A felújításon nálam lévő 638-as Jawáról kiderült, hogy megérett egy hengerfúrásra. Ilyenkor természetesen új dugattyúkkal kell összerakni a motort.
A Jawa 638-as hajtókarja felül is tűgörgős, ráadásul a 27 db görgő nem kosárban van, hanem "szabadon" kószál két gyűrű között.
Első ránézésre látszott, hogy az új csapszegek beszerelése szerszám nélkül reménytelen, hisz a legkisebb rossz mozdulat összeborítja a zsírral gondosan beragasztott 27 db görgőt. Sem a közönség, sem a telefonos kérdezősködés nem segített, senki nem tudott ilyent kölcsönadni. Maradt a számítógép, egyrészt körülnéztem, kinek milyen ötlete van ilyenre (olyan volt, mint nekem), másrészt nekiálltam az általam preferált Coreldraw-val leskiccelni az elképzelésemet. No meg ennek segítségével könnyen ki lehetett számolni, hogy kb. 275 mm hosszú szalagra lesz szükségem.
Íme ezt sikerült összehoznom:
Ezután következett a megvalósítás. Vágtam 1 mm vastag vaslemezből egy 275 mm hosszú. 30 mm széles csíkot, lesorjáztam. A közepébe fúrtam két 16 mm átmérőjű furatot, egymástól 30 mm távolságra és a két furat között átszakítottam a lemezt. Kiszabtam 5 mm vastag kazánlemezből egy 30x30 mm-es "kockát", a közepét kifúrtam 6,5-es fúróval, majd belehajtottam a nyolcas menetfúrót. Az élébe pedig M3-as furatokat vágtam. A pontosság kedvéért ezeket a furatokat érdemes a lemezcsíkkal együtt fúrni. Mindezek után lefújtam feketére és száradás után összeszereltem a készüléket. Csavarnak egy M8-as menetes szárat használtam és hogy könnyen lehessen hajtani rákontráztam két anyát. Bár a kinézete nem lett olyan szép, mint a rajzon, de ez a használhatóságát nem befolyásolja:
Beragasztottam a görgőket a hajtókar felső szemébe zsírral, áttoltam rajt egy 11-es dugókulcsot, aminek a külső átmérője éppen 16 mm, mint a csapszegé:
Bocs az életlen képért.
Ezután felhelyeztem a szerszámba fogott dugattyút a hajtókarra és a menetes szárral behúzattam a csapszeget a helyére:
Mind a két csapszeg szerelése elsőre sikerült.
Mondják, evés közben jön meg az étvágy, rajzoltam egy szerszámot 72 mm-es dugattyúhoz is, ezt egyhengeres Pannóniához szánom, lényegében a méretekre voltam kíváncsi:
Sok sikert az elkészítéshez és a használathoz is!
Nem rossz a szerszám,de kicsit túl van bonyolítva.
A régi jawa 350 (csepptankos) csapszege 15mm-s volt és azt könnyedén be lehet illeszteni a tűgörgők közé úgy,hogy közben nem hullik le görgő a forgattyúsházba. Ezután már csak át kell nyomni a 16-s csapszeget és készen is van.
De a szerszám nagyon ötletes .