Üdv !
Ha minden igaz , a fenti problémák miatt próbálta a gyár - a P10-től kezdődően - , a kormányt gumi betétbe befogatva rögzíteni a felső villahídba ! Ennek eredményeképp (nekem legalábbis ...) a kormány, előre -hátra mintegy 5-8 mm -t rugalmasan elmozdul (főleg toláskor vevődik észre !) ,le - föl mozgatva a kormányvéget, szintén érezhető némi mozdulás . Így viszont a kürtkapcsolóhoz, külön testet kellett odavinni , mert nem működött .... Arról hogy ez a megoldás mennyire vált be a gyakorlatban , megoszlanak a vélemények . Az tény , hogy a későbbiekben eltekintettek tőle , így csak simán az alu öntvénybe van rögzítve, négy nyolcas csavar segítségével . A gumibetétes verziót onnan ismered fel , hogy a kormánycső befogó résznél , a külső peremeknél, csak mintegy 2-3 mm -es felöntés van ,a mélyebb részbe fekszik bele a kb 70 mm hosszú és 2-3 mm vastag gumicsík , a felső leszorító "csésze" rögzítését eleinte 6-os csavarokra bízták . (én általában tőcsavarosra alakítom át őket , mert a menet könnyen kiszakad az aluminiumból másképp) A későbbi verziónál ez a perem mintegy 15 mm -esre hízott , és a gumi"ágy" megszünt. (kb '71-től) Valószínűleg az egyszerűsített , olcsóbbított gyártásnak köszönhetően .... Szerintem ez a megoldás a kormányon némi rezonanciát megszüntet , érezhető a különbség, de csodát ne várj tőle ! (van mind a két verzió ...)
Egyébként a beszerelt dugattyú tömegét nem hasonlítodtad véletlenül össze beszerelés előtt ? Szerintem az alapméretes gyári dugós , kevésbé rezonál . (lehet hogy csak bebeszélem magamnak ...)
Próbálkoztunk a váz motorbefogatási pontjainál silent blockok alkalmazásával (komplett másik fülek lettek a vázra hegesztve , a silenteknek megfelelően kialakított fészkekkel ...) , de a vékony gumiréteg miatt, több - kevesebb sikerrel. Talán "húsosabb" silentek több rezgést képesek elnyelni ...
A tank rezgéseinek csökkentésére is (P10-féle tankról beszélünk !) nem véletlenül alkalmazta a gyár a teljes gumiágyban való rögzítést , a gumik elöregedtével,az elsők kopásával (mivel ha mocorog ez történik) ez némiképp csökken a hatásosságuk , érdemes újra cserélni őket.
Esetleg - ha nem vagy "ortodox" veterános - , cseréld ki a szürke apró kockás PVC markolatot , valami puhább , mondjuk "Polifoam" jellegűre , a "zsibi" bizonyosan csökkenni fog .
Remélem a hasznodra voltam , amit leírtam természetesen saját tapasztalatok ! Sajnos a T sorozatú egyhengeresekre a kormánynál , és a tanknál írottak nem igazak , ott más megoldást kellene találni !
Egyébként a Wsievers által publikált rajzhoz , - utólagos engedelmével - csak annyit fűznék hozzá hogy szerintem a csavar és a gumiágy közé egy távtartó gyűrű , - mint egy csövecske - alkalmazása lenne indokolt , hogy a csavaralatti "nagy" alátét , véletlenül se szoríthassa össze a gumit annyira (természetes deformáció), hogy az a lemezhez érhessen , továbbá a csavar fixre húzása esetén nem a gumin feszülne a csavar , így az megőrizné a rezgéscsillapító tulajdonságát.
Esetleg ezt nem lehetne elkövetni egy vezeték köteg átvezető, gumi-védőperem segítségével , amibe megfelelő méretű gyűrűt készítve , fakötésű alátéttel leszorítva megvalósulhatna a rögzítés , némi mozgást is engedve a tanknak. Hátha az a fránya "búgó" hang is valamelyest megszünne !
- - - Updated - - -
Én olyannal találkoztam , amibe egy kb 5-ös ,6-os "gömbvas" volt a peremezésbe körbe belehegesztve ... Legalább nem repedt el a sárvédő eleje középen !
Szerintem a sárvédő csak úgy magától nem fog "rezonanciába" ... az csak a gyenge rögzítés, és nem túl szerencsés kialakítás eredménye , nem véletlenül készült dupla pálcás első sárvédő is egy rövid ideig . De van annak egy kiváltó oka , azt kéne megszüntetni .
Ha minden igaz , a fenti problémák miatt próbálta a gyár - a P10-től kezdődően - , a kormányt gumi betétbe befogatva rögzíteni a felső villahídba ! Ennek eredményeképp (nekem legalábbis ...) a kormány, előre -hátra mintegy 5-8 mm -t rugalmasan elmozdul (főleg toláskor vevődik észre !) ,le - föl mozgatva a kormányvéget, szintén érezhető némi mozdulás . Így viszont a kürtkapcsolóhoz, külön testet kellett odavinni , mert nem működött .... Arról hogy ez a megoldás mennyire vált be a gyakorlatban , megoszlanak a vélemények . Az tény , hogy a későbbiekben eltekintettek tőle , így csak simán az alu öntvénybe van rögzítve, négy nyolcas csavar segítségével . A gumibetétes verziót onnan ismered fel , hogy a kormánycső befogó résznél , a külső peremeknél, csak mintegy 2-3 mm -es felöntés van ,a mélyebb részbe fekszik bele a kb 70 mm hosszú és 2-3 mm vastag gumicsík , a felső leszorító "csésze" rögzítését eleinte 6-os csavarokra bízták . (én általában tőcsavarosra alakítom át őket , mert a menet könnyen kiszakad az aluminiumból másképp) A későbbi verziónál ez a perem mintegy 15 mm -esre hízott , és a gumi"ágy" megszünt. (kb '71-től) Valószínűleg az egyszerűsített , olcsóbbított gyártásnak köszönhetően .... Szerintem ez a megoldás a kormányon némi rezonanciát megszüntet , érezhető a különbség, de csodát ne várj tőle ! (van mind a két verzió ...)
Egyébként a beszerelt dugattyú tömegét nem hasonlítodtad véletlenül össze beszerelés előtt ? Szerintem az alapméretes gyári dugós , kevésbé rezonál . (lehet hogy csak bebeszélem magamnak ...)
Próbálkoztunk a váz motorbefogatási pontjainál silent blockok alkalmazásával (komplett másik fülek lettek a vázra hegesztve , a silenteknek megfelelően kialakított fészkekkel ...) , de a vékony gumiréteg miatt, több - kevesebb sikerrel. Talán "húsosabb" silentek több rezgést képesek elnyelni ...
A tank rezgéseinek csökkentésére is (P10-féle tankról beszélünk !) nem véletlenül alkalmazta a gyár a teljes gumiágyban való rögzítést , a gumik elöregedtével,az elsők kopásával (mivel ha mocorog ez történik) ez némiképp csökken a hatásosságuk , érdemes újra cserélni őket.
Esetleg - ha nem vagy "ortodox" veterános - , cseréld ki a szürke apró kockás PVC markolatot , valami puhább , mondjuk "Polifoam" jellegűre , a "zsibi" bizonyosan csökkenni fog .
Remélem a hasznodra voltam , amit leírtam természetesen saját tapasztalatok ! Sajnos a T sorozatú egyhengeresekre a kormánynál , és a tanknál írottak nem igazak , ott más megoldást kellene találni !
Egyébként a Wsievers által publikált rajzhoz , - utólagos engedelmével - csak annyit fűznék hozzá hogy szerintem a csavar és a gumiágy közé egy távtartó gyűrű , - mint egy csövecske - alkalmazása lenne indokolt , hogy a csavaralatti "nagy" alátét , véletlenül se szoríthassa össze a gumit annyira (természetes deformáció), hogy az a lemezhez érhessen , továbbá a csavar fixre húzása esetén nem a gumin feszülne a csavar , így az megőrizné a rezgéscsillapító tulajdonságát.
Esetleg ezt nem lehetne elkövetni egy vezeték köteg átvezető, gumi-védőperem segítségével , amibe megfelelő méretű gyűrűt készítve , fakötésű alátéttel leszorítva megvalósulhatna a rögzítés , némi mozgást is engedve a tanknak. Hátha az a fránya "búgó" hang is valamelyest megszünne !
- - - Updated - - -
úgy vettem észre, hogy az első sárvédő rezonál be nagyon, lehet, hogy az adja át a rezgések javát az egész motornak (persze biztos vagyok benne, hogy e-nélkül is rezonálna). Hallottam/olvastam több helyen, hogy találkoztak restaurátorok gányolt első sárvédő megerősítésekkel, elképzelhető, hogy ennek is ez volt az oka. Sőt én is gondolkodtam rajta, hogy egy 3mm-s laposvasat kéne formára hajtani és belülről belehegeszteni az első sárvédőbe vagy hasonló
Szerintem a sárvédő csak úgy magától nem fog "rezonanciába" ... az csak a gyenge rögzítés, és nem túl szerencsés kialakítás eredménye , nem véletlenül készült dupla pálcás első sárvédő is egy rövid ideig . De van annak egy kiváltó oka , azt kéne megszüntetni .
Komment