Közlemény

Collapse
No announcement yet.

E1N gépkönyvet honnan lehet letölteni?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

  • E1N gépkönyvet honnan lehet letölteni?

    Sziasztok!

    E1N gépkönyv érdekelne, tud valaki esetleg letölthető formátumban interneten valahol?

    Továbbá, ha már felújítási fogások témakörben írok, milyen munkára alkalmas egy ilyen E1N gép? Motorkerékpár felújításnál sok apró egyedi munkára használnám és mivel nem akarok egyesével esztergályoshoz járkálni(és heteket várni, meg könyörögni), úgy döntöttem, lenne kedvem megtanulni az esztergályos szakmát, több ismerősömnek ez a szakmája, fognak tudni segíteni és vennék egy ilyen gépet...

    Tehát a kérdésem, hogy egy E1N géppel mit lehet megfelelő szaktudással megcsinálni? Van értelme venni ilyen gépet és eljátszadozni apró dolgokkal, gondolok itt egy motorkerékpár felújításnál előforduló dolgokra, vagy inkább hagyjam szakemberre?... Egyáltalán nem vagyok hozzáértő esztergályozásban, esetleg érdemes egyből egy komyolabb gépet venni, ami sokoldalúbb? E2N például mivel tud többet egy E1N gépnél? Mert árban többe kerül...

    Üdv. Gyula

  • #2
    Kedves Gyula!

    Tudok segíteni a kérdéses témában,de most azonnal nem megy,mert már sötétedik és sok a teendőm odakint.Később azonban visszatérek rá.
    Üdvözlettel:Che
    DCS kedvelte ezt.

    Komment


    • #3
      Kedves Gyula!

      Amíg odakint dolgoztam,azon törtem a fejem,-hogyan is segíthetnék neked,illetve az esztergálás iránt érdeklődő fórumos barátainknak.A gondolkodás eredménye az lett,hogy megpróbálom leírni az esztergálás főbb mozzanatait és egy-két Hazánkban honos,ill. gyártott gép paramétereit.A téma elég hosszadalmas,-nagy terjedelmű,ezért valószínű több folytatás lesz.

      Esztergapadok I.

      Minden eszterga fő paramétere,a csúcstávolság és a csúcsmagasság,valamint a szán felett elforgatható legnagyobb átmérő.A csúcstávolság azt a lehetséges legnagyobb hosszt jelenti,melyet a gépen meg tudunk munkálni,csúcsok között.A csúcsmagasság az ágy síkja és a főorsó tengelye között mért távolság.Általában ennek kétszerese a gépen esztergálható legnagyobb átmérő.Ágynak nevezzük a gép azon részét,melyen az alapszán siklik.Főorsó az a csőtengely,melyre a központfogó /amerikáner/ van szerelve,melybe a munkadarabot fogjuk.A főorsó csapágyazása lehet sikló/bronz/,vagy gördülő/kétsoros hengergörgős/,valamint tengelyirányban egy-egy talpcsapágy.A főorsó a főorsószekrényben foglal helyet,mely a gép bal kéz felőli oldalán van,ha a géphez munkahelyzetbe állunk.Jobb kéz felől található a szegnyereg,melyet az ágy vezet és azon siklik.A szegnyerget fúrásra,kitámasztásra/álló vagy forgócsúcs alkalmazásával/,ill.hosszú kúpok esztergálására használhatjuk,annak a főorsó tengelyére merőleges elállításával.A szánok a gép ágyán siklanak és a kés,kések vezetésére szolgálnak.A szánszerkezet három szánból áll,-alapszán,keresztszán és kéziszán.Az alapszán főorsó tengelyével párhuzamosan siklik,szerepe a hosszesztergálás.a keresztszán az alapszánra épül,szerepe a síkesztergálás/oldalazás/.A kéziszán a keresztszánra van szerelve és azon helyezkedik el a késtartó,melybe a késeket lehet befogni.A keresztszánt a főorsó tengelyéhez viszonyítva fokokban elfordíthatjuk és rögzíthetjük,melyet rövid kúpok esztergálásakor alkalmazunk.Az ágy síkja alatt általában három orsót láthatunk,-vezérorsó/menetes/,menetek késsel történő vágásakor használjuk,-vonóorsó,amely a szánok gépi mozgatását végzi hossz,ill.sík esztergáláskor,valamint a kapcsolóorsó,mely nek valamely vége egy elektromos kapcsolót működtet a gép indítására,ill leállítására.A vonó,kapcsoló orsókon általában egy végigfutó éknút,ill.lapolás látható.A szánszerkezet alatt,de azzal szervesen kapcsolódva található a lakatszekrény,melybe szerelték azokat a fogaskerekeket,mechanizmusokat,melyek a vezér ill.vonóorsó forgó mozgását átviszik a szánszerkezetre.A főorsószekrény alatt található az előtoló szekrény/nortonszekrény ,bal kéz felől/,mely a főorsóháztól cserélhető fogaskerekeken /cserekerekek,váltókerekek/keresztül lehajtást kap,mely a lakatszekrényen keresztül a szánokat mozgathatja.Az előtolásszekrényből a hajtáslánc a vezér ill.vonóorsón keresztül a lakatszekrényen át a szánok mozgatását végzi.Az ágy a gép lábazatára van szerelve,melynek szerepe a stabil,rezgésmentes működésének biztosítása.
      Dióhéjban az esztergáról ennyit,lehet,hogy unalmas és feleslegesnek tűnő,de úgy gondolom a későbbiekhez,valamilyen alapfogalmaknak elsajátítása okvetlenül szükséges.

      Üdvözlettel:Che
      , és 6 további látogató kedvelte ezt.

      Komment


      • #4
        Che, emu és 4 további látogató kedvelte ezt.

        Komment


        • #5
          Nagyon köszönöm a segítségeteket! Igen, első lépés az alapfogalmak megtanulása, megértése, unokatestvéremtől még régebben kaptam szakközepes esztergályos tankönyveket, abban nagyon jó ábrák vannak, ha úgy döntök veszek ilyen gépet, akkor mindenképpen ilyen könyveket beszerzek, kölcsönkérek és tanulással kezdeném...

          Szívesen olvasnék olyan véleményeket is, hogy mondjuk az E2N, vagy E3N gép mivel tud többet az E1N gépnél, érdemesebb egyből nagyobb, drágább gépet venni, ami valamivel sokoldalúbb? Kilehet használni motorkerékpár felújításnál, vagy az alapvető dolgokat a kicsi E1N is tudja? Gondolom nemcsak méretbeli eltérések vannak, hanem többletfunkciók is vannak E2N-E3N gépeknél? Ha igen, mik ezek?
          Vagy netalán más típusban kellene gondolkodni? Nekem ezeket ajánlották, azért ezekről kérdeztelek titeket.
          Nem akarok szemtelen lenni, de esetleg E2N gépkönyvet feltudna valaki tenni? Hátha az alapján én is látnám a különbségeket végigolvasva, meg érdekelne is a gépek közötti különbség részletesebben...(E1N-E2N különbség)

          Üdv. Gyula

          Komment


          • #6

            Komment


            • #7
              A tapasztalatom mely nem biztos hogy jól gondolom de így érzem.
              Egy ezzel foglalkozó "neppertől" vettem egy E3N-t, mert éppen elvitték előlem az E2N-t. A gép amúgy jó állapotú, egy honvédségi műhelykocsiból való nekem nagyon megfelelően 500-as csúcstávolságú, a helyet így jobban beossza. Elvileg kompletten vettem, 3 és 4 pofás tokmánnyal,patronkészlettel, álló és futóbábbal, kúpvonalzóval, stb.
              boldogan pakoltam a "kacatokat" a kocsiba, aztán kiderült hogy az idézőjel sajnos nem jogos, mert legalábbis a gyakran használt rész a tokmányok és a késtartó valóban kacatok. Kiderültek a hiányosságok a valóban komplethez képest, tokmánykulcs, késtartókulcs stb.
              Azrán kiderült hogy a kúpvonalzót fel sem lehet erre ma gépre tenni, de legalább van!
              és ha a nulláról indulsz kell egy halom olyan kiegészítő ami elengedhetetlen egy kisebb készlet kés, fúró menetmetsző, menetfúró
              ahhoz hogy egyáltalán nekiláthass valaminek.
              Egyébként eredetileg én is e1n-t szerettem volna, de az eleve drágán volt akkor fellelhető, gondolom népszerűbb mint barkácsgép.

              Komment


              • #8
                Igen, sokszor más dolognál is a kiegészítők majdnem annyiba kerülnek, mint az alapgépek... Kíváncsian várom a gépkönyvet, ha nem is ma, de talán hétvégén majd végigolvasom...
                A közelben lévő szakember, esztergályos is ezt mondta, hogy nagyon óvatosan szabad használt gépeket venni, mert hiába egy E1N 150000 mondjuk, de lehet egyből rámegy egy ötvenes és ugyanott vagyok, mintha egyből egy 200 ezreset vettem volna... Mindenképpen szakembert viszek majd magammal vásárláshoz, aki ért hozzá és megtudja mondani, milyen állapotban is van a gép.
                emu hozzászólásában drágábbnak írja az E1N-est. Valaki tudna írni körülbelüli árakat ezekre a gépekre? E1N-eseket kb. 200000 Ft körül látok interneten, amik szerintem használhatók, nem lepusztultak... E2N és E3N ára érdekelne. (Ahogy én láttam, E3N jóval drágább, mint az előző kettő, de E2N is 300 körül van... persze rengeteget számítanak a hozzá adott kiegészítők és állapot, csak körülbelüli árra lennék kíváncsi...)

                Üdv. Gyula

                Komment


                • #9
                  Sziasztok! Bár nem konkrétan ezzel a típussal,de az eszterga gépkönyvekkel kapcsolatban én is keresgetek.
                  E 400-as gépkönyvet tud esetleg valaki? Engem az érdekelne.
                  Köszi a segítséget!

                  Komment


                  • #10

                    Komment


                    • #11
                      Kedves Gyula!

                      Kérted,hogy valaki hasonlítsa össze az E1N,ill.E2N esztergapadok,tulajdonságait,különbözőségeit.Megpróbálom,bár meglehet közel sem lesz teljes,mert valami szándékom ellenére lemarad.Sajnos E1N-hez nincs gépkönyvem,de a hozzászólásokat olvasva ez már megoldódott Apa E jóvoltából.Gépekről képeket bármikor láthatsz,ha a keresőbe beütöd a típust lesz pár oldal találat.A gépvásárlást ne kapkodd el mert egyrészt rengeteg eladó gépet lehet találni,meg úgy tűnik ismeretlen terület ez még neked és fontos lenne a tudást gyarapítani.Jómagam elfogult vagyok a szakmával és nagy örömmel tölt el minden érdeklődő.Úgy gondolom a veteránozás egyik nélkülözhetetlen eszköze az eszterga.

                      Esztergapadok II.


                      EiN eszterga.

                      Az E1N típusú,több írásban nehéz műszerész esztergának titulált gépnek két típusáról tudok.A kezdetlegesebb,melyet Kemény féle esztergának is szoktak nevezni/Kemény Antal- Kőbányai Szerszámgépgyár/az előtolás /norton/ szekrénye kezdetlegesebb a később gyártott gépekre szerelteknél.Valószínű a későbbi gépeken már bővült a vágható menetek mennyisége és fajtája.A továbbiakban csak E1N-ként említem,mert más eltérésről nem tudok.A gép 500mm. csúcstávolságú edzetlen szürkeöntvény ágyazatú szekrénylábas,hűtőrendszer nélküli univerzális csúcseszterga. A csúcsmagasságot nem tudom de arra emlékszem,hogy amellyel nekem dolgom volt,kifaragtak a szegnyereg vezető prizmából.hogy a Lada féktárcsa elforogjon/randa munka/.A főorsó sima csapágyakon fut a főorsó fúratának központfogó felőli oldala,behúzópatron alkalmazásához van kialakítva,melyek tartozékok.A főorsó áteresztőképessége 20mm.-körül,a főorsóház hossza /csapágyazás!/300mm.A főorsó csapágyainak kenése üzemidő meghatározásával kézzel történik,fordulatainak száma 16 /60-1860 n/min/melyet,egy pólusváltós/dahlander/kétfordulatú max.1.5Kw.teljesítményű villanymotor,valamint a szekrényszerű géplábban elhelyezett négy fokozatú váltó és a főorsóházban található előtéttengely,kapcsolásával állíthatunk be.A vágható menetek rendszere:mm.;zoll/whitworth/ és modul.A vágató menetek számáról és az előtolás értékeiről és számáról nincs adatom,de a gépkönyvben megtalálható.Az előtolásszekrény olajban fut.Az előtolás a vonóorsóra helyezett tengelyirányba állítható és rögzíthető hüvely ütközésekor automatikusan kikapcsol.A szegnyereg morse 2 kúpos végződésű excenter tengelyű karral az ágy egész hosszán bármely helyzetben rögzíthető,hosszú kúpok csúcs közötti esztergálásához a főorsó tengelyére merőlegesen elállítható.A gép tartozékai:behúzópatronok.cserekerekek,síktárcsa,álló-futóbáb,-egyébről nem tudok.

                      Az E1N géppel kapcsolatosan ma ennyi tellett tőlem,lehet kimaradt valami melyet ha bővebben utána nézek pótolhatok,de a letölthető gépkönyvből,-úgy vélem kiegészíthető.Úgy gondolom a maga korában csúcstechnológiásnak számító és a .raktikrben,vagy,.bi Van Kenobi üzletekben napjainkban kapható asztalra szerelhető,esetleg saját gépállvánnyal rendelkező gépeket még a mai napig is verő kis gépet túlhaladta az idő.Nem nézem le,sőt tisztelem,mint egy régi járművet,de ha már áldozok rá más típust választanék.A fentiek főleg az egymáson csúszó szürkeöntvények agyonhasználtsága miatt fogalmazódtak meg bennem és ezúton is bocsánatot kérek a mai napig is "harcoló" minden egyes E1N-től.

                      Üdvözlettel:Che

                      Komment


                      • #12

                        Komment


                        • #13
                          A hetvenes évek ipartelepítési politikájának köszönhetően érettségi után a MOM műszerész tanulója voltam. Vasipari alapképzéssel indítottak a gyakorlati oktatáson, ami póriasabban kalapács reszelést jelentett. A kapott anyagból bő öt millimétert kellett volna ledolgozni keretes fűrész és reszelő segítségével.
                          Volt azonban a műhelyben egy "Kemény" eszterga. Érthető módon a gépet nekünk újoncoknak nem volt szabad használni, hisz sem szakmai, sem munkavédelmi oktatást nem kaptunk. Bár soha nem dolgoztam esztergán addig, nem volt idegen világ, kisgyerek korom óta bejártam abba a műhelybe, ahol apám dolgozott és órákig képes voltam nézni az esztergályosokat.
                          Nos nagyon untam már a reszelést és kifigyeltem, mikor az oktatók elmentek vacsorázni. A gépen éppen négypofás tokmány volt, szépen befogtam a vasdarabomat és elindítottam a gépet. Érintőt vettem, majd apró fogásokkal, de éktelen kattogással leoldalaztam a munkadarabot három oldalon, hagytam rajt egy tizedet. Persze a többiek rettenetesen meg voltak ideje, de volt annyi szolidaritás, nem "jelentették" a vacsorából visszatérő oktatóknak.
                          Ezután a kalapácsot nekem már csak simogatnom kellett a reszelővel, míg a többiek izzadtak. Később aztán sokat dolgoztam E1N-en, máig kedvenc gépem.

                          Komment


                          • #14
                            Kedves Che!

                            Ha nem E1N-t választanál, akkor mit? Árban és tudásban van jobb választás is? Esetleg árban kicsit drágább is szóba jöhetne, de azért ne sokszázezres kategória legyen... Köszönöm előre is!

                            Üdv. Gyula

                            Komment


                            • #15
                              Kedves Gyula!

                              Légy türelmes és tanulj!Próbálok segíteni és szeretném a témát alaposan kifejteni és ki is fogom,de egyszerre időhiány miatt nem megy.Apa E által feltöltött E2N-es gépkönyvnek,nézd át azt a részét,mely az esztergapad pontossági vizsgálatát taglalja!Nagyon fontos,ha gépet veszel,bármilyen típus lesz is az,tudd mit kell átnézned,később majd rátérek erre a témára is.Az általam leírtak szubjektívek és majdan neked kell dönteni.Az árak össze-vissza vannak,nekem úgy tűnik a kereslet lent van a kínálathoz képest,tehát viszonylag olcsón lehet vásárolni.Az Expressz.hu-n sok eladó gép van,rendszerint kereskedőktől,képen keresztül megítélni az állapotukat nem lehet.Talán hagyatékból érdemesebb lenne vásárolni,mert onnan a géppel együtt,megkaphatod a tartozékokat,szerszámokat,ha szerencsés vagy.

                              Üdvözlettel:Che
                              Utoljára szerkesztve a következő által: Che; 2011 aug. 05, 14:07.

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X