Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Mérnök, aki átállt a sötét oldalra

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Mérnök, aki átállt a sötét oldalra

    Szervusztok, új vagyok itt ezért bemutatkozom.
    Már gyerekkoromban is, ha valaki megkérdezte "Mi leszel, ha nagy leszel?" mindíg azt válaszoltam "Szejejő"

    Ahhoz képest, hogy sugárban tudtam volna hányni annó amikor a mérköki képzés alatt egy minimális Makró és Mikroökonóniát próbáltak a fejünkbe tömni, mára több közgazdász dipmomám van mint mérnöki - innen a bemutatkozás címe.
    Az érdeklődési köröm elég szereteágazó. Távközléssel kapcsolatos dolgokkal keresem a kenyerem, műszaki (de nem forgácsolási) témában tanítok óraadó tanárként, és hobbiból motorokat szerelek és motorozom.

    Sokféle iskolát végeztem, de a mai napig az nyugtat meg, ha magamra zárom a műhely ajtaját és valamit szerelek, javítok, vagy hozok létre.
    Ide azért regisztráltam, mert régi álmom volt egy esztergagép, és a múlt hétvégén sikerült vásárolnom egy E1N-t. Hogy az élet ne legyen egyszerű, természetesen kosárban vettem miszlikbe szedve.
    Tisztában vagyok vele, hogy nem lesz egyszerű feladat összeépíteni, de szép apránként fel fogom újítani és összeszerelni.
    Nem vagyok esztergályos, de nagyon szerettem a gépifogácsolás óráimat a középiskolában, és annó Holes Mihály tanár úrhoz később is visszajártam kicsit dolgozni az esztergagépen.
    Ahogy elnézem ezt an E1N-t, dolgoztak már vele rendesen, és jó pár dolog javitásra szorul, de nincsen javíthatatlanul rossz állapotban. A csúszó felületek nagy részén még szinte érintetlen a hántolás, és amilyen faék egyszerű megoldások vannak benne, ennél bonyolultabb gépeket is javítottam már.
    A gépkönyvet letöltöttem, de valószínűleg az összeszereléshez majd szükségem lesz némi segítségre.
    Sok szép tört forgácsot mindenkinek.
    Utoljára szerkesztve a következő által: Oyabun; 2021 márc. 05, 21:22.
    Igrich, Kopasz 1 és 6 további látogató kedvelte ezt.

    #2
    Üdvözöllek minálunk !
    Néhányan faragjuk a vasat ki profin ki amatőrként ,én nagyon sokat tanultam olyanoktól akinek más volt a szakmája.Szerintem egy munkát sokféleképpen el lehet készíteni:emiatt több jó megoldás is van,,,

    Remélem beszámolsz a bütyköléseidről,nem fogjuk szó nélkül hagyni!!!
    pasetta, Titus és 3 további látogató kedvelte ezt.
    "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

    Komment


      #3
      Na... egy normális bemutatkozás. De hun a kép a motorról?
      pasetta, mátéapu és 3 további látogató kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        Atti69 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
        Na... egy normális bemutatkozás. De hun a kép a motorról?
        Melyikről? Van egy pár ;-)
        Majd rakok ide képet róluk.
        Addig is egy kis ilyen volt, ilyen lett fotó.
        Ott fenn a jobb sarokban árvalkodik szegény szegnyereg ahogyan múlt héten elhoztam. Látszott rajta, hogy megviselt az élet.
        Mostanra az erre rendszeresített sütőben melegszik, miután teljesen letakaritottam femtisztára, kicsit kiegyengettem az öntési hibákat - ehhez jól jött Balla tanár úr fémmegmunkálás órája, ahol anno harminc éve kalapácsfejet, meg mindenféle komplex munkadarabot kellett kéziszerszámokkal megmunkálni, a középiskolában. Ezután megcsiszoltam és most már a második réteg szórógittet is ráfújta - azzal együtt melegszik a sütőben.

        Szolgálati kérdés: Az eszterga felújítással kapcsolatban költözzek az EAN közös topikba?
        Utoljára szerkesztve a következő által: Oyabun; 2021 márc. 05, 21:44.

        Komment


          #5
          Oyabun eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése

          2 képek
          Ezt nevezem! ..Ez a srác tud bánni a nőkkel.
          "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

          Komment


            #6
            Némi restauráció történik. Nem mai darab a drága.

            Komment


              #7
              Mutatok egy-két csodát a szocialista munkaverseny és az idő vasfoga közötti meccs eredményéről. ;-)
              A fagaskerekek közül nem is a capafogra kopott az igazán érdekes, hanem a másik, ami valószínűleg gyárilag is csak nyomokban tartalmazott egyforma fogosztású fogakat.
              Ugyanitt olyat keresek, aki az elkészült fogaskerekekbe az ékpálya gyalulalásában segíteni tudna.
              A másik csak az egyik tengely, ami egyrészt egy jó tizedet megkopott, de gyári állapotban is kisebbre sikerült mint a luk a lakatszekrény öntvényében, ezért pontozóval emelték meg a felületét.
              Szépen megrajzolgattam őket, elkészülnek a másik esztergát c45-ből, próbaillesztés után felület edzve, visszaeresztve majd palástköszörülve lesznek.
              A végén szép új ékekkel lesznek majd osszerakva az újonnan gyártott fogaskerekeket.
              Korábban többen kerestek cserekerekeket, illetve hibás kerekek pótlását. Főleg a kisebb fogszámú kerekek vannak kiteméve komolyabb fogankenti terhelésnek, ráadásul a lakatszekrény nem is igazán jól kent an E1N-én. Jó hír hogy az e1n-ben szabvány M1-es fogaskerekek vannak, amik gombokért kaphatók hajtastechnikai alkatrészekkel foglalkozó boltokban. Csak az alapfutatot kell bővíteni, a szabadon futókat bronz csapágyazni, a fixeket ékpályával kell ellátni.
              Ui. A rajzokon egy köztes verzió látható, a véglegesen a gyári. 0. 05-ös tűrés szerepel az illesztett felületeken.
              Ui2. Tudom, hogy az itteni törzsközönség ennél lényegesen rosszabb gépeken is képes nagyon pontos munkát végezni. Mivel ez nálam nem termelő eszköz, hanem hobbi, és egyébként is kosárban vettem, ezt tessék inkább restaurálás műveletnek tekinteni, mint tmk munkának.

              ​​
              Attached Files
              Utoljára szerkesztve a következő által: Oyabun; 2021 márc. 22, 22:34.

              Komment


                #8
                A gép korábbi gazdái nem nagyon törték magukat a norton szekrény szivárgásának megoldásával, és vastag sűrű gepzsirral kenték meg a norton kerekeket.
                ​​​​Valahogyan a szekrény 8 sebességes sebváltójához tartozó 2 darab vízszintes 10-es tengely (az egyiken a szabadon futó kerék, a másikon a sebváltó bronz fogasléce fut) komolyan meg van már a. Olyan, mintha mely rozsda, vagy kémiai korrózió árkai - vagy inkább kráterei- lennének rajtuk. Ugyanakkor más belső alkatrészeket nem látok semmilyen korrózióra utaló nyomot. Ide is kerül majd pöpec koszörült edzett szálanyag.
                Hamarosan ez is megújul.
                Attached Files

                Komment


                  #9
                  Vannak darabok, amikkel azért sikerül haladnom. Korábban nem néztem ennyire közelről ilyen gépeket, de ahogyan írtam is ez a gép inkább a szocialista munkaverseny eredménye, mint precíziós műszerész eszterga.
                  Az alkatrészek egy nagy része meglehetősen elnagyolt, úgy is mondhatnám, hogy AS szabvány szerinti - valószínűleg nem volt belőlük két egyforma darab.
                  Komolyam mondom, ennyit nem volt a kezemben kézi reszelő mióta a középiskolában Balla tanár úr keze alatt megkaptam műhelygyakorlatból a megérdemelt 5-ös érdemjegyet még egy előző évezredben. De inkább vasas befejező munkákat végzek, mint egy tonna gittet hordanék fel a ház különböző részeire.
                  Messziről indultunk, de azért látható némi előrehaladás a képek vegyesen tartalmaznak előtte és utána állapotot.
                  ​​​​​​Ahogyan a Zen és a motorkerékpár szerelés művészetéről szóló könyvben mondják néha nem csak a cél a fontos, hanem maga az út.
                  Attached Files
                  Utoljára szerkesztve a következő által: Oyabun; 2021 márc. 23, 23:27.

                  Komment


                    #10
                    Nagyon -nagyon régen láttam hasonló precizitást,megható a gondoskodásod ! Kitartást a készig,megfogja hálálni ,biztos vagyok benne!

                    Az alkatrészek minőségéről: annak idején a sorozatban gyártott alkatrészek a MEÓ-s igényeit tükrözték,ha hanyag volt akkor hamar összecsapták a melósok és ömlesztve tálalták,a jó meósnak sorba tálalták ,hogy könnyen tudja átnézni.Nekem volt olyan ellenőröm aki megkérdezte van e selejt tegyem ki , leírja inkább ,de ne verjem át...ez a bizalom nekem megérte az odafigyelést .
                    Utoljára szerkesztve a következő által: mátéapu; 2021 márc. 23, 05:15.
                    "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                    Komment


                      #11
                      Mai haladás,
                      Megigazítottam a váltó körmös reteszelésű sebesség választó kerekét, elpucoltam mindent, és kicseréltem a kráteresre rozsdásodott vezető tengelyt egy szép koszörült tengelyre. Most úgy kapcsol, ahogy szeretném.
                      Megérkeztek a rendelt fogaskerekek. Úgyhogy hamarosan nekiállok lecserélni a lakatszekrény összes megkopott fogaskerekét.
                      A sebességváltóban is van mit csinálni - a csapágyak és a szimmeringek már le lettek cserélve, de a villa tengelyek itt is meg vannak kopva, és meg van makkanva az egyik villa is. A tengelyeket leszabtam 10-es köszörült anyagból. A villához pedig méreteztem egy perselyt, le fogom marni a repedt, törött oldalt, felfúrom a másik oldalról, hogy megfelelően tudjam illeszteni, és besajtolás után Tig-hegesztessel rögzítem a perselyt a helyén.
                      Az új tengelyek HRC 60-as felületi keménységűek, egy darabig biztosan nem fognak megkopni ;-)
                      Attached Files
                      Utoljára szerkesztve a következő által: Oyabun; 2021 márc. 25, 14:56.

                      Komment


                        #12
                        A mai világban olcsón (perselytől olcsóbban) lehet venni tűgörgős betéteket,abban nem gondolkodtál?Ha megtudod oldani az edzéseket,köszörüléseket az lenne az igazi,már igy is túlmutat néhány alkartész a gyári minőségen.

                        Felújitásnál ,javításnál ..tényleg az AS.szabvány volt a kérés a lakatosoktól "szabályozd le a felületet, készíts hozzá illeszkedő perselyt,tengelyt"..nem kell csodálkozni ennyi év után,ha a méretek furcsák.!
                        "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                        Komment


                          #13
                          De igen, gondolkodtam rajta, hogy a laza kerekeket tűgörgősre alakítom, de a kerekek nagy része fix, csaphornyos elékelésű úgyhogy ott ez nem működik. Ugyanígy a léptetővillában sajnos nem tudok tűgörgőt használni, mert a lineárisan, tengely irányban mozdul el, nem radiálisan, hogyan a tűgörgők doolgoznak.
                          Igen, az a cél, hogy a gyári tűréseket még így közel hetven évesen is (túl)teljesítse. Tudom, hogy te és még sokan mások is ennyi tapasztalattal a hátad mögött tulajdonképpen egy kiszopósodott faesztergán egy kenyér vajazó késsel is pontosan tudtok esztergálni ;-)
                          A hét elején találtam egy öreg szakít, aki segít megtanulni rendesen behántolni az ágyat és a főorsó csapágyat is. Nem most lesz még gép belőle, de ha elkészül, legalább azt fogja tudni, mint a gyári. Közben pedig én is új dolgokat tanulok.
                          Utoljára szerkesztve a következő által: Oyabun; 2021 márc. 27, 12:11.

                          Komment


                            #14
                            Oyabun eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                            Közben pedig én is új dolgokat tanulok.
                            Tetszik,ahogy odateszed magad !
                            "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                            Komment


                              #15
                              Kedves cimborám, Oyabun!
                              A lehető legjobb helyre kerültél, ha van a földön paradicsom, alkkor rátaláltál! Itt aztán megvalósul gyermekkori álmod, "szejejő lehetsz, s mi enek borzasztó örvendünk!

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X