Üdv mindenkinek!
Túl vagyok egy Jawa 350 638 -as TwinSport komplett felújításán, amivel mai napig is járok. Nagyon jó lett, bár van még rajta pár apróság amit majd meg kell még csinálgatni. Szinte tökéletesen működik a motor, egyetlen egy dolgot kivéve, és ez a gyújtás. Felújításnál persze kicseréltem mindent (trafókat, kondikat, a teljes vezetékhálózatot, gyertyákat, pipákat), de mégis úgy érzem hogy valami nem stimmel a gyújtással.
Attól függetlenül hogy nagyon pontosan beállítottam az előgyújtást, még mindig úgy érzem mintha ki - kihagyna néha, és más jelei is vannak. Egy picit nehezebben indul mint kéne (5 - 6 rúgás szívatóval) utána egy rúgás és indul, de melegen sem nagyon akar beindulni szívatás nélkül. A kipufogóból folyik az olaj ami megint csak arra enged következtetni hogy nem égeti el rendesen az üzemanyagot. 1:40 -es keverékkel járok. A gyertyák viszonylag szép barnák de néha kormos a széle. Úgyhogy néha ő is szívat engem, nem csak én őt.
Gondoltam le kellene cserélni a rendszert egy elektronikus gyújtásra és megszűnnének ezek a problémák. Olyan sokat lehet olvasni az elektronikus gyújtás előnyeiről a kalapácsossal szemben, hogy akinek gyújtásproblémái vannak, nem is kell tovább gondolkozni rajta. Le kell cserélni. Na igen ám, de milyenre. A leghíresebb a vape gyújtás amit én is nézegettem, de arany árban mérik még használtan is, úgyhogy erről gyorsan letettem. Találtam még egy két noname gyújtást változó árakon az olcsóbb kategóriából (20 - 50.000) ft között, de még ezt is sokalltam és nem találtam valami megbízhatónak egyiket sem.
Ekkor pattant ki a szikra a fejemből, hogy mi lenne ha én saját magam csinálnék egy komplett elektronikus gyújtás rendszert ha már elektronikai műszerésznek tanulok.
Neki is álltam a neten ez ügyben keresgélni de nem sok sikerrel. Találtam egy pár kapcsolási rajzot ami talán még jónak is nézett volna ki, de sok mindennel nem értettem egyet, mások meg túl voltak bonyolítva. Nem maradt más választásom, mint saját magam tervezni egyet.
El is készültek az első tervek amiket azóta már egy párszor módosítottam, fejlesztettem, és meg is építettem az első (prototype) gyújtást. Még én is meglepődtem rajta hogy milyen jól sikerült. Nem is gondoltam volna. Építettem hozzá egy tesztelő panelt ami az asztalomon van egy kis villanymotorral, akkumulátorral ...stb, ami az akkumulátoros rendszert hivatott illusztrálni.
Az első kísérletemnél a teszt során kiderült, hogy nagyobb kb6000 - 7000) -es fordulaton már kezdett kihagyni a gyújtás. Picit módosítottam megint a rendszeren és most elértem azt, hogy maximális fordulatszámon sem hagy ki egyetlen egy szikrát sem.
A kis motor fordulatszáma 14.000 ford/perc. Tehát ha felszerelnénk egy olyan motorra ami ekkorát pörög még ott is helyt állna. Nem mellesleg 12mm -es szikrákat tudott produkálni folyamatosan. Ha csak azt nézzük hogy a gyújtógyertya hézagja 0.6mm ideális esetben, akkor szerintem nem fog gondot okozni ekkora távolságon szikrát adnia a rendszernek. A levegőnek kb: 1 - 3 kV / mm az átütési feszültsége, de a hengerben lévő sűrített benzin levegő keveréké persze sokkal nagyobb. Ez annyit tesz hogy kb: 12.000 és 36.000V közötti feszültséget produkál.
Egy olyan gyújtásrendszer megépítése a célom, ami teljesen univerzális és minden veterán motorra használható. Ugyanaz a rendszer használható 6V vagy 12V -ra, 1 vagy 2 hengerre. Teljesen mindegy, max egy kapcsolót kell majd átkapcsolni. Minden terv már a fejemben van, és igen ez lehetséges.
Azért is jöttem erre az oldalra, hogy nyissak egy blogot, és ott mindent leírok lépésről - lépésre, és folyamatosan végig kísérhetitek a gondolataim kibontakozását.
Bemutatom a rendszer működését képekkel, videókkal, rajzokkal, és részletesen leírok mindent. Ezen kívül még sok más tervem is van, amiket itt folyamatosan megosztok majd veletek. A gyújtással kapcsolatban még szeretnék beleépíteni egy full pontos digitális kijelzésű fordulatszámmérőt is, egyenirányítót, feszültségszabályzót, gerjesztőrelét.
Ezeket mind egy dobozban, és a régieket félre is lehet rakni.
Tervbe van még egy olyan riasztórendszer (motorra) ami felhívja a tulajdonosát telefonon ha babrálják. Ennek is már megvannak a tervei, és tényleg ez is lehetséges. Plusz még egy PMR rádió bukósisakba hogy a vezető és utasa tudjon normálisan kommunikálni egymással út közben ...stb.
Most így hirtelen ennyi jutott eszembe, de ha valakit érdekel a folytatás akkor majd a blogom címét megosztom itt veletek.
Túl vagyok egy Jawa 350 638 -as TwinSport komplett felújításán, amivel mai napig is járok. Nagyon jó lett, bár van még rajta pár apróság amit majd meg kell még csinálgatni. Szinte tökéletesen működik a motor, egyetlen egy dolgot kivéve, és ez a gyújtás. Felújításnál persze kicseréltem mindent (trafókat, kondikat, a teljes vezetékhálózatot, gyertyákat, pipákat), de mégis úgy érzem hogy valami nem stimmel a gyújtással.
Attól függetlenül hogy nagyon pontosan beállítottam az előgyújtást, még mindig úgy érzem mintha ki - kihagyna néha, és más jelei is vannak. Egy picit nehezebben indul mint kéne (5 - 6 rúgás szívatóval) utána egy rúgás és indul, de melegen sem nagyon akar beindulni szívatás nélkül. A kipufogóból folyik az olaj ami megint csak arra enged következtetni hogy nem égeti el rendesen az üzemanyagot. 1:40 -es keverékkel járok. A gyertyák viszonylag szép barnák de néha kormos a széle. Úgyhogy néha ő is szívat engem, nem csak én őt.
Gondoltam le kellene cserélni a rendszert egy elektronikus gyújtásra és megszűnnének ezek a problémák. Olyan sokat lehet olvasni az elektronikus gyújtás előnyeiről a kalapácsossal szemben, hogy akinek gyújtásproblémái vannak, nem is kell tovább gondolkozni rajta. Le kell cserélni. Na igen ám, de milyenre. A leghíresebb a vape gyújtás amit én is nézegettem, de arany árban mérik még használtan is, úgyhogy erről gyorsan letettem. Találtam még egy két noname gyújtást változó árakon az olcsóbb kategóriából (20 - 50.000) ft között, de még ezt is sokalltam és nem találtam valami megbízhatónak egyiket sem.
Ekkor pattant ki a szikra a fejemből, hogy mi lenne ha én saját magam csinálnék egy komplett elektronikus gyújtás rendszert ha már elektronikai műszerésznek tanulok.
Neki is álltam a neten ez ügyben keresgélni de nem sok sikerrel. Találtam egy pár kapcsolási rajzot ami talán még jónak is nézett volna ki, de sok mindennel nem értettem egyet, mások meg túl voltak bonyolítva. Nem maradt más választásom, mint saját magam tervezni egyet.
El is készültek az első tervek amiket azóta már egy párszor módosítottam, fejlesztettem, és meg is építettem az első (prototype) gyújtást. Még én is meglepődtem rajta hogy milyen jól sikerült. Nem is gondoltam volna. Építettem hozzá egy tesztelő panelt ami az asztalomon van egy kis villanymotorral, akkumulátorral ...stb, ami az akkumulátoros rendszert hivatott illusztrálni.
Az első kísérletemnél a teszt során kiderült, hogy nagyobb kb6000 - 7000) -es fordulaton már kezdett kihagyni a gyújtás. Picit módosítottam megint a rendszeren és most elértem azt, hogy maximális fordulatszámon sem hagy ki egyetlen egy szikrát sem.
A kis motor fordulatszáma 14.000 ford/perc. Tehát ha felszerelnénk egy olyan motorra ami ekkorát pörög még ott is helyt állna. Nem mellesleg 12mm -es szikrákat tudott produkálni folyamatosan. Ha csak azt nézzük hogy a gyújtógyertya hézagja 0.6mm ideális esetben, akkor szerintem nem fog gondot okozni ekkora távolságon szikrát adnia a rendszernek. A levegőnek kb: 1 - 3 kV / mm az átütési feszültsége, de a hengerben lévő sűrített benzin levegő keveréké persze sokkal nagyobb. Ez annyit tesz hogy kb: 12.000 és 36.000V közötti feszültséget produkál.
Egy olyan gyújtásrendszer megépítése a célom, ami teljesen univerzális és minden veterán motorra használható. Ugyanaz a rendszer használható 6V vagy 12V -ra, 1 vagy 2 hengerre. Teljesen mindegy, max egy kapcsolót kell majd átkapcsolni. Minden terv már a fejemben van, és igen ez lehetséges.
Azért is jöttem erre az oldalra, hogy nyissak egy blogot, és ott mindent leírok lépésről - lépésre, és folyamatosan végig kísérhetitek a gondolataim kibontakozását.
Bemutatom a rendszer működését képekkel, videókkal, rajzokkal, és részletesen leírok mindent. Ezen kívül még sok más tervem is van, amiket itt folyamatosan megosztok majd veletek. A gyújtással kapcsolatban még szeretnék beleépíteni egy full pontos digitális kijelzésű fordulatszámmérőt is, egyenirányítót, feszültségszabályzót, gerjesztőrelét.
Ezeket mind egy dobozban, és a régieket félre is lehet rakni.
Tervbe van még egy olyan riasztórendszer (motorra) ami felhívja a tulajdonosát telefonon ha babrálják. Ennek is már megvannak a tervei, és tényleg ez is lehetséges. Plusz még egy PMR rádió bukósisakba hogy a vezető és utasa tudjon normálisan kommunikálni egymással út közben ...stb.
Most így hirtelen ennyi jutott eszembe, de ha valakit érdekel a folytatás akkor majd a blogom címét megosztom itt veletek.
Komment