Az IZS Planéta RR-1 feszültségszabályzó átalakítása IZS 49-hez:
(szerzők: Nagy Attila – alias nati, és Nagy Csanád – alias Stalker)

Közismert probléma, hogy az IZS-350 (lemezvillás) vagy az IZS-49 eredeti gyújtásdoboza gyakran hiányzik vagy hibás (törött, repedt, a beépített gyújtáskapcsoló rommá kopott és javíthatatlan, vagy a tyúkólban az egész egység menthetetlenre rozsdásodott”¦)
Ilyenkor kénytelenek vagyunk valamiképpen pótolni, ami többnyire idegen típusú feszültségszabályzó beépítését jelenti. Ezek persze némi fusi után a célnak megfelelnek, de egy igazi IZS-es szépérzékét nem elégítik ki. Az MZ aludobozos szabályzója ugyan teljesen kompatibilis - ha megfigyeljük a szabályzó reléje abszolút ugyanaz, mint az eredeti IZS-é, hiszen mindkettő DKW-klón – de a külseje miatt nem szeretjük: ezt nem látható helyre tervezték, az MZ ülése alá jól eldugták. Az IZS 49-en viszont csak látható helyre tudnánk tenni, nem gyönyörködtetné a szemet.

Az egyik szigetszentmiklósi börzén sikerült kedvező áron Planétákra való szabályzó relét vennem. Gyönyörű bakelit dobozban van, ennél csak a belseje szebb: tökéletes mérnöki munka, pedig ez már saját orosz fejlesztés, jól láthatóan eltér a hajdani DKW konstrukciótól. Az eredeti DKW megoldás a költséghatékonyság jegyében született: egyetlen vasmagra tekerték a feszültségszabályzó és a visszáram-kapcsoló tekercsét is, ezért ezek sajnos kölcsönösen befolyásolják egymás működését. Kompromisszumoktól mentes viszont az IZS Planéta RR-1 szabályzó. Itt anyagot és munkát nem sajnálva független vasmagokra tekerték a feszültségszabályzó és a visszáram-kapcsoló tekercsét. Külön néhány menetes kompenzáló tekercsek állítják be a szabályzási hiszterézist. A finombeállítás két független tekercsrugó tartólemezének előfeszítésével történik. A relé kontaktusok ezüstözöttek, az egész egység kellően robosztus, igen kedvező benyomást kelt. Külön előny, hogy nem szembeszökő a típusidegenség: ez is IZS szabályzó, csak más évjárat. A bakelit dobozon ott díszeleg a szép cirill betűs IZS felirat. Kellhet ennél több?

A vázon, a nyereg alatt némi mechanikai ügyeskedéssel könnyen elhelyezhető, egy fekete színű mocinál szinte észre sem vesszük, hogy ott van. Fekete cipőkrémmel bekenve és puha ruhával fényesítve újszerűvé varázsolhatjuk. Némi ügyeskedés viszont szükséges, hogy sikeresen üzembe helyezhessük, erről írnék most:

Két problémát kell megoldani:

  1. Át kell polarizálni a dinamót, mert az ősi változat pozitív testelésű volt, a hatvanas években gyártott új szabályzót viszont már a ma is általános negatív testeléshez gyártották. Az átpolarizálás egy nagyon egyszerű folyamat: A dinamó gerjesztőtekercsére kb. 1 másodpercig kapcsoljunk egy 6V-os, jól feltöltött akksit, a negatív pólust a testelt kivezetéshez, a pozitív pólust a szigetelten kivezetett kapocshoz. Ettől a művelettől az állórész remanens indukciója megfordul, innentől kezdve a keféken a pozitív feszültséget tudjuk leszedni. Ha később eredeti gyújtásdobozhoz jutunk, természetesen bármikor ellenkezőre vissza tudjuk polarizálni a dinamót, az akksi ellenkező polaritású rákötésével.
  2. Az RR-1 szabályzót gyárilag úgy alakították ki, hogy a dinamó gerjesztőtekercsének a testre menő végét szaggassa. Az IZS 49-ben viszont a gerjesztőtekercs egyik fele fixen testelt, és a másik felére kell kapcsolni a gerjesztést. Ez az RR-1 szabályzó kismértékű átalakítását igényli. (Természetesen megtehetjük, hogy a dinamónkat alakítjuk át, viszont így később nehezebben tudjuk visszaalakítani az eredeti állapotot. Mivel az RR-1 szabályzó eleve nem eredeti egy IZS 49 gépen, célszerűbb ezt piszkálni, mint a dinamót.)



Az RR-1 szabályzó átalakításának lépései:

Először vegyük szemügyre az eredeti szabályzó kialakítását.
Click image for larger version

Name:	IZH-PP1_eredeti.jpg
Views:	1
Size:	37.3 KB
ID:	204754

Az egyes alkatrészek megnevezése:

  1. Visszáram kapcsoló nyugalmi érintkezője
  2. Visszáram kapcsoló záró érintkezője
  3. Visszáram kapcsoló lengőnyelve
  4. Visszáram kapcsoló vasmagja
  5. Szabályzó relé nyugalmi érintkezője
  6. Szabályzó relé lengőnyelve
  7. Szabályzó relé vasmagja
  8. Szabályzó relé visszahúzó rugója
  9. Előtét ellenállás, 1,2 Ohm
  10. Előtét ellenállás, 4,4 Ohm
  11. Dinamó gerjesztőtekercse
  12. Visszáram kapcsoló visszahúzó rugója
  13. Visszáram kapcsoló vasmagja


Шо – Feszültségtekercs (nagy menetszámú, vékony huzalból)
со – Áramtekercs (kis menetszámú, vastag huzalból)
ко – Kompenzációs tekercs (közepes menetszámú, vékony huzalból)

A szabályzó eredeti, átalakítás előtti kivezetései:

Я – A dinamó pozitív kivezetése
б – Akkumulátor '+' csatlakozóra
м - A dinamó negatív kivezetése (testre kötve)
Ш – Gerjesztőtekercs negatív kivezetése (a Planétánál ez a tekercsvég nincs testelve!)

A módosított szabályzó egység így néz ki:
Click image for larger version

Name:	IZH-PP1_modositott.jpg
Views:	1
Size:	38.5 KB
ID:	204755

A szabályzó kivezetései az átalakítás után:

Я – A dinamó negatív kivezetése (testre kötve)
б – Akkumulátor '+' csatlakozóra
м - A dinamó pozitív kivezetése
Ш – Gerjesztő tekercs pozitív kivezetése
Amint a bevezetőben írtam, az átalakításra azért van szükség, mert az RR-1 szabályzó eredetileg a dinamó gerjesztőtekercsének a testre menő végét szaggatja, az IZS 49-ben viszont a gerjesztőtekercs egyik fele fixen testelt, és a másik felére kell kapcsolni a gerjesztést.


Az átalakítás lépései:

1.A szabályzó egység м kivezetéséről le kell forrasztani a visszáram relé Шо tekercsének végét, majd forrasszuk át a Я kivezetésre.
2. A szabályzó egység Ш kivezetéséről le kell forrasztani a szabályzó relé ко tekercsének végét.
3. A szabályzó relé ко tekercsének vasmaghoz testelt végét forrasszuk le, és kössük át a szabályzó egység Ш kivezetésére. (A szigetelt reléház miatt a vasmag testje nincs fémes érintkezésben a motorkerékpár testjével.)
4. A szabályzó egység Ш kivezetéséről korábban leforrasztott tekercsvéget kössük a testhez. (saruval)
5. A szabályzó egység Я kivezetéséről le kell forrasztani a szabályzó relé со tekercsének végét, majd forrasszuk át a м kivezetésre. Ez kissé körülményes, mert ez a huzal nagyon vastag. Célszerű egy csőrös fogóval a kívánt alakra hajtogatni, és a testzárlat elkerülésére húzzunk a tekercs végére hőre nem lágyuló szilikon vagy varnis csövet.
6. A szabályzó relé Шо tekercsének végeit cseréljük fel.

Látható, hogy a fenti műveletsor lényegében 3 tekercs pólusainak felcseréléséből áll.
Az átalakítást követően polírpapírral és kontakt tisztítóval tisztítsuk meg a relé érintkezőit, majd hézagmérővel ellenőrizzük le a légrések nagyságát. A rajzon feltüntetett légrés értékeket kell beállítani.
A szabályzás helyes működését célszerű először még kiszerelt állapotban ellenőrizni. Ehhez kapcsoljunk az м kivezetésre egy változtatható feszültségű tápegységből 5 Volt körüli feszültséget, a Я kivezetést kössük a tápegység földjére, és mérjünk feszültséget a szabályzó egység Ш és б kivezetésein. Célszerű az Ш kivezetést egy 5 Ohm körüli, legalább 5 Wattos ellenállással előterhelni, mintha a gerjesztőtekercs rá lenne kötve. (Jobb híján rátehetjük magát a gerjesztőtekercset, de ez kissé körülményes, mert ehhez a mérési elrendezést a motor közelébe kell költöztetni, vagy a dinamót a motorról le kell szerelni.) A feszültség fokozatos növelésekor 6,2V± 0,2 V-nál a visszáram relének meg kell húznia (ez szemmel jól látszik) és ekkor a б kivezetésen megjelenik a tápfeszültség is.
Kb. 6,2V körüli feszültségtől kezdődően a szabályzó relé megkezdi a gerjesztő feszültség visszaszabályozását. Ez a folyamat egy jól hallható zümmögésként jelentkezik, amelynek a frekvenciája kezdetben alacsony, majd a feszültség emelkedésével a frekvenciája is növekedik. Ha a szabályzó hibátlanul működik, az ellenállással előterhelt Ш kivezetésen a gerjesztő feszültség szinte nullára esik, ha a tápegységből érkező 'generátor feszültség' 7,5 V fölé menne. Ha a visszáram kapcsoló illetve a szabályzó tekercs nem a fent leírt feszültség értékeknél szabályozna, akkor a megfelelő húzórugók mechanikai előfeszítésének finom módosításával a helyes értékekre beállíthatjuk. Ehhez a rugók tartó lemezkéjét kell egy fogóval nagyon finoman deformálni.

A motorkerékpárba építés során ügyeljünk arra, hogy a szabályzó egység hátulján található huzalellenállások jól szellőzzenek, és így kellő hűtésük biztosított legyen.

Míg el nem felejtem: természetesen a gyújtást is meg kell oldani valahogy. Ilyen célra bármelyik modern gyújtótrafó megfelel, a benzintank alatt láthatatlan módon rögzíthetjük. Nálam egy Lada gyújtótrafó szolgál erre a célra. 6V-ról is tökéletesen működik, bár 12V-os.

Végül egy fénykép a beépített szabályzóról, kedvcsinálónak:

Click image for larger version

Name:	SDC12924.jpg
Views:	1
Size:	194.4 KB
ID:	204756

Sok sikert a buherához!