Élelmes gyűjtők már jó előre bevásárolnak olyan gépjárművekből, amelyekből később keresett veterán lesz. Van egy egyszerű szabály: minél kevesebb példányban gyártottak valamit, annál valószínűbb, hogy később keresett lesz. A valóság azonban itt sem ilyen egyszerű.
Nemrég bukkant fel egy hazai apróhirdetési portálon egy igazán kis szériás autó egyik példánya, és egy ilyen esemény kapcsán megéri kicsit töprengeni. Az autó egy Ikarus Auverland terepjáró 2001-ből, ráadásul egy igen különleges darab.
Az Ikarus – Auverland történetről sokat lehet olvasni, ebbe nem is mennék bele. Elég annyit tudni, hogy az Ikarus végnapjaiban sok mindennel próbálkozott, ez volt az egyik ilyen próbálkozás.
De miért is olyan különleges ez a példány, hogy megéri elmélkedni róla, mint egy jövőbeni (több mint tizenöt év kell még) veteránról. Ehhez nem árt, ha van az ember környezetében egy olyan kolléga, aki annak idején az Ikarusnál dolgozott, és részt is vett a projektben.
Idézném is a levelet, amit kaptam tőle:
„Ez a hirdetett autó nem a magyar változat...
”¦a hazai kivitel (Jeep szerű hűtőrács) a MOL százhalombattai finomító biztonsági szolgálata részére készült az Ikarus-OFFROAD Kft-nél.
Alvázszerkezet acél zártszelvényból, karosszéria acéllemezből hajlított, GFK elemekkel (homlokfal, gépháztető, oldalajtók, hátsó raktér felsőrész)
Az autó az Auverland (F) cég licensze alapján a mátyásföldi gyárban készült, egy 10 darabos nullszéria három készre szerelt példányának egyik darabja.
Totalcar - Magazin - Nem minden busz, ami Ikarus
https://www.youtube.com/watch?v=Jw58cQiS-J8
Retroaut
P.L.”
Itt azonban nem ér véget a történet, hiszen miért is hirdetnének egy francia terepjárót Ikarusként, hacsaknem tényleg Ikarus. Nyilván ezt tartalmazza a forgalmi engedély is, és a műszerfal is arra utal, hogy egy valódi Ikarus terepjáróval van dolgunk. Felvetettem, hogy talán összetörték, és egy háromdarabos nullszériában létező autóhoz viszonylag nehéz volt szerezni „gyári” elemeket, ezért valószínűleg az eredeti típus piacon elérhető elemeivel történt a javítás, az eltérés viszont annyira számottevő, hogy ez a lehetőség nem valószínű. De akkor miért más, mint amilyennek lennie kellene?
Rejtély.
Azaz mégsem biztos. Had idézzem ismét kollégámat, aki ezúton már szóban fejtette meg a rejtélyt:
„Várjál csak”¦ ez a három darabos szériából az a negyedik lehet, amit még francia alkatrészekből raktunk össze.”
Úgyhogy tisztelt gyűjtők! Itt a lehetőség, hogy egy tízdarabosra tervezett Mátyásföldön gyártott háromdarabos nullszéria negyedik és egyben prototípusnak mondható példányát megszerezzék. Jól hangzik, nem? Viszont ebből a kocsiból ezzel a formával, igaz nem ezzel a belső térrel, gyártottak eleget Franciaországban. Meg állítólag Avia A11 néven Csehországban is mintegy 250 darabot.
Megéri? Ki tudja. A hazai járműtörténet szempontjából mindenképpen egy különleges darab, az biztos.
Ikarus Auverland a3 4x4 terepjáró - Sárvár, Vas
Közlemény
Collapse
No announcement yet.
Miből lesz a veterán?
Collapse
X
Collapse
-
Miből lesz a veterán?
Címkék: Egyik sem
-
#1Imre kommentje2019 aug. 10, 22:31Editing a commentÜdv! Enyém a MOL-os flotta 003-as alvázszámú ikarus Auverlandja. A motortérben és az utastérben vannak változtatások, két oldalüveg hiányzik, egyébként gyári. Szeretném teljesen gyári állapotúra visszaállítani és ebben szeretnék segítséget kérni. Utastérről, motortérről nem találok fényképeket, ajtók üvegén semmi jelzés nincsen, hogy ki gyárthatta, vagy milyen autóból származik, nekem a bal oldali hiányzik. Raktér oldalüvege salgoglass, de mihez gyárthatták eredetileg? Ebből a jobb oldali hiányzik gumival együtt. Volt benne gyárilag is intercooler? Kiegyenlítő tartály hogy nézett ki? Ha még meg van az Ikarusos kolléga, lenne kedve újra részt venni egy kicsit az A3 projektben mint tanácsadó? Előre is köszi a segítséget!
You must be logged in to post a comment. -