Sziasztok!
Majd pont négy éve nem írtam ide, nem mintha nem lett volna miről írni, csak mást csináltam.
Ebben a posztban egy rövid sorozatot szeretnék elkezdeni, az SU HS4 típusú karburátor felújításáról.
A sorozatban szereplő egység egy Spartan Triumph kitcar (kis szériás, otthon, vagy a gyárban készített, sorozatgyártású autó alapjaira épített gépjármű...) motorjáról került le.
A Spartan tavaly került a birtokomba. A típusról majd esetleg bővebben egy másik bejegyzésben fogok szólni. Az én gépem egy Triumph Vitesse futóművének, motorjának, váltójának a felhasználásával készült. E mellett ezt a típust Triumph Herald és később Ford Cortina alapokkal is árusították.
Két liter, hat henger, de ugyanez a motor létezik 2.5l és 1.6l -es kivitelben is. A motort Triumph "Sporting Six"-nek, avagy Triumph "sportos hatos"-nak becézik itteni (Nagy Britannia) veterános körökben. Erről a motorról is bővebben, majd talán egy másik posztomban.
SU (Skinners Union) carburátor nagyon rövid története:
A gyár, Londonban nyította meg kapuit 1910-ben. Rengeteg autó és motor típusban megtalálható. A karburátort megbízható, egyszerűen karbantartható, hatékony egységnek tartják a mai napig. Igaz, csak akkor ha rendszeresen karban is tartják, mert a megbízhatóságnak az egyik feltétele a megfelelő beállítás és odafigyelés.
1970-es évek közepén az elektronikus befecskendező rendszerek megjelenésével az SU gyárnak leáldozóban volt a csillaga. Eladási statisztikái drámaian csökkenni kezdtek. Ebben az időben nyitotta meg kapuit a "Burlen Services" ami tulajdonképpen egy autószerelő műhely volt. Ez a cég kezdte átvenni az SU karbik gyártását, amivel az egyre bővülő veterán piacot kivánták kiszolgálni. A nyolcvanas évek végére a "Burlen Fuel Systems" tulajdonában volt az SU, Zenith, Amal, CD és Solex UK IV karburátorok mindenféle gyártási és inteletuális tulajdon joga.
Melyeket a mai napig őriznek. A cég jelenleg is gyárt alkatrészeket és komplett karburátorokat, illetve üzemanyagpumpákat. A cég továbbra is az eredeti tulajdonos családja kezében maradt.
Így néz ki a pár karburátor még az autón:
Karburátorsor (linkage) rudazat:
Figyeljük meg a szofisztkált légszűrőt is...
Kinek, mi a tippje, mi volt ez? Meg fogom ezt a csodálatos megoldást tartani, csak valamivel jobb fémhálóval. Egyébként aki készítette, lelkiismeretesen összeforrasztott mindent, még az alátétet is a hálóra... Nekem nagyon tetszik. Igazi működő(!!!) sufnituning
Első tisztítási fázisban levakartam az évtizedes olajos, kormos koszt nagyobbik részét.
Majd azonosítás végett címkézve fotót készítettem. Az azonosításban az angliai székhelyű Southern Carburettors munkatársai segítenek. Egy kitcarnál sohasem lehet tudni mit mivel kevernek össze. Jó példa erre az ez elötti képen is látható hasáb ami a motor beömlő csonk (manifold) és a karbi között van. Elméletileg a karburátorok "HS4"-es variánsok, de ez a hasáb a HS2 variánsnál használatos általában. HS2, HS4, HS6 típusú SU carbik leginkább méretben különböznek egymástól.
A két karburátor test különböző. )különböző számsorral lásd a képen. Minden más ugyan az csak tükrözve.
A komplett karburátor típusszáma: AUD604R, illetve AUD604L
(left és right)
Várható költségek:
A felújítás várható költsége kb £100-110 (kb 40-45ezer forint). Ebben minden mozgó alkatrész, alátét, tömítés, csapágy, tengely, fúvóka és szelep cseréje benne van. Ez csak az anyag költség. Erre rájön a munkadíj (esetemben az időm), illetve ha valaki szeretné professzionálisan tisztítani/ polírozni (itthon fogom ezt én megtenni, nem professzionálisan). E mellett költség lehet még a pillangó szelep tengely csapágyának (bush) a cseréje, amit csak gépműhelyben lehet elvégezni. Rézből készül és remélem még jó lesz, csere nélkül.
Mára zárom soraimat, hamarosan jelentkezem a szétszereléssel. Akinek addig van bármilyen kérdése SU karbikkal kapcsolatosan, vagy akár esetleges alkatrész igénye, bátran küldjön üzenetet.
Közlemény
Collapse
No announcement yet.
SU HS4 (vagy HS2?) karburátor tisztítás, típusazonosítás, felújítás
Collapse
3 egyforma, a 4. az más típusnak néz ki. De sajnos valószínűleg azt is kell használnom, mert a jobb alsó ház picit sérült... így a jobb felsőt fogom majd az autóba építeni. Ránézésre sok különbség nincs rajta.
Az úszóházak egyformák, csak a felíratok különböznek picit.
PDC 8 12 15 . hogy ezek mire vonatkoznak, nem tudom...
A karbi házakon pedid JZX1192 - ezek a balos karbik. JZX1193(ez a különböző) , és JZX119X az utolsó karakter nem tudom leolvasni...
Az úszóház fedélből is van pár verzió. 1- 2- 3 kiállásos... de valószínűleg a 2db feliratos (jobb oldali) kerül rá...
A polírozott suber házból is kétféle van. Itt valószínűleg a bal oldali kerül majd fel az autóra. Csak azt nem tudom, hogy milyen és mennyi olaj kell majd bele...
Itt van egy egész jó kis oldal, az összeépítésről:
SU Carburetor Services/European Spitfire 1500 HS4 1302/Assembly
a 25 26 os képen az a 70 thou mi lehet? valami colos mértékegység?
Sok helyen polírozzák a karbiházat... szerintem szebb így matt állapotban... de kinek a pap, kinek a lánya
A mennyiség, pedig annyi amennyi belefér...
PDC 8 12 15 . hogy ezek mire vonatkoznak, nem tudom...
A karbi házakon pedid JZX1192 - ezek a balos karbik. JZX1193(ez a különböző) , és JZX119X az utolsó karakter nem tudom leolvasni...