Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Komar hátsó lámpa feszültség stabilizálás

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Komar hátsó lámpa feszültség stabilizálás

    Elektromosságban jártas fórumtársaim segítségét kérném az alábbi ügyben:

    Komar mopedem rendre szereti eldurrantani a hátsó világítás szofitta izzóját. A hiba oka minden bizonnyal a következő: a világításhoz szükséges energiát két világítótekercs termeli a gyújtásalaplapon (a rendszer névleges teljesítménye 6v 17w), amelyek kivezetései össze vannak kötve, így megy fel a gyújtáskapcsolóhoz, ahonnan két vezeték ágazik ki a biluxkapcsolóhoz (izzó: 6v 15/15w) illetve a hátsó lámpához (6v 3w). A biluxkapcsoló egyszerű kialakítása miatt a távolsági/tompított állások kapcsolásakor egy rövid időre teljesen kialszik a fényszóróizzó, ilyenkor a két izzóra eső (gondolom 2*~6V) feszültséget csak a szofitta izzó kapja meg, és ezt nem mindig bírja.

    Íme a motor vezetékelési terve:
    Click image for larger version

Name:	komar0018.JPG
Views:	1
Size:	33.0 KB
ID:	153453

    A kérdésem, hogy tudtok-e valami megoldást javasolni, amivel a lehető legkisebb veszteséggel tudnám 6v-ra korlátozni az izzók felé áramló 6v váltakozó áramot?

    (Sajnos tegnap este, épp indulás előtt égett ki a hátsó izzó, benzinkúton pedig röpke 560 Ft-ért tudtam új - 12w-os - izzót venni, mert nem volt nálam a tartalék-égő).

    #2
    TZ, ici169 és soveny kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Tisztelt Soveny!
      Én nekem ez a probléma a Simson sr2 nél állt fennt és a következő megoldást csináltam.A hátsó lámpátol direkbe kettö vezetéket kell vinni mert most csak egy van és hiába van párhuzamosan egy pillanatra a párhuzam megszakad amikor tompítottat váltassz mert,nincs folyamatos terhelés és ez löki ki az izzót.A ledes megoldást is pártolom de nem ennyire bonyolultan vegyél kettő 12Vos ledet (autoba valót)és kössd be a hátsó izzód helyére.Én nekem egy éve működik igy a motor 1800Km-ert mentem vele és tökéletes.Előnye előre több energia jut jobb a fény és esetleges gyújtás elszippantás is megszünt (amikor a világítást bekapcsolom).Egyébként a sr2 és sr2e elektromos bekötésén ennyi a különbség ők rájöttek erre problémára 1960-ban.Innen néztem én is:Sr oldalon megtalálod Üdv.SHERIFF
      mátéapu, soveny és 2 további látogató kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        ApaE eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
        Nem teljesen így működik, de majdnem.

        Az izzók párhuzamosan vannak kapcsolva, ezért mindegy, hogy hány világít, a névleges feszültség 6V. A világítótekercs úgy van méretezve, hogy teljes terhelésen (az összes izzó áramfelvételét figyelembevéve) tudja leadni a 6V-ot. Mivel tekercsről van szó, ez egy induktív alkatrész, ezért ha körben megváltozik az áramerősség (pl. általad leírt átkapcsolásnál), annak hatására egy tranziens hullám alakul ki, amely valóban okozhat átmenetileg magasabb feszültséget a tekercs kapcsain.
        Ez sem igaz teljesen ,ha már a miértről beszélgetünk ( a végeredmény szempontjából igaz ez tök mindegy mert az izzó eldurran)
        Szóval az igaz ,hogy a tekercs úgy van méretezve, hogy a névleges teljesítménynek megfelelő terhelésnél adja le a 6 V-ot. A tranziens is igaz , de az izzó nem ezért ég ki. Egyszerűen ha kisebb a terhelés akkor magasabb lesz a világítótekercs leadott feszültsége.
        Az pedig azért van mert a tekercs által leadott feszültség úgy áll be, hogy a tekercsen átfolyó áram a lendkerékmágnes mágnesessége ellen hat. Ha lecsökken a tekercsen átfolyó áram (pl kiég az első izzó vagy mondjuk a Komároknál tipikusan fényváltáskor egy rövid időre nem kap feszültséget az első izzó ahogy azt Sövény kolléga írta) akkor a kisebb áram kevésbé tud a lendkerékmágnes mágneses mezeje ellen hatni ezért a feszültség megemelkedik: ezért száll el az izzó.
        Aki nem hiszi, mérjen rá voltmérővel a világítótekercsre kikapcsolt világítás mellett.
        A legegyszerűbb megoldás valóban az amit Sheriff kolléga mondott ehhez azonban a hátsó izzó foglalatát testfüggetlenné kell tenni (azt hiszem ezt nem írtad). Ugyanez a megoldás van a Jawa Mustang és Ideal modelleknél. Működik.

        Komment


          #5
          Igen valóban nem írtam, csak utaltam a kapcsolási rajzra amiből ez kiderül!
          Egyébként én lehetőleg nem szeretek eltérni az eredeti megoldásoktól csak amit írtam a fényerőről meg gyújtás problémáról,engem inkább ez vezérelt na meg úgy oldottam meg hogy a ledeket bármikor helyettesíthetem hagyományos izzóval is akár út közben is.
          Sajnos a Komár hátsó lámpát nem ismerem de az Sr2e-nél nagyon egyszerűen meglehetett oldani. Üdv.SHERIFF
          mátéapu kedvelte ezt.

          Komment


            #6
            Köszönöm, mindannyiótok hozzászólásából sokat tanultam!

            ApaE eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            3W-os sofita névleges 6V-on kb. 0,5 A-t vesz fel, arra lehet nagyon egy egyszerű feszültségstabilizáló IC-t betenni, pl. 7806, ami kb. max. 30V bemenő feszültségig, illetve legfeljebb 1A áramfelvételig bírja (megfelelő hűtőbordára szerelve).

            Maga az IC kb. 100Ft, egy hozzávaló hűtőborda ~100Ft, kell még elé egy egyenirányító Graetz híd (pl. B100C1500) ~50Ft, egy pufferkondi (1000uF/35V) ~60FT, illetve egy zavarszűrő kerámiakondi (100...330nF) ~20Ft - az egész kapcsolás kijön 300...400 Ft-ból.

            De ha már ennyi dolgozol vele, érdemes a sofita helyett egy LED-es kis panelt betenni (kb. egy ezresből kijöhet), aztán akkor olyan fényed lesz hátul, hogy csak na .
            Kösz, ApaE, hogy a szükséges alkatrészeket is összeszedted! Van egy elektronikában jártas ismerősöm (én csak csodálom a kapcsolási rajzokat ), megkérem hogy segítsen az összeállításban, egy próbát mindenképp megér. Ez a barátom ajánlott időközben egy másik stabilizátort is: GEWR Váltakozóáramú stabilizátor kis teljesítményű generátorokhoz. Mi a véleményed róla? A fényszóró védelmére látsz valami megoldást?

            Amúgy ez a feszültség stabilizátor akkor is "dolgozik", mikor mindkét izzó ég, pontosabban amikor 6v alatt van a feszültség? Ezt a egyrészt a melegedés szempontjából kérdezem, másrészt pedig amiatt, hogy 6v alatt is "vág" valamennyit?

            SHERIFF eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            A hátsó lámpátol direkbe kettö vezetéket kell vinni mert most csak egy van és hiába van párhuzamosan egy pillanatra a párhuzam megszakad amikor tompítottat váltassz mert,nincs folyamatos terhelés és ez löki ki az izzót.
            Ba701 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            ...ehhez azonban a hátsó izzó foglalatát testfüggetlenné kell tenni (azt hiszem ezt nem írtad). Ugyanez a megoldás van a Jawa Mustang és Ideal modelleknél. Működik.
            Köszönöm a tippet, de ezt ki tudnátok fejteni részletesebben? Hogyan is kellene kötnöm a két vezetéket? Mit befolyásol, hogy testfüggetlenné teszem a foglalatot?


            Gondolkodtam ezen a led-es dolgon, de igazság szerint nem szeretnék ennyire belecsapni a lecsóba. Az újravezetékelés óta nagyon elégedett vagyok a 15/15w-os bilux égő fényével. Úgy értem, hogy hozza azt a szintet, amit szerintem hoznia kell. Gyújtásproblémáim egyelőre nincsenek! Na, pontosabban jár a motor, de persze világos, hogy nagyobb szikra akármikor jól jön. :-)

            Még egy kérdést hadd tegyek fel! A 17w-os rendszeren idáig egy 6v 15/15w-os bilux, illetve egy 6v 5w-os szofita izzó világított. A szofita kiégése után hirtelen csak 12v 10w-os izzót kaptam a szükséges méretben, ami egész szépen világít, de most vettem észre a kapcsolási rajzon, hogy valójában 6v 3w-os izzót kell használni. Számíthatok-e bármilyen változásra az által, hogy a 6v 5w helyett 6v 3w-os izzóra váltok (spórolok-e delejt, ami jól jöhet a fényszórónak, vagy épp áttételesen a gyújtásnak)?

            Talán picit naivnak hangzik a kérdés, de mi van, ha pl. 12v 5w, vagy 12v 3w izzót teszek bele? Hogyan változik az áramfelvétel, vagy a fényerő? Mert ebben az esetben gondolom nem ütné ki az izzót a néha előtörő sok delej!



            Ja, még annyi, főleg meleg motornál érzem ezt a "gyújtás elszippantása"-hibát. Ilyenkor gyakran leáll a motor, ha világítást kapcsolok, inkább csak elindulás után nyomom fel. Ez is lehet a +2w fogyasztó eredménye? Elindulás után már alapjáraton is stabil a fény és a gyújtás is.

            Komment


              #7
              Igen lehet a nagyobb teljesítmény oka de mindíg figyelembe kell venni hogy ezek a régi mágneses trafó nélküli gyújtások nagyon érzékenyek.Bármelyik tényezőre pl:mágnes gyengeség,v.mágnes és tekercs közti hézag nem megfelelő,v.gyengébben teljesítő gyertya v.megszakító hézag nem helyes v.megszakító kopott,beégett.ha ezek közül bármelyik kettő probléma felmerül akkor már nagyon határ eseten dolgozik a rendszer és még akkor ehhez jön amit írtál hogy nagyobb izzót raksz be.Nem akarom ismételni és senkire sem rá beszélni, de hidd el bevált amit írtam és egyszerű is egy kis ügyeskedéssel biztos betudod a Komár lámpába is szerelni a ledeket. Kettő led párhuzamba forrasztva(foglalattal) két merev rézhuzallal és azt bekötöttem a foglalat csavarjába.Üdvözlettel Sheriff
              mátéapu kedvelte ezt.

              Komment


                #8
                A GEWR: a Simsonoknál használják ezt a rövidítést a feszültségkorlátozóra .
                Az ApaE által javasolt megoldás és a GEWR megoldás között a következő a különbség:
                ApaE megoldása egy stabilizátor IC-vel megvalósított kapcsolás ahol az IC egyenirányítás után max 6V-ot enged az izzókra gyakorlatilag a saját ellenállását változtatja ugy az IC hogy sorba van kapcsolva az izzókkal a felesleges feszejt magán elfűti. A GEWR jellegű megoldások viszont úgy működnek, hogy a feszültség meg nem engedhető emelkedésekor a világítótekerccsel párhuzamosan kötött félvezető elem (általában tirisztor) gyakorlatilag rövidrezárja a világítótekercset, ezzel nagy terhelést tesz rá és letöri annak feszültségét. Ezzel korlátozza az izzókra jutó feszültséget. Így működnek a modern motorok állandómágnesű generátorainak szabályzói is.

                Földfüggetlen hátsólámpa:

                az hátsólámpa izzójának egyik vége az első izzó tompított fényének izzószálához , a másik pedig a fényszóró izzószálához van kötve. Ha a tompított világítással mész akkor a tompított izzó izzószáláról a hátsólámpa egyik vége megkapja a tápfeszültséget, a másik vége pedig a fényszóró izzószállal sorba kötve azon keresztül letestelődik. Mivel a hátsó izzó ellenállása nagyobb ezért azon fog esni a nagyobb feszültség tehát az fog világítani. Ha a Komároknál ismet probléma miatt fényváltáskor az első izzó egyik izzószála sem kap feszültséget ez nem okoz semmi gondot mert akkor ugyan a világítótekercs feszültsége elszáll, de a fentiek miatt a hátsó izzó sincs feszültség alatt.
                6V 10W-os izzó hátra: mivel nagyobb a két izzó együttes áramfelvétele mint a tekercs méretezési teljesítménye (17W helyett 25W) a kialakuló feszültség alacsonyabb lesz ezért az izzók fényereje kisebb lesz mint 17W terhelés esetén.
                12 V-os izzók hátra : én is próbáltam anno valamivel tovább bírják mint a 6V-os de előbb utóbb az is kiég.

                gyújtásenergia elszippantása:
                valóban csökken a szikraenergia valamelyest ha bekapcsolod a gyújtást. De. A lendkerékgyújtásnak van egy alapvető sajátossága: lényeges hogy a primér tekercsben folyó szinuszos áram maximumánál legyen a megszakítás pillanata. Ekkor a legnagyobb a szikra energia. Próbáld meg 0,4 mm helyett 0,3 mm -re tenni a megszakítóhézagot. Ez tapasztalatom szerint segíteni szokott.

                na kb ennyi és bocs ha túl elméleti sikra tévedtem a magyarázkodás során.
                Üdv
                Ba701
                mátéapu, Titus és 3 további látogató kedvelte ezt.

                Komment


                  #9
                  Köszönöm a segítséget! A probléma megoldódni látszik, még ha egy picit várni is kell. Megosztom majd a részleteket és a tapasztalatokat, persze csak felhasználói szinten.

                  Komment


                    #10
                    Üdv Mindenkinek!

                    Nekem is problémám van sajnos, a Komar világítással. Amikor a motort megvettem, akkor szinte világítás nélkül, egy házilag beletákolt 3állású kapcsolóval adták. Előre 12V-os 21/5 W-os izzót, hátra meg 6V 5W-os szofitát adtak vele. A hátsó szofita hamarosan ki is égett. 12V 10W-os izzóval pótoltam. A világítást üzem közben nem lehetett használni, mert leállt a motor. Kikapcsolt állapotban jól üzemelt. Megnéztem hogy is van bekötve, nagyon nagy tákolmány volt, majd a világítást külön választottam a gyújtástól, remélve, hátha így jó lesz. A világítás így folyamatosan megy, az első fényszóróban, az égő egyik szálára rákötöttem a világítótekercs vezetékét, a foglalat test pólusát pedig a vázhoz. Így üzemelt. A gyújtótekercsből kijövő vezetéket a házilag beépített kapcsolóhoz vezettem, és a kapcsoló másik kivezetését a vázhoz kötöttem. Így összekapcsoláskor a vázzal összekapcsolja, és állítja le a motort.
                    Sajnos érezhető a "gyújtás elszippantás" főleg meleg motornál nálam is.
                    Azt szeretném kérdezni, hogy milyen kapcsolással valósítható meg, hogy ne álljon fent ez a probléma és világítás táplálása is megfelelő lehessen? A 6V-os izzók alkalmazásával mennyiben változik a helyzet? Azért alkalmaztam 12V-os izzókat, hátha tovább bírják.
                    A fentebbi hozzászólásokat elolvastam, de nekem fényváltó kapcsoló nincsen sajnos, és nem is kapcsolható most ki illetve be a világítás. A megszakítóhézag is kisebbre állítottam, de nem sokat segített.

                    Előre is köszönöm. Várom válaszukat!

                    Üdvözlettel: Kazstam.

                    Komment


                      #11
                      Szia Kazstam!

                      kazstam eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                      egy házilag beletákolt 3állású kapcsolóval adták
                      Tekintve, hogy a gyári gyújtáskapcsoló is csak egy háromállású kapcsoló, a célnak kiválóan meg is felelhet! Négy pólusa legyen, két "bemenő" és két "kimenő". Az egyik bemenőre a gyújtótekercsből jövő kék, másikra pedig a két világítótekercs közösített (vagyis összekötött) piros vezetéke megy. A két kimenő csatlakozó közül a gyújtótekercshez tartozót testeld le (ez lesz a '0', vagyis 'gyújtás ki' állás), a világítótekercsekétől pedig húzz egy-egy vezetéket a hátsó lámpához és a biluxkapcsolóhoz. Ha jól értem, te is így kötötted?

                      Az első izzót cseréld ki 6V 15/15W-os biluxra. Ezek után érdemes bekötni a biluxkapcsolót is, hogy legyen tompítottad és kevésbé tompítottad is.

                      Komment


                        #12
                        Helló!

                        Ha jól értem, te is így kötötted?
                        Igen nálam is így van. Tehát akkor a 6V-os izzók megfelelő teljesítménnyel megoldhatják a problémát? Mert ha leveszem ezeket a terheléseket( a blokkból kihúzom a csatlakozókat), akkor a motor tökéletesen jár minden körülmények között.

                        Minden jót!
                        Bye!

                        Komment

                        Ugrás az oldal tetejére
                        Working...
                        X