Okulásként szeretnék egy olyan hibát ismertetni veletek, ami szerintem nem gyakori, de nekem nagyon sok gondot okozott!

A hiba a következőképpen jelentkezett: hidegen szépen indult a Pannóniám, de ahogy mentem vele egyszer csak pillanatokra kimaradt a gyújtás.

Első javítási kísérlet.
Gyertyacsere, egyszer, kétszer, sokszor”¦.
A hiba megmaradt!

Második javítási kísérlet:
Gyújtás rendszer átvizsgálása, megszakító hézag és előgyújtás ellenőrzés, megszakító érintkezők tisztítása.
Eredmény: mintha megjavult volna!!!! ÁÁÁÁÁÁÁ mégsem.

Harmadik javítási kísérlet.
Motorozás a hiba előfordulásáig, aztán gyorsan ellenőrizni a szikrát.
Diagnózis: pici szikra, néha semmi, néha meg akkora, hogy a lovat is agyoncsapná.
Hiba: rossz gyújtótekercs.
Javítás: alaplapcsere.
Eredmény: a hiba ismét visszatért.

Á nem baj, gondoltam, biztos ebben is rossz. Vettem egy utángyártott gyújtótekercset.
Azt már szemrevételezéssel is megállapítottam, hogy ez bizony nem ugyan olyan, mint az eredeti”¦”¦
Sebaj, optimizmus, bekapcsol: csak be lehet szerelni hát a Pannóniához gyártották!!!
Alaplapból tekercs ki, után gyártott be, csak hát nem megy bele a csavar?! A furat tele van lakkal. Kifúrni, tekercs fel, alaplap összerak, blokkra fel. Raknám fel a lendkereket, de nem megy a helyére!? Mi a jó k”¦a an”¦a van már megint? (A türelmem már fogyóban volt, hát ha még sejtettem volna mennyi munka vár rám!)
Diagnózis: az utángyártott vasmag nagyobb.

Alaplap, le kommunikáció az esztergályossal, szájába rágni, mire vigyázzon és meddig forgácsoljon. Nehezen, de elkészült! Beszerelés a motorba, a lendkerék felmegy, hurááááááá.
Indítás: semmi. Gyertya, ki, szikra semmi.
Vizsgálat”¦”¦
A gyújtás dekni nincs fent, rugdosás. Hallom, hogy a szikra pattan.
Segítség hívás, motor rugdos, én nekifekszek a sötétben és látom ám a szikrát a tekercs kivezetése és a blokk között!
Lendkerék le, alaplap le, kivezetés feszegetése, körbeszigetelés, minden vissza.
Indítási próba, hurrá, siker, motorozás, a hiba megint jelentkezik, mintha még rosszabb lenne.

Negyedik javítási kísérlet.
Delejezett lendkerék, felszerel.
Eredmény ugyan olyan rossz.

Ezen a ponton már kezdtem elkeseredni, mert az elején ezt nem írtam, de ez a motor a restaurált TLT-m volt. A gyertyapipa, a gyertyakábel újra lett cserélve már az elején.
Elmentem egy öreg szakihoz, elregéltem mindent. Ő azt mondta, biztos a bakelit kivezető repedt, az sz.p.at.
Irány haza, alkatrész keresés, cserélgetés több darabra, de ugyanaz marad minden.

Ezután megvártam, hogy megnyugodjak és gondolkoztam.
Már minden alkatrészt kicseréltem, aminek csak a gyújtáshoz köze van, mégsem működik megfelelően.

Ekkor kikötöttem a testkábelt és láss csodát, tökéletesen jár a motor, nem hagy ki a gyújtás, semmi probléma kilométereken keresztül.
Mivel a gyújtáskapcsolót szét kellett szednem és jól megcsináltam, ezért az nem lehetett a hiba forrása.

Ezért kivettem a gyújtáskulcsot és jól megnéztem:
A bakelit, az tökéletes volt (ezért használtam ezt).
A vas része viszont egy gyári újjal összehasonlítva jócskán kopott volt.

Kulcs csere.

Próba.

Minden tökéletes!

Öröm!

Ezt azért írtam le, hogy ha valaki hasonló hibát észlel, hamarabb gondoljon arra, hogy a kopott kulcs menet közben felrázkódhat és pillanatokra testre zár a kapcsoló.

Mire én ide eljutottam, sok ezer forintot elköltöttem, pedig csak egy 1500 Ft-os kulcsot kellet volna hónapokkal ezelőtt kicserélnem.

VÉGE