Az egész "őrület" úgy kezdődött, hogy Székesfehérvárra jártam a Gr. Széchenyi István Műszaki Szakközépiskolába informatika szakra. 4 év után rájöttem, hogy ez nem az a pálya amihez a legjobban húz a szívem.
Szerencsére az iskolában láthattam és kipróbálhattam az esztergakezelést, valamint a kézi forgácsolás alapjait. Így jött a gondolat, hogy gépészmérnöki pályára kell állnom.
Beiratkoztam, majd elvégeztem a Gépgyártástechnológiai technikusi képzést ugyanebben az intézményben, ezután pedig jelentkeztem a győri Széchenyi István Egyetemre. A pontjaimnak köszönhetően fel is vettek, és jelenleg is itt tanulok Gépészmérnöki Bsc képzésen.
Mint jó gépészt, engem is "elkapott a gépszíj" és motorbütykölésre adtam fejem. Úgy indult, hogy még technikusi első évében a fehérvári iskolámban az egyik tanár úrtól baráti áron vettem egy Romet Kadetet, természetesen teljes mértékben darabokban. Gondolva majd lesz időm otthon és szerelgetem.
Haza is szállítottuk, de idő hiányában fadobozba került és a garázs leghátsó sötét zugába száműztük. Mígnem 3 évre rá isteni sugallat hatására előkerestem, és leporoltam az alkatrészeket. Itt megjegyezném, hogy a siófoki veteránbörzére minden évben kijárunk, és beleszerettem a Csepel gyár motorjaiba. A nagy felbuzdulásra bátyám kicsit lehangolóan megjegyezte, hogy minek nekem még1 vas, miközben ott rohad a másik az udvarunkban a többi rozsdát gyarapítva. Itt jött a visszavágás, amiben az szerepelt, hogy na akkor megcsinálom a Rometet és utána meg jöhet a Csepel... Mint már említettem egy faládában töltötte éveit a Romet segéd motorkerékpárom. Először is ellenőrizni kellett az alkatrészek épségét, így hamar kiderült hogy elég sok alkatrész használhatatlan, vagy ami még rosszabb, hiányzik!
Itt vettem a legnagyobb hasznát az internetnek, ahol a Google keresőoldal és különböző fórumok segítségével sikerült rájönnöm milyen alkatrészekre lesz szükségem a felújítás során. Itt meg is jegyeznék egy fórumot, amiből sok információt tudtam szerezni motorom felépítéséről, hibáiról, és a hibák megoldásáról: "Romet-Rulez" - Index Fórum. Érdemes visszanézni, és korábbi bejegyzésekbe beleolvasni mert akár robbantott ábrákkal is találkozhatunk, amivel egyszerűbb motorunk összeállítása is.
Amit ajánlhatok még, hogy egy Excel táblázatba vigyük be az adatokat, így pillanatok alatt átláthatjuk készletünket és anyagi összeget is pár kattintással kalkulálhatunk magunknak.
A folyamatos gyűjtögetés közben nem bírtam megállni, hogy ne kezdjek bele a felújításba, de mivel a motorblokk konkrét működésével és felépítésével még nem voltam tisztában, ezért az egyszerűbbnek tűnő kerekek leporolásával kezdtem. Emellett nyugodtan tanulmányozhattam a porlasztó és motorblokk kölcsönös hatásait és beszerezhettem a hiányzó alkatrészeket.
A legegyszerűbbnek a Romet kerekek rendbehozását gondoltam, így azzal kezdtem a felújítást.
A tengely szorult, és érezhetően csapágyproblémáktól szenvedett. Úgy gondoltam, hogy a dobfék szétszedése megoldás lehet, amit alaposan kitisztítottam. A több éves állás miatt (valószínűleg már az előző tulajdonosánál is szélsőséges viszonyoknak volt kitéve) meglátszódott rajtuk az idő vas foga. A rozsa megkezdte a krómozott felületet, amin sajnos már csak a drótkefe és csiszoló papír segíthetett.
A dobfék szétszerelésével kezdtem. Egy új fékpofa 1000Ft/db ár alatt már beszerezhető, de mivel az enyém szerencsére nem volt túlságosan kopott, nem láttam értelmét kicserélni. Miután lemostam az alkatrészeket és összeraktam, már egész jól nézett ki. Hozzáteszem, az első féktárcsába belerozsdásodott a fékkulcs, amit zsír- és rozsdaoldó valamint kalapács segítségével nagy nehezen sikerült "kioperálnom". A csapágyat is zsírmentesítettem, kivettem a csapágygolyókat, letisztítottam a tengelyt, majd tiszta, szennyeződéstől mentes gépzsírral bekentem és visszaépítettem a csapágyazást, ezután ment bele a tengely, amit anyacsavarral biztosítottam. Ezután már zökkenőmentesen gördült a kerék, mintha újjászületett volna.
Miután letisztítottam a kerekeket, úgy gondoltam lefújom ezüst felnifestékkel (Felgensilber Keréktárcsa ezüst) ami valamilyen szintű korrózióvédelemként is szolgál a későbbiekben, és kifestem a gumin lévő feliratokat (ehhez makett festéket használtam)... Ettől teljesen megújul a 2 kerék.
Végre jöhetett a következő lépés! Sikerült továbbjutni az "anyagbeszerzésben", igaz tél volt, hó nélkül és a szerelés-bütykölés-szöszmötölés a vizsgaidőszak miatt elnapolódott és csak a képzeletnek maradt... Mint útközben kiderült sok alkatrész hiányzott a motorom megépítéséhez.
Miután körülnéztem használt cikk árusító valamint licitálós oldalakon és írtam a hirdetőknek hogy információm legyen a költségekről, szoroztam osztottam és arra jutottam, hogy jobban járok ha elcsípek egy "donornak" való Romet-et, aminek hibás a motorblokkja. Gondoltam ha szerencsém lesz megúszom a postaköltségeket, valamint ha jó árban sikerül hozzájutnom, akkor pénzt is spórolhatok vele.
Mindez a reménysugár addig tartott ameddig tudatosult, hogy a környéken sehol nem árulnak nekem megfelelő típust vagy csak nem tudok róla. Szerencsére belefutottam egy hirdetésbe, ahol a kedves eladó kérdéseimre egy nagyszerű ajánlattal állt elő, miszerint 7000 Ft-os áron eladja nekem a Rometjét, ami főtengelyhibás ezáltal működésképtelen...
Nekem pont egy ilyen hír kellett, a távolság megoldhatónak tűnt, már csak a fuvart kellett megoldani valahogy.
Szerencsémre Veszprémi piacot vettük tervbe bátyámmal az egyik hétvégén, így a kérdéses szállítási probléma is megoldódott, hiszen onnan már nem volt távolság.
Anya furcsán nézett, azt mondta hülyék vagyunk! De tudtam hogy szeret, szóval nem volt gáz...
Gondoltam, lesz vele munka az biztos, de a 2-ből összelehet rakni egy működőképes, és remélhetőleg üzembiztos Romet Kadet 780w-t!
A vizsgaidőszak végeztével újra lett időm a moped bütykölésére, amit a motorblokk rendbetételével folytattam. Szépen letisztogattam, és hosszas elméleti morfondírozás, és utánaolvasásokkal sikerült beállítanom a gyújtást is valamint a karburátort.
Senki nem gondolta volna eddig a pontig (itt megjegyzem, hogy 0 tudásról indulva én sem, csak reménykedtem!), hogy be is fog egyszer indulni a vas...
Összeszereltem a szépen letisztogatott blokkot, majd befogtuk a satuba. Elég barbár módszer, de muszáj volt kipróbálni hogy sikerült-e?!
Kézzel próbáltam a berúgókarral indítani, miközben édesapám a gázbowdent húzogatta bőszen. 3-4 próbálkozás után, jött a kérdés mögülem: "Biztos jól beállítottad a gyújtást?" Válaszom igenlő volt, de csak bíztam, és nem adtam fel. Akartam, hogy működjön, hiszen eddigre már sokat fordítottam a motorra. Rengeteget kutakodtam és olvastam utána, hogy minden olyan legyen mint amilyennek lennie kell. Még 1-szer megpróbálom! - mondtam, és már adtam is a berúgókarra a reménnyel teli kézmozdulatot. Ez volt az a pont, ami megpecsételte a Rometem sorsát! Hihetetlen, de bepöffent, és őrült zörejjel törte meg a garázs csendjét!
Elégedett arccal néztem apát, akin a büszkeséget láttam... Hihetetlen érzés volt!
Senki nem tanított, egyedül az internetről olvastam el mindent és próbáltam megjegyezni az okosságokat. Úgy tűnt, Sikerült valamennyire.
A következő fázis a beszerzett valamint a jobb állapotban lévő alkatrészek összeválogatása volt. Ez is elég sok időt elvett, de lassacskán alakulni látszott a dolog.
Miután nagyjából összeállt, természetesen szerettem volna egy új fényezést is, amit szintén saját magam munkájának terveztem. Jöhetett a kromofág, a rozsdátlanítás és a szórógitt. Közben teltek-múltak a hetek, de a látvány magáért beszélt:
A szórópisztollyal való festés/fényezésnek is utána kellett olvasnom és beszereztem az ehhez szükséges szerszámokat és készülékeket. A mopedem színének zöld színt választottam, amit az eredeti színkód híján a benzintank belsejéről szikével leválasztott festékdarab alapján kevertettem.
Miután megvettem, nekiállhattam a festésnek is:
Itt gyorsan megjegyzem, hogy aki hasonló dologra szánja el magát az vegye figyelembe, hogy 24 literes kompresszornál lehetőleg nagyobbat használjon. Ennek egyik oka, hogy nem jó hallani hogy a kompresszor folyamatosan bekapcsol (neki se tesz jót), hogy után töltse a kifújt levegőt, a másik pedig hogy a szomszédok se biztos hogy örömmel hallják a szerkezet folyamatos "rá-rá-rá-rá-pszt" hangját!
Miután megszáradt, már lehetett folytatni a többi alkatrész felszerelésével.
Mivel közben a suli is ment, így a munkálatokat a hétvégékre kellett összpontosítani. Egy hét elteltével a kerekek is bekerültek a helyükre...
A következő nap több időm volt, így a kisebb de motor formát segítő alkatrészek is kezdtek felkerülni a mopedre, igaz a motorblokk még váratott magára.
Ezután ismét eltelt egy hét, újra hétvége következett.. Akkor kerüljön be a szíve a motoromnak és lássuk milyen munkát végeztem:
Ezután már csak a beindítás hiányzott. Keverék a tankba, aztán próbáljuk. Mindenki izgatottan várta a történéseket. Nem kellett sok, és indult is, pöfögött, füstölt rendesen. Apának felajánlottam az első kör jogát, amit örömmel ki is használt! Büszkén ült a motoromon, és láttam örül neki ő is hogy működik...
Szerencsére elég hosszú járda van a házunk előtt, így volt hol próbálgatni a vasat. Egy kis állítgatás után egész jónak tűnt az alapjárat is. Néhány kör után szomorúan vettük észre, hogy a kipufogó hollandernél folyik az olaj a hengerből.
Nem tudtam először mire vélni, majd mikor megnéztem a váltóműolaj mennyiségét, kiderült hogy valahova eltűnt az olaj egy része...
Utánaolvasás után arra jutottam, hogy a szimeringet kicserélve talán megszüntethetem a problémát! Egy napos munkába telt, mert 3 boltos futkosás lett belőle mire a megfelelő méretű szimering beszerzése után sikerült kicserélni. A hibajavítás után még jött egy kis olaj, de az már csak az égéstérben lévő maradványból származott.
Elmondhatom, hogy most már jól megy a Rometem, és nem is füstöl!
Ma mentem az első hosszabb távú "próbát", amin a mamámat is útba ejtettem. Meg is dicsérte az én kis motoromat!
Végezetül pedig, tudom hogy egy Romet Kadetnek soha nem lesz túl nagy értéke, mégis nekem ennek a kis járgánynak eszmei értéke van. Sokat dolgoztam rajta, rengeteget tanultam szerelgetése közben, és felejthetetlen élmények kötnek hozzá, és remélem még sok sok helyre eljutok vele a közeli "tájakon" és ha le is robbanok vele majd párszor, soha nem fogom elfelejteni milyen jó is volt egy ilyenen utazni...
A tengely és a szimering közti részen óvatosan betudsz nyúlni egy csavarhúzóval és kitudod billenteni a helyéről a tömítőgyűrűt! Nekem van egy görbített végű viszonylag vékony csavarhúzóm, amivel általában könnyű a szimering kifordítása.
Amire nagyon kell figyelni, hogy a tengely felülete véletlenül se sérüljön meg, mert helyrehozatala és javítása komoly problémát okozhat (és anyagias is)!
Itt egy link, ami talán képekkel is segít a szerelésnél:
JAWA Babetta 207 t
Sok szerencsét!