Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Elektronikus gyújtás veterán motorokra.

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Elektronikus gyújtás veterán motorokra.

    Üdv mindenkinek!
    Túl vagyok egy Jawa 350 638 -as TwinSport komplett felújításán, amivel mai napig is járok. Nagyon jó lett, bár van még rajta pár apróság amit majd meg kell még csinálgatni. Szinte tökéletesen működik a motor, egyetlen egy dolgot kivéve, és ez a gyújtás. Felújításnál persze kicseréltem mindent (trafókat, kondikat, a teljes vezetékhálózatot, gyertyákat, pipákat), de mégis úgy érzem hogy valami nem stimmel a gyújtással.
    Attól függetlenül hogy nagyon pontosan beállítottam az előgyújtást, még mindig úgy érzem mintha ki - kihagyna néha, és más jelei is vannak. Egy picit nehezebben indul mint kéne (5 - 6 rúgás szívatóval) utána egy rúgás és indul, de melegen sem nagyon akar beindulni szívatás nélkül. A kipufogóból folyik az olaj ami megint csak arra enged következtetni hogy nem égeti el rendesen az üzemanyagot. 1:40 -es keverékkel járok. A gyertyák viszonylag szép barnák de néha kormos a széle. Úgyhogy néha ő is szívat engem, nem csak én őt.
    Gondoltam le kellene cserélni a rendszert egy elektronikus gyújtásra és megszűnnének ezek a problémák. Olyan sokat lehet olvasni az elektronikus gyújtás előnyeiről a kalapácsossal szemben, hogy akinek gyújtásproblémái vannak, nem is kell tovább gondolkozni rajta. Le kell cserélni. Na igen ám, de milyenre. A leghíresebb a vape gyújtás amit én is nézegettem, de arany árban mérik még használtan is, úgyhogy erről gyorsan letettem. Találtam még egy két noname gyújtást változó árakon az olcsóbb kategóriából (20 - 50.000) ft között, de még ezt is sokalltam és nem találtam valami megbízhatónak egyiket sem.
    Ekkor pattant ki a szikra a fejemből, hogy mi lenne ha én saját magam csinálnék egy komplett elektronikus gyújtás rendszert ha már elektronikai műszerésznek tanulok.
    Neki is álltam a neten ez ügyben keresgélni de nem sok sikerrel. Találtam egy pár kapcsolási rajzot ami talán még jónak is nézett volna ki, de sok mindennel nem értettem egyet, mások meg túl voltak bonyolítva. Nem maradt más választásom, mint saját magam tervezni egyet.
    El is készültek az első tervek amiket azóta már egy párszor módosítottam, fejlesztettem, és meg is építettem az első (prototype) gyújtást. Még én is meglepődtem rajta hogy milyen jól sikerült. Nem is gondoltam volna. Építettem hozzá egy tesztelő panelt ami az asztalomon van egy kis villanymotorral, akkumulátorral ...stb, ami az akkumulátoros rendszert hivatott illusztrálni.
    Az első kísérletemnél a teszt során kiderült, hogy nagyobb kb6000 - 7000) -es fordulaton már kezdett kihagyni a gyújtás. Picit módosítottam megint a rendszeren és most elértem azt, hogy maximális fordulatszámon sem hagy ki egyetlen egy szikrát sem.
    A kis motor fordulatszáma 14.000 ford/perc. Tehát ha felszerelnénk egy olyan motorra ami ekkorát pörög még ott is helyt állna. Nem mellesleg 12mm -es szikrákat tudott produkálni folyamatosan. Ha csak azt nézzük hogy a gyújtógyertya hézagja 0.6mm ideális esetben, akkor szerintem nem fog gondot okozni ekkora távolságon szikrát adnia a rendszernek. A levegőnek kb: 1 - 3 kV / mm az átütési feszültsége, de a hengerben lévő sűrített benzin levegő keveréké persze sokkal nagyobb. Ez annyit tesz hogy kb: 12.000 és 36.000V közötti feszültséget produkál.
    Egy olyan gyújtásrendszer megépítése a célom, ami teljesen univerzális és minden veterán motorra használható. Ugyanaz a rendszer használható 6V vagy 12V -ra, 1 vagy 2 hengerre. Teljesen mindegy, max egy kapcsolót kell majd átkapcsolni. Minden terv már a fejemben van, és igen ez lehetséges.
    Azért is jöttem erre az oldalra, hogy nyissak egy blogot, és ott mindent leírok lépésről - lépésre, és folyamatosan végig kísérhetitek a gondolataim kibontakozását.
    Bemutatom a rendszer működését képekkel, videókkal, rajzokkal, és részletesen leírok mindent. Ezen kívül még sok más tervem is van, amiket itt folyamatosan megosztok majd veletek. A gyújtással kapcsolatban még szeretnék beleépíteni egy full pontos digitális kijelzésű fordulatszámmérőt is, egyenirányítót, feszültségszabályzót, gerjesztőrelét.
    Ezeket mind egy dobozban, és a régieket félre is lehet rakni.
    Tervbe van még egy olyan riasztórendszer (motorra) ami felhívja a tulajdonosát telefonon ha babrálják. Ennek is már megvannak a tervei, és tényleg ez is lehetséges. Plusz még egy PMR rádió bukósisakba hogy a vezető és utasa tudjon normálisan kommunikálni egymással út közben ...stb.

    Most így hirtelen ennyi jutott eszembe, de ha valakit érdekel a folytatás akkor majd a blogom címét megosztom itt veletek.

    #2
    Szia!

    Engem érdekelne a blogod címe. Valamint egyhengeres Pannóniám van. Én sem vagyok megelégedve a gyújtásrendszerével. Akármit csinálok, akármit cserélek, a megszakító mindig szikrázik. Melegen pedig kegyetlen küszködés beindítani. Sokszor csak durrog a kipufogóba vagy néha a légszűrőbe. Mikor milyen kedve van. Szóval ha lenne valami lehetőség ennek a motornak a fejlesztéséhez, akkor engem szívesen érdekelne!

    Ati

    Komment


      #3
      Ezek a mindenre jó dolgok általában valami középutat céloznak be, de semmire se tökéletesek. Inkább egy adott típusra legyen tökéletes, amit csinálsz.

      Számos elektronikus gyújtást kitaláltak és építettek már. Jawara is. 3 perc google-zás után találsz is, ha keresel tizenpárezerért olyat, amit faragás nélkül be tudsz építeni.

      Szép tervek, de nekünk anno azt tanították a suliban, hogy amit más kitalált, azzal ne töltsük feleslegesen az időt.

      - - - Updated - - -

      Kiss Ati eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
      Szia!

      Engem érdekelne a blogod címe. Valamint egyhengeres Pannóniám van. Én sem vagyok megelégedve a gyújtásrendszerével. Akármit csinálok, akármit cserélek, a megszakító mindig szikrázik. Melegen pedig kegyetlen küszködés beindítani. Sokszor csak durrog a kipufogóba vagy néha a légszűrőbe. Mikor milyen kedve van. Szóval ha lenne valami lehetőség ennek a motornak a fejlesztéséhez, akkor engem szívesen érdekelne!

      Ati
      Szedd miszlikbe a gyújtást. Minden vezeték testelését ellenőrizd, és javítsd. A kondit telepítsd ki a lánctér és gyújtástér közti háromszögbe. Figyelj rá, hogy vagy a gyertyában, vagy a pipában legyen zavarszűrő, mindkét helyen ne. Sötétben járasd egy kicsit a motort dekni nélkül, és nézegesd, hogy nem szikrázik-e valahol, ahol nem kéne. Ellenőrizd, hogy a főtengely sugár irányba nem kotyog-e, nem mozog-e a lendkerék a kúpon, illetve, hogy a megszakító nem lötyög-e a tengelyén. A panncsinál kis babrálással kb. hülyebiztosra meg lehet csinálni a hagyományos gyújtást.
      Ha mindenek ellenére nehezen indul melegen, akkor tegyél egy hőszigetelő tömítést a karbi és a blokk közé. A 2T trabi karburátornál levő kb. 4-5 mm vastag klingerit, vagy bakelit tökéletesen jó erre a célra.
      Utoljára szerkesztve a következő által: gesszti; 2014 szept. 14, 16:51.
      , soveny és 2 további látogató kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        A panncsinál kis babrálással kb. hülyebiztosra meg lehet csinálni a hagyományos gyújtást.
        Így van, ahogy írod.
        Gondolkodtam is Spark kolléga terveit olvasva, hogy Jawa-ra miért létezik már többféle megoldás és vannak tervben továbbiak, Pannóniához meg semmi. Lehet, éppen ezért?
        Attól függetlenül, szerintem sokan lennének rá vevők tizenpárezres árkategóriában, úgyhogy Spark! szerezz be egy egy- és egy kéthengeres Pannóniát, lenne benne profit is.

        Komment


          #5
          Ebben osztom a véleményem de és minden kétely evvel indul.A motorjaink régiek de valahol haladni kell a korral és a korszerűbb gyújtás olyan a gépeinknek mint nekünk a Wellnes. felüdülést hoz.Én is még azon kívül,hogy megszakító hézagot állítottam akár az útszélén is mentem tovább de és itt kezdődik a bibi ha nem 0,35 a megszakító hézag nem úgy szól.Ez pedig havonta előjön- egy új gyújtásnál ez is megszűnik és nem mindegy milyen a szikra intezitása.Ez pedig sok pozitív dolgot fog magával vinni.Könnyebb indítás, rugalmasabb motor és biztosabb üzem. Persze egy bevált dolgot szabad beépíteni mert egy kísérleti alany sok bosszúságot tud okozni.
          dkari kedvelte ezt.

          Komment


            #6
            Hát igen. Egy bevált dolog megmenti az embert a kísérletezés során történő kellemetlenségektől.
            Ezekben a 10-20ezres kategoriákból talán a Gyula-bá féle lehet a legjobb alternatíva. Már egy ideje mennek ezek a gyújtások, magyar a készítője és ha gond lenne elérhető.

            Egyhengeres Pannoniára viszont talán legjobb a yamaha jog gyújtás. Ez is kijön 20ezer alatt és ez gyári rendszer.
            Nem egy egyhengeres motoron láttam már. Köztük az én kis Mz-Ts-emen is

            Komment


              #7
              Amit a nehezen indulásról írsz az inkább keverékképzési problémára enged következtetni, mintsem gyújtásgondra.
              Az előttem szólók meg már megírták a gyújtással kapcsolatos gondolatokat. Ettől függetlenül ha az alkotás öröme hajt és nem a célszerűség, csináld meg a magad verzióját.
              Attól függetlenül hogy a 638-as a múlt hétvégén megszívatott egy kicsit , továbbra is vallom, hogy kis odafigyeléssel hagyományos gyújtással is tudnak menni ezek a vasak.
              sepy és St.Z.350 kedvelte ezt.

              Komment


                #8
                továbbra is vallom, hogy kis odafigyeléssel hagyományos gyújtással is tudnak menni ezek a vasak.
                Ez bizony nagyon igaz. Első felindulásomban annak idején én is beleugrottam mind a Gyulabá, mind az MZ Klubos Sabee-féle rendszerekbe, s bár az utóbbi lényegesebben komolyabb szerkezet, mégsem orvosolta maradéktalanul a problémákat, sőt.
                (Jut eszembe: Van két eladő Hall jeladós gyújtásom. Egyik MZ-re, másik Jawa-ra. Esetleg érdekel valakit? )

                Komment


                  #9
                  Ha szabad kérdeznem , mi volt a bajod velük?

                  Komment


                    #10
                    Korábban már írtam róla:

                    http://veteran.forum.hu/felujitasi-f...yujtas-2180/#5

                    Az MZ-ben ugyan a mai napig az van, és működik is... csak azzal már nem nagyon járok.

                    Komment


                      #11
                      [QUOTE=Spark;55991.... Egy olyan gyújtásrendszer megépítése a célom, ami teljesen univerzális és minden veterán motorra használható. ...[/QUOTE]
                      Arra azért kíváncsi leszek, hogy hogyan oldod meg, hogy "faragás" nélkül szerelhető legyen (bármilyen veteránra). Arról nem is beszélve, hogy a lendkerék mágneses gépek más kapcsolást igényelnek mint az akku. gyújtásúak.
                      De sok sikert kívánok.
                      Ifjú koromban én is elhittem magamról, hogy bármire képes vagyok.
                      Utoljára szerkesztve a következő által: Gyula-bá; 2014 szept. 14, 21:44.

                      Komment


                        #12
                        Sajnos nem sok időm van minden ellenségeskedő hozzászólást megválaszolni. Végig olvastam a hozzászólásokat és úgy látom hogy vannak egy páran akik nagyon nem örülnek hogy közzéteszek egy olyan dolgot amit esetleg azok az emberek is meg tudnak csinálni, akiknek nincs sok ezer forintjuk egy elektronikus gyújtásra.
                        Ha valaki úgy érzi hogy olyan sok pénze van és nem szeret szerelgetni, akkor az nyugodtan guglizgasson 3 percig és vegyen magának egy kész gyújtást. Ha valaki a nemtudom én milyen bácsi féle gyújtást szeretné használni, akkor tegye azt.

                        Az írásom kizárólag azoknak szól, akiket érdekel a téma (motor gyújtás, elektronika), nincs sok pénzük, és éreznek magukban annyi ambíciót, hogy megpróbálják saját maguk elkészíteni az én általam tervezett gyújtás elektronikát. Ha minden jól sikerül akkor talán lesz egy olyan gyújtásuk pár ezer forintból (alkatrész áron) ami megbízható, saját maguk is karban tudják tartani, és hosszútávon biztonságosan használható lesz.

                        Olvastam a belinkelt forumot is a Gyula bá féle gyújtásról, és azok hibáiról is. A jeladóval kapcsolatban panaszkodtak sokan hogy beleüt a mágnes meg nem tudják beállítani a hézagot ...stb. Nem akarok megbántani senkit, de ezek már azért nem kis hibák. Amint írtam is, az én jeladómnál rendkívül erős neodímium mágneseket alkalmazok, amik akár 1cm -ről is képesek adni stabilan a jelet. Tehát ennél ilyen hiba elképzelhetetlen.

                        Az univerzálisságot úgy értettem (amit már írtam is), hogy szinte minden veterán motorra használható lesz maga az elektronika. Egyedül a jeladó alaplap fizikai felszerelésén kell majd motor típusonként minimálisan módosítani. A fizikai viszonyokhoz alakítani a felszerelését (távtartók, csavarok)...stb. De ezt is mindenki saját maga el fogja tudni végezni. Nem kell még külön ezreket fizetni senkinek ha egy másik típusra át akarja esetleg szerelni.

                        Ezt én nem üzletszerzés céljából csinálom, hanem azért hogy másoknak segítsek akiknek nincs 100.000 forintjuk egy vape gyújtásra. Azért azon érdemes elgondolkozni, hogy vajon miért kerül az annyiba, és más "akármilyenféle" gyújtások miért kerülnek jelentősen olcsóbba?
                        Hiszen elektronikailag mind a kettő ugyanazt a munkát végzi. Csak nagy vonalakban, amikor a gyújtótrafón a "primer tekercsben" áram folyik kb, (2.2 - 2.6A) akkor a vezető körül mágneses tér alakul ki. Amikor ez az áram megszakad, akkor összeomlik ez a mágneses tér és fluxusváltozást idéz elő ami a secunder tekercsben nagyfeszültséget indukál. Erről még lehetne részletesebben is beszélni, de a lényeg ugyanaz. Persze a blogon majd leírok mindent részletesen hogy mindenki megértse. Minden elektronikus gyújtásnak ez a lényege, hogy megszakítsa a trafó áramát, majd újra áram alá helyezze. Itt fontos a megszakítási idő is ami nagyban befolyásolja az indukált feszültség nagyságát. Ezért megbízhatóbb az elektronikus gyújtás, mert a tranzisztor pl, amit én is alkalmazok rendkívül gyorsan szakítja meg a trafó áramát (pár mikroszekundum). A kalapácsos gyújtásnál sajnos a megszakítóknál ha szikra keletkezik, akkor az energia nagy része elvész, és a gyertyához kevesebb jut. Vagyis kisebb lesz a szikra, vagy kihagy ...stb.
                        De ezekről a dolgokról inkább a blogomon írnék.

                        veteran.forum.hu/blog/spark-14912/

                        Komment


                          #13
                          Spark, én egy-egy véleményeltérésen kívül, ellenségeskedést nem látok, kérlek ne vedd magadra!
                          A magam részéről, semmilyen elektronikát elkészíteni nem tudok, az érdeklődésembe viszont belefér, úgyhogy csak bíztatni tudlak.

                          Komment


                            #14
                            demeter: Nem is a te hozzászólásodnak szántam a válaszom bizonyos részeit. Köszönöm amit írtál és igyekszem beszerezni mindenféle veterán motort . De akit érdekel a dolog nagyon szívesen segítek mindenben. Az én motorom lesz a teszt alany. Saját magamnak meg csaknem akarok már rosszat .

                            Komment


                              #15
                              Tisztelt Spark!

                              Én nagyon hülye vagyok az elektronikához, a tudásom megállt a hagyományos lendkerékmágnes gyújtás működésének megértésén...na talán egy kicsit többet tudok, szereltem D Csepelbe Babetta gyújtást.
                              Én Vape gyújtásra nem mostanában tudok adni 100 eurót, szívesen veszem, ha írsz ide!

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X