Közlemény

Collapse
No announcement yet.

JAWA hajtóműolaj

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    #31
    Én a 10-40 vagy 20-50-es sima olcsó ásványi motorolajat ajánlanám. Azt használtam az MZ-imben a D-Csepelemben, a Pannóniámban, az Izs-emben, mindegyikben jó volt. Szerintem ez az olaj túl sűrű, és megmarad a kuplung lamellák között, gondok lesznek a váltásnál.
    Tamás78 és mátéapu kedvelte ezt.

    Komment


      #32
      Szerintem ez az olaj túl sűrű, és megmarad a kuplung lamellák között, gondok lesznek a váltásnál.
      Szerintem mint hajtóműolaj pont jó. és mint a hajtóművekben általában van kuplung ez a veszély nem áll fenn.
      Sokkal bonyolultabb 4 ütemű olajaknál olyan motorolajat használni amely a váltóhoz is jó, illetve ez megdrágíjja.
      Tamás78 és sepy kedvelte ezt.

      Komment


        #33
        Eddig az összes motorom váltójába hajtómű olajat használtam. Hisz pont oda való, nem?
        Egyik motornál sem volt emiatt kuplung csúszás. Ha már csúszik, az nem az olaj miatt van.
        Eme nézeteim alapján az MZ-ben is ilyet használok.
        Titus, Tamás78 és Fergusson kedvelte ezt.

        Komment


          #34
          Kedves Tamás a váltód nem ettől az olajtól lett hangosabb és ne aggódj ez a bele való. Téli üzemben jobb a hígabb de nyári melegben ez az előírt mint zsolti is írta. Ezt tervezték nyíró erőre direkt ezért való a váltóba. Olvass utána amit Che ajánlott ott benne foglaltatik ez a Gyári előírás a Sport CZ-m be is mindíg ezt használtam. Ha csúszik a kuplung nem ez az olaj az oka. Bocs de mire megírtam Dongós frissebb volt de hagyom megerősítésként. Le ne engedd kár lenne.
          Tamás78 és dongos78 kedvelte ezt.

          Komment


            #35
            Utánanéztem kicsit más fórumokon is és azt látom, hogy ez egy kicsit "hitvita".
            Rendesen megosztja a kérdés a nagyérdeműt...Halkan jegyzem meg, lehet, hogy mindegyik jó...

            Én abból indulok ki, hogy az kell, amit a gyártó előír, azaz ha a Jawa-hoz 90-est írtak elő, akkor azt kell használni, hiába példálóznék a 40-essel.

            Érdekességképpen megnéztem a Pannónia TLF- leírását, arra bukkantam rá így hirtelen:

            "A sebességváltó olajtér szükséglete 1,5 liter jó minőségű motorolaj. (Nyáron SAE 50, ÁFORT MM 90, télen SAE 30-40, ÁFORT MM 60.) Több olajat a sebességváltó térbe ne töltsünk, mivel a túl magas olajszint károsan fékezi a fogaskerekeket és a motort túlterheli."

            Ami miatt én a max 50-eset használom:

            1) Eddig ez jött be. (MZ TS 150-be tettem anno 80-90-est és nehezen váltott.)

            2) A hajtóművek, amibe a hajtóműolajokat szánják, többnyire fogaskerekekből, csigakerekekből állnak. Ne csak motorkerékpárokra, hanem nagyobb teljesítmény átvitelét biztosító autókra, ipari hajtóművekre is gondolnunk kell, ahol a nagy terhelés jellemző (ráadásul nincs mindig a fogaskerekek mellett kuplung azonos olajtérben), de cserében nem feltétlenül pörögnek a fogaskerekek ezerrel, sőt...Ezek mindenképpen nagy viszkozitású olajat igényelnek.

            Ezzel szemben a Cz, Jawa, Pannónia kategóriájú motorkerékpárok viszonylag kis teljesítményt visznek át nagy fordulaton, ami nem feltétlenül igényel nagy viszkozitást, ami mellett vastagabb olajfilm marad az érintkező felületek között, sőt...A nagy viszkozitás akár, még akadályozhatja, fojthatja is a hajtóművet, ha abban pörögnek rendesen a fogaskerekek....és akkor még nem beszéltünk a lamellás kuplungról, ahol a lamellák között a kuplung kiemelése mellett is csak pár tized mm hézag nyílik, és itt valóban nem mindegy a viszkozitás, hiszen a sűrű olaj mellett nem az a baj, hogy csúszik a kuplung, hanem inkább pont az, hogy tud rendesen kiemelni! (Mindenki ismeri azt a jelenséget az olajos kuplungos motoroknál, hogy ha hidegen indul a motorral, akkor a váltás kezdetben kevésbé sima, mint ha már bemelegedett a motor...)

            ui: A műszaki problémákra, megoldásokra jellemző, hogy több szempontnak is meg kell felelniük, ami ráadásul sokszor egymással ütközik. Ilyenkor kompromisszumot kell kötni.

            Jelen esetben az olajnak nagy viszkozitásúnak kell lennie, hogy ne szökjön meg a nagy erővel egymásnak préselődő, súrlódó felületekről, de persze ne legyen nagy a viszkozitása, hiszen a gyorsan forgó, mozgó alkatrészeket lefojtja vele...


            - - - Updated - - -
            Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2017 aug. 10, 11:11.

            Komment


              #36
              Nyáron SAE 50, ÁFORT MM 90, télen SAE 30-40, ÁFORT MM 60.
              Nem tudom csak úgy érzem, ez egy másik szabvány szerinti mértékegység, amit az SI-vel elhagytunk.

              - - - Updated - - -

              Nyáron SAE 50, ÁFORT MM 90, télen SAE 30-40, ÁFORT MM 60.
              Nem tudom csak úgy érzem, ez egy másik szabvány szerinti mértékegység, amit az SI-vel elhagytunk.


              10-40 vagy 20-50-es sima olcsó ásványi motorolajat ajánlanám
              Az olcsó ásványi motorolaj nem drágább véletlenül mint egy hajtóműolaj???

              Komment


                #37
                Nem tudom csak úgy érzem, ez egy másik szabvány szerinti mértékegység, amit az SI-vel elhagytunk.
                Nem, ezt nem dobtuk ki sem az SI-vel, sem pedig a rendszerváltáskor.
                Amerikai szabvány rövidítése: SAE (Society of Automotive Engineers, USA)

                Bővebben:

                Kenéstechnikai kisokos I. :Amit a motorolajokról tudni érdemes... | CEPSA


                Az olcsó ásványi motorolaj nem drágább véletlenül mint egy hajtóműolaj???
                Amikor olcsó motorolajat írtam, írhattam volna mezei motorolajat is (amit az átkosban használtak a TSZCS-ben), arra próbáltam utalni, hogy ne valami adalékolt hiper-szuper NASA-fejlesztésűre gondoljunk...tehát nem a hajtóműolaj árával akartam összevetni...

                Komment


                  #38
                  A TLF idejében még nem volt többfokozatú olaj, ami ugye nem azt jelenti, hogy 2-esbe rakomaz olajat azután uzsgyi: ), hanem téli-nyári egyben. Nem kell évszakonként olajat cserélni. A motorolajat siklócsapágyak közé nyomja be a szivattyú. Egész más körülmények között alakul ki a teherbíró olajfilm, mint a fogaskerék fogak pici érintkező felületén.
                  Ezt a pontszerű terhelést kell az olajnak kibírnia, azaz megakadályozni a fémes érintkezést.
                  Ugyanakkor ott van a tapadóképesség is. A motorolajtól elvárt, hogy a sonkák a hengerfalra felverjék. A váltóban ez fordított: maradj a fogon!
                  Tehát szerintem a motorolaj a négyütemű motorba való.

                  Komment


                    #39
                    Tehát szerintem a motorolaj a négyütemű motorba való.
                    Kivétel:a parafás kuplungal ellátott motor..............abba tényleg nem jó a váltóolaj.
                    "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                    Komment


                      #40
                      Év ezen jóhiszeműleg vitatkozom az oka a 80W 90-es hajtómű olaj tökéletes a Jawába és nem okoz gondot a parafás kuplungnál sem. Egész évben használatos olaj. Ez nem azonos a más hajtóművekbe használatos sűrű zöld olajjal mely úgy folyik mint a méz. nem egy mai modern motorról beszélünk hanem egy 2 ütemű Jawáról az más kérdés, hogy anno mi lett bele töltve és bírta szegény a kiképzést. Én is a műanyag betétes tárcsákat cseréltem vissza / 1 évet futottak/ a jó öreg parafásra és evvel az olajjal használva semmi gondom nem volt . Ez ilyen őrült melegben különösen ajánlott hisz jobban hígul az olaj. A motor olajnak más a feladata és avval zajosabb is a régi gépek váltója téli üzemben viszont jobb lehet a motor olaj. Természetesen nem Kamcsatkába motorozunk mikulást nézni.

                      Komment


                        #41
                        ezen jóhiszeműleg vitatkozom az oka a 80W 90-es hajtómű olaj tökéletes a Jawába és nem okoz gondot a parafás kuplungnál sem.
                        Én azt tapasztaltam amikor az alapból közepes állapotú motoromba beleöntöttem a H-olajat megcsúszkált a kuplung:rövid idő idő alatt kétszeri olajcserével ez a gondom megszűnt,ez okból lettem híve!

                        El kell ismernem a sebességváltóba,hajtóművekbe legjobb megoldás a hajtómű olaj:hiszen a kenőképessége ehhez lett kísérletezve.
                        "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                        Komment


                          #42
                          Utánanéztem kicsit más fórumokon is és azt látom, hogy ez egy kicsit „hitvita”.
                          Rendesen megosztja a kérdés a nagyérdeműt...Halkan jegyzem meg, lehet, hogy mindegyik jó...
                          ...Na, úgy tűnik beigazolódik. Mind a "hitvita" jelleg, mind pedig, hogy mindegyik jó lehet, hiszen SAE-30 és 90 tartomány között mozognak a különböző ajánlások:

                          TL Pannónia könyv: "A sebességváltó fogaskerekeinek kenésére a sebességváltóházba jóminőségű nyáron sűrűbb, télen fagyálló motorolajat töltsünk."

                          Babetta 207/100 típus: "Sebességváltó szekrény: SAE 30-80 hajtóműolaj

                          MZ TS125,TS150 és TS 250/1Üzemeltetési útmutató: "GL 60 jelű hajtóműolaj vagy SAE30-as vagy 40-es motorolajat kell használni"

                          MZ Hogyan tovább kék könyv: GL 60 hajtóműolaj vagy SAE 90 viszkozitású olaj. Grafit vagy molibdénszulfidos adalkékot nem szabad használni, mert a tengelykapcsoló megcsúszik."

                          A jövő okos mérnökeinek feladata, hogy kifejlesszék a "SMART olajat", vagy valami jóféle applikációt, amivel az olaj a fogaskerekek közé jutva 90-es viszkozitású, a kuplung lamellák között meg csak 30...

                          ...Esetleg még a hajtómű és a kuplung szétválasztása...Nincs új a nap alatt, nem kell feltalálni...Addig is marad a kompromisszum...

                          Komment


                            #43
                            Most lementem már kb 80 km-t, de nem tapasztalom, hogy csúszna a kuplung. Tökéletesen lehet váltani. Azt az egyet leszámítva, hogy tényleg hangja van a váltásnak. De lehet csak állítani kéne, hogy jobban kiemeljen. A blokk viszont olyan forró, hogy nem állja a kezem. Ez gondolom normális. Főleg ilyen melegben.

                            Komment


                              #44
                              Ez gondolom normális.
                              Sajnos igen! .
                              "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                              Komment


                                #45
                                A karon legyen 3 mm holtjáték és húzd ügyesen a gázt. Ilyen melegben ez normális jelenség. Egy tanács ha adhatok ilyet fölöslegesen ne állítgass semmit mert csak rosszabb lesz. Ezeken a gépen az a normális ha hallod a váltást ha nem akkor 2 sebesség közé váltottál és üres állást észre veszed úgy is. A blokkon és főleg a hengereken Decemberben melengesd a kezed, én is hasonló képen tettem úgy 68-69 körül mikor még barátaim hívó szavára újság papírba csomagoltam a lábam és 2 farmert húzva a kötelező bőrdzsekiben elmentünk 60 km-t 70 cm -es hófal az út mellett és húztuk a gázt. Fiatalság- bohóság igaz akkor még sokkal kevesebben voltak az úton és sokkal magasabb volt a kerítés és kevesebben ugrották át! Nem a migránsokra gondoltam!! Nem kioktatásnak szántam hisz Te is túl vagy lassan a duhaj korszakon. Én is jövőre lesz 50 éve, hogy motorozok ez egy komoly betegség a szakmám miatt elég sokat autóztam és azok között töltöttem sok évtizedet / kasznisként / mégis a felüdülés számomra ha morog a gép alattam és ér a széi.!

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X