Ha szeretnél csatlakozni hozzánk, beszélgetni, kérdezni, vagy válaszolni, üzeneteket küldeni, szavazni, akkor kérlek, szánj néhány másodpercet a regisztrációra.
Még élek, gyújtást teszünk rá másikat hogy indítható legyen, akkor lesz motorozás. Morris Magneto a neve, és valami elképesztő szerkezet van benne. Ennek az elosztónak a tengelye felhúz egy rugós szerkentyűt ami tovább forgatva elsül mint egy légpuska, és akkor van szikra. Az a lényeg hogy rugáskor intenzívebb legyen a mágnesgyújtás fordulata, plusz ne kelljen bíbelődni a kézi előgyújtás szabályzással. Aztán járó motornál (ami magasabb fordulat) már valami reteszel, és nem húzza fel magát, plusz lesz előgyújtás. Legalább is remélem. Kézben fogva természetesen szerszámmal áttekertem, elsült, most a cerkám helyén apró, hideg szaloncukor van, a szemem kétszer akkora. Készülnek a fotók (a motorról).
Volt végre egy kis motorozás. A kis ívben balra fordulás életveszély, meg a leállítás is. Ezt az gyújtás belső oldalán levő testelő gombbal lehet elkövetni, ami megint agyonb...ott.
Morris Magneto a neve, és valami elképesztő szerkezet van benne. Ennek az elosztónak a tengelye felhúz egy rugós szerkentyűt ami tovább forgatva elsül mint egy légpuska, és akkor van szikra. Az a lényeg hogy rugáskor intenzívebb legyen a mágnesgyújtás fordulata, plusz ne kelljen bíbelődni a kézi előgyújtás szabályzással. Aztán járó motornál (ami magasabb fordulat) már valami reteszel, és nem húzza fel magát, plusz lesz előgyújtás.
Repgépeken (Continental és Lycoming motorral szerelt amerikai szerkezetek) nagyon hasonló a hagyományos gyújtásrendszer, csak ott kettőzve van maga a "magneto" (ahogy az amerikaiak szeretik hívni ezt a mágnesgyújtást) és a tetején csücsül egy 4-es vagy 6-os elosztó.
Nem hinném, hogy sok eltérés lenne eközött és azok között: az alacsony fordulati szikrát a rugós mechanizmus ("impulse coupling") biztosítja, ahogy írtad a forgás átmeneti felgyorsításával, amit rugóval, karral és egy a házba épített acél csappal ér el: a kar elakad, egy darabig a gyújtás hajtása forgatja a tengelyt, eközben a rugóban energiát tárol, aztán a kar átugrik és ekkor a rugó energiájától hirtelen gyorsabban fordul a gyújtás tengelye, mint amit a blokk felől jövő hajtás biztosítani tudna.
Nagyon trükkös. De kell, mert kb. 150 fordulat/perc alatt "nem jön belőle a szikra", hogy egy kollégámat idézzem.
Ugyanekkor a beállított előgyújtáshoz képest ez a mechanika vissza is fogja a gyújtást 20-30 fokkal (angoloknál ez a "lag angle", a késleltetési szög), így lesz még könnyebb indítani.
A mechanizmus motorindítás utáni "reteszelését" nem tudom itt hogy oldják meg, amiket én láttam, ott a kar kialakítása röpsúlyos volt, a kar belső fele adott fodulatszámnál elindul kifelé, a külső, elakadást biztosító "sarkát" befordítja a fizika.
De egy kép többet mond ezer szónál:
A világosabb "tömbök" érintésére ugrik vissza a kar, ekkor tud hatni a képen nem látható spirálrugó.
Bocs a sok szövegért, megörültem az ismerős technikának.
There's a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Bocs a sok szövegért, megörültem az ismerős technikának.
Kösz a sok infót, én szeretem. Csináltam Lucas Magneto-t is, az egy 1930-as Riley Brooklands versenyautón van. Ott motorfordulaton megy a mágnes-rész, és van egy 2:1 fogaskerékpár a megszakító és elosztópipa alatt. Az egyik variáció az volt, hogy gyártok egy elosztót, ami egy áttételházzal kezdődik, felezi a fordulatot és rákerül egy négyhengeres elektronikus gyújtás pipával fedéllel. A másik, hogy addig csinálom az eredetit míg jó nem lesz.
Készült egy egyszerű felfogatás az eszterga késtartójára, hogy tudjam forgatni, tesztelni. Kivezettem a tekercséről a nagyfesz kábelt, csináltam menet közben állítható szigetelt szikraugratót. Ugyanannál a fordulatnál addig növeltem a szikraközt, míg meg nem szűnt a szikra. Mértem mindíg távolságot, hogy ez mennyi. Erre az egészre azért volt szükség, mert semmilyen jelölést nem találtam a belső fogaskerekeken, így a mágnes és a megszakítás együttállásának számtalan (rossz) variációja volt. Lényeg, hogy meglett a pont, ahol a legerősebb a szikra. Összejelöltem mindent. Jöhetett a pipa meg a fedél. Itt nincs szikraköz a pipa és a szegmensek között, hanem a pipa közepében és a szélén is felfelé néző rugós szénkefe. Illetve azt rakott bele valaki. A külső körberajzolta belülről a fedelet (összekötve a szegmenseket) mint egy ácsceruza, csapkodhattak belül a villámok össze-vissza! Felszabályoztam az esztergán belülről a fedelet, a pipába a külső szén helyett csináltam bronz csúszóérintkezőt, és tökéletes lett. Minden modern rezisztoros gyertya kiég belőle, csak az Isolator bírja.
Nagy öröm látni h ilyen szépen gyűlnek a Panhead-ek magyarországon,én is csináltam már párat a mellékelt képen 2 '61-es évjárat az egyiket faterom építette a másik full gyári patinás gép.
Egyébként ha a magnetóval valami problémád akadna,keresd fateromat nyugodtan ,neki elég nagy tapasztalata van benne ! A mi motorjainkon is(Harley UL,Indian Scout) mindegyiken Morris Magnetó van.
Valaki tegnap azt mondta, hogy a motor 1949-es, mert a 48-as még Springer-villás. És tényleg, igaza volt, úgyhogy hülyeséget írtam a téma fejlécébe, de nem tudom módosítani.
- - - Updated - - -
Repgépeken (Continental és Lycoming motorral szerelt amerikai szerkezetek) nagyon hasonló a hagyományos gyújtásrendszer, csak ott kettőzve van maga a „magneto” (ahogy az amerikaiak szeretik hívni ezt a mágnesgyújtást) és a tetején csücsül egy 4-es vagy 6-os elosztó.
Nincs képed, vagy valamilyen anyagod ezekről a gyújtásokról? Pontosan melyikbe szerelték, van-e ilyen elfekvőben magyarországon stb.
Valaki tegnap azt mondta, hogy a motor 1949-es, mert a 48-as még Springer-villás. És tényleg, igaza volt, úgyhogy hülyeséget írtam a téma fejlécébe, de nem tudom módosítani.
Megkéred szépen a moderátorbácsit, hogy legyenszíves... stb, stb.
Javítottam a címet. Így jó lesz?
Komment