Ha szeretnél csatlakozni hozzánk, beszélgetni, kérdezni, vagy válaszolni, üzeneteket küldeni, szavazni, akkor kérlek, szánj néhány másodpercet a regisztrációra.
Most csak az a kérdés, hogy megéri-e visszabutítani 6V-ra, vagy olcsóbban kijövök ha a 12V-ot stabilizálom.
Elsőre nem igazán értettem, most esett le. Végül is teljesen mindegy, ami tetszik.
Egyik se nehezebb, vagy olcsóbb. Ezeket a konvertereket oda tekered, ahova akarod.
Bár már írtuk: Ha 12V akksit akarsz tölteni, akkor meg kell emelni a feszültséget, mert a 12V akksi valahol 14V környékén töltődik. De ezt is egy lépésben megteszik az említett elektronikák.
A kürt elvileg bírja.
Esetleg egy DC-DC konverter, amit és is használok. Bár ehhez a töltőtekercs mindkét végét ki kell vezetni.
Heegany, több helyen írtad, hogy fesszabályzás esetén ki kell vezetni a töltőtekercs másik pólusát a testről. Miért nem záródhat testen keresztül ez az áramkör?
(Lerajzoltam párszor, nem igazán találom a lényeget. Elektronika alapjai a fejemben néhol hiányosak, ugrottam egyet-egyet a tankönyvben. Jobban érdekeltek a gyakorlati dolgok.)
Heegany, több helyen írtad, hogy fesszabályzás esetén ki kell vezetni a töltőtekercs másik pólusát a testről. Miért nem záródhat testen keresztül ez az áramkör?
(Lerajzoltam párszor, nem igazán találom a lényeget. Elektronika alapjai a fejemben néhol hiányosak, ugrottam egyet-egyet a tankönyvben. Jobban érdekeltek a gyakorlati dolgok.)
A fő ok hogy a graezt híd bemenete és kimenete nem lehet közös. Valamint a DC-DC konverter áramot nem tud szabályozni ha valamelyik bemenet és kimenet máshol is össze van kötve.
Ezeket én se tudtam, mert az az 1 év alatt amíg villamosmérnöknek tanultam egy büdös szó nem esett erről, meg igazából semmi olyanról amire a gyakorlatban szükség lenne... Aztán amikor sokat szenvedtem vele és havert elkezdtem faggatni (aki lassan elvégzi az egyetemet) hogy hogy és mint van ez, hát ő se tudta... Szóval nem csak én nem figyeltem.
Köszönöm. Nem biztos, hogy figyelés kérdése. Van régi vágású villamosmérnök ismerősöm, fórumon is találtam párat. És találkoztam új vágásúval is. Sok mai egyetemi képzés szilárd alapok nélkül építkezik. Egészségügyi vonalat látom tisztán.
...na , és az hogy a 6 V DUCATTI ban 12 V graetz híd van ? Az semmi ?
heeegany, ezt meg aztán én se értem , de jött a gép szépen hazáig , az aksi nem fort ki -de jól dudál a duda még ma reggel is .
( talán kicsit nélkülözi a szilárd szakmai alapokat a hsz-om , de kit érdekel , jó a motorom ----ja csak a kipufokó könyök tömítő pereme tört le a hollender alatt , attól vólt annyira repedtfazék hangja már vasárnap . De kit érdekel , ez egy látható , megfogható probléma , csak meg kell csinálni
Utoljára szerkesztve a következő által: joker; 2015 júl. 28, 11:54.
...na , és az hogy a 6 V DUCATTI ban 12 V graetz híd van ? Az semmi ?
Azt hiszem hogy valamit elnéztél, mert egy graetz hídnál max feszültség van megadva csak, az meg azért több szokott lenni 12V-nál(olyan 1000V körüli érték inkább)
De a lényeg hogy működik
(én meg ma kivágtam melóhelyen a két kampó másik felét is, már csak a rugós biztosítóját kell megcsinálni és rögtön nem 2 kampó lesz a csomagtartón. De így belegondolva ha erre van időm találkozó előtt akkor már nem is lett volna érdekes az a kampó )
Heegany, több helyen írtad, hogy fesszabályzás esetén ki kell vezetni a töltőtekercs másik pólusát a testről. Miért nem záródhat testen keresztül ez az áramkör?
Én is azon gondolkozom, hogy a töltés javítása céljából kétutasan egyenirányítanám a töltőtekercs által termelt váltófeszültséget. Viszont egy kis zavart érzek az erőben, mivel a valóság másnak tűnik, mint az eddig általam ismert kapcsolási rajzokon. Ugyanis azokon a töltő tekercs egyik vége testen van:
Kicsit szétborítottam a tartalék gyújtás alaplapomat (ami eléggé gyárinak tűnik) és azon a töltő tekercs egyik szürke vége a piros műanyag csőben az 59-es kivezetésre megy, míg a másik szürke vezetékes vége a 'piszkos' fehér műanyag csőbe megy, ahová a világítás tekercsek is, az 51-es pontra!!!
Akkor most vajon hogy is van ez, látott már valaki ilyet? Milyen fázisban van/lehet a töltőtekercs feszültsége a világítás tekercseihez képest, stb.?!
A töltőtekercs van, ahol önálló töltőtekercs - töltő kivezetés és test - van, ahol a töltő kivezetés és a világítás kivezetés közé. Mindezt gyárilag kétféleképpen.
Erre azt hoztuk ki, hogy ilyenkor a világítótekercs tölt és a töltőtekercs fojtótekercsként funkcionál.
(Gondolom azért, hogy az egyenirányított és a váltakozó feszt valahol szétválassza.)
Ha valakinél van oszcilloszpók, kéretik végre rámérni!
Így már értem!
Az a gyanúm támadt közben, hogy a 'fojtó tekercses' megoldás, lehet, hogy inkább valamilyen feszültség stabilizálást eredményez, mivel az fázisban el van tolva a világítótekercshez képest.
Oszcilloszkópom ugyan van, de csak akkor működik ha jó napja van, illetve több szabadidő is kellene hozzá.
Egyszerű és igen olcsón megoldható precíziós akkumulátor töltő következik.
Ez valójában 4 darab drót bekötése, úgyhogy kezdő elektrósok se reklamálhatnak.
Először is kell szerezni egy jó nagy teljesítményű kapcsolóüzemű tápot. Laptop töltők és nyomtatók adapterei között érdemes kutatni. Vásárban mindig árulnak kosárszámra. Meg kell nézni a maximális teljesítményt, a feszültség és a maximális áram szorzata. 60watt körüli szódával el fog menni, nekem egy 120 wattos esett le, amibe azért van tartalék. H4 50/55 izzót úgy égeti 90watton, hogy még a tompított izzószál fémtükre is vörösen izzik. Nagyobb tartalék esetén az adatper sem fog túlzottan melegedni.
A kapcsolóüzemű tápot onnan lehet megismerni, hogy nagy teljesítménye ellenére igen kicsi a súlya. Egy 120 wattos rendes trafó legalább 10 kiló, ez a táp negyed kiló és tele van minden nyalánksággal: áramkorlát, hőkioldó, automata biztosíték, feszültség stabilizátor stb. Újabb típusoknál előfordulhat védelem, ami csak a készülékkel együtt engedi működni az adaptert, ha csak két kimenő pólus van, akkor nincs ilyen baj.
Második lépésként kell rendelni Kínából egy 10A-es (max 150W) állítható feszültség/áram modult.
Ez most 3200 forint. (Vigyázni kell, mert olcsóbban is van ugyanez, de összeszerelés nélküli állapotban.)
A bemenetre megfelelő polaritással kötjük az adaptert, a kimenetre megfelelő polaritással kötjük a töltőcsipeszeket.
Ha az adapter kikapcsolt állapotában az akkura kötjük a panelt, kijelzi az akksi feszültségét.
Beállítjuk a feszkorlátot 14,1 voltra, az áramkorlátot akksi teljesítmény/10 amperre és mehet a töltés.
Egyszerű és igen olcsón megoldható precíziós akkumulátor töltő következik.
Ez valójában 4 darab drót bekötése, úgyhogy kezdő elektrósok se reklamálhatnak.
Először is kell szerezni egy jó nagy teljesítményű kapcsolóüzemű tápot. Laptop töltők és nyomtatók adapterei között érdemes kutatni. Vásárban mindig árulnak kosárszámra. Meg kell nézni a maximális teljesítményt, a feszültség és a maximális áram szorzata. 60watt körüli szódával el fog menni, nekem egy 120 wattos esett le, amibe azért van tartalék. H4 50/55 izzót úgy égeti 90watton, hogy még a tompított izzószál fémtükre is vörösen izzik. Nagyobb tartalék esetén az adatper sem fog túlzottan melegedni.
A kapcsolóüzemű tápot onnan lehet megismerni, hogy nagy teljesítménye ellenére igen kicsi a súlya. Egy 120 wattos rendes trafó legalább 10 kiló, ez a táp negyed kiló és tele van minden nyalánksággal: áramkorlát, hőkioldó, automata biztosíték, feszültség stabilizátor stb. Újabb típusoknál előfordulhat védelem, ami csak a készülékkel együtt engedi működni az adaptert, ha csak két kimenő pólus van, akkor nincs ilyen baj.
Második lépésként kell rendelni Kínából egy 10A-es (max 150W) állítható feszültség/áram modult.
Ez most 3200 forint. (Vigyázni kell, mert olcsóbban is van ugyanez, de összeszerelés nélküli állapotban.)
A bemenetre megfelelő polaritással kötjük az adaptert, a kimenetre megfelelő polaritással kötjük a töltőcsipeszeket.
Ha az adapter kikapcsolt állapotában az akkura kötjük a panelt, kijelzi az akksi feszültségét.
Beállítjuk a feszkorlátot 14,1 voltra, az áramkorlátot akksi teljesítmény/10 amperre és mehet a töltés.
Egészen pofás ez a kis ketyere. Linket nem szúrsz be hozzá? (hátha érdekel valakit )
Nem tudom hogy ennek a bemenetén van-e kondi. De, tapasztalatom szerint, az ilyen DC-DC konverterek nem igazán szeretik ha olcsó kapcsoló üzemű tápra kötöm őket. A helyzeten egy méretes kondi rengeteget tud javítani.
(azt se nagy ördöngőség megcsinálni. A bemenő + és - közé kell bekötni. )
Labortápomban egy 630VA-es, 24V-os trafó van. Meg persze szép ház, többnyire 2-es lemezből. Hát, vagy 15kg van az egész Persze ott más a felhasználási terület. Az egy, viszonylag helyhez kötött dolog. De pont ezért gondolkodok valami hasonló, kapcsoló üzemű tápos megoldáson eloxáláshoz.
Kimenőn és bemenőn is van pár ezer mikrofarad. Évek óta használok egy 5 ampereset. Ott sima 7 szegmenses kijelző van, nem ilyen csili-vili. Ennél az újnál van valami funkció, amit nem értek. Az áramkorlátot letekerve a helipot alsó részénél nekiáll a kimeneti feszültséget is csökkenteni. Majd leviszi nullára. Közben a visszajelző led-ek full-charge-cc sorrendben égnek. Ezen felül a feszkorlát érdekes. A réginél a bemenő feszültség a helipot teljes részén 0-100% között volt állítható. Itt a helipotot jól vissza kell tekerni maximális helyzetből, hogy egyáltalán reagáljon és valahol közép helyzetben kezdi csökkenteni a feszt. Írták is a hirdetésben, hogy ez ilyen.
Kimenőn és bemenőn is van pár ezer mikrofarad. Évek óta használok egy 5 ampereset. Ott sima 7 szegmenses kijelző van, nem ilyen csili-vili. Ennél az újnál van valami funkció, amit nem értek. Az áramkorlátot letekerve a helipot alsó részénél nekiáll a kimeneti feszültséget is csökkenteni. Majd leviszi nullára. Közben a visszajelző led-ek full-charge-cc sorrendben égnek. Ezen felül a feszkorlát érdekes. A réginél a bemenő feszültség a helipot teljes részén 0-100% között volt állítható. Itt a helipotot jól vissza kell tekerni maximális helyzetből, hogy egyáltalán reagáljon és valahol közép helyzetben kezdi csökkenteni a feszt. Írták is a hirdetésben, hogy ez ilyen.
Bár én nem szeretem ezeket a kis potikat. Fix, kalibráló potinak tökéletesek, de olyan területre ahol tekergetni is kell őket nem valami jók... Sajnos a kialakításuk is olyan, hogy nem lehet egy normális tekerőt rájuk tenni(sok SMD potihoz van hosszabbított tekerő, amit belepattintva jól lehet állítani őket. De kicsi helipotiból ócsóér nincs ilyen...)
Aztán jobb híján marad az a megoldás hogy rákötök két normál potit, egyet a durva állításnak egyet pedig a finom állításhoz. (labortápnál így van. Egy modul 4 poti. Amivel lítiumos aksit is lehet tölteni ott meg 6db poti...)
Komment