Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Hátrafelé indul a Pannonia, ellenkező irányban forog a motorja

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Hátrafelé indul a Pannonia, ellenkező irányban forog a motorja

    Korábban a Pannonia index és a kínai robogó gyújtás kapcsán említettem egy furcsa tapasztalatot, miszerint időnként ellenkező irányban forog az egyhengeres Pannonia motorja, mint kellene:

    https://veteran.forum.hu/forum/szere...C3%BAjt%C3%A1s

    Akkor abból indultam ki, hogy nincsen stroboszkópom, próbálgatásra állítottam a gyújtást, és biztos túl nagy (3 mm-nél nagyobb) előgyújtást adhattam neki. Próbálgattam állítani a gyújtást, de eltérő pozícióban is előfordult a jelenség. Mára sikerült szereznem stroboszkópot, és így sikerült szépen beállítanom a gyújtást.
    Meglepetésemre megint előjött a probléma!

    Próbáltam utánaolvasni, és valahol találtam rá utalást, hogy VAPE-gyújtásnál is előfordulhat ilyesmi...Vajon mi lehet az oka???
    Gondoltam arra is, hogy a kínai robogó forgásiránya más, és nem lehet a Pannonia ellenkező forgásiránya miatt zökkenőmentesen adaptálni ezt a gyújtást, aztán attól tartottam, hogy esetleg még valami előgyújtás szabályozás is van benne fordulatszám függvényében, ami még akár ronthat is a helyzeten, de nem erről van szó, ...és azt hiszem, rájöttem, hogy mitől van!!!

    A beállított előgyújtásom jó értéken van és az előgyújtás mértéke fix, fordulatszámtól függetlenül, ahogy az eredeti Pannonia gyújtásnál is.

    Gondolkoztam sokat a dolgon és rájöttem, hogy a jelenség akkor fordul elő, ha nem elég erőteljesen rúgom be a motort. Ekkor néha elindul a gép, de eleve furcsa a hangja, és nem igazán akarja venni a gázt, és a motor fordítva(előre) forog. Ha leállítom és elég erőteljesen rúgom be, akkor előjön a kellemes egészséges pattogós Pannonia hang, és rendesen működik.

    Szerintem a megfejtés a következő:

    A Pannonia (meg valószínűleg más kétütemű motorok is) viszonylag kevéssé érzékenyek az előgyújtásra, képesek akár a felső holtpontra állított, vagy akár azt követő gyújtáson is működni...persze gyengén, de mégiscsak...

    Ha lassan indítja az ember a motort, és a holtpont előtti (amúgy normál) gyújtási ponton kap szikrát a motor, akkor képes nem lendületből továbbfordulni, hanem visszafelé elindulni, és ekkor úgy működik a motor, mint ha a felső holtpont utáni 3 mm-es utógyújtással működne, ami bazi nagy utógyújtás, de a tapasztalatok szerint még így is képes pöfögni.

    Természetesen felmerül a kérdés, hogy ez miért nem mindennapos a hagyományos gyújtással rendelkező Pannoniáknál?! Miben jelent változást a hagyományos gyújtáshoz képest a robogó gyújtás???

    A megoldás nem a gyújtási időpontban van, hiszen az mindegyiknél ugyanarra állítható. A megoldás a "lendület" szóban van!!!

    A két lendkerék között ugyanis óriási különbség van! Elektromosan is, hiszen a hagyományos 6Volt 45 Watthoz képest a kínai gyújtás 12 Volt és kb. 100 Watt, de ez most lényegtelen. a különbség nem az elektromos, hanem a mechanikai jellemzőkben van:

    A hagyományos lendkerék nagyobb átmérőjű, és nagyobb súlyú, és lényegesen nagyobb az inerciája, számításaim szerint több, mint 4-szerese ( pontosabban 4,5 szerese a kínaiénak. Azaz a kínai lendkerék forgató tehetetlenségi nyomatéka kb. csak negyede az eredeti lendkerékének.
    A hagyományos lendkerék gyenge rúgásnál is képes továbblendíteni megfelelő forgásirányban a főtengelyt, és nem engedi, hogy ellenkező irányban induljon el a motor, míg a kínai negyed akkora inerciával rendelkező kínai lendkerék határesetekben erre nem képes.

    A számítások alapjául szolgáló adatok:

    hagyományos lendkerék átmérő: 154 mm
    kínai lendkerék átmérő: 112 mm

    hagyományos lendkerék tömege: 1730 gramm
    kínai lendkerék tömege: 730 gramm.

    Mindkét lendkeréknél a tömeg a peremen elhelyezkedő mágneseknél összpontosul, így a forgó gyűrű inerciájára jellemző: mx(r)2 (tömeg szorozva sugár négyzete képlettel kell számolni.

    Ebből látszik, hogy a hagyományos lendkerék tömege 1730/730=2,41-szerese a kínaiénak, míg a sugár arány négyzetes mértéke: (154/112)2=1,89 szerese

    Az inercia különbség pedig: 2,41x1,897=4,55, azaz több, mint 4-szzeres!

    (Majd szebben leírom a képleteket kézzel, és képként bemásolom...)

    A lényeg, hogy a kínai gyújtás minden szempontból tökéletes, jó szívvel ajánlom mindenkinek, ugyanakkor arra ügyelni kell, hogy a motort erőteljes taposással kell indítani...ez amúgy is ajánlott, mert különben visszarúghat...




    Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2018 aug. 10, 19:39.
    madorka, zahi és 3 további látogató kedvelte ezt.

    #2
    Igen, így visszagondolva ez a jelenség a Jog gyújtással előfordult nálam is (az kisebb azért). Ezzel mondjuk még nem jártam így, de az ok szerintem is ez.
    De azt is számításba kell venni hogy a nagyobb teljesítmény miatt jobban vissza is fogja a motort. Az egy dolog hogy indításnál nem kapcsolod fel a lámpát. De az aksit már akkor is tölti rendesen.
    zahi és Lemezjáték kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Legalább elmondható, hogy van hátramenet is a Pannónián, sőt nem egy, hanem 4 fokozatú!
      movisz, Lemezjáték és 2 további látogató kedvelte ezt.

      Komment

      Ugrás az oldal tetejére
      Working...
      X