Közlemény

Collapse
No announcement yet.

A szelén és kiváltása

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    #46
    na ezt mar lehet lajkolni!f-nyk-p0206.jpg
    Ma meg megoldják ugyanezt egy 25x25-ös (vagy valami olyasmi) tokozatba zárt diódahíddal

    Komment


      #47
      Először is köszi az emailban megküldött rajzért. Összeraktam. Nekem csak 6V jön ki belőle. vagy a diódák vannak fordítva, vagy nem tudom. Keresem a hibát.
      Akiknek gond a NYÁK elkészítése, azoknak javaslom, elektronikai boltban kapható olyan próbapanel, amelyen párhuzamos vezetősávok vannak, furatokkal ellátva. Minden sávra 1-1 funkciót tettem. Vagyis van 1 sáv a pozitív, 1 a negatív, egy a bejövő váltó feszültségnek. A többi az alkatrészek összekötő sávjai. Összesen 6 sáv elég lett. (7 sávosra vágtam, így pont beleszorul egy 25 mm-es csőbe, tehát kész a csomagolása is.)
      Ha kell fotózom. Csak még nem jó, mert a 6V kevés lesz a töltéshez. Ha kissé ködös voltam, szívesen pontosítom. De remélem adtam otletet, és ez a téma is feléled.
      CZsolti kedvelte ezt.

      Komment


        #48
        sepy kedvelte ezt.

        Komment


          #49
          ApaE eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
          A 78xx/79xx stabilizátor IC-k TO220 tokozásban legfeljebb 1 Ampert 'tudnak', megfelelő hűtéssel. Az abszolút maximális áram ~2A lehet, ha (!) a lapkahőmérséklet nem haladja meg a 25 Celsius fokot, ami elég masszív hűtőbordát feltételez, illetve sok múlik azon, milyen cég, milyen minőségben tokozta a lapkát. Amit pl. kívül kézmelegnek érzünk, az bent a lapkán lehet akár 60+ fok is, mert a lapka és a tokozás között is van termikus ellenállás, ami kritikus is lehet.

          A megfelelő hűtés azt jelenti, hogy figyelembe kell venni az eldisszipálandó teljesítményt valamint az eszköz és a hűtőborda termikus ellenállásait, hogy a kívánt lapkahőmérséklet biztosított legyen. A hűtőborda szükséges mérete ezek alapján viszonylag egyszerűen kiszámolható. Persze az is kell, hogy a számolt felület megkapja a kellő hűtőlevegőt (tehát pl. egy oldaldobozba vagy lámpafejbe 'elrejtett' hűtőborda a töredékét tudja a méretezett hűtési teljesítménynek, mint a szabadon áramló levegőn lévő).
          Igen. 1A a névleges. De anno próbálgattam. Egy kicsi hűtőfelülettel már jól elvan 1,5A-en is. Ezután került be a motoromba, de ott meg 1A-nál többet delejezett lenderékkel sem mértem. (emlékeim szerint 900mA körül volt a maximum).
          Annyit meg elvisel.

          Komment


            #50
            heeegany kedvelte ezt.

            Komment


              #51
              Egy 'agyondelejezett' lendkerék ha lead mondjuk 18V effektív váltakozófeszültséget (nem ritka!), az egyenirányítás és pufferelés után az valahol 25V DC környékén mozog . Ha a kimeneten 6V-ot szeretnék 1A-rel, az 19W elfűtendő teljesítményt jelent!
              Amikor én csináltattam a mágnest azt mondta a szaki hogy sz@r a mágnes minősége és visszarakhatja ő többször is, akkor sem lesz jobb mert ennyit bír a mágnes. Ami nem túl sok(gyári értéknél több nem lesz)

              A másik hogy nem graetz híddal történik az egyenirányítás hanem csak egy sima diódával. Tehát az egyik félperiódus ott fűtődik el.
              Valamint én anno az enyémet nézegettem oszcilloszkóppal is és 10V fölé se nagyom ment. Esetlen tűimpulzusok, de azt meg a kondi megszűri.

              Ennek ellenére persze lehet hogy pár ezer kilométer alatt megadja magát. Mindenesetre nekem(delejezett lendkerékkel) köszöni szépen jól van egyenlőre. És nekem kisebb hűtőfelület van rajta mint a többin amit később csináltam.

              Bár a sajátomat lassan tervezem cserélni, na nem azért mert bármi baja van, csak a műszerek miatt kellene egy csepptöltő. Ami részben a motoron lenne és akkor már ez feleslegessé válna.

              Minden esetre ha lecserélem akkor a kedvedért rárakom majd a labortápomra 1A-es terheléssel, szépen bedobozolva(hogy ne érje levegő) aztán járatom kicsit(pár napot ha kell).


              (remélem sikerült nagyjából értelmesen megfogalmaznom, elég fárad vagyok )
              Lemezjáték és CZsolti kedvelte ezt.

              Komment


                #52

                Komment


                  #53
                  ---végre valami amit csak bámulok tátott szájjal --csak annyit értek belőle-már ami engem érint ,hogy a hét végén viszem a ducatit a villanyszerelőhöz és levágjuk az összes elektomos dolgot . Aztán mident kap másikat -amit csak "elbír "az OT --- . Persze én megelégszem a láthatatlansággal . Ami nem látszik az -nincs is .
                  OdinHEM, demeter és 3 további látogató kedvelte ezt.

                  Komment


                    #54
                    ApaE eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                    Légy szíves . De a bemenő DC legyen mondjuk 35V, a kimeneten pedig 1A (a 6V-on) . Nagyjából meg lehet jósolni az eredményt .


                    Régebben sokat foglalkoztam ezzel a témával (elektronikus okosságok Pannoniához) és sok érdekes dolgot láttam. Pl. 6V-os rendszerben eldurrant 25V-os elko-t, vagy szintén a névlegesen 6V-os rendszerben 120mA terheléssel elfüstölt TO220 tokozású LM312-t, stb. Az elméletet szépen alátámasztja a gyakorlat.
                    35V-on nem csak nagyjából megjósolható az eredmény Ott már kiszáll a füst. De azért annyit nem szabadna kapnia.
                    Kondi eldurranásan me csoda. Szépen összeszedte a tűimpulzusokat. ÉS nem bírta őket... Nekem egy labortápban van 35V-os kondi. 30V-os bemenő (előtte csak trafó és graetz híd) feszültségnél pár perc után már nem lehet hozzáérni olyan forró. Viszont miután betettem elé pár 50V-os nagyobbacska kondit a jelenség rögtön megszűnt.
                    OdinHEM kedvelte ezt.

                    Komment


                      #55

                      Komment


                        #56
                        ApaE eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése

                        Nem hát. Ideális esetben.
                        De sajnos a "nem szabadna" az nem eléggé egzakt méretezési kondíció , és az ideális körülmények sem állnak mindig rendelkezésre.
                        Teljesen igazad van. De én nem az a fajta ember vagyok aki csak elméletre alapoz. Jobb szeretem a gyakorlatban is kipróbálni. Aztán ha ott működik(és persze elméletben is működött) akkor megfelel(legalábbis nekem)
                        Ideális körülmény az lenne ha stabil 7,5-8V-ot tartana a töltőtekercs. Na de ez sajnos nem így van. Alacsony fordulaton inkább 4V körül van. Magas fordulaton 8-8,5V.
                        Legalábbis nekem. Delejezett mágnesekkel.
                        Persze lehet hogy az én töltőtekercsem sem tudja már azt amit kéne. Ezt nem tudom.
                        De ha annyira túltölt akkor a gyári szelénnel mit csinálna? Szóval annyira sok azért nem szabadna hogy legyen.

                        Próba közben én max 15V bemeneti feszültségig mennék el. Természetesen 1A terhelés mellett.

                        Komment


                          #57
                          Lassacskán (munka mellett sajnos tényleg csak nagyon lassan ) alakul az új aksitöltőm:

                          Az átalakítást azzal kezdtem hogy a töltőtekercs mindkét vége külön kivezetést kapott.
                          Click image for larger version

Name:	P1010020.jpg
Views:	1
Size:	193.9 KB
ID:	141120Click image for larger version

Name:	P1010022.jpg
Views:	1
Size:	195.7 KB
ID:	141121
                          Így már lehet graezt hidat használni. És, a készen beszerezhető töltő miatt kell is. Ugyanis ha a negatív ki és bemenet közös nem működik az áramkorlát. Merthogy az is van benne.
                          És mind a feszültség mind az áram állítható. Tehát az adott aksira, vagy akár 12V-ra is be lehet állítani.
                          A másik extra egy tápcsatlakozó, így egy akármilyen tápegységgel lehet hálózatról tölteni az aksit kiszerelés nélkül is. (nekem a digitális műszeregység miatt ez fontos. Az pár nap alatt leszívja az aksit...)
                          Click image for larger version

Name:	P1010001.jpg
Views:	1
Size:	194.1 KB
ID:	141112Click image for larger version

Name:	P1010002.jpg
Views:	1
Size:	194.6 KB
ID:	141113Click image for larger version

Name:	P1010003.jpg
Views:	1
Size:	193.0 KB
ID:	141114Click image for larger version

Name:	P1010004.jpg
Views:	1
Size:	193.7 KB
ID:	141115Click image for larger version

Name:	P1010008.jpg
Views:	1
Size:	192.4 KB
ID:	141116Click image for larger version

Name:	P1010011.jpg
Views:	1
Size:	194.5 KB
ID:	141117Click image for larger version

Name:	P1010016.jpg
Views:	1
Size:	193.9 KB
ID:	141118Click image for larger version

Name:	P1010018.jpg
Views:	1
Size:	195.3 KB
ID:	141119
                          (Nem ezek a biztosítékok leszek benne, főleg hogy az egyik nem is jó. Egyenlőre csak dísznek vannak ott.)

                          Valamint, mivel még pont elfér és kábelezés szempontjából is ideális helyen lesz, egy elakadásjelző kapcsoló is került a dobozba :P

                          Az 5. képen pedig egy, nem egészen ebbe a témába tartózó ketyere, az a világításra lesz kötve, zener diódával kapcsolt égő. Ha felugrana a feszültség legyen egy kis plusz terhelés(bár azt nem tudom hogy elegek lesznek-e ezek az égők)

                          Hogy hogy fognak működni azt még nem tudom. De remélem nem lesz gond
                          Utoljára szerkesztve a következő által: heeegany; 2014 szept. 19, 18:29.
                          Lemezjáték, nyemi és 2 további látogató kedvelte ezt.

                          Komment


                            #58
                            A fekete doboz elkészült. Azóta már volt néhány próbakör is. Igaz még nem sokkal több mint 100km, de eddig tökéletesen működik.
                            Ráadásul alapjáraton is szépen tölt.

                            Valamint a világításhoz a túlfeszvédő is úgy tűnik hogy működik. Ha nagy fordulaton kapcsolgatom a fényváltó kapcsolót akkor sem ég ki a 6V-os égő hátul
                            OdinHEM, t1-rider78 és kedvelte ezt.

                            Komment

                            Ugrás az oldal tetejére
                            Working...
                            X