Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Kicsi mese, meg egy kilométer óra csere

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Kicsi mese, meg egy kilométer óra csere

    Na, hol is kezdjem? Hol volt, hol nem volt, az Óperenciás tengeren is túl, az üveghegyen is túl, hol a kurta farkú malac is túr, Mezőtúr, de nem ott, kissé arrébb, hol az utazónak kis szállást adott a fogadó, Kisújszállás felé, volt egyszer egy....- de mégis legjobb, ha a végén kezdem. Kicseréltem a kilométer órámat. Nagy cucc, - mondhatnád.
    A Motorkában egy Jawa sebességmérő volt, és egyszer csak egy szép tavaszi este, mely olyan április derekán volt, azt mondta, hogy: - Nyekk! Épp Kunhegyes felé mentem úgy 70 - 80 között, amikor rápillantván ama műszerre, mi sebességet hívatott mérni, tapasztalom, hogy épp 140-el megyek. Na, gondoltam, ez gyanús, húz a motor, mint az állat, de ekkora esnégyzetperté gyorsulást mégis túlzásnak tartottam, - s lám, igazam lett, a bánhalmasi kereszteződésben megállva is pont annyival mentem... Most már tény, ennek annyi. Nem vigasztalt a Kakat ártéri erdejéből igencsak nagy handarikázással való madárcsicsergés, meg miegymás, de még a szalmabálákból épített kis templomocska látványa sem, mely előtt két jópofa öreg cseléd ült, kispadon, mik amúgy is szalmából valók voltak. A kárörvendőnek ható békakuruttyolásról most nem szólnék, hülye kétéltűek...
    Most ugorjunk egy nagyot az időben, s elérkezett a mai nap. de érdemes elmondani előtte, hogy egyik nagyon jó komámtul, Pétertül kaptam egy szatyor kilométer órát. Esős esték gyümölcseként összeraktam egy fehér számlapos órát, ezt atomjaiból, a másik, ami P10 - be való, azt csak olajoztam, annak nem is volt baja,szerkezetileg, csak valaki levette az üveget az óraperemmel, de még hogy! - hát inkább nem mondom el.
    A múlt héten nem volt időm cserére, mert ép Gyuri komám tanyáján az otthon maradt lovakat gondoztam, meg a mindenféle állatait, ami ezen a Noé bárkáján megfért. Tehát, a cserére, a múlthét ugrott. A szombat meg azért, mert Pesten voltunk, megnézni a lányom "Katonás' szereplését a "Sufniban". Ez a Katona József színház kamara terme, itt volt az említett darab, melyet nem színészek, hanem huszonéves fiatalok adtak elő, hát ezt nagyon élveztem. délután hatkor volt az előadás, délelőtt tízre már ott voltunk a párommal, hogy majd jól körül nézünk. Na gondoljatok bele! A parlamentbe már nem tudunk ingyen bemenni, fizetni kell mint a katonatiszt, még szerencse, hogy a nemrég visszavásárolt Seuso kincset, mit tőlünk loptak el a labancok potyán megtudtuk nézni. Aki kíváncsi rá, iparkodjon, mert ez nem sokáig van így, lesz majd belépő! Járkáltam annyit, mint egy teve a sivatagban, de egy nyomorult motorosboltot nem láttam.Persze gagyi, meg rúzs, meg ruha és bugyi bolt annyi volt hogy meg sem tudtam számolni, egybe sem voltam , na a párom, na az, mindegyikbe, mit mondjak? Nagy élmény volt. Végül jött a színház. na, ez mentett meg. Kész voltam, mint a matek lecke.Egy szörnyű vonat út után jött a vasárnap. Végre.
    Mivel T5h-m van Pannóniából, így Motorkába előbb a fehér számlaposat raktam bele, amit ezer darabból raktam össze, jó hosszú időt töltve a peremezéssel, melyet kis kalapácskával végeztem, tényleg csinos lett. A műszer világítás eddig -mert így vettem- ledes megoldású volt, de szerencsére volt eredeti foglalatom, hát ezt is kicseréltem. összeraktam mindent, jött a próba. minden kafa, a műszer világítás jó,indulás. Hát az óra egy nagy szemétdomb. Késett, a mutató nagy tartomány között ingadozott, s ingadozna most is, ha nem vettem volna elő a P10 es órát, melynek peremét valaki jól tönkretette, így egy nem publikus gányolás után mégiscsak visszaraktam a helyére, s végre helyére kerülhetett az óra is, s hogy a befejezés olyan legyen mint a mesében, most minden klattul- flattul működik. Ha nem így működött volna, az én mesém is tovább tartott volna! Folyjon a jó lé Hencidától Bonchidáig! Egy jófajta fekete számlapos óra peremet elfogadnék, oda adnám érte fele királyságomat, az összes áram és gázszámlámat, sőt a víz és internet elérhetőségem díját is nagylelkűen jótevőmre ruháznám. Itt a vége, fuss el véle! Holnap legyek a Ti vendégetek!
    Utoljára szerkesztve a következő által: Igrich; 2014 jún. 01, 20:57.

    #2
    sepy, dongos78 és Igrich kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Kedves ApaE! Ez igazán jó hír, hogy fekete számlapos kell a T5-be. A fehér számlapos összeszerelési trükkről és finom hangolásról igazán elolvasgatnék egy jó kis történetet! A számlákkal kapcsolatos üzleti tapasztalataid számomra nem túl kedvezőek, de ennyi jó hír után egy kis rossz, az bőven belefér!
      sepy, dongos78 és kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        Pannónia kilométeróra mutató-lengés.

        Engedjétek meg, hagy írjam le a szombati tapasztalatomat. Kis lánckereket cseréltem, és ehhez le kellett vennem a kilométer óra hajtásházat is, a balmenetes anyát, és a távtartót.

        Mivel nem rendelkezem gyári lánckerék lehúzóval, ( nem is tudom, milyen az...) és mivel nem volt a 17-es lánckerekemen(versenykerék) a 2 db M8-as? furat rajta, (mint a gyári kerekeken) így egy speciális "örökölt" lehúzót használtam, két db M8-as csavarral, és anyával.

        Ez úgy működött, hogy egy kb 8 mm vastag és kb 100 mm átmérőjű tárcsa középen kifúrva, olyan furattal, ami a váltó kihajtó tengelyének balmenetes részétől nagyobb átmérőjű, de már felfekszik azon a tengelyvállon, ahol a menesztő csigakerék, és a távtartó gyűrű helyezkedik el.
        Itt ez a tárcsa felfeküdt, és a központi furat kétoldalán 180 fokban elhelyezett ovál furatokba tettem a 2 db M8-as csavart, aminek a feje alátétekkel megakadt a lánckerék foghézagaiban, a fog árokban. A tárcsa másik oldalán 2 db anya feszítésével húztam le a tengelyről a lánckereket.

        Ha elképzelhetően írtam le, akkor látható hogy ebben az esetben a sebváltó tengely első válla kicsit zömült, hiszen a lehúzó tárcsa itt feküdt fel, és elég erősen, hiszen ez a szekunder kis kerék elég "jól ül" a helyén... mindig nagy kattanással "szakad el" a helyétől.
        Ezek után 16-os kerék fel, majd távtartó, majd menesztő csiga kerék, és hajtás ház. A távtartó, és a csigakerék kicsit szorosan ment fel, de sokat nem variáltam vel, pici kocogtatással fent volt.

        És most jön a lényeg.
        A gépet kipróbálva, a kilométerórám "megbolondult"! kb 60-ig jól mért, majd kis szünet, és felugrott 80-ra, majd enyhe gyorsítás után 100-110-115 is.... Tudtam, hogy nem megyek ennyivel, ( miért is nem??...) és a mutató iszonyatosan libegett-lobogott...
        Visszafordultam, otthon oldaldekni, hajtásház le, próbálom a csigakereket... na az megszorult, ahogy a tengely váll fölé ért.
        Forgattam mozgattam, feszegettem ( módjával... hiszen rögtön kezdődnek az oldalán a fogak) és kb 20-25 perc után óvatosan le tudtam venni a tengelyről, de megjegyeztem, melyik oldala volt a távtartó mellett, ( és melyik a biztosító anyánál). Ugyanígy levettem óvatosan a távtartót is. 100-as dörzspapirom volt csak otthon, de ezzel "políroztam fel" a tengely váll-részét, ahol gondolom a lánckerék lehuzáskor kicsit megzömült.

        Folyamatosan próbálva a menesztő csigakereket feltolni, addig poliroztam, amig szépen kézzel fel nem ment a helyére. (kb 10 perc) le mosva, letörölve, zsírral bekenve szereltem vissza mindent, DE most fordítva tettem fel a csigakereket! azaz, most megfordítva az előző állapothoz képest, amelyik a "belső" oldala volt, most a külső lett. Nem tudom van-e a csiga keréken ennek jelentősége, vagy a kerék szimmetrikus-e? én úgy láttam mintha szimmetrikus lenne, ( szemrevételezéssel) de ujra kipróbálva a gépet a mutató remegése:
        - megszűnt, illetve alig-alig,
        - "normális" a gyorsításnak megfelelően emelkedik, vagy süllyed, kilengések nélkül, illetve a körülményekhez képest jól mér... ( azaz csak annyit csal, ahogy szokott volt, mikor újak voltak a Pannóniák...)

        ennek két oka lehet szerintem:
        - vagy van különbség a kerék két oldala között, (vagy kopásból, vagy ténylegesen gyártásból adódóan)
        - vagy pedig fontos lehet, hogy a kerék a tengelyen megfelelően laza illesztéssel legyen felfogatva, azaz kézzel szerelhető, mert más eszközzel nem igen lehet lehuzni jelentősebb deformáció, vagy sérülés nélkül...

        mondjuk fura megoldás, hogy itt a hajtás házban a csigakerék hajtja a csigát, ( és nem fordítva, ahogy az általában lenni szokott) de működik! és szerintem van jelentősége az összekopásnak is, azaz, ha valami 30-60 éve azonos oldalon találkozik, akkor másabb ha véletlenül megfordulva kapcsolódnak össze az ilyen különleges hajtások. Én az első esetben nem figyeltem melyik oldallal kellett volna összeszerelnem, - ezért szinte biztos emiatt " bolondult meg az órám, és lehet, hogy a tengely deformációja is közre játszott...

        De biztos, hogy a későbbiekben erre ügyelek, hiszen valószínűnek tartom, hogy fogok még lánckereket csereberélni...

        Komment


          #5
          Én csak órát cserélte. Tehát nem lett megbontva semmi, csak a lámpafejben. Ez csak a fehér számlapos órával volt jellemző, de az késett is. A fekete számlapossal alig-alig van remegés. És pontos is. Biztos kellene tudnom valamilyen fortélyt, amivel a késés kiküszöbölhető, de majd csak ír erről valaki. Szívesen várjuk!

          Komment


            #6
            Szerintem erről már volt szó valamelyik topicban... És Apae ott kifejtette már hogyan kell ehhez a dologhoz hozzáállni ...

            Komment


              #7
              ApaE eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
              A fehér számlapos meg ja, leng rendesen (lehet tenni ellene, de nem sokat), a késése viszont elég jól beállítható (van egy kis trükk az összeszerelésnél, és utána lehet finomhangolni). .

              Kedves ApaE!

              Szeretném megkérdezni, hogy vajon a sietéssel lehet-e valamit kezdeni? Nekem olyan 55-60 után kezd el sietni az órám és olyan 15-20-al mér többet, azaz, kb 75 km/h mellett 90-95 km/h-t mutat... van erre esetleg megoldás?

              Előre is köszönöm a választ!

              Komment


                #8

                Komment


                  #9
                  Nem, 120-as, és nem a szögletes számos, hanem a "gömbölyített" feliratos....

                  de nem tudom, hogy nem-e a kilométeróra meghajtással van-e a gond, mert a számlálóm is több megtett utat mér...

                  Ahogy a P12 alkatrész katalógusát nézegetem, látom, hogy mind a meghajtó, z= 10 ill. z= 9, mind a meghajtott z=15, z=14 kerekeknél vannak eltérések oldalkocsis üzemtől függően!

                  Ez a T1-T5 tipusokra is jellemző lehetett??

                  mert akkor lehet hogy itt kellene keresgélnem?

                  Úgy értelmezem, elvileg nekem z=9 hajtó, és z=14 hajtott kerék kellene hogy legyen a motoron, T1 tipus lévén...ha igaz.
                  Utoljára szerkesztve a következő által: TLF65; 2014 aug. 22, 13:03.

                  Komment


                    #10
                    TLF65 kedvelte ezt.

                    Komment


                      #11
                      Kedves ApaE! Rendben, akkor leellenőrzöm a meghajtó fogaskerekeket, és mindenképpen elmondom neked, hogy milyen fogszámú kerék ( és csigakerék) vannak benne, és ha úgy látod, akkor szívesen elcserélem veled! ( mivel én nem tervezem az oldalkocsit erre a gépre...)

                      Azt tudom, hogy a felujítás során pont ezzel a kis meghajtóházzal volt gond, és úgy lett összevadászva minden hozzá, hát lehet hogy épp olyan került bele, ami nem ehhez az üzemhez való.

                      Most már 19"-os hátsókerekem van, és ehhez 16-50-es áttételt használok, illetve 16-48-ast, hogy ne legyek mozgó közúti akadály...

                      (Sajnos legfeljebb vasárnap, vagy méginkább jövőhéten szerdán lesz időm szétszedni gépet... )
                      Utoljára szerkesztve a következő által: TLF65; 2014 aug. 22, 13:28.

                      Komment


                        #12
                        Nekem olyan 55-60 után kezd el sietni az órám és olyan 15-20-al mér többet
                        Nekem meg olyan 50-ig siet, ha csak az órát nézem, fergeteges a gyursulásom.
                        Aztán feljebb már jó, igaz standard 10 km/órával mér többet az egész felső tartományban. Épp tegnap mértem útvonaladat figyelővel. Szerintem nem elég feszes a rugó, meg talán nem is lehet elég feszes mondjuk 0-100-ig az egész tartományban.

                        Komment

                        Ugrás az oldal tetejére
                        Working...
                        X