Mit tegyünk, ha nem indul a régóta nem használt egyhengeres Pannónia”¦?
(kezdőknek és persze nem csak kezdőknek”¦)
Gyakran előfordul, hogy rugdossuk, mármint a berúgó kart

A Pannónia ugyan nem egy bonyolult szerkezet, de öreg gépek ezek, így bizony meg tudja tréfálni a gazdáját. Nem mindegy persze, hogy kezdjük újraindítani. Van a „még az előbb ment, csak most nem indul”, valamint van a „már régóta állt”, esetleg a „nem is a miénk”, csak segítségül hívtak, azaz nem ismerjük a motor előéletét helyzetek.
Én ez utóbbiakról írom le a tapasztalataimat:
Mi is kell a működéshez? Benzin – levegő – szikra – megfelelő nyomás.
Akkor nézzük egyenként:
Amit minden motoros tud, ki kell csavarni a gyertyát, megnézni, van-e szikra? Igazából akár van szikra, akár nincsen, ha nem akarjuk kínlódásosra venni a dolgot, bosszúsan visszatolni a harmadik utcából, és tényleg foglalkozni akarunk a motorral, akkor érdemes rászánni azt az egy-két órát, és szisztematikusan átnézni mindazt, ami a motorjának a működéséhez kell.
Kezdetnek csavarjuk ki a gyertyát, és próbáljuk mozgatni a berúgó kart, majd ujjunkkal befogva a gyertyanyílást. A berúgókar ellenállásának különbségéből, ill. az ujjunkkal érezhető nyomás-szívás különbségéből a megfelelő kompressziót érezni fogjuk. (Persze tudom, atmoszférában, vagy bar-ban kellene mérni a sűrítési végnyomást, de ilyen mérőóra nem mindennapos eszköz, ezért marad a javasolt megoldás, ami némi tapasztalattal azért érzékelhető.)
Ha nincs elég kompresszió (aminek fő oka a kopottság, ill. a főtengely szimeringek kopottsága, sérülése, rugójának gyengülése, vagy a tömítő ajak megkeményedése lehet), akkor valószínűleg sikertelen lesz az indítás. Ha be is indul, abban nem sok köszönet lesz benne, és nem marad más, mint a hengerfúrással, dugattyúcserével többnyire a főtengely csapágyak cseréjével járó felújítás, aminek része a blokkban a szimeringek és csapágyak cseréje is. (Ez egy egyhengeres Pannóniánál közepes árfekvésű alkatrészekkel számolva kb. 50 ezer Ft, amibe belefér a kuplung lamellák és a kuplunglánc cseréje is. Cserében kapunk egy bejáratós blokkot, amivel kíméletesen lehet akár 50 ezer km-t is menni.)
A hosszú, több hónapos, esetleg több éves állás esetén érdemes az egész tüzelőanyag ellátó rendszert is teljesen átnézni. A régi több éves rossz benzin felejtős, a tankból pedig érdemes minden trutyit leengedni.
A következő elem a benzincsap, ami egyszerűsége ellenére nagyon meg tudja tréfálni az embert. Egyrészt a tankban képződő üledék (festékmaradványok, rozsda, stb.) jól el tudja tömíteni a benzincsap kanyargós járatait, másrészt a nyitó-záró kar alatti gumi tömítés furatai deformálódva, „megtökösödve” el tudnak úgy záródni, hogy azokon a benzin nem, vagy csak alig képes átfolyni. A jól működő csapon keresztül a benzincsőből egyenletes sugárban folynia kell a benzinnek zárt tanksapka esetén is, hiszen, ha az azon lévő kis szellőző furat eltömődik, az is okozhat gondot, le is állhat a motor menet közben. (Egy hajlítható, műanyag borítású vezeték darabbal szépen át lehet tisztogatni a benzincsap járatait, és a kimenő csonkba belefújva mind a három állásban: zárva-nyitva-tartalék ellenőrizhető, hogy amikor kell, szabad-e a benzin útja.)
A benzincső nyilván cserélendő, hiszen megmerevedett, és feltétlenül ajánlott közbeiktatni egy kb. 200 Ft-os kis műanyag szűrőt (minden börzén kapható), ami a gyári szűrőnél finomabban szűr. (Van egy gyári szűrő a tankban a benzincsap fölött, egy kis szűrő a benzincsapban, és egy szűrő a karburátorban is, de mindegyik durvább az említtet kis műanyag szűrőnél.)
A következő elem a karburátor, amit célszerű leszerelni, teljesen szétszedni és minden részét kitisztítani. Az alapjárati fúvóka és a nála nagyobb főfúvóka is rendesen el tud tömődni, a sűrített levegő, ill. műanyag sörte csodát tud tenni velük. Az úszóházban annak alján jellemzően rakódik le szennyeződés, szükség esetén hegyes kis fa fogpiszkálóvak az éles sarkok is jól tisztíthatóak, és a kidobandó fogkefék is jól jöhetnek ilyenkor.
Az úszó tűszelepének jól kell zárnia, különben túlfolyik a rendszer. Ha nem, akkor finom krétaporral a fészkében forgatva becsiszolható. (A krétaport viszont jól le kell mosni róluk.)
Az úszószint beállításához az üresjárati levegőcsavar kicsavarása után annak furatát használjuk, ahol a megfelelően a karburátor kb. 15 fokos a furat felé döntése esetén kell, kicseppeni a benzinnek a furatból. (Ez az érték nagyon hozzávetőleges, motoronként változhat, és elég nehéz beállítani. Az úszószintet mindenképpen úgy érdemes beállítani, hogy az oldalletámasztó használata esetén sem folyjon a karburátorból a benzin.)
Az úszóban lévő benzinszint állítás az úszón átmenő tűs szelep a rovátkák segítségével történik a kettős drótba történő bepattintással a megfelelő magasságú rovátkába.
Érdemes a súbert is megmozgatni ujjunkkal a karburátorházban, és ha lötyög, akkor nem igen állítható be a karburátor megfelelően. (Ha korábban ment a karburátorral a motor rendesen, akkor a súberben lévő redukciós tűt nem érdemes bántani, ha viszont nem tudunk róla semmit, akkor célszerű középre állítani.)
Az egybe úszóházas karburátornál a szívató kis munkahengerének végén lévő gumi tömítés a homlokfelületén tömít, hosszú állás után megkeményedhet, és ilyenkor nem tömít rendesen, a motor vastagon füstöl, és nem akar felpörögni. A másik probléma az lehet, hogy a kis gumi pogácsa lecsúszhat a kis dugattyújáról, ráülve a furatra, és hiába gondoljuk, hogy szívatjuk a motort, valójában nem kap az indításhoz elég benzint, és nem is indul el.
A felszerelt karburátornál gondot okozhat a fals levegő, amit jellemzően a hengerhez kapcsolódó talp vetemedése, ill, a karburátor torok és a henger közötti alumínium közdarab kikopása okozhat. (Falsot máshol is tud szívni a motor, így a rossz főtengely szimeringeknél, ill a forgattyús ház felek közötti tömítés hibája, ill. sérült forgattyúsház illeszkedő felületek esetén is, valamint a hengertalp alatt is.)
Járó motornál a fals levegő jól kiszűrhető féktisztító spray használatával, hiszen az odafújt anyag hatására átmenetileg megszűnik a falsolás. Ha viszont el sem indul a motor és fals gyanús, akkor a henger és karburátorhoz vezető közdarab csatlakozásnál, valamint a közdarab és a karburátor csatlakozásánál be lehet kenni gépzsírral, ami szintén tömít átmenetileg, és ha ez volt a hiba akkor a hengernél Loctite 5920 pasztával javítható a tömítettség.
Célszerű még a fémszálakkal töltött levegőszűrőt is benzinben átmosni, kitisztítva belőle minden olajos sarat képező port, aztán a kitisztított levegőszűrőt a benzinhez használatos olajjal beolajozni, hogy sehol ne legyen száraz.
Folyt köv a II. részben...
Komment