Közlemény

Collapse
No announcement yet.

EAN esztergák szerelése, karbantartása

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

  • mátéapu
    replied
    samtron eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Az ágy az első 40cm-en nagyon kopott. hátrébb meg ugye már szorul.
    Nekem maszek gépem van ,mivel nem tudom a 20-éve használt gépemet sikköszörültetni ,megalkuszom. A feladatokat részekre osztom ... a csapágyméret kb 20 mm-er azon a részen többször mérek és csiszolok ennyi,ha perselyezek ráhagyás után vagy csiszolok vagy dörzsárazok... a többi részét alászedem ne legyenek útban a szerelésnél erre beszúrókést használok ezzel határolom be a pontosabb részeket,ez lekerekített rádiuszkés ...én ha a megszokott távon kívűl megyek állítok a szánszerkezet hézagolólécén ennyi ....Egy idő után egyre gyakorlottabb az ember és tudja mit hová tekergessen ha más méretekkel dolgozik.Az igaz ,hogy egy hibátlan,vagy közel jó gépen ez sokkal egyszerűbb viszont ez csak ritkán vagy soha nem adódik.Én egyszer életemben éreztem egy gépen ,hogy az úgy dolgozik ahogy elvárom,(ez 20 év és három munkahely után történt)sajnos nem sokáig ment a dolog...20-30 esztergapadon történő munka közben éreztem ezt,szerintem sokan egyszer sem találkoztak az érzéssel.Nem kell elvárni egy sokéves szerkezettől a maximumot....!!!

    Leave a comment:


  • samtron
    replied
    mátéapu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Ezek szerint nem az orsó,hanem a szánszerkezet nincs beállítva,vagy kopott...
    De szerintem az ill az anya kopott (már ránézésre is). Orsóirányban tudtam mozgatni.

    Leave a comment:


  • samtron
    replied
    mátéapu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Nekem a holtjáték a kersztszánon 3 m/m-er az emelkedés 4-m/m-er ha kell csapágyméretet ,esetleg hengert furok nem a kopáson múlik az esztergálás minősége ,hanem a belefektetett munka igényességében! Láttam kaliberre dolgozó embert,nóniusz nélküli esztergán dolgozva. aki elállította a gépet,hogy egy Moszkvics szelepet felsimítson:ezután folytatta a bedolgozását,ezt ma szerintem senki nem tenné meg....
    Igaz amit írtál de sajnos valami miatt recés (kagylós) felületet hagy a gép forgácsoláskor. Próbáltam a főorsó perselyein holtjátékot állítani ami sikerült is. Most a tokmány alá támasztva egy fadarabbal azt emelgetve 0,01mm.t mérek. Egy félórás menet után kb kézmeleg a hátsó kontraanya. Az első hideg. A szekrényben lévő csapágyak (a hajtásláncbeliek) lötyögésmentesek.
    Sajnos a keresztszán még rögzített állapotban is lötyög az ágyazaton, Már cseréltem alsó rögzítőlapokat de még így is aláment a 0,2mm-es hézagoló. Az ágy az első 40cm-en nagyon kopott. hátrébb meg ugye már szorul.
    Próbálom kiküszöbölni az összes hibaforrást. Tudom, hogy ezek már levitézlett gépek de azért még lehet velük hasznos dolgokat készíteni.

    Leave a comment:


  • mátéapu
    replied
    samtron eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    (a főorsóra merőlegesen) megrángatva mértem kb 1mm-t.
    Ezek szerint nem az orsó,hanem a szánszerkezet nincs beállítva,vagy kopott...

    Leave a comment:


  • samtron
    replied
    Che eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Kedves Samtron!

    Egy tisztítástól nem szokott egyik szán sem kilötyögősödni,legfeljebb tiszta lesz.Nem írtad,hogy milyen irányba lötyög.Az orsó csere az még egyszerű,de az orsóanyát még a trapézmenet vágása előtt,be kell helyzetelni,mert az EAN esztergák olyanok,mint a régi Bugatti autók,ahány db.,annyi méret.

    Nem lehetséges az,hogy a keresztszánorsó tengelyének irányába van a mozgás?
    Tiszteletem!
    A keresztszán prizmáiból rengeteg mocskot kapartam ki. Aztán az egészet lemostam brigóval és összeraktam. Az orsó (keresztszán) hátsó kontraanyáit lehuztam lötyögésmentesre. Ezután a kéziszánt megfogva elöre-hátra (a főorsóra merőlegesen) megrángatva mértem kb 1mm-t.

    Leave a comment:


  • mátéapu
    replied
    samtron eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    kb 1mm-t lötyögni.
    Nekem a holtjáték a kersztszánon 3 m/m-er az emelkedés 4-m/m-er ha kell csapágyméretet ,esetleg hengert furok nem a kopáson múlik az esztergálás minősége ,hanem a belefektetett munka igényességében! Láttam kaliberre dolgozó embert,nóniusz nélküli esztergán dolgozva. aki elállította a gépet,hogy egy Moszkvics szelepet felsimítson:ezután folytatta a bedolgozását,ezt ma szerintem senki nem tenné meg....

    Leave a comment:


  • Che
    replied
    Kedves Samtron!

    Egy tisztítástól nem szokott egyik szán sem kilötyögősödni,legfeljebb tiszta lesz.Nem írtad,hogy milyen irányba lötyög.Az orsó csere az még egyszerű,de az orsóanyát még a trapézmenet vágása előtt,be kell helyzetelni,mert az EAN esztergák olyanok,mint a régi Bugatti autók,ahány db.,annyi méret.

    Nem lehetséges az,hogy a keresztszánorsó tengelyének irányába van a mozgás?

    Leave a comment:


  • samtron
    replied
    Üdv.
    Nincs valakinek véletlenül eladó keresztszánhoz való orsó esetleg anya?
    Ma megpucoltam a hossz ill. keresztszánt mire az utóbbi elkezdett kb 1mm-t lötyögni. De ha valakinek van hozzá müszaki rajz azt is megköszönném...
    Utoljára szerkesztve a következő által: samtron; 2018 nov. 11, 21:23.

    Leave a comment:


  • default6
    replied
    A Norton szekrényben nem volt nagy szörnyűség, mondjuk olaj se. Teszek bele autentikus 32 forintos Hykomol-t, hátha nem nyomja ki rögtön. Furcsállom hogy nincs egy szimmering a tengelyek kihajtásanál de talán a szóró olajozás miatt nyomás sincs

    Leave a comment:


  • default6
    replied
    Sziasztok, problémásnak tunt a cserekerekek beszerzése, a szerszámgépnepper nevetséges 7000 Fts árat mondott darabjára. Viszont simán lehet rendelni webshopból, C45 anyagból, meg persze még meg kell munkálni kicsit. A Mibim és powerbelt is ugyanazt a terméket árulja. Sajnos 71 fogú kerék nincs ott se, azért rendeltem 72 fogút. 1,4% pontatlanság, meglátjuk.

    Most jutok el oda hogy az E1Nt osszerakjam, hét végén hátha ki tudom próbálni. A 22fogú kerék szorulásán kívül még az is baj volt, hogy hossz előtolás váltásakor nem teljesen nyomodott rá a két kapcsoló kerék egymásra. Barbárság vagy nem de egy fél lukkal odébb hegesztettük/martam a lukat ami a kart arrettálja. Szerintem gyárilag se sikerült pontosan fúrni ezt a lukat es ahogy a kerekek koptak még kevésbé értek össze, plusz meg jobban nyalták egymást kapcsoláskor. Amúgy nincsenek nagyon elkopva se :/ Kiderül, használni akarom a gépet nem kiállitani.

    Leave a comment:


  • samtron
    replied
    Egyenlőre így állok...
    Attached Files

    Leave a comment:


  • samtron
    replied
    Che eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    Szervusztok!

    Nem feledkeztem meg az EAN történelem és családfa kutatásról,csak vannak egyéb gondjaim.Sok minden kiderült már a gépről,de még mindig vannak fehér foltok bőven.

    Tudom,hogy volt a 170,280 és a 340-es típus,de a 280-ast még nem sikerült beazonosítanom,ezért arra kérlek Titeket,ha valahol láttok a mellékelt képen látható típustáblát,olvassátok le a rajta található adatokat és tegyétek közzé!Sajnos nincs a látókörömben ilyen táblával felcímkézett gép.

    [ATTACH=CONFIG]36055[/ATTACH]

    Üdvözlettel:Che
    Szia!
    Az enyém pont ilyen. Holnap este lövök róla fotókat...

    Üdv
    ML

    Leave a comment:


  • samtron
    replied
    A gép szekrény hátsó oldalán alul van egy kihajtás ami az előtolást hajtja. Tudom unalmas de valaki szedte már ki azt? Van ott szimering vagy o-gyurka? Mert ez a része a nortonszekrénynek mindig olaj alatt van. Vagy ott mindenkinek szivárog az olaj?

    Leave a comment:


  • samtron
    replied
    Che.

    Úgy van ahogy írtad. Van egy visszafolyó fúrat a csapágy alatt. Ma volt időm szétszedni a gépet. Nincs rossz állapotban a szekrény és a benne található alkatrészek. Vettem szálban reteszacélt és bereszeltem. Most már lötyögésmentes a 130mm-es retesz. A bronzperselyek sem rosszak még szinte állításmentesek voltak. Néztem a kopás nyomokat is de megítélésem szerint nem fogom behántolni már csak azért sem mert nincs hozzá szerszámom sem. Majd egy későbbi időpontban talán. Egy érdekességet vettem észre. Mégpedig, hogy egy filcszerű anyag volt a bronzperselybe nyomva viszont hiányzott mindkét oldalon az általatok említett bakelit hézagoló. Kell az bele ill a filc is?

    Leave a comment:


  • Che
    replied
    Nem zsírozni kell,hanem rendbe hozni.Elméletileg a főorsóházban a csapágy alatt van egy fúrat ami arra szolgál,hogy az olaj visszacsurogjon a főorsóház belsejébe.Ki tudja hányan piszkáltak már hozzá ehhez a géphez,minden szakértelem nélkül és mennyit forgott már létezése folyamán és milyen kezekben?

    Üdvözlettel:Che

    Leave a comment:

Ugrás az oldal tetejére
Working...
X

Debug Information