Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Bemutatkozás.

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Bemutatkozás.

    Sziasztok!

    Autószerelőként végeztem 1983-ban, azóta kis megszakításokkal a szakmában dolgozom.

    Szépen, rendben végig jártam a '"ranglétrát": Riga 4-el kezdtem a motoros pályafutásomat, kosárban vettem 500Ft-ért, majd felújítottam. Az állandó szerelgetés - mindig rossz volt valami- vége az lett, hogy begorombultam, és "ripityre tuningoltam" (akkori tudásomnak megfelelő módon persze), rengeteg könnyítés, hajtókar fúrkálás, hengerfej égéstér módosítás, Jawa Mustang porlasztó, P20 km óra (ezt találtam a garázsban hirtelen...), a henger "sündisznó bordássá" alakítva, kipufogó átalakítva.

    A végeredmény: szenderen másodikban a pancsi órája szerint 120.

    Motorozni szinte lehetetlen volt vele:egyesben "üveghang", majd gyors kettes, aztán őrült pedálozás közben teli gázon, kuplung csúsztatás mellett kellett valahogy átsegíteni az üzemi fordulat környékére ami valahol 8000 rpm körül lehetett.

    Én úgy gondolom, ezzel meg is "fertőződtem" motorkerékpárilag holtomiglan. Amen.

    Volt Danuviám, "kis MZ"-m (ES-125 azaz a kis trophy) "nagy MZ"-m (talán ES-250 szintén trophy, de az két külön üléses volt és a blokk formája sem hasonlított az általam addig ismert típusokhoz - amolyan csepp volt), volt TS-250/1-m is, P21-m és egy P10H oldalkocsis.

    Az összes motoromra az volt jellemző, hogy ha kezdtek fáradni az alkatrészek, éreztem, hogy gyengül a teljesítmény, automatikusan elővettem a turbó maró gépemet, és elkezdtem "reszelni". Ez, több-kevesebb sikerrel járt. Hogy ne legyen az a kevés kis sikertelenség sem, jelentkeztem a ZMMK (Zalka Máté Motoros Klub) túra szakosztályába, majd a HPSE (Honvéd Petőfi Sport Egyesület) gyorsasági szakosztályára.
    Rájöttem, hogy a versenyzés nem nekem való. Viszont sok érdekes trükköt lestem el az akkori "nagy" tuning mesterektől. Megismerkedtem néhány versenyzővel is (túra, krossz, gyorsasági, ...stb.) akik nagyon segítőkészek voltak akkoriban, de anyagi lehetőségeim nem tették lehetővé, hogy egy igazán "ütős" gépet "faragjak" magamnak. (máig őrzöm azt az egy darab P20 balos hengert, mely egy gyári 5 bordás vas hengerből lett átalakítva (HPSE-ben készült), 4 felömlővel rendelkezik, a szívótorok, a "hattyúnyak" le lett marva a henger palásthoz közel, és egy egyenes kis cső (belső átmérő 36mm) lett a helyére hegesztve rézzel, a kipufogó könyököt rúgók szorították a hengerhez, gyönyörű megmunkálás volt, fogászati fúrógéppel készítették)

    Az örök verseny: MZ 250 vagy P20 (21) Én a P21-nél tettem le a voksom. Vettem is egyet('85-ben).
    Azonnali teljes átalakítás, fényezés, Bp. Nagymező utca szinte mindennapos túra volt (főleg, hogy akkor volt a kiárusítás is, mert eltelt a tíz év), szereztem gyári (!) metálkék, krómbetétes lux üzemanyag tankot, és két "szalámi" dobot. Boldog voltam.

    '86-ban Hungaroring, egész nap kint voltunk (azt hiszem 10Ft volt egész napra a belépő) és motoroztunk: MZ kontra P21. Rá kellett jönnöm, hogy a pancsi motorikusan a gyári alkatrészekkel ütősebb az "emzéknél", de több törődést és nagyobb szervizelést igényel. A futóművel - sajna - nem sokat tudtunk tenni. Először a lábtartó (levágtuk, áthelyeztük), utána a kipufogó (áthelyeztük), aztán a bölcső váz ért az aszfalthoz (?!).
    Imádom. Máig a szívem csücske a P20 P21. Sajnos eladtam a 90-es évek elején három tejes láda alkatrésszel.

    Viszont akkor már megvolt az "oldalasom".

    Ezt is szeretem.
    Egy igénytelen hűséges állat, ráadásul remekül el lehet menni vele úttalan utakon is tele pakolva az oldalkocsit motyóval. A legjobb, és leggyorsabb téli közlekedési eszköz. Őt is utol elérte az átalakítási hullámom. '92 óta van a tulajdonomban, még a régi rendszám van rajta, nem használtam sokáig. Legutóbb veterán versenyen ment, azóta, úgy 10 éve állt.

    Most ébresztem föl "csipkerózsika álmából".


    Egy kis hidegindító segítségével a harmadik rúgásra be is indult és azután ment is...konkrétan motoroztam vele. Az üzemanyag tankból valami nagyon sötét piros színű benzinhez hasonlító szagú valami volt (nem az a "döglött benzin" féle).
    Hoztam bele 100-as benzint, és jóféle olajat. Hát mit ne mondjak.... Iszonyúan megy. (az idő haladtával a fene se emlékszik már, mit módosítottam rajta...na jó, egy-két dolog beugrik...)

    Biztos fogok egy-két dolgot kérdezni Tőletek, és ha van kérdés szívesen válaszolok.

    Ezért regisztráltam a fórumra.

    Jut is eszembe: Nem tudja valaki a P10-nek mekkora a hajtókar hossza (furat középtől- furat középig) ?
    Utoljára szerkesztve a következő által: Tonybacsi; 2014 okt. 15, 00:52.

    #2
    A hozzáértők szerint Kawasaki KX 500, és Wartburg 353 -al megegyező méretű a hajtókar... csak hogy elébe menjünk a következő esetleges kérdésednek.

    Egyébként üdv itt a Fórumon!!
    CZsolti kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      TLF65 kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        Tonybacsi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
        Nem tudja valaki a P10-nek mekkora a hajtókar hossza (furat középtől- furat középig) ?
        145 mm
        ___________________________________________________________
        joker és TLF65 kedvelte ezt.

        Komment


          #5
          Köszönöm mindenkinek a hozzászólását!

          Hajtókar cserében -jelenleg- nem gondolkozom, a hajtókar hossza a nyomatéki szög kiszámításához kell (vezérlés fokban). Másik hajtókarral ugyanis elkerülhetetlen a főtengely statikus, és dinamikus kiegyensúlyozása. Nem mintha nem lehetne akár otthon is, házilag elvégezni, de nincs kedvem az eredeti főtengelyt furkálni.
          Sajnos az eredeti P10 henger gyári vezérlés adatait még nem sikerült megszereznem.

          Egyébként szépen haladok a felújítással, jelenleg a műszakilag fontos részeket rakom rendbe (kerékcsapágyak, teleszkóp lengés csillapítók, bowdenek, fékek, a motorblokkban is ki kell majd cserélnem az egyes-kettes léptetővillát, szekunder lánc...stb)
          Az esztétika lesz a következő lépés, és azt hiszem az lesz anyagilag a húzósabb.

          Komment


            #6
            Sajnos az eredeti P10 henger gyári vezérlés adatait még nem sikerült megszereznem.
            Szente Gyula : "Így gondozd a Pannoniádat ".... Könyv vége nem tudom hányadik oldal ... Meg van ez is, nyílt titok !
            Utoljára szerkesztve a következő által: CZsolti; 2014 okt. 27, 08:06. Oka: A könyv címét pontosítottam. :-)
            St.Z.350 kedvelte ezt.

            Komment


              #7
              Igen, megtaláltam, magassági méretekkel (324.old/231.ábra).

              Vezérlési diagram, nyílás szélesség, hengertalp felfekvő sík, sajnos nincsen.
              Talán valahol majd megtalálom...

              Komment


                #8
                Szente Gyula : "Így gondozd a Pannoniádat" ... Könyv eleje 53. oldal ...
                Meg van ez is, nyílt titok !
                csak itt a TLF, TL 250/59 és a T5 van felsorolva...a T5 elvileg azonos a P10-el...
                Utoljára szerkesztve a következő által: CZsolti; 2014 okt. 27, 08:10. Oka: Könyvcím és idézet pontosítás. :-)

                Komment


                  #9
                  Köszönöm a segítséged!

                  Komment

                  Ugrás az oldal tetejére
                  Working...
                  X