Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Pannónia ismétlődő világítási probléma

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    #16
    Lac- eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    villamosmérnökként
    Akkor azt mond meg nekem hogy ha a zener diódás megoldásomban mekkora ellenállás kellene az izzó helyére?
    Emlékeim szerint 3-3 5W-os zener dióda van benne.
    Van pár villamosmérnök ismerősöm. De nekik fogalmuk sincs... (Miskolci egyetem...)

    Néha egy kis bonyolítás javíthat az üzembiztosságon. Csak nem szabad túlzásba vinni a dolgot.
    Nekem a készülő rendszeremhez kétfázisú fesz szabályzó lenne. Bár az 12V-os, de gondolom meg lehet csinálni 6V-osban is ha valaminek az a jó. Csak ehhez a világító tekercsek letestelt végét le kell szedni testről és sorba kötni őket.

    Komment


      #17
      Épp fejtegettem a megoldásodat, és kifelyezetten érdekes, de jó megoldásnak találom, számolásaim szerint kb 0.25Ohm os ellenállást kellene berakni az izzók helyére, (amikor a zenerek nyitnak rajtuk kb 6,8V esik, a vele sorba kapcsolt sima diófán 0,6V így ha max 8.4V os csúcsfeszültséggel számolunk nagy fordulatszémon akkor az izzókra kb 1V feszültség jut (8-(0,6+6,8))=1) ha ezen szeretnél 4W-ot elfűteni, akkor az 0,25Ohm persze ez minkét félperiódusra igaz, a számolásugyanaz...) de legalább 10W-osat, hogy ne melegedje szét magát, szóval az izzós megoldás még mindig jobbnak tűnik... Nem értem egyébként, mi olyan bonyolult ezen, hogy ne tudnák megmondani (mondjuk a villamosmérnöki iparág eléggé sokrétű, az alapképzésbe minden van, de lehet, hogy egy energetikus nem tudja ezt megválaszolni, hoott meg kéne tudnia válaszolni. Én személyszerint elektronikai fejlesztőmérnök vagyok, szóval ez az egész mindenségnek a leg alapabb kapcsolása (tévedés ne essék, nem leszólom, tökéletes a célra, sőt leht alkalmazni is fogom, tetszik az egyszerűsége))
      Köszi!
      heeegany kedvelte ezt.

      Komment


        #18
        Lac- eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
        Épp fejtegettem a megoldásodat, és kifelyezetten érdekes, de jó megoldásnak találom, számolásaim szerint kb 0.25Ohm os ellenállást kellene berakni az izzók helyére, (amikor a zenerek nyitnak rajtuk kb 6,8V esik, a vele sorba kapcsolt sima diófán 0,6V így ha max 8.4V os csúcsfeszültséggel számolunk nagy fordulatszémon akkor az izzókra kb 1V feszültség jut (8-(0,6+6,8))=1) ha ezen szeretnél 4W-ot elfűteni, akkor az 0,25Ohm persze ez minkét félperiódusra igaz, a számolásugyanaz...) de legalább 10W-osat, hogy ne melegedje szét magát, szóval az izzós megoldás még mindig jobbnak tűnik... Nem értem egyébként, mi olyan bonyolult ezen, hogy ne tudnák megmondani (mondjuk a villamosmérnöki iparág eléggé sokrétű, az alapképzésbe minden van, de lehet, hogy egy energetikus nem tudja ezt megválaszolni, hoott meg kéne tudnia válaszolni. Én személyszerint elektronikai fejlesztőmérnök vagyok, szóval ez az egész mindenségnek a leg alapabb kapcsolása (tévedés ne essék, nem leszólom, tökéletes a célra, sőt leht alkalmazni is fogom, tetszik az egyszerűsége))
        Köszi!
        Ha lesz hozzá kedvem megnézem van-e még 1-2 ilyen zener diódám itthon elfekvőbe, meg túrok hozzá ellenállást is, aztán próbapanel és rákötöm a labortápra egy 6V-os égővel párhuzamosan.
        Kíváncsi vagyok hogy mikor kezdenek el jelentősen melegedni a zener diódák.
        Anno amikor ezt (akkor még ellenállással, aztán került oda a két izzó) tesztelgetem jártam úgy hogy naivan két újjal megszorítottam a zener diódát hogy melegszik-e. Hát meleg volt. Kb 1 hónap kelletett mire teljesen eltűnt a nyoma az ujjaimról...

        A neten is fellelhető zeneres kapcsolásokat ők is ismerték, de hogy ilyen esetben hogy kell számolni azt nem. Kísérletezni meg egy idő után(főleg a nem túl fájdalommentes melegedés ellenőrzés után) nem volt már kedvem. Szóval egyszerűsítettem
        Amit ha le is szól bárki engem nem igazán zavar. Engem az érdekel hogy én csináltam, alacsony költségvetésből, de ennek ellenére tökéletesen működik.
        És ha úgy gondolod hát alkalmazd egészséggel!
        Lemezjáték és Titus kedvelte ezt.

        Komment


          #19
          Hali Heeegany!

          Eddig nem volt időm írni, de volt egy kis elméleti túltengésem a múltkor, így az ellenállás értéke nem teljesen korrekt. A helyzet, az, hogy a probléma gyakorlatiasabb mint ahogy számoltam, de számolásban ez sem jelent problémát, megmondom a jó ellenállás értéket: Szóval, ugye azt írtam, hogy 1V on akarunk 4W ot disszipálni, persze ez nem igaz, mert mi a "6"V on akarunk... És az izzó 1V on nem is fog 4W ot disszipálni, mivel ugye 12V-os. Ezért is lehetett az előbb általad leírt jelenség, hogy az ellenállással (ami nem tudom, milyen értékű volt) jobban melegedett a zener mint az izzóval. Szóval, igazából az sem igaz, hogy a cucc +8W-ot ad a rendszerhez, ahhoz, hogy megmondjuk mennyit is ad hozzá ki kellene mérni az izzó áramát, ugyanis azt, hogy mennyit fogyaszt 1V-on csak így tudjuk meg, erre nincs képlet.... De ha tegyük fel félperiódusonként 4W ot szeretnénk elfűteni a bemenetről, akkor ott 8V-al számolva 500mA áram kell, hogy folyjon (ugyan az az áram folyik az izzón keresztül mint amit kiszipolyozunk a bemeneti feszből), és ez az 1V-os feszültségünkre 2 Ohm-s ellenállást jelent, mindössze 0.5W elméleti disszipációval, persze egy 2W-osat odaraknék... Szóval így pontosítanék, ez sokkal korrektebb is mint a múltkori 10W-ok, de ha igazán biztosra akarunk menni, akkor meg kell mérni, hogy mekkora az izzó árama 1V-on, és azzal az árammal számolni egy ellenállást 1V-os feszültségre. A feszültségek amit a múltkor írtam jók, csak a teljesítmény kavart be.

          Szép estét!
          Lemezjáték és heeegany kedvelte ezt.

          Komment


            #20
            BÍ r kérdés hogymekkora terhelés kell(ene) neki egyÍ ltalán?
            Meg ugye itt jó eserben csak egy pillaatnyi túlÍ ramról van szó kapcsolgatÍ skor. Rosszabbik eset ha minden fel van kapcsolva és egy kis gÍ zra is felszökik a fesz. BÍ r ez esetben kérdés hogy alapjÍ raton, terheléssel hÍ ny voltot ad?
            Nekem alapjÍ raton a régi rendszerrel jó esetbe tudodd 5v-ot. Helyzetjelzők LED-esítése utÍ n ez persze feljebb ment.

            Komment


              #21
              Nekem full gyári a rendszer (a bosch gyújtás véleményem szerint gyárinak számít, pannónián volt az is... ) így kb terheléssel 3.8-4V jött le a tekercsekről. Terheletlenül alapjáraton nem emlékszem, de ha ráhúztam a gázt, 15V is kijött... így jogos a kérdés, hogy ilyenkor mi van, igazából a válasz nem nehéz, ha 15V-al számolunk a kapcsolás esetén, akkor a diófákon a fesz marad ami kb 7.4V ilyenkor ugye a maradék az ellenállásra/izzóra megy, ami kb 8V (nagyon kb, de ez a legrosszabb eset... ) olyankor az ellenálláson már jelentősen nagyon nagy áram folyna, és nagy lenne a teljesítmény, de az izzó még vígan elvan. Szóval ismét az izzó nyert, csudi egy eszköz, mondjuk ez megint csak elmélet... Mert ha a motor világítási rendszere nem megy, de a zenerek kinyitnak akkor terhelik a rendszert tehát leesik a fesz, és beáll valamilyen állapotba az egész, ez kísérletezést igényel... Majd lehet én is próbálkozok vele, mondjuk ha az izzós megoldás áll, akkor igazából felesleges ellenállásokkal vacakolni, de csak azért is ki fogom próbálni, hajt a kíváncsiság .

              Komment


                #22
                Lac- eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                Üdv, köszi a kimerítő választ, de villamosmérnökként...
                Ne is folytasd! Egy ilyen ember kellett ide, mert itt kevesebb az elektrós, mint a vasas, mechanikus szaki.
                Titus kedvelte ezt.

                Komment


                  #23
                  Lac- eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  Mert ha a motor világítási rendszere nem megy, de a zenerek kinyitnak akkor terhelik a rendszert tehát leesik a fesz, és beáll valamilyen állapotba az egész.
                  Egy fontos dolog!
                  Én ezt a ketyerét a hátsó lámpa vezetékéről tápláltam meg!
                  (az ülés alatt van a doboz, így azt volt célszerű megcsapolni)
                  Tehát ha le van kapcsolva a világítás akkor nem dolgozik, a terheletlen feszültség meg lehet tőlem akárhány volt, nem igazán zavar semmit.
                  Ha viszont fel van kapcsolva akkor működik, de ott már nem igazán lesz 15V. Kivéve fényváltókapcsoló babrálásánál, de az meg rövid idő, szóval azt bírnia kell. Ezért érdemes lenne mérned feszültséget felkapcsolt világítással nagyobb fordulaton is és ahhoz számolni.

                  Egyébként ez a rendszer, ha jól gondolom, az aksi töltésének szabályzására is jó lehet. Ha megnőne a fesz ad rá egy kis terhelést, a fesz meg szépen visszaáll 7,4V alá.



                  Egy kis témán kívüli érdekesség így estére:
                  A telefonom drót nélküli töltővel töltöm. Amire ha ráteszem a telefont pittyen egyet, majd világítani kezd rajta egy LED, ezzel jelezve hogy tölt. Miközben írtam ezt a hozzászólást a sörömet a töltőre tettem, ami pittyent és villogott rajta párszor a LED (a villogás azt jelzi hogy érzékelt valamint de nem megfelelő a két tekercs pozíciója vagy távolsága)
                  Lac- és bokor28 kedvelte ezt.

                  Komment


                    #24
                    Kár. Sörcsapot kell venni. Az nem pittyen, hanem szisszen és feltölti a sört. A telefont viszont nem.
                    zahi és Lemezjáték kedvelte ezt.

                    Komment


                      #25
                      bokor28 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                      Kár. Sörcsapot kell venni. Az nem pittyen, hanem szisszen és feltölti a sört. A telefont viszont nem.
                      Vettem Kínából ilyen beépíthető telefon töltőt. Csak az elektronika és a tekercs. Elég kicsi, szerintem simán be lehetne építeni egy sörcsapba. Aztán ha poharat teszek rá akkor azt tölti, ha telefont akkor meg azt. Ha meg telefonra poharat akkor meg mindkettőt
                      zahi, Lac- és 4 további látogató kedvelte ezt.

                      Komment


                        #26
                        Én most kezdek agyalni, hogyan alakítsam át a világítást télen (nagyjából Lada lámpatest, közösített világítótekercsek töltenek két nagy zselés akksit, arról megy minden, gyújtás eredeti). Fesszabályzó kérdésben nagyon félre lett dobva ez a kapcsolás: http://veteran.forum.hu/pannoniak-sz...html#post54592

                        Értelmezésem szerint rákötöd a világítótekercset, a testet, a töltőtekercset, az akku (+)-t. A felső rész a potméteren beállított értéknek megfelelően nyitogatja a tranzisztort, ami túlfesznél gyújtja a tirisztort, az pedig leereszti a felesleget.
                        Alsó rész pedig cím szerint 14,4 fixre állítva töltést leszabályozza. Gondolom elő lehet ásni a 6V verzióját is.

                        Ha már van még egy elektrós szakink, lenne kérdésem is, mert rendesen megkavarodtam.
                        A könyvek leírása szerint a két párhuzamosított világítótekercs viszi a világításokat. A töltőtekercs pedig a szelénen keresztül tölti az akksit. Gondoltam, sorolom a hármat. Elektrós fórumon erre az öltetemre közölték, hogy a töltőtekercs valójában energia termelésre alkalmatlan, az csak egy fojtótekercs. Emlékeim szerint itt a fórumon pár hete előkerült, hogy valójában kicsit máshogy vannak ezek a tekercsek kötve, mint ahogy a könyv leírja (sajnos nem dumáltam bele, nem találom a bejegyzéseket). Akkor most mi az igazság?

                        Meg is találtam a dolgot: http://veteran.forum.hu/felujitasi-f...html#post71828
                        Utoljára szerkesztve a következő által: bokor28; 2015 okt. 02, 12:36. Oka: Megtaláltam
                        heeegany kedvelte ezt.

                        Komment


                          #27
                          bokor28 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                          Gondoltam, sorolom a hármat. Elektrós fórumon erre az öltetemre közölték, hogy a töltőtekercs valójában energia termelésre alkalmatlan, az csak egy fojtótekercs.
                          Gyári rajzon külön van, valójában meg sorba. De igazából működik az úgy is ha külön kötöd. Nekem több mint 2 évig úgy volt(aztán most sz..ok az egyedi rendszerrel... De abban is lenne ilyen elrendezésben ilyen tekercs, méghozzá 3db. )
                          Egyébként meg, ha sorosítani akarod a világító tekercseket, először is le kell kötni testről a tekercsek másik végét és megfelelően szigetelni.
                          Ha ez megvan akkor vezess ki mindent a lendkerék mellett, motort beindítod, multiméterrel megméred külön-kölön mindegyik tekercset aztán összekötsz kettőt, ha kevesebb a szufla akkor összekötöd fordítva, aztán rákötöd a harmadikat is. Megméred mindenhogy, aztán a legjobb mért eredmény alapján megcsinálod.

                          Bár sorba kötve egy jóval kisebb tekercset szinte biztos vagyok benne hogy csak visszafogná. Akkor már inkább párhuzamosan rákötve próbálnám meg, maradjon csak a 6V, bele egy boost converter, aztán meg is kapod a 12V-ot.
                          Mehet bele a LADA foncsor meg a H4-es égő
                          bokor28 és kedvelte ezt.

                          Komment


                            #28
                            Első körben kiméregetem, mert utálok úgy beszélni róla, hogy valójában fogalmam sincs, mennyi az annyi. Aztán Ba701 írta, hogy Simsont simán rákötött 12voltos égőre és a tekercs követte a tempót:
                            http://veteran.forum.hu/pannoniak-sz...1055/#post4405
                            Teszek egy ilyen irányú kísérletet is. Majd beszámolok a végeredményről.

                            Valahogy ezt minimális faragással, átalakítással, modernizálással fogom megoldani. Egyedüli bajom a szentjánosbogár világítás. A baj tegnap kezdődött, amikor a Mecsekben rám sötétedett és igencsak koncentrálnom kellett, nehogy bekoncentráljak egy árokba. Dehát most itt a szép idő, meg a péntek, úgyhogy szevasz fórum, megyek, tolom neki kicsit!

                            Komment


                              #29
                              bokor28 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                              Értelmezésem szerint rákötöd a világítótekercset, a testet, a töltőtekercset, az akku (+)-t. A felső rész a potméteren beállított értéknek megfelelően nyitogatja a tranzisztort, ami túlfesznél gyújtja a tirisztort, az pedig leereszti a felesleget.
                              Alsó rész pedig cím szerint 14,4 fixre állítva töltést leszabályozza. Gondolom elő lehet ásni a 6V verzióját is.
                              Jónak tűnik ez a kapcsolás is, és jól értelmezted a működését, a 14.4V a 7.5V-os zenerkből meg végén a diódából jön ki ((7,5+7,5)-0,6=14,4) szóval a két zenert én 3.9V osra cserélném, valahol 1-1.5A körülire, az kibírja a töltést és akkor kb 7,2V os töltőfesz jön ki, ami szerintem megfelelő. A másik fesz szabályzásához a poti előtti ellenállást kellene kicserélni szerintem kisebbre, így a tranyó nagyobb áramot kap kisebb feszen is, akkor előbb nyitja a tirisztort, és előbb leszabályoz (elvileg, de ezt ki kellene próbálni, hogy biztos legyen, annyit nem agyaltam rajta, majd lehet nézegetem még...).

                              Viszont olvasgattam a 12V-os pannónia topicot, és kicsit elgondolkodtam a dolgon. A motor terheletlenül kicsap magából fordulaton 15V ot is, és a 12V os izzóból a nagyobb teljesítményűek sem terhelik annyira a tekercset mint a 6V os, szóval lehet ezzel is lehetne próbálkozni, akár úgy is, hogy a világítótekercsre rátekerni még 4-5 menetet, hasraütésre és megnézni mit csinál, szerintem működhet a dolog, és még a fény is nagyobb lesz. De megint csak kísérletezéssel lehetne eldönteni... Sajnos a motor Pécsett van én meg Érden, így nem igen tudok próbálkozni, majd ha legközelebb lemegyek lehet betervezek egy ilyen világítás próba napot...

                              Komment


                                #30
                                bokor28 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                                Ha már van még egy elektrós szakink, lenne kérdésem is, mert rendesen megkavarodtam.
                                A könyvek leírása szerint a két párhuzamosított világítótekercs viszi a világításokat. A töltőtekercs pedig a szelénen keresztül tölti az akksit. Gondoltam, sorolom a hármat. Elektrós fórumon erre az öltetemre közölték, hogy a töltőtekercs valójában energia termelésre alkalmatlan, az csak egy fojtótekercs. Emlékeim szerint itt a fórumon pár hete előkerült, hogy valójában kicsit máshogy vannak ezek a tekercsek kötve, mint ahogy a könyv leírja (sajnos nem dumáltam bele, nem találom a bejegyzéseket). Akkor most mi az igazság?
                                Érdekes feltevés, nálam valójában külön van, tehát a töltő tekercsnek az egyik fele test, a másik a töltést adja. Az, hogy energia termelésre alkalmatlan, nem igaz, bekötéstől is függ, de önállóan képes energiatermelésre. Valójában a három tekercs sorbakötésével az a legnagyobb probléma szerintem, hogy a két világítótekercsről le tudsz szedni X ampert, de a töltőről csak jóval kevesebbet. Ha sorba kötöd őket, akkor ugyan az az áram folyik rajtuk, szóval a töltő szét is égne, de könnyen meglehet, hogy vissza is fogja a többieket, szóval azt mindenképp ki kell hagyni a sorosításból...

                                - - - Updated - - -

                                heeegany eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                                maradjon csak a 6V, bele egy boost converter, aztán meg is kapod a 12V-ot.
                                Mehet bele a LADA foncsor meg a H4-es égő
                                A probléma a boost converterrel, hogy ha 6V ra kötöd, és 12V a kimenete, és a 12V os kimenetről akarsz 65W-ot leszedni, akkor az a 6V-oson kb 70-75W teljesítményt jelent (a converter hatásfoka elég jó, de számszerűsítve nem hangzik olyan fenomenálisan...) így azt ki merném jelenteni, hogy a jelenlegi 6V os világítótekercsekről ekkora teljesítmént nem lehetne kivenni, szóval itt megbukhat a dolog. Érdemesebb lenne a rendszert "12V-osítani" akkor jobbak a teljesítmény-áram-feszültség viszonyok. (megint csak a szakma beszél belőlem, nagyon is jól tudom, hogy a gyakorlatban minden más, szóval ki lehet próbálni a dolgot, de a számok kevésbé meggyőzőek... )

                                Komment

                                Ugrás az oldal tetejére
                                Working...
                                X