Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Bemutatkozás

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Bemutatkozás

    Sziasztok!
    Laci vagyok, Budapesten élek, 27 éves vagyok.
    Azért regisztráltam a fórumra, mert újabban lett egy agymenésem, hogy a közeljövőben szeretnék venni egy Pannónia motort.
    Mivel teljesen új és amatőr vagyok a témában, ezért szívesen veszek bármilyen jótanácsot, segítséget, stb..
    Jelenleg ott tartok, hogy olyan motort keresek, amely egyrészt felújítandó, másrészt amelyet forgalomba lehet helyezni, azaz megvan a régi forgalmija, továbbá az utolsó tulajtól adásvételi (láncolat).
    Úgy tudom, hogy ezek hiányában a mai jogszabályok értelmében nem lehet semmit sem forgalomba helyezni.
    A másik dolog, amit a Pannóniákról olvastam úgy általában, hogy igen megbízhatatlanok, ugyanis a gyárban silány anyagokból rakták össze, sok-sok konstrukciós hibával.
    Kérdésem, hogy mik azok az általános konstrukciós hibák, amelyek előfordulnak, illetve hogy ezeket lehet-e típusidegen / új alkatrészekkel olyan módon javítani, hogy a motor teljességgel megbízható legyen?
    Mivel nem az OT a cél, ezért minden működő és igényes megoldás érdekel!

    Üdv
    Laci
    Utoljára szerkesztve a következő által: lacooka96; 2024 nov. 09, 14:57.
    Jankó51, sepy és 6 további látogató kedvelte ezt.

    #2
    Szia Laci!

    Jó helyre regisztráltál! Az évek során itt nagyon sok információ gyűlt össze mindenféle régi gépről, és természetesen Pannóniákról is.
    Kezdő Pannóniának szerintem egy T5 vagy P10 való. Külsőre a henger bordázatán kívül igazából csak az üzemanyagtartály formájában tér el a kettő egymástól, azt válaszd amelyik a szimpatikusabb. Pár apróság szól még a P10 mellett, pl olajos első villa, ami kicsivel komolyabb, mint a T5 régi típusú teleszkópjai, és létezik rugós ülésű változata is, bár ha ki van ülve nem lesz tőle kényelmesebb a motor, de mint minden, az is felújítható. Ezeken túl T1-eseket is lehet találni könnyedén, de talán azok kicsivel drágábbak, viszont a nagyobb dobfék miatt a fékhatásuk jobb.
    Megbízhatóságban szerintem a Pannónia nem marad el a kortársaitól. A porlasztója nagyon egyszerű. A gyújtása mágneses, tehát nincs gond a töltéssel. Amint fordul a lendkerék adja a szikrát és indul a motor. De hogyha félsz a megszakítós gyújtástól lehet hozzá venni többféle elektronikusat is. Azzal aztán végképp nem lesz gond. A váltója nem arra való, hogy két lámpa között legyorsuld vele a kocsisort, hanem szép nyugodt haladásra. A blokkot 1948-ban tervezték, tehát kb az 50-es évek forgalmi tempójában kell vele haladni, ami országúton 70-80 km/h. 50-nél pedig egy személynél elbírja a direkt(négyes) fokozatot. A hátsó rugóstag lehet, hogy csak nekem nem csillapít, de legalább rossz úton nem enged száguldozni. Én cseréltem benne szimmeringet, és csurig töltöttem hidraulika olajjal, de mégsem csillapít. Cserébe nem is ereszt. Lehet ott alaposabb felújításra lett volna szükség, vagy ez tényleg ilyen.
    Az én P10-esemmel nem mentem sokat a felújítás óta, kb 5000 km-t, de azóta még a kuplungon sem kellett holtjátékot állítanom, tehát a gyári parafás kuplungja is jó a Pannoniának, vagy csak én tudom szépen használni. A váltóm szintén tökéletes, minden fokozatot elsőre, erőlködés nélkül kapcsol. Tudni kell használni, viszont először is jól kell összerakni. A gyújtásnál egyszer állítottam hézagot, de ennyi volt. Ha nem mindennapi használatban van a Pannónia akkor nem kell hozzányúlni minden héten. A világítással volt eddig bajom, mivel a gyújtáskapcsoló belsejében lévő műanyag betét valószínűleg eltörött, és nem tartja a helyén a szintén belül lévő rézlemezt, ami a különféle bekötési pontokat kapcsolja össze. Erre a megoldásom az lett, hogy direktre kötöttem a világítást. Úgy is kötelező a forgalomban a felkacsolt lámpa, tehát még jobb is így.
    Alapvető dolog, hogy ha felújít az ember egy motort, akkor jó alkatrészeket építsen be. Ha berakod a kopott főtengelyt az MZ-be vagy Jawa-ba akkor azok sem mennek el vele sokáig, hiába új a csapágy. Ha nincs beállítva a váltó, vagy a kapcsolókörmök kopottak a többi motor is ki fogja dobálni a sebességeket, de ez nem azért lesz, mert szar a motor... A gyújtással ugyanez a helyzet. Hibás gyújtótekercstől nem lehet elvárni, hogy Budapestről elvisz a Balatonra. Tegyél bele egy jót, és azzal soha nem lesz problémád. De hogy melyik a jó azt viszont csak próbával tudod megállapítani.
    Ha ezek után belevágsz a dologba nyugodtan kérdezz bármiben itt, mert van egypár Pannóniás a tagok között, és lehet, hogy valakinek épp ugyanaz volt a problémája, mint neked.

    Üdv :TItus
    Utoljára szerkesztve a következő által: Titus; 2024 nov. 11, 20:20. Oka: javítás
    Jankó51, mátéapu és 8 további látogató kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      lacooka96 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
      A másik dolog, amit a Pannóniákról olvastam úgy általában, hogy igen megbízhatatlanok, ugyanis a gyárban silány anyagokból rakták össze, sok-sok konstrukciós hibával.
      Kérdésem, hogy mik azok az általános konstrukciós hibák, amelyek előfordulnak, illetve hogy ezeket lehet-e típusidegen / új alkatrészekkel olyan módon javítani, hogy a motor teljességgel megbízható legyen?
      Szia egész évben Pannóniával járok ! Megbízhatatlan annak aki nem ismeri a motor működését . A kétütemű motoroknál főleg nem jó ,ha naponta nincs beindítva igy nem kell szerelgetni . tudni kell mikor és mennyire szabad meghajtani ,hogy égjen ki a gyertya és a trutyi a kipufogóból. Lehet javítani a megbízhatóságán minőségi főtengellyel ,jó minőségű dugóval ,jó, összerakott minőségi csapágyakkal, nem parafás kupluggal ,vape vagy olcsóbb ..kinai generátorral gyujtással , idegen modern karbival . Nekem a költségvetés miatt ,ezek luxusnak számítanak .


      Inkább öregesen odafigyelek a gépre és úgy megyek vele ahogy neki is kedve van....A hétfői nappal lepihentettem az öreget mert én nem bírom a hidegetmint ő.....
      "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

      Komment


        #4
        mátéapu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
        egész évben Pannóniával járok ! Megbízhatatlan annak aki nem ismeri a motor működését
        Az enyémmel - tán két hete, az utolsó napsütéses napok egyikén - léptem át a 10.000 km-t, egy 150-es körrel. Minden műszaki végzettség nélkül, csupán az e fórumon és az un. Piros Könyvből éveken át szerzett ismeretekkel felvértezve szedtem szét az utolsó csavarig és raktam össze (a blokkot kétszer ). Mindig "saját lábon" értünk haza, árok szélén csupán gyertyacsere és mentünk is tovább. És akkor itt köszönet a fórumtagoknak a segítségért. (név szerint kiemelni senkit nem merek nehogy sértődés legyen, vagy mondjuk Mátéapu vagy Titus túlságosan elbízzák magukat).

        Komment


          #5
          mátéapu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          A hétfői nappal lepihentettem az öreget
          Én pedig vasárnap tettem le a gépet. Benzinkútra vezetett az utam, még telitankoltam E5-ös keverékkel. 37103 km van most az órájában. 30205-el indultam, tehát majdnem 7000 km-t mentem vele. Feljebb rosszul írtam.
          Télen be szoktátok indítani a gépeket, vagy csak néha megnyitjátok a csapot, hogy ne párologjon el a benzin az úszóházból?
          A kisebb gépekkel azért néha gurulok egyet még ilyenkor is, ma pl a Schwalbével elmentem szomszédolni egy utcával odébb, jól jött a térdvédő még ha nem is mentem vele sokat.

          Komment


            #6
            Titus eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
            Télen be szoktátok indítani a gépeket, vagy csak néha megnyitjátok a csapot, hogy ne párologjon el a benzin az úszóházból?
            Én szárazon teleltetek: tankot teljesen leürítem (egy pálcára kötözött szivaccsal még az aljáról a maradékot is kiitatom), tanksapkát nem, csak a szűrőt teszem vissza. Így csak egy olajfilm marad a tank belső oldalán. Karburátort leveszem, kitisztítom (évente egyszer úgyis illik) és szárazon teszem vissza. Tavasszal mindig könnyen indult.
            Fűnyíróknál kijáratom a benzint, majd öntök bele egy kevés 100-ast és azt is kijáratom, hogy ami esetleg benne marad, az 100-as legyen. Eddig bevált.

            Komment


              #7
              Nem jó hónapokig nem használni , sok az üledék a karbiban .Tavasszal én is nagytakarítom a benzincsappal és csőcsere muszáj sajnos alig bír ki egy évet .Tankal nem igazán volt még bajom azt is érdemes azért kimosni 3-4 évente én benne hagyom a keveréket . Láncfürész 2 T használok 33 arány környékén lassú motorozáshoz .

              Magyarul a Jankó megoldása a tuti ,ő az alapos gazda.

              Eddig ha száraz idő volt néhányszor télen is használtam ,most nem bírom a gyűrődést ...
              "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

              Komment


                #8
                Jankó51 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                n szárazon teleltetek: tankot teljesen leürítem
                Jó ötlet! A visszamaradó olajfilm mondjuk nekem nem lenne elég. Én még 2T olajjal körbejáratnám. A porlasztóknál viszont lehet, hogy kipróbálom idén.
                mátéapu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                Tankal nem igazán volt még bajom
                Azzal nekem sem. Ha eldugul a csap vagy a porlasztó akkor úgy is kimosom a tankot, de emiatt nem kellett. Az úszókkal szokott baj lenni, ha szétmarja az etanol ami a százas üzemanyagban is van.
                Keveset használt motorok tankjába szoktam önteni üzemanyag stabilizáló adalékot. Valamit az is segít.

                Komment

                Ugrás az oldal tetejére
                Working...
                X