Közlemény

Collapse
No announcement yet.

E1N gépkönyvet honnan lehet letölteni?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    #16
    Rendben, türelmes leszek Most hétvégén mindegyik idáig feltöltött gépkönyvet részletesen átfogom nézni. Örülök, hogy ilyen segítőkész emberek vannak itt a fórumon, bár én viszonozni nem nagyon tudok, mert kezdő vagyok a veteránozásban, de amiben tudok segítek és válaszolok! Köszönöm még egyszer és lelkesen várom a folytatásokat, amiket esztergályos témában remélhetőleg olvashatunk majd tőled!

    Üdv. Gyula
    Che kedvelte ezt.

    Komment


      #17
      Kedves Gyula!

      Ez alkalommal nem tudok túl sokat írni,mert most "evett be a fene a műhelyből" és valamikor aludni is kell,holnap-holnapután,meg családi látogatásra megyek Szegedre,-tehát a téma hétfőig szünetelni fog,de azután"nyomjuk a bluest,és majd lesz valahogy".Ahogy átolvastam az E1N-ről írtakat,valahogy lemaradt,hogy a főorsóhoz a tokmány menetes hátlappal csatlakoztatható,amely nem egy korszerű megoldás,bár a korszerűnek nevezhető TOS SV 18 RA szintén menetes főorsó végződésű,de azért ezt a megoldást már túlhaladta az idő,éppúgy mint a sima ágyas/értsd,-prizma nélküli hosszán vezetés/esztergákat.A továbbiakban az E2N-es esztergával szeretnék foglalkozni amely akkora téma,hogy több részt is felölhet.Megjegyzem a nevezett géphez igen jó minőségű gépkönyvem van,melyet szívesen közkincsé tennék,de nem tudom milyen módon.Remélem a moderátor nem fog simpfelni,-hogy az esztergákkal ennyit foglalkozunk,de a veteránozás nélkülözhetetlen eszköze,-mondhatnám másképpen lát aki bír az esztergálás mindenki számára elsajátítható tudásával.

      Esztergapadok III.

      E2N eszterga /1


      Az E2N-es eszterga több változatban készült.a rendelkezésemre álló szakirodalom szerint:E2N;E2N-H;E2N-M;E2N-MH;E2N-FP.Csúcstávolságukat illetően,500 és 750mm.-eseket gyártottak belőlük.Ágyazatuk,a gyártás kezdeti időszakáról nincs információm,de az utolsó időszakban már edzett /indukciós/kivitelben készült,ami nagyobb kopásállóságot biztosít.A főorsó végződése rövid kúpos,bajonettzáras tokmányhátlap rögzítéses,de a kezdeti időszakban ékelt hosszukúpos-hollanderszerű tokmányhátlap rögzítéssel is gyártották.A főorsó áteresztőképessége 25 mm.,a furata 4/2 morse.A főorsó gördülőcsapágyakon,olajjal feltöltött főorsóházban fut,mely magában foglalja az előtéttengelyt és az ahhoz tartozó fogaskerekeket és annak kezelőelemeit,valamint a vezér és vonóorsó forgásirányát megváltoztató fogaskerekeket és annak kezelőelemeit.A főorsó fordulatainak száma 12 ,46-2160n/min.A főorsó kívánt fordulatszámát az igen masszív szekrényrendszerű gépállványba épített,olajban futó 6 sebességes váltó és a főorsóházba épített/már említett/előtéttengely kapcsolásaival állíthatjuk be.A szekrénylábazatban foglal még helyet a hűtőrendszer szivattyúval és és az elektromos kapcsolótábla,melyek normál tartozékok.


      "Lerúgtam a gépszíjat",-elfáradtam,majd folytatom.Üdvözlettel:Che
      és DCS kedvelte ezt.

      Komment


        #18
        Che kedvelte ezt.

        Komment


          #19
          Kedves Gyula !

          ApaE által említett esztergályos szakkönyvet feltöltöttem számodra .(..és természetesen minden
          érdeklődő számára)

          Üdv. Öcsi
          Utoljára szerkesztve a következő által: öregöcsi; 2011 aug. 06, 08:00.
          soveny, DCS és 2 további látogató kedvelte ezt.

          Komment


            #20
            Üdv!
            Nagyon szépen köszönöm az E400-as gépkönyv feltöltését!!
            Baráti üdv: Laci

            Komment


              #21
              Kedves Gyula !

              Hosszabbra sikerült a szünet a témában,mint amire gondoltam,de szilvaszezon van és főzni kell a lekvárt és természetesen gyűjteni a cefrét,mely a legalizált "tudatmódosító",az-az a pálinka alapanyaga.Ígéretemhez híven folytatom a témát,esztergáljunk hát!


              Esztergák IV.

              E2N Eszterga 2.

              Most az általam tudott típusok fő paramétereit írom le és próbálom összehasonlítani,természetesen a saját látószögemből.


              a; E2N /egyéb betűjel nincs/

              Készült 500 és 750mm.-es csúcstávolsággal,csúcsmagasság mindkettő esetében 132mm..


              b; E2N-M /M=magasított/

              Készült 500 és 750mm.-es csúcstávolsággal,csúcsmagasság mindkettő esetében 152mm..


              c; E2N-H /H= híd,az-az a központfogó alatti részen,ha jól emlékszem 120mm.hosszú ágybetét,mely ha nagyobb átmérőjű munkadarabot akarunk esztergálni,mint amit a csúcsmagasság megengedne,kiszerelünk és ezáltal a híd hosszában megnő az elfordítható átmérő.

              Készült 750mm.-es csúcstávolsággal és 132mm.-es csúcsmagassággal,beszerelt híddal.
              legnagyobb esztergálható átmérő kiszerelt híddal a mélyítésben 340mm..


              d; E2N-MH /Magasított,híddal/


              Készült 750mm.- es csúcstávolsággal és152mm.-es csúcstávolsággal,beszerelt híddal.
              Legnagyobb esztergálható átmérő,kiszerelt híddal a mélyítésben 380mm.


              e; E2N-FP / Fokozott pontosságú/

              A gép főorsóját a nyugodt futás érdekében ,ékszíj helyett lapos heveder hajtja.A csúszófelületek finomhántolva négyzetzollonként min.25 fogásponttal,az-az egy 25.4x25.4mm.-es négyzetben hántolásakor a tusírléc mozgatása után 25 "bécsi kék" fogáspontnak kell látszania.A gép csak simító munkákra használatos azon nagyoló,durva munkákat végezni nem szabad!
              Megjegyzem: a fenti géppel nem találkoztam,tapasztalatom vele kapcsolatban nincs.


              Üdvözlettel:Che

              Komment


                #22
                Kedves Che!

                Nagyon hasznosak az általad írtak, csak mivel teljesen kezdő vagyok, ezért vannak részek, melyek nem világosak, mivel még csak messziről láttam esztergagépet, így nem ismerem még az alapvető dolgokat, egységeket sem.
                Ettől persze valakinek nagyon hasznos lehetnek az általad írtak, akinek vannak alapvető ismeretei. A gépkönyvekbe is beleolvastam, de nem úgy van, hogy végigolvasom és máris mindent tudok, mert rengeteg apró fogása van az esztergálásnak, ezért ez egy külön szakma, nem lehet egy nap alatt megtanulni, évek kellenek hozzá.
                Igazából az elején is annyi lett volna a kérdésem, hogy melyik gépet lenne érdemes megvenni, melyik mennyivel tud többet?... Fontos, hogy kezdő vagyok, egy E2N gépen is ugyanúgy ellehet kezdeni tanulni, vagy mindenképpen E1N-t lenne érdemes venni először? Persze az E2N ára közel kétszerese az E1N gépnek. Mennyivel tud többet az E2N? Kilehet használni apró munkáknál? Pontosabb gép, mint az E1N? Alapvető motorkerékpár felújításnál előforduló dolgokhoz kelene egy gép nekem, kis tengelyeket, lehúzókat, menetes dolgokat esztergálni...
                Ilyenekre szeretnék választ, aztán ha már megvennék egy gépet, akkor lenne érdemes belemerülnöm az adott gép sajátos felépítésébe, használatába...

                Üdv. DCS

                Ui.: A pálinka biztos finom lesz, milyen főződ van? Házi készítésű, vagy boltban kapható?
                Utoljára szerkesztve a következő által: DCS; 2011 aug. 12, 09:38.

                Komment


                  #23
                  Én is szeretném megköszönni az infókat, nagyon hasznosak voltak.

                  Komment


                    #24
                    Kedves Gyula!

                    Ismétlés a tudás atyja,-ahogy szokták mondani.Megértem,hogy most kezded az ismerkedést az esztergálással és azért írtam a fenti 4 részt,hogy valami fogalmad legyen a típusokról,valamint a többiek is azért tettek fel gépkönyveket,szakirodalmat,hogy ismerkedj az esztergapadokkal.Az a tapasztalatom,hogy egy idő után minden gép "kicsi",sokszor adódik olyan munka amely meghaladja az 500mm.-es csúcstávot,valamint ha pl.autó féktárcsát,fékdobot akarsz szabályozni,kell a nagyobb csúcsmagasság.Mint kezdő,-tudom én jól megelégedne az ember egy akármilyen kicsi géppel,de hamarosan jön az ébredés,mert már megvetted és rájössz "nem ilyen lovat" akartam.A piacon túlkínálat van gépekből,ezért eladni is nehéz és akkor mit kezdesz majd egy "ceruzahegyezővel"!Ezért nagyon gondold meg mit vásárolsz!Természetesen tudom,vannak anyagi korlátok,de egy korszerűbb,fiatalabb gép talán kiszolgál téged amíg élsz és nem kell majd csere-berélni,újból szállítani,felszerszámozni,alapozni.

                    Esztergák V.

                    Melyiket is választanám


                    Az E1N és az E2N esztergák közül az én választásom az E2N MH típusra esne,egyrészt azért,mert 750mm. csúcstávolságú,másrészt mert magasított a főorsóháza és ráadásul kiszerelhető ágybetéttel /híddal/ is rendelkezik,így lényegesen nagyobb átmérőjű anyagok forgathatók el benne.Minden szekrénye melyben fogaskerekek vannak/kivétel a cserekerekek/ olajban fut,a főorsója gördülőcsapágyas,annak végződése rövidkúpos bajonettzárral.Ágyvezetéke edzett,a villanymotor nem zabál sok áramot,de szerintem a gyári motort,még csökkentheted is,úgy 1Kw.-körülire.Nagyon sok kiegészítőt gyártottak,mint magassági szán /Ytengely/,gömbesztergáló,patronkészlet,hátsókéstartó,álló-futóbáb,síktárcsa és még sok minden.Bőségesen lehet még hozzá alkatrészt kapni,tehát szerintem nem rossz választás.

                    Az ár,-sokszor az a drága ami olcsónak tűnik ez már nagyon sokszor beigazolódott,nem érdemes azért,hogy csak legyen megvenni az elsőt.Nem érdemes évek óta a szabad ég alatt tárolt elfekvő darabot megvenni,mert a főorsócsapágy a ponyvák fóliák alatt berozsdásodik,az meg nem olcsó/NN sorozatú dupla soros hengergörgős még elfekvő készletből is több tízezer/.Vétel előtt célszerű egy pontossági vizsgálatot végezni,de egy próbaesztergálást mindenképp.Próbaként egy 30-35mm.átmérőjű anyagot úgy 100-150mm.,hosszan és egy leszúrást szintén ezen átmérőjű anyagon,valamint csúccsal megtámasztva úgy 300mm.hosszan.Azért fontosak a fentiek,mert az ágy leginkább a központfogó környékén,ahol a legtöbbet szoktuk használni,ott kopik legjobban és ilyenkor szokott "kúpolni",a leszúrás pedig a főorsócsapágy állapotáról árulkodik,ha rossz beremeg szélsőséges esetben emelgeti az anyagot és törhet a kés is.Szoktam nézni a szerszámgép hirdetéseket és úgy gondolom 300e.-ft körül lehet jó gépet találni,de ez annyira relatív,hogy lehet szerencséd lesz és már a feléért is jót kapsz,nagyon sok eladó gép van.Nemrégen az Expressz.hu-n320e.-ért E3N.-t hirdettek,de láttam már az említett gépet 800.e-Ft-ért kínálni.Hülye a világ,de nem olyan nagyon kapkodnak ezekért a manuális gépekért,mert ezekből még a legjobb sem veszi fel a versenyt a CNC.-vel,de a javítóiparban egyenlőre még nélkülözhetetlenek.


                    Egyenlőre ezt a témát nem boncolgatom tovább,de ha kérdésed van,nyugodtan jelezd,próbálok segíteni.


                    A pálinkáról- ,nem vagyok túl nagy hódolója/zavarja a tisztánlátást/,évente talán az egész család fogyasztása 1.5l.Most egyszerűen annyi szilva termett,hogy sajnáltam veszendőbe menni.Pálinkafőző készülékem nincs,úgy fogom kifőzetni erre szakosodott céggel,-meg a pálinkafőzés egy külön szakma,én nem értek hozzá.

                    Üdvözlettel:Che


                    Komment


                      #25
                      Utoljára szerkesztve a következő által: ApaE; 2011 aug. 23, 23:16.

                      Komment


                        #26
                        Kedves Kálmán!
                        Kicsi a világ, mert én a budapesti MOM, XI. szerszámkészítő osztályán voltam tanuló, és szabadultam fel.
                        A képzés színvonala igen magas volt, nekünk minden szerszámgépen meg kellett tanulnunk dolgozni, pl.: esztergagép, marógép, szalagfűrész, reszelőgép, haránt-gyalu, hosszgyalu, kapagyalu, sík és hengerköszörű, helyzetfúró,stb.
                        Kemény gép csak a tanműhelyben volt, ahol az első évet töltöttük.
                        Nekem, a garázsomban, egy E3N gépem van, amivel nagyon sok mindent megtudok oldani, hálás kis masina.

                        Bocs az off-ért, de reám tört a nosztalgia!

                        Komment


                          #27
                          Sziasztok!Nem tudom,tud-e valaki segíteni nekem abban,hogy mi a különbség e1n-és e2n eszterga patron és behúzószár méretei között.Ugyanis vennék E1N gépemhez patronkészletet behúzószárral,de az eladónak két féle vanaz egyik fűrészmenetű.a másik trapéz,nem tudja melyik az E1N-hez való( és én sem találok semmi leírást).Ha ebben tudnátok segíteni,megköszönném.Öreggéza

                          Komment


                            #28
                            Kedves Oreggeza!

                            Kis türelmet kérek,még ma konkrétan megírom(meg kell keresnem és mérnem a patronokat és főorsó hosszakat),de most nincs rá időm.Úgy emlékszem,hogy a fűrészmenetes patronkészlet és a hozzá való behúzószár az E1N-hez való.

                            Üdvözlettel:Che

                            Komment


                              #29
                              Előre is köszönöm! Öreggéza

                              Komment


                                #30
                                Kedves Öreggéza!

                                Nem hagyott nyugodni a dolog,bár rengeteg a tennivalóm,de lehet,hogy neked nagyon sürgős a dolog.Előkerestem és megmértem a főorsók méreteit,valamint a patronokat.Az E1N-em szét van szedve és részben a polcon,meg itt-ott vannak a darabjai a nem kevésbé zsúfolt műhelyben elhelyezve,-ezért nehézkes egy kissé,de engem is érdekelt a dolog.


                                A mérések eredményei:


                                E2N főorsó hossza(csak a főorsó központfogó nélkül)490mm.;patron hossza 82mm.Trapéz szerű menet

                                E1N főorsó hossza (központfogó nélkül) 440mm.;patron hossza 78mm.;átmérője a fűrész szerű menet után a kúp felé 20mm.,A kúpon éknút,mely a radiális elfordulás ellen van kialakítva,a patron szorításakor.

                                Nyugodtan vásárold meg a fűrészmenetes változatot,de annyit azért tegyél meg,a bizonyosság kedvéért,hogy egy patront (csak úgy kézben),csavarj össze a behúzószárral,úgy a menet kétharmadáig és mérd meg a patron elejétől, a behúzószáron kialakított vállig (mely arra szolgál,hogy feltámaszkodjon a főorsó hátsó síkján,szorításkor),a méretnek a 440mm.-közelében kell lennie!

                                Amennyiben nem kielégítő a válaszom,kérdezz nyugodtan!

                                Üdvözlettel:Che

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X