Korábban a Pannonia index és a kínai robogó gyújtás kapcsán említettem egy furcsa tapasztalatot, miszerint időnként ellenkező irányban forog az egyhengeres Pannonia motorja, mint kellene:
https://veteran.forum.hu/forum/szere...C3%BAjt%C3%A1s
Akkor abból indultam ki, hogy nincsen stroboszkópom, próbálgatásra állítottam a gyújtást, és biztos túl nagy (3 mm-nél nagyobb) előgyújtást adhattam neki. Próbálgattam állítani a gyújtást, de eltérő pozícióban is előfordult a jelenség. Mára sikerült szereznem stroboszkópot, és így sikerült szépen beállítanom a gyújtást.
Meglepetésemre megint előjött a probléma!
Próbáltam utánaolvasni, és valahol találtam rá utalást, hogy VAPE-gyújtásnál is előfordulhat ilyesmi...Vajon mi lehet az oka???
Gondoltam arra is, hogy a kínai robogó forgásiránya más, és nem lehet a Pannonia ellenkező forgásiránya miatt zökkenőmentesen adaptálni ezt a gyújtást, aztán attól tartottam, hogy esetleg még valami előgyújtás szabályozás is van benne fordulatszám függvényében, ami még akár ronthat is a helyzeten, de nem erről van szó, ...és azt hiszem, rájöttem, hogy mitől van!!!
A beállított előgyújtásom jó értéken van és az előgyújtás mértéke fix, fordulatszámtól függetlenül, ahogy az eredeti Pannonia gyújtásnál is.
Gondolkoztam sokat a dolgon és rájöttem, hogy a jelenség akkor fordul elő, ha nem elég erőteljesen rúgom be a motort. Ekkor néha elindul a gép, de eleve furcsa a hangja, és nem igazán akarja venni a gázt, és a motor fordítva(előre) forog. Ha leállítom és elég erőteljesen rúgom be, akkor előjön a kellemes egészséges pattogós Pannonia hang, és rendesen működik.
Szerintem a megfejtés a következő:
A Pannonia (meg valószínűleg más kétütemű motorok is) viszonylag kevéssé érzékenyek az előgyújtásra, képesek akár a felső holtpontra állított, vagy akár azt követő gyújtáson is működni...persze gyengén, de mégiscsak...
Ha lassan indítja az ember a motort, és a holtpont előtti (amúgy normál) gyújtási ponton kap szikrát a motor, akkor képes nem lendületből továbbfordulni, hanem visszafelé elindulni, és ekkor úgy működik a motor, mint ha a felső holtpont utáni 3 mm-es utógyújtással működne, ami bazi nagy utógyújtás, de a tapasztalatok szerint még így is képes pöfögni.
Természetesen felmerül a kérdés, hogy ez miért nem mindennapos a hagyományos gyújtással rendelkező Pannoniáknál?! Miben jelent változást a hagyományos gyújtáshoz képest a robogó gyújtás???
A megoldás nem a gyújtási időpontban van, hiszen az mindegyiknél ugyanarra állítható. A megoldás a "lendület" szóban van!!!
A két lendkerék között ugyanis óriási különbség van! Elektromosan is, hiszen a hagyományos 6Volt 45 Watthoz képest a kínai gyújtás 12 Volt és kb. 100 Watt, de ez most lényegtelen. a különbség nem az elektromos, hanem a mechanikai jellemzőkben van:
A hagyományos lendkerék nagyobb átmérőjű, és nagyobb súlyú, és lényegesen nagyobb az inerciája, számításaim szerint több, mint 4-szerese ( pontosabban 4,5 szerese a kínaiénak. Azaz a kínai lendkerék forgató tehetetlenségi nyomatéka kb. csak negyede az eredeti lendkerékének.
A hagyományos lendkerék gyenge rúgásnál is képes továbblendíteni megfelelő forgásirányban a főtengelyt, és nem engedi, hogy ellenkező irányban induljon el a motor, míg a kínai negyed akkora inerciával rendelkező kínai lendkerék határesetekben erre nem képes.
A számítások alapjául szolgáló adatok:
hagyományos lendkerék átmérő: 154 mm
kínai lendkerék átmérő: 112 mm
hagyományos lendkerék tömege: 1730 gramm
kínai lendkerék tömege: 730 gramm.
Mindkét lendkeréknél a tömeg a peremen elhelyezkedő mágneseknél összpontosul, így a forgó gyűrű inerciájára jellemző: mx(r)2 (tömeg szorozva sugár négyzete képlettel kell számolni.
Ebből látszik, hogy a hagyományos lendkerék tömege 1730/730=2,41-szerese a kínaiénak, míg a sugár arány négyzetes mértéke: (154/112)2=1,89 szerese
Az inercia különbség pedig: 2,41x1,897=4,55, azaz több, mint 4-szzeres!
(Majd szebben leírom a képleteket kézzel, és képként bemásolom...)
A lényeg, hogy a kínai gyújtás minden szempontból tökéletes, jó szívvel ajánlom mindenkinek, ugyanakkor arra ügyelni kell, hogy a motort erőteljes taposással kell indítani...ez amúgy is ajánlott, mert különben visszarúghat...
https://veteran.forum.hu/forum/szere...C3%BAjt%C3%A1s
Akkor abból indultam ki, hogy nincsen stroboszkópom, próbálgatásra állítottam a gyújtást, és biztos túl nagy (3 mm-nél nagyobb) előgyújtást adhattam neki. Próbálgattam állítani a gyújtást, de eltérő pozícióban is előfordult a jelenség. Mára sikerült szereznem stroboszkópot, és így sikerült szépen beállítanom a gyújtást.
Meglepetésemre megint előjött a probléma!
Próbáltam utánaolvasni, és valahol találtam rá utalást, hogy VAPE-gyújtásnál is előfordulhat ilyesmi...Vajon mi lehet az oka???
Gondoltam arra is, hogy a kínai robogó forgásiránya más, és nem lehet a Pannonia ellenkező forgásiránya miatt zökkenőmentesen adaptálni ezt a gyújtást, aztán attól tartottam, hogy esetleg még valami előgyújtás szabályozás is van benne fordulatszám függvényében, ami még akár ronthat is a helyzeten, de nem erről van szó, ...és azt hiszem, rájöttem, hogy mitől van!!!
A beállított előgyújtásom jó értéken van és az előgyújtás mértéke fix, fordulatszámtól függetlenül, ahogy az eredeti Pannonia gyújtásnál is.
Gondolkoztam sokat a dolgon és rájöttem, hogy a jelenség akkor fordul elő, ha nem elég erőteljesen rúgom be a motort. Ekkor néha elindul a gép, de eleve furcsa a hangja, és nem igazán akarja venni a gázt, és a motor fordítva(előre) forog. Ha leállítom és elég erőteljesen rúgom be, akkor előjön a kellemes egészséges pattogós Pannonia hang, és rendesen működik.
Szerintem a megfejtés a következő:
A Pannonia (meg valószínűleg más kétütemű motorok is) viszonylag kevéssé érzékenyek az előgyújtásra, képesek akár a felső holtpontra állított, vagy akár azt követő gyújtáson is működni...persze gyengén, de mégiscsak...
Ha lassan indítja az ember a motort, és a holtpont előtti (amúgy normál) gyújtási ponton kap szikrát a motor, akkor képes nem lendületből továbbfordulni, hanem visszafelé elindulni, és ekkor úgy működik a motor, mint ha a felső holtpont utáni 3 mm-es utógyújtással működne, ami bazi nagy utógyújtás, de a tapasztalatok szerint még így is képes pöfögni.
Természetesen felmerül a kérdés, hogy ez miért nem mindennapos a hagyományos gyújtással rendelkező Pannoniáknál?! Miben jelent változást a hagyományos gyújtáshoz képest a robogó gyújtás???
A megoldás nem a gyújtási időpontban van, hiszen az mindegyiknél ugyanarra állítható. A megoldás a "lendület" szóban van!!!
A két lendkerék között ugyanis óriási különbség van! Elektromosan is, hiszen a hagyományos 6Volt 45 Watthoz képest a kínai gyújtás 12 Volt és kb. 100 Watt, de ez most lényegtelen. a különbség nem az elektromos, hanem a mechanikai jellemzőkben van:
A hagyományos lendkerék nagyobb átmérőjű, és nagyobb súlyú, és lényegesen nagyobb az inerciája, számításaim szerint több, mint 4-szerese ( pontosabban 4,5 szerese a kínaiénak. Azaz a kínai lendkerék forgató tehetetlenségi nyomatéka kb. csak negyede az eredeti lendkerékének.
A hagyományos lendkerék gyenge rúgásnál is képes továbblendíteni megfelelő forgásirányban a főtengelyt, és nem engedi, hogy ellenkező irányban induljon el a motor, míg a kínai negyed akkora inerciával rendelkező kínai lendkerék határesetekben erre nem képes.
A számítások alapjául szolgáló adatok:
hagyományos lendkerék átmérő: 154 mm
kínai lendkerék átmérő: 112 mm
hagyományos lendkerék tömege: 1730 gramm
kínai lendkerék tömege: 730 gramm.
Mindkét lendkeréknél a tömeg a peremen elhelyezkedő mágneseknél összpontosul, így a forgó gyűrű inerciájára jellemző: mx(r)2 (tömeg szorozva sugár négyzete képlettel kell számolni.
Ebből látszik, hogy a hagyományos lendkerék tömege 1730/730=2,41-szerese a kínaiénak, míg a sugár arány négyzetes mértéke: (154/112)2=1,89 szerese
Az inercia különbség pedig: 2,41x1,897=4,55, azaz több, mint 4-szzeres!
(Majd szebben leírom a képleteket kézzel, és képként bemásolom...)
A lényeg, hogy a kínai gyújtás minden szempontból tökéletes, jó szívvel ajánlom mindenkinek, ugyanakkor arra ügyelni kell, hogy a motort erőteljes taposással kell indítani...ez amúgy is ajánlott, mert különben visszarúghat...
Komment