. Nem nagy ügy kipróbálni meg is csinálom...Bár ez a tankon sajnos nem segít...

      Most nincs előttem a motorom, de a tanknál az első fülnél nálam kívül, belül nagy (kb. 20mm átmérőjű) gumi korongok vannak, kívül, belül fülenként.
      Ha a fülön lévő furat nagyobb, mint az M8-as rögzítő csavar, és úgy rakom össze, hogy a csavar ne érjen fémesen a tankrögzítő fülhöz, akkor ennek csillapítania kell, hiszen ekkor a váz nem érintkezik fémesen a tankkal!

      - - - Updated - - -

      Kiss Ati
      Eleve a blokk befogatása a vázba gyárilag nem szerencsés kialakítás. 4 db átmenő csavar a lemezen gumiágyazás nélkül egyenlő a 0-val rezgéscsillapítás szempontjából.
      Teljesen igazad van! Jobban belegondolva, a 250-es MZ blokkja is vastag rezgéscsillapító gumiágyban van, és alapjáraton jól látszik is, hogyan rezeg az egész blokk rugalmasan!!!

      Komment


        #33
        igen Lemezjáték , de akkor a tank minden felfogatási pontjánál úgy járj el ! Próbáld ki a puha markolatot , hátha ...

        Komment


          #34
          bokor28 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          Nem lenne megoldás a két elülső tartócsavart átmenő csavarosra átalakítani?
          Véleményem szerint a kormányzást akadályozná egy, a villahidak összekötőcsövén keresztülmenő csavar

          Komment


            #35
            Jár a pont, ezt eléggé elnéztem.

            - - - Updated - - -

            Lac- eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            Ennek a mondatnak az olvasásakor egyből arra gondoltam, hogy nincs-e kicsit asszimetrikusan a kormányod?
            A megoldás sokkal egyszerűbb. A bal kéznek van szabadsága, ha el is zsibbad, az ember megrázogatja.
            Jobb kéznél max. üresben kiguruláskor, lejtmenetben vagy álló helyzetben tudod ezt megtenni.

            Komment


              #36
              Sziasztok!

              Köszönöm mindannyiótoknak a segítségét, megfogadom a tanácsotokat. Ami az asszimmetriát illeti: Ha nagyon-nagyon megfigyelem a kormányt, akkor talán a gázkar felőli részen talán mintha kicsit lejjebb hajolna a kormány. Talán megfogtak egyszer vele egy kiskaput?! Lehet csak bebeszélem magamnak?! Nem tudom.
              Szeretnék törekedni a gyári kinézetre így a szürke markolatot mindenképpen meg akarom tartani. A gumiágyazást mindenképpen ki fogom próbálni, bár remélem nem reccsentem el az alu leszorítót. :S

              Köszönöm még1x.

              Komment


                #37
                Így már aligha fog kilazulni

                Click image for larger version

Name:	IMG_20160616_210624.jpg
Views:	1
Size:	194.4 KB
ID:	148892

                Komment


                  #38
                  Így már aligha fog kilazulni
                  De, ki fog, csak nem hagyod el

                  Komment


                    #39
                    OdinHEM eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    De, ki fog, csak nem hagyod el
                    Kicsit megmozgattam ma, kinéztem vele a szőlőhegyre(szerencsére végig szép új aszfaltozott út megy fel) Húztam is neki itt ott, de nem tűnik úgy minta megmozdult volna. Pedig nincs meghúzva!

                    Mentem volna rosszabb útra is, csak a lábam már kicsit fáj, és azt mondta az orvos hogy ha vigyázok rá akkor talán már holnap kiszedi a varratokat, szóval kímélni kell... (nem szabad sípcsonttal tetőlecet törni, meg ilyesmik )

                    Na de hétvégén nem kizárt hogy megyek vele úgy 200km-t, majd akkor letesztelem. (csak egy kispárnát addig be kell szerezni a hátsóm alá )

                    Komment


                      #40
                      Serbatoio Ducati Scrambler 250-350-450 - Accessori Moto In vendita Torino


                      Itt a minta , csak egy fül+ csövecske --aztán bele egy gumidugó + csavar + a csövecske belső átmérőnél kissebb alátét . A csavart ha meghuzzuk a gumi dugó kitágul és beszorul a csőbe .

                      Jól írtam le , érthető ?

                      Komment


                        #41
                        joker
                        Jól írtam le , érthető ?
                        Igen, érthető.

                        Ez tulajdonképpen hasonlóan funkcionál, mint egy szilent. A lényeg, hogy elég "vastag" legyen a gumi falvastagsága (szerintem legalább 2-3 mm), hogy el tudja nyelni a rezgéseket.

                        Találtam egy kis szilentológiai anyagot...
                        http://totalcar.hu/magazin/technika/2013/12/06/szilent/

                        Nem azért írtam, hogy ez kellene ide, de annyira jópofa ez a "szilentológia"...
                        Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2016 jún. 17, 08:14.

                        Komment


                          #42
                          Lemezjáték eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                          gumi falvastagsága (szerintem legalább 2-3 mm), hogy el tudja nyelni a rezgéseket.

                          nem ! ----min 6-10 mm !Az úgy szép , és jó .

                          Magyarul : 8 mm cavar , akkor 4 + 6 = 10 --tehát min 20 mm átmérő a csövecske .

                          Komment


                            #43
                            tehát min 20 mm átmérő a csövecske .
                            Azaz félcolos vízvezetékcső. Szerintem mindenkinek van belőle kisebb-nagyobb darab otthon.

                            Komment


                              #44
                              Ha esztergálok belőle egy kis peremes darabot , amit beforrasztasz a lemezbe --észre se veszed miből van .

                              Komment


                                #45
                                Mai modern motorokon sokszor használnak kormányvég súlyt rezonancia csökkentésére. Totalbike - Technika - Remeg a kormány. Remegjek én is?
                                Esetleg pl. ólomból, acélból egy darabka rudat "begyömöszölni" a kormánycső végébe!?

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X