___
Az eddigi sikereken felbuzdulva úgy döntöttem, hogy további pihenők nélkül folytatom a "lepapírozási diadalmenetemet", nem nyugszom addig (ez egy kicsit merész elhatározás volt), amíg törzskönyvet nem kap a motor. Egyrészt persze a 15 napos átírási határidő is kötelezett, de saját magam megnyugtatásának célja is ugyanilyen fontos volt.
A régi autók és motorok forgalomba helyezése körüli bonyodalmak jelentős része abból adódik, hogy a hivatalok az előforduló sajnálatos visszaélések miatt megkülönböztetett figyelemmel és óvatossággal kezelik ezen járművek ügyeit. A régi szabványú forgalmi engedélyekkel rendelkező járművek esetén mindig van egy kevés rizikó a tulajdonosi láncolatot illetően, nem véletlen hogy az átírásban eljáró okmányiroda ilyenkor is lekéri a Közlekedési nyilvántartásból a járművek háttéranyagát, különös tekintettel a tulajdonosi adatokra.
A kérdés megnyugtató lezárása azonban a friss tulajdonosokat is erősen foglalkoztatja, ez sajnos ritkábban kerül szóba. A mielőbbi "legalizálás" számunkra is érdek — kiváltképp abban az esetben, ha a szerződésláncolat több "láncszemből" áll. Természetes tehát, hogy mi is minél előbb hivatalosan is a saját nevünkön szeretnénk tudni a járművet.
A kérdés megnyugtató lezárása azonban a friss tulajdonosokat is erősen foglalkoztatja, ez sajnos ritkábban kerül szóba. A mielőbbi "legalizálás" számunkra is érdek — kiváltképp abban az esetben, ha a szerződésláncolat több "láncszemből" áll. Természetes tehát, hogy mi is minél előbb hivatalosan is a saját nevünkön szeretnénk tudni a járművet.
Tisztelt Tulajdonosok, tisztelt Okmányirodák!
A célunk közös, segítsük egymás munkáját!
A célunk közös, segítsük egymás munkáját!
motorkami eredeti hozzászólása
Hozzászólás megtekintése
"87. § (1) A tulajdonjog-változást a közlekedési igazgatási hatóság nyilvántartásba veszi, amelyről törzskönyvet állít ki, ha kérelem, és a csatolt, illetve bemutatott okiratokban foglaltak megfelelnek az e rendeletben előírtaknak.
[...]
(3) A közlekedési igazgatási hatóság a nyilvántartásba vétellel egyidejűleg nem állít ki forgalmi engedélyt, ha a kérelmező nem tudja igazolni a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás meglétét, vagy a jármű műszaki alkalmasságát. Ebben az esetben a bemutatott forgalmi engedély „Hivatalos feljegyzések” rovatában ezt jelölni kell, és az ügyfelet hiánypótlásra kell felszólítani."
forrás: 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról
[...]
(3) A közlekedési igazgatási hatóság a nyilvántartásba vétellel egyidejűleg nem állít ki forgalmi engedélyt, ha a kérelmező nem tudja igazolni a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás meglétét, vagy a jármű műszaki alkalmasságát. Ebben az esetben a bemutatott forgalmi engedély „Hivatalos feljegyzések” rovatában ezt jelölni kell, és az ügyfelet hiánypótlásra kell felszólítani."
forrás: 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról
?/5. A tulajdonosváltozás bejegyzése
Lesimult ráncokkal kerestem tehát egy közeli autószervizt az átíráshoz szükséges eredetiségvizsgálathoz.
Az első rossz híreket már a telefonos bejelentkezés alkalmával megkaptam, amikor kiderült, hogy a vizsgálatot szétszedett járművön nem tudják elvégezni. Néhány, ötletszerűen felhívott műhely is ezt tanácsolta: csavarozzam össze az alkatrészkupacot, fessem le, "nézzen ki motornak".
Nem vonom kétségbe a vizsgaállomások szakszerű hozzáállását, de kíváncsi voltam a hatóság véleményére is a "bonyolult" járművek eredetiségvizsgálatával kapcsolatban. Az NKH-nak küldött e-mailemre végül a KEKKH Központi Okmányiroda Működését Támogató és Elbíráló Főosztálya adott választ 2012. február 20-án, melyben egyértelműen megerősítették az eredetiségvizsgáztatók véleményét (részlet):
"A jármű szétszedett állapota lehet akadálya az előzetes eredetiségvizsgálat elvégzésének, mert az egyedi azonosítók, az alkatrészek és a jármű összetartozása nem bizonyítható."
"A jármű szétszedett állapota lehet akadálya az előzetes eredetiségvizsgálat elvégzésének, mert az egyedi azonosítók, az alkatrészek és a jármű összetartozása nem bizonyítható."
[ATTACH=CONFIG]7172[/ATTACH]
A KEKKH válasza a "bonyolult" járművek eredetiségvizsgálatának ügyében
A KEKKH válasza a "bonyolult" járművek eredetiségvizsgálatának ügyében
___
Ez így kevés – vakarta a fejét a műhely munkafelvevője a papírhalmazom átnézése után. Az első hivatalos iratként kézhez kapott, a műszaki adatokat tartalmazó KEKKH-s levéllel volt a gond, kicsit kevés a műszaki adat, és amúgy is jó lenne egy kicsit "hivatalosabb" iratot is szerezni. Nem értettem, ennél hivatalosabb irat alatt mire gondolhat, de azt mondta, hogy az okmányiroda által kiállított hatósági bizonyítvány már megfelelő lesz. Másnap délelőtt rohantam tehát az okmányirodába, az átírási stopperóra mégiscsak jó ideje ketyegett (a bonyodalmak miatti szervezéssel, ide-oda rohangálással tizenhárom nap telt el a szerződés megkötése óta).
*
A mai ügyfélfogadásra már elfogytak sorszámok – fogadott az álmos budakörnyéki kisvárosi kirendeltség portása délelőtt fél tízkor, értelmetlen lett volna bizonygatnom, milyen fontos ügyben érkeztem az irodába. Inkább sarkon fordultam és a kijárat felé indultam, az üvegajtóra kiragasztott hirdetések közül azonban az egyiken sikerült kiszúrnom az okmányiroda telefonszámát.
Mire a buszmegállóhoz értem, már vonalban volt az imént elhagyott hivatal, hogy a bejelentési határidőre vonatkozó kérdéseimet kifejthessem. Kézről kézre járt a telefonkagyló az irodában, a munkatársak egymás között passzolgatták az ügyemet, én meg igyekeztem serényen jegyzetelni az egymásnak ellentmondó véleményeket. (Értelmetlen lenne ezért hibáztatni az ügyintézőket, nyilvánvalóan lehetetlen feladat az iratok átolvasása nélkül, telefonon kifejtett ügyre kapásból megfelelő választ adni úgy, hogy az asztal túloldalán már az épp soron lévő ügyfél is egyre feszültebben malmozik.)
A konszenzusos tanácsot azonban, miszerint várjam meg, érkezik-e a jegyzőtől felszólítás a bejelentési határidő ügyében, nem akartam megfogadni. Mivel a hivatalos tájékoztatók már megfelelően "berosáltattak" a várható késedelmi bírságokkal*, kértem, legalább írják oda a szerződésemre, hogy elkezdtem intézni az ügyet. Nekünk az plusz munka – érkezett a válasz. Nem láttam értelmét további telefonos erőlködésnek, annyiban maradtunk, hogy egy ajánlott levélben elküldöm az átíráshoz szükséges iratokat**, és leírom a motor kusza történetét.
*
Az elkészült kérelem aljára hirtelen felindulásból kézzel odavésve azt is kértem, hogy a mellékelt dokumentumok megvizsgálását követően az Okmányiroda írásban jelezze, a csatolt iratok megfelelnek-e a tulajdonosi láncolat bizonyítására. Ez nyilván fontos információ a továbbiakban, jobb, ha bármi további gubanc még az eredetiségvizsgálatra "felkészítés" előtt kiderül.
Megkértem az okmányirodát, hogy a motor műszaki állapotának ismeretében tekintsenek el a 15 napos átírási határidőtől, a levélhez mellékeltem a póthagyatéki határozat és az adásvételi szerződés fénymásolatát is.
Az okmányirodai ügyintézéssel párhuzamosan a Közlekedési Nyilvántartó Osztályt is megrohamoztam a panaszaimmal: "eltanácsoltak" az eredetiségvizsgálatról a nem megfelelő igazolások miatt. — Persze, ilyen iratot csak ők [a KEKKH] tudnak kiadni. Küldjek egy kérvényt, amelyben megjelölöm, hogy a dokumentumra a forgalomba helyezéshez van szükségem, és küldik az igazolást, amit már elfogadnak az eredetiségvizsgálaton, a műszaki vizsgán is, meg mindenhol.
Hogy miért nem egyből ilyen bizonyító erejű dokumentumot kaptam, arra meglepő válasz érkezett — ehhez ugyanis igazolnom kell a tulajdonjogomat.
Újabb kérelem-fogalmazás — posta — két hét múlva válaszlevél a hiánypótlásra felszólítással (igazgatási szolgáltatási díj) — csekk befizetés — posta, így folyt a már rutinommá váló ügymenet, hogy egy héttel a csekk feladása után végre a postaládámban landoljon a műszaki adatokat tartalmazó hatósági határozat.
Mivel az Okmányirodában nem sikerült megszereznem, bíztam benne, hogy a KEKKH-tól végre az eredeti gépjármű nyilvántartólap másolatát kapom meg, de sajnos csak egy újabb kivonatot kaptam. Semmi újat nem tartalmaz az első igazolás adataihoz képest, de ez nem is meglepő, hiszen már korábban tájékoztattak, hogy ez minden adat, ami a nyilvántartásban a motorról szerepel. Ami mégis jól jött, az az, hogy ebben az iratban már egyértelműen leírják, hogy a motor gyártási idejéről adatokkal nem rendelkeznek. A hiányzó műszaki adatok megállapításakor (ennek okait lejjebb részletezem) ez még hasznos lehet.
Hogy miért nem egyből ilyen bizonyító erejű dokumentumot kaptam, arra meglepő válasz érkezett — ehhez ugyanis igazolnom kell a tulajdonjogomat.
Újabb kérelem-fogalmazás — posta — két hét múlva válaszlevél a hiánypótlásra felszólítással (igazgatási szolgáltatási díj) — csekk befizetés — posta, így folyt a már rutinommá váló ügymenet, hogy egy héttel a csekk feladása után végre a postaládámban landoljon a műszaki adatokat tartalmazó hatósági határozat.
[ATTACH=CONFIG]7176[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]7177[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]7175[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]7179[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]7180[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]7181[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]7178[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]7179[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]7180[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]7181[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]7178[/ATTACH]
Mivel az Okmányirodában nem sikerült megszereznem, bíztam benne, hogy a KEKKH-tól végre az eredeti gépjármű nyilvántartólap másolatát kapom meg, de sajnos csak egy újabb kivonatot kaptam. Semmi újat nem tartalmaz az első igazolás adataihoz képest, de ez nem is meglepő, hiszen már korábban tájékoztattak, hogy ez minden adat, ami a nyilvántartásban a motorról szerepel. Ami mégis jól jött, az az, hogy ebben az iratban már egyértelműen leírják, hogy a motor gyártási idejéről adatokkal nem rendelkeznek. A hiányzó műszaki adatok megállapításakor (ennek okait lejjebb részletezem) ez még hasznos lehet.
Kerek három héttel a türelmi kérelem postára adása után (de még néhány nappal a KEKKH-s hatósági határozat kézhezvétele előtt) csörrent meg a telefonom, az okmányirodából kerestek(!). Elmondták, hogy lekérték a motor műszaki adatait a közlekedési nyilvántartás archívumából (emiatt volt a hosszabb átfutási idő), 2000 forint ellenében vehetem át a hatósági bizonyítványt, amivel minden további ügyet el tudok intézni. Jó-jó, de én már kikértem a KEKKH-tól a papírokat... Végülis egyel több, vagy kevesebb irat, már nem számít.
Először tehát a hatósági bizonyítvány kérdését tisztáztuk, érkezésemkor épp ezt szerkesztette ügyintézőm a számítógépen. Míg a nyomtatásra várakoztam, az asztalon fekvő aktakupac tetején érdekes iratot vettem észre: a motorom gépjármű nyilvántartólapjának fénymásolatát. Erre a kartotékra jegyezték fel a jármű műszaki adatait, és tulajdonosi láncolatát, de felvezették rájuk a forgalomban tartásáról – vagy épp a kivonásáról – szóló bejegyzéseket is. Mondhatjuk úgy is, hogy a járművek történetének tartalomjegyzékei ezek a kartonlapok.
[ATTACH=CONFIG]7212[/ATTACH] Jó tudni...
Az archívumban a gépjármű nyilvántartólapokat a rendszám szerint rendezve tárolják. A karton fejlécére nyomtatott ábécé- és számsorozat meghatározott rubrikáit lyuggatták ki a rajta szereplő jármű rendszámának megfelelően, a "lyukkódok" alapján így a kartonok egyesével előhúzása nélkül kereshet közöttük az ügyintéző. A rendszer egyetlen hátránya, hogy keresést emiatt a hivatal kizárólag a forgalmi rendszám alapján vállal.
Részlet a KEKKH Közlekedési Igazgatási Osztályának válaszából (2012. április 23.):,
"Tájékoztatásul közlöm azt is, hogy azon járművek esetében, amelyek a számítógépes járműnyilvántartásban nem szerepelnek, az adatszolgáltatást a forgalmi rendszám szerint sorba rendezett kartonrendszer alapján tudjuk teljesíteni (az adatszolgáltatáshoz minden esetben szükséges a forgalmi rendszám ismerete)."
Az archívumban a gépjármű nyilvántartólapokat a rendszám szerint rendezve tárolják. A karton fejlécére nyomtatott ábécé- és számsorozat meghatározott rubrikáit lyuggatták ki a rajta szereplő jármű rendszámának megfelelően, a "lyukkódok" alapján így a kartonok egyesével előhúzása nélkül kereshet közöttük az ügyintéző. A rendszer egyetlen hátránya, hogy keresést emiatt a hivatal kizárólag a forgalmi rendszám alapján vállal.
Részlet a KEKKH Közlekedési Igazgatási Osztályának válaszából (2012. április 23.):,
"Tájékoztatásul közlöm azt is, hogy azon járművek esetében, amelyek a számítógépes járműnyilvántartásban nem szerepelnek, az adatszolgáltatást a forgalmi rendszám szerint sorba rendezett kartonrendszer alapján tudjuk teljesíteni (az adatszolgáltatáshoz minden esetben szükséges a forgalmi rendszám ismerete)."
[ATTACH=CONFIG]7199[/ATTACH]
A papír alapú járműnyilvántartás kartotékja
A papír alapú járműnyilvántartás kartotékja
Örömmel nyugtáztam, hogy a hatósági bizonyítványon immár helyesen – a nyilvántartólapon valamilyen okból betoldott központozási jelek nélkül – szerepel a vázszám és a motorszám is. A jármű színének és típusának megadása után (vastag mappányi kézikönyvvel és fotókkal készültem az esetleges típusbizonyításhoz ) elkészült a hatósági bizonyítvány.
Az iratok átnézése után tájékoztattak, hogy a 15 napos határidő minden kétséget kizáróan vonatkozik rám (erről írtam részletesen az előző bejegyzésben), haladék kéréséhez viszont konkrét dátumot kell megjelölnöm vállalt átírási határidőként (ezek alapján, gondolom, a már elküldött kérvényem sem lesz megfelelő), valamint megjegyezték, hogy két hónapnál több türelemre ne feltétlen számítsak. Ezek után már nagyra tudtam értékelni azt is, hogy legalább a hatósági bizonyítványnak nincs lejárati ideje, hónapokkal a kiadása után is felhasználhatom a műszakin, eredetiségvizsgálaton. Igazi örömhírt jelentett viszont, hogy elfogadták a szerződésláncolatomat. Hatósági bizonyítványt ugyanis – hasonlóan a KEKKH-s határozathoz – csak a tulajdonos számára adnak ki. Ez azért nem rossz!
Sajnos már hazafelé úton vettem észre, hogy a motor gyártási éve helytelenül szerepel az új iraton. Az adat hiánya esetén szokásos eljárás, hogy gyártási évként a jármű nyilvántartásba vételi évét jelölik meg (ez általában megegyezik a jármű első két betű-négy számos rendszáma kiadásának idejével), az én 1957-es motorom esetében így 1960-at adott meg az okmányirodai ügyintézőm. Mondhatjuk, hogy ez nem olyan nagy különbség, kár lenne minden apróságon fennakadni, de mégis zavart a dolog, és tudtam, hogy ezt még most a legkönnyebb tisztázni***. Segítségemre volt ebben a néhány nappal később befutott KEKKH-s hatósági határozat, amelyen már egyértelműen jelölték az adat hiányát. Gyors telefon az okmányirodába, néhány nappal később pedig átvehettem a javított, tehát a gyártási évet nem tartalmazó hatósági bizonyítványt. Az előző irat leadása után ez nyilván nem került plusz pénzbe.
___
Időközben, a javított hatósági bizonyítványra várva ismét felkerestem az eredetiségvizsgáló műhelyt, hátha az új iratok jelentenek némi pozitív változást az ügyemben. A minőségit követő mennyiségi problémával (vagyis a kevés műszaki adattal) azonban továbbra sem tudtunk mit kezdeni. Ez minden, amit tudunk a motorról, de ez is kevés.
Az, hogy a jármű eredetiségének megállapításakor milyen szerepet játszik annak együttes tömegének ismerete, számomra a mai napig nem világos. A hiányzó gyártási év után ezt hozta fel ugyanis az eredetiségvizsgáló, mely műszaki adatokat kellene igazolnom az eljárás kérelmezéséhez. Járműadatokat ő viszont nem állapíthat meg, csak a közlekedési hatóság.
Második részlet a KEKKH Központi Okmányiroda Működését Támogató és Elbíráló Főosztály válaszából (2012. február 20.):
"Az előzetes eredetiségvizsgálati eljárás részletes szabályairól szóló 301/2009. (XII. 22.) Kormány rendelet 4. számú melléklete tartalmazza a vizsgálat végzésének technológiai folyamatát. A melléklet 2. pontjában foglaltak szerint a vizsgálat adminisztrációs eljárásrendje a jármű okmányainak átvételével és a kérelem nyomtatvány kitöltésével indul. A vonatkozó előírások szerint, ha a vizsgálat alapjául szolgáló okmány (forgalmi engedély, hatósági határozat vagy bizonyítvány, műszaki adatlap stb...) a kötelezően meghatározott műszaki adatokat nem tartalmazza, – az Ön által vásárolt motorkerékpár esetében ez a gyártási évre és az együttes tömegre vonatkozik – előzetes eredetiségvizsgálat nem indítható.
A közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvény 14. § (2) bekezdésének e) pontjában meghatározottak alapján a közlekedési hatóság értesíti a nyilvántartót a járművekkel kapcsolatosan megállapított egyedi azonosítókról, valamint a műszaki adatokról. Fentiekből következik, hogy a közlekedési hatóság által rögzített adatok kerülnek a járműnyilvántartásba, adathiány esetén a területileg illetékes Közlekedési Felügyelőség jár el, érvényes műszaki vizsgával nem rendelkező járművek esetében a jármű műszaki vizsgáztatásának keretében.
[...]
Az alapvető műszaki adatok hiánya az okmányban nem teszi lehetővé a vizsgá-
latra irányuló kérelem befogadását. Megállapítható, hogy azon a vizsgáló állomáson, ahol ilyen jellegű tájékoztatást kapott, a jogszabályokban előírtaknak megfelelően jártak el. A jármű gyártási évének meghatározása a közlekedési hatóság hatáskörébe tartozó feladat."
Második részlet a KEKKH Központi Okmányiroda Működését Támogató és Elbíráló Főosztály válaszából (2012. február 20.):
"Az előzetes eredetiségvizsgálati eljárás részletes szabályairól szóló 301/2009. (XII. 22.) Kormány rendelet 4. számú melléklete tartalmazza a vizsgálat végzésének technológiai folyamatát. A melléklet 2. pontjában foglaltak szerint a vizsgálat adminisztrációs eljárásrendje a jármű okmányainak átvételével és a kérelem nyomtatvány kitöltésével indul. A vonatkozó előírások szerint, ha a vizsgálat alapjául szolgáló okmány (forgalmi engedély, hatósági határozat vagy bizonyítvány, műszaki adatlap stb...) a kötelezően meghatározott műszaki adatokat nem tartalmazza, – az Ön által vásárolt motorkerékpár esetében ez a gyártási évre és az együttes tömegre vonatkozik – előzetes eredetiségvizsgálat nem indítható.
A közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvény 14. § (2) bekezdésének e) pontjában meghatározottak alapján a közlekedési hatóság értesíti a nyilvántartót a járművekkel kapcsolatosan megállapított egyedi azonosítókról, valamint a műszaki adatokról. Fentiekből következik, hogy a közlekedési hatóság által rögzített adatok kerülnek a járműnyilvántartásba, adathiány esetén a területileg illetékes Közlekedési Felügyelőség jár el, érvényes műszaki vizsgával nem rendelkező járművek esetében a jármű műszaki vizsgáztatásának keretében.
[...]
Az alapvető műszaki adatok hiánya az okmányban nem teszi lehetővé a vizsgá-
latra irányuló kérelem befogadását. Megállapítható, hogy azon a vizsgáló állomáson, ahol ilyen jellegű tájékoztatást kapott, a jogszabályokban előírtaknak megfelelően jártak el. A jármű gyártási évének meghatározása a közlekedési hatóság hatáskörébe tartozó feladat."
A műszaki adatokat tartalmazó műszaki adatlapot műszaki vizsga, vagy műszaki szemle keretében adják ki. Műszaki vizsga esetében akkor állítanak ki műszaki adatlapot, ha a jármű megfelel a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeinek, ez esetben persze két évnyi műszaki érvényességi idővel is jutalmazzák a fáradozásomat. Ez világos is, nyilván erről szól a műszaki vizsga — nézzük tehát a műszaki szemlét, ami amúgy is olcsóbb (a műszaki vizsga díja jelenleg 4360, utóbbié az 580 Ft-os műszaki adatlappal 1770 Ft). Műszaki szemle feltétele, hogy a jármű érvényes műszaki vizsgával rendelkezzen. Ha tehát a jármű nem rendelkezik műszaki vizsgával, vagy a műszaki vizsgán nem felel meg, műszaki adatlapot sem kapok, nincs adatmegállapítás sem. "És ezt így hogy?"
Miért kell egy járműnek világítania-indexelnie-dudálnia-megállnia ahhoz, hogy az alapvető műszaki adatairól a közlekedési hatóság a saját nyilvántartásába bejegyzett adatok alapján igazolást adjon ki?****
Nem mondanám, hogy repestem az örömtől, bár már a kiindító szabályozásnak sem láttam pontosan az értelmét. Esetleg a törzskönyv kiállításához szükségesek ezek a műszaki adatok? A 2009. július 1. után kiadott plasztikkártyákon azonban már híre-hamva sincs teljesítménynek vagy együttes tömegnek — a gyártmány/típus/alvázszám/motorszám négyesen kívül egyedül a gyártási év szerepel rajtuk járműadatként. A hatósági bizonyítványon rögzített 1960-as gyártási évvel is örömmel kiegyeztem volna, ezt legfeljebb később, a műszaki vizsgán kijavíttatom valahogy a helyes adatra (ekkor már persze a törzskönyvcsere 6000 forintjába került volna a pedantériám), az érvelésem azonban sajnos nem hatott — együttes tömegre márpedig szükség van.
Itt, a fórumon megtudtam, hogy a hiányzó műszaki adatok miatt az okmányirodában is komoly nehézségeink lehetnek, amikor a számítógépes rendszerbe vennék fel a járművünket (erre a törzskönyv kiállításához van szükség). A törvény tehát bár lehetővé tenné a műszaki vizsga nélkül átíratást — ahhoz, hogy az ehhez szükséges eredetiségvizsgálatot elvégeztethessem és az elektronikus nyilvántartásba is felvehessék, mégis forgalomképessé kell tennem a motoromat. Motorkami véleménye, úgy látszik, mégiscsak túlzottan idealista volt.
___
Utózönge
Kénytelen voltam tehát forgalomképessé tenni a motort, hogy a tulajdonjog körüli ügyintézéseknek egyszer s mindenkorra véget vethessek, ennek részleteit a következő – lezáró – bejegyzésemben fogom leírni. Az adatmegállapítás körüli lehetetlen helyzet a Motorkami által leírtak miatt azonban nem hagyott nyugodni. A most olvasott bejegyzés írásakor úgy döntöttem, újra felvetem a kérdést az NKH-nál.
Felkerestem a Nemzeti Közlekedési Hatóság Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatalát, változott-e valami a műszaki adatlapok kiadásának frontján. A kérdésemre elmondták, hogy az adatlap kiadásának nem feltétele a jármű műszaki alkalmassága, a megállapított műszaki adatokat tartalmazó adatlapot sikertelen vizsgát követően is kiállítják***** — természetesen a műszaki alkalmatlanság megjelölésével és tételes indoklásával együtt.
A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet így rendelkezik a tennivalókról:
„2.§ (4) * A rendelet alkalmazásában
i) * „időszakos vizsgálat”: a forgalomba helyezett jármű műszaki közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi megfelelőségének ellenőrzése, amely egy eljárás keretében történik.
[...]
13.§ (1) Az időszakos vizsgálat eredményéről a jármű adatait, valamint a következő időszakos vizsgálat határidejét tartalmazó „Műszaki adatlap”-ot kell kiadni. Ha a közlekedési hatóság megállapítja, hogy a jármű az időszakos vizsgálat követelményeinek megfelel a forgalmi engedély időbeli hatályát a 11. §-ban meghatározott időtartamban megállapítja, a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló miniszteri rendeletben meghatározott érvényesítő címkét és a plakettet kiadja, a sorszámot a forgalmi engedélyben rögzíti, és ezt közli a központi közúti közlekedési nyilvántartó szervvel (a továbbiakban: Nyilvántartó).
(1a) A közlekedési hatóság alkalmazási engedélye alapján megváltoztatott jármű időszakos vizsgálata esetén a kiadott műszaki adatlapon és a forgalmi engedélyben az alkalmazási engedély számát is feltünteti, és közli a Nyilvántartóval.
(2) Ha a jármű az időszakos vizsgálat követelményeinek nem felel meg, a közlekedési hatóság a forgalmi engedélyt érvényteleníti, és a rendszámtábláról az érvényesítő címkét és - ha van - a plakettet eltávolítja, továbbá ezt elektronikus úton közli a Nyilvántartóval.
(3) Ha a jármű az időszakos vizsgálat követelményeinek megfelel, azonban
a) forgalmi engedéllyel nem rendelkezik, illetőleg
b) a forgalmi engedély adataitól a tényleges adatai eltérnek, vagy
c) a külön jogszabály szerint vagy egyéb okból a forgalmi engedély cseréje szükséges, a jármű adatait, valamint a következő időszakos vizsgálat határidejét tartalmazó „Műszaki adatlap”-ot kell kiadni.
(4) * A 11. §-ban, valamint a (3) bekezdésben meghatározott „Műszaki adatlap” kiadását helyettesítheti a jármű adatainak elektronikus úton történő átadása a Nyilvántartó részére. A műszaki megvizsgálás eredményéről „Jármű műszaki adatlap” kerül kiállításra, amivel fel kell keresni a lakóhely szerint illetékes okmányirodát, ahol kiállítják a forgalmi engedélyt, törzskönyvet és kiadják a rendszámtáblát.”
*
Ahogy két éve, most is megkérdeztem egy nyugat- és egy kelet-magyarországi, a műszaki vizsgáztatást végző területi NKH-kirendeltséget is, amelyek immár megerősítették a fent leírtakat: a műszaki adatokat sikertelen műszaki vizsga esetén is megállapítják (a vizsgadíjat természetesen sikertelen vizsga esetében is be kell fizetni), majd kiadják a megbukás tényét rögzítő műszaki adatlapot. Ez az irat azonban már elegendő kell, hogy legyen az eredetiségvizsgálatnál ugyanúgy, ahogy az okmányirodai adatfelvételkor.
Ezt az eljárást még nem tudtam kipróbálni, de a hasonló problémával küzdő veterános társaimnak javaslom, hogy mindenképp tegyenek kísérletet ezzel a lehetőséggel is. Bár a műszaki vizsga hatósági árai jelentős mértékben emelkedni fognak a közeljövőben, a vizsgadíj talán még így is elfogadható azoknak, akik az enyémhez hasonló, bonyolult ügyüket szeretnék végre megnyugtatóan lezárni. A plusz kiadás végső soron még mindig töredéke lehet egy sebtiben, rövid idő alatt elvégzendő műszaki felkészítés költségeinek.
Kénytelen voltam tehát forgalomképessé tenni a motort, hogy a tulajdonjog körüli ügyintézéseknek egyszer s mindenkorra véget vethessek, ennek részleteit a következő – lezáró – bejegyzésemben fogom leírni. Az adatmegállapítás körüli lehetetlen helyzet a Motorkami által leírtak miatt azonban nem hagyott nyugodni. A most olvasott bejegyzés írásakor úgy döntöttem, újra felvetem a kérdést az NKH-nál.
Felkerestem a Nemzeti Közlekedési Hatóság Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatalát, változott-e valami a műszaki adatlapok kiadásának frontján. A kérdésemre elmondták, hogy az adatlap kiadásának nem feltétele a jármű műszaki alkalmassága, a megállapított műszaki adatokat tartalmazó adatlapot sikertelen vizsgát követően is kiállítják***** — természetesen a műszaki alkalmatlanság megjelölésével és tételes indoklásával együtt.
*
A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet így rendelkezik a tennivalókról:
„2.§ (4) * A rendelet alkalmazásában
i) * „időszakos vizsgálat”: a forgalomba helyezett jármű műszaki közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi megfelelőségének ellenőrzése, amely egy eljárás keretében történik.
[...]
13.§ (1) Az időszakos vizsgálat eredményéről a jármű adatait, valamint a következő időszakos vizsgálat határidejét tartalmazó „Műszaki adatlap”-ot kell kiadni. Ha a közlekedési hatóság megállapítja, hogy a jármű az időszakos vizsgálat követelményeinek megfelel a forgalmi engedély időbeli hatályát a 11. §-ban meghatározott időtartamban megállapítja, a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló miniszteri rendeletben meghatározott érvényesítő címkét és a plakettet kiadja, a sorszámot a forgalmi engedélyben rögzíti, és ezt közli a központi közúti közlekedési nyilvántartó szervvel (a továbbiakban: Nyilvántartó).
(1a) A közlekedési hatóság alkalmazási engedélye alapján megváltoztatott jármű időszakos vizsgálata esetén a kiadott műszaki adatlapon és a forgalmi engedélyben az alkalmazási engedély számát is feltünteti, és közli a Nyilvántartóval.
(2) Ha a jármű az időszakos vizsgálat követelményeinek nem felel meg, a közlekedési hatóság a forgalmi engedélyt érvényteleníti, és a rendszámtábláról az érvényesítő címkét és - ha van - a plakettet eltávolítja, továbbá ezt elektronikus úton közli a Nyilvántartóval.
(3) Ha a jármű az időszakos vizsgálat követelményeinek megfelel, azonban
a) forgalmi engedéllyel nem rendelkezik, illetőleg
b) a forgalmi engedély adataitól a tényleges adatai eltérnek, vagy
c) a külön jogszabály szerint vagy egyéb okból a forgalmi engedély cseréje szükséges, a jármű adatait, valamint a következő időszakos vizsgálat határidejét tartalmazó „Műszaki adatlap”-ot kell kiadni.
(4) * A 11. §-ban, valamint a (3) bekezdésben meghatározott „Műszaki adatlap” kiadását helyettesítheti a jármű adatainak elektronikus úton történő átadása a Nyilvántartó részére. A műszaki megvizsgálás eredményéről „Jármű műszaki adatlap” kerül kiállításra, amivel fel kell keresni a lakóhely szerint illetékes okmányirodát, ahol kiállítják a forgalmi engedélyt, törzskönyvet és kiadják a rendszámtáblát.”
*
Ahogy két éve, most is megkérdeztem egy nyugat- és egy kelet-magyarországi, a műszaki vizsgáztatást végző területi NKH-kirendeltséget is, amelyek immár megerősítették a fent leírtakat: a műszaki adatokat sikertelen műszaki vizsga esetén is megállapítják (a vizsgadíjat természetesen sikertelen vizsga esetében is be kell fizetni), majd kiadják a megbukás tényét rögzítő műszaki adatlapot. Ez az irat azonban már elegendő kell, hogy legyen az eredetiségvizsgálatnál ugyanúgy, ahogy az okmányirodai adatfelvételkor.
Ezt az eljárást még nem tudtam kipróbálni, de a hasonló problémával küzdő veterános társaimnak javaslom, hogy mindenképp tegyenek kísérletet ezzel a lehetőséggel is. Bár a műszaki vizsga hatósági árai jelentős mértékben emelkedni fognak a közeljövőben, a vizsgadíj talán még így is elfogadható azoknak, akik az enyémhez hasonló, bonyolult ügyüket szeretnék végre megnyugtatóan lezárni. A plusz kiadás végső soron még mindig töredéke lehet egy sebtiben, rövid idő alatt elvégzendő műszaki felkészítés költségeinek.
Költségek eddig:
Nyitó egyenleg: 12700 Ft
- postaköltség (haladékkérő ajánlott levél az okmányirodának): 370 Ft
- postaköltség (KEKKH-kérelem a műszaki adatos hatósági határozatért): 305 Ft
- igazgatási szolgáltatási díj (KEKKH hatósági határozat): 1250 Ft
- postaköltség (KEKKH-kérelem hiánypótlás - csekk postázása): 305 Ft
- hatósági bizonyítvány: 2000 Ft
Összesen: 16930 Ft
Nyitó egyenleg: 12700 Ft
- postaköltség (haladékkérő ajánlott levél az okmányirodának): 370 Ft
- postaköltség (KEKKH-kérelem a műszaki adatos hatósági határozatért): 305 Ft
- igazgatási szolgáltatási díj (KEKKH hatósági határozat): 1250 Ft
- postaköltség (KEKKH-kérelem hiánypótlás - csekk postázása): 305 Ft
- hatósági bizonyítvány: 2000 Ft
Összesen: 16930 Ft
** Ez azonban bőven elegendő számomra, gondoltam, hisz az ajánlott levéllel már igazolhatom, hogy kezdeményeztem a tulajdonosváltozás bejelentését.
*** Úgy tapasztaltam, mindig egyszerűbb egy hiányzó műszaki adatot pótolni, mint egy létezőt megváltoztatni — pedig néha pótolni sem könnyű. A létező megváltoztatásának szándéka néha értelmetlen kérdésekhez vezet ("eddig így volt, miért nem jó az magának?", "miért higgyem el, hogy az úgy van?", ...), érdemes inkább kerülni az ilyenre okot adó helyzeteket.
**** Egy, a Totalcar.hu-n megjelent cikk alapján a műszaki szemle hivatalos megnevezése: "A közúti jármű műszaki adatára, illetőleg műszaki alkalmasságára vonatkozó igazolás kiadása a közlekedési hatóság nyilvántartásába bejegyzett adatok alapján" — a 91/2004. (VI. 29.) GKM rendelet is ezen a néven említi. Érdekes, hogy az elnevezés tagmondatai között "illetőleg" szerepel, a jármű műszaki adatára vonatkozó igazolás kiadásának azonban esetemben mégis feltétele volt a jármű műszaki alkalmassága.
***** Bár egy korábbi bejegyzésben utaltam rá, fontos újra kiemelni, hogy „a minisztériumi és egyéb központi állami szervektől származó jogi iránymutatást tartalmazó leiratnak, körlevélnek, útmutatónak, iránymutatásnak és egyéb informális jogértelmezésnek az Alkotmánybíróság 60/1992. (XI. 17.) AB határozata szerint jogi kötelező ereje nincs”. Ahogy tehát az eddig leírt ügyeket, a műszaki adatok megállapításának és a műszaki adatlap kiadásának lehetőségét is mindig az adott helyzetre vonatkozóan bírálják el. Emiatt azt tanácsolom, hogy a lehetőségeitekről az ügy minél pontosabb összefoglalása után személyesen érdeklődjetek.