Tisztelt NSU Barátok,
A napokban a Németországi NSU Max alkatrészeket forgalmazó oldalakat vizsgálva, azt tapasztaltam, hogy bizonyos alkatrészek még mindig nagyon elérhetetlen áron beszerezhetőek. Sőt ezek rendre felújított darabok! Gondoltam egy merészet, mégpedig azt, hogy mi lenne ha itthon én magam, esetleg segítséggel (fizető segítség) ezeket az alkatrészeket felújítanám.A gondolat egyre erősödött bennem, hiszen vezérműtengelyt, Gaál-ék, Szuromi-ék kifogástalanul köszörülnek. Persze fontos, hogy legyen egy mesterdarab amelynek a profilját átmásolhatják a nyers (fémszórt) munkadarabra. Ez nem gond hiszen a vezérműtengelyen nem fekszik fel teljesen szélességben a himba, így a profil a kopott tengely széleiről remekül másolható.
Rendben ez OK! De ki tud fémszórni hegeszteni? Ja persze a Weldtech! Korábban már dolgoztattam velük. Igaz ott egy VW T4 blokk letört füleit hegesztették vissza és munkálták meg. Remekül! Azt mondták (én hiszek nekik), hogy a tengelyt és a himbákat is tudják gond nélkül szórni, csak másoló köszörűjük nincs! De hiszen ez nem baj! Azt megoldom!
Ok! de mi van a himbával?!
Ez nehezebb! Hiszen ott nem mindegy a himbatalp kialakítása, mekkora a rádiusz amely a tengelyen fekszik, itt hamar törhet a himba ha adott tengelyt nem a megfelelő himbatalppal párosítok. Pl.: sima talppal végtelen nagy gyorsulások lépnének fel, tangenciális bütyök esetén. (A Max-nak tangenciális a bütyke)
Nem maradt más mint a kimérés!
A himbát a forgáspontjánál befogva rögzítve, vízszintesen 0,5 mm-es lépéssekkel az ívet egy függőleges indikátorórával kimértem. Ez annyit tesz, hogy a vízszintes és a függőleges indikátorórák egymáshoz viszonyított mozgásait feljegyeztem. Ez kb 50 mérés volt. Ezek a pontok (koordináták) egy görbe pontjait határozták meg, amelyre a leginkább illeszkedő burkológörbét fektettem. Így a görbe középpontját ismerve megkaptam a Rádiuszt és annak helyzetét a forgásponthoz képest.
Persze ezt nem papíron végeztem, az hatalmas munka lenne. Szerencsére jóban vagyok egy tervező programmal ami SolidWorks -ként ismert,
így ennek segítségével a himba köszörüléséhez szükséges szerszám tervek is hamar elkészültek.
Valójában a himba fogáspontjához viszonyítva egy rádiusz köszörülése a feladat, ahol a rádiusz forgáspontja megegyezik a szerszám forgáspontjával. Kicsit hasonlít a főtengely köszörüléshez.
Amint elkészül a szerszám készítek fotókat róla.
Közlemény
Collapse
No announcement yet.
NSU Max vezérműtengely és himba
Collapse
(Az albumomba felraktam egy képet a jelenlegi állapotról, sajnos csak telefonos kép, a kék szín sötétebb a valóságban.)