Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Beszélgetés egy Wartburg-ról

Collapse
X
Collapse
  •  

  • Beszélgetés egy Wartburg-ról

    Sok olyan emberrel találkoztunk az elmúlt napokban akik éppen most lettek gazdái egy új vagy akár egy használt Wartburg kocsinak.
    Természetesen mindenkitől érdeklődnek, mit tud, mit hallott erről a típusról - vajon jól vásároltak-e.
    Különösen azokat foglalkoztatják efajta gondolatok, akik egy használt Wartburg mellett kötöttek ki. Úgy gondoljuk, jó tájékoztató számukra az a beszélgetés, amelyet Kalotai Lászlóval, az egyik autójavító üzem főmérnökével - Wartburg tulajdonossal - folytattunk.


    Click image for larger version

Name:	wartburg_33.jpg
Views:	1
Size:	81.5 KB
ID:	205519Első kérdésünk: Mikor vásárolta a Wartburgot?
    — Közel két esztendeje, 1957 augusztusában. Használtam vettem az Autókertől. Még azt is megjegyeztem, hogy kocsimat előzőleg Keszthelyen taxiként használták, és amikor hozzám került, már 28 000 km-en keresztül fuvarozta az utasokat a dunántúli kisvárosban, illetve annak környékén.

    — Elégedett-e a kocsival?
    — Igennel válaszolok, hiszen annak ellenére, hogy sajnos nem én járattam be, és bizony már meglehetősen nyúzott állapotban került hozzám, az elmúlt idők során nagyon derekasan viselkedett.
    Sok utat tettem már meg vele, és a kilométerszámláló már túlhaladta az 50 000-es jelzést is. A rendszeres hétköznapi utakon sok balatoni túrát, mátrai és Bükk hegységi túrát jártunk be a kocsival. Ezek semmiféle nehézséget nem jelentettek a Wartburgnak, de amikor Ausztriában jártunk, a Bécs környéki hegyeken kívül a Semmeringre, a Raxblickre is igazán könnyen hajtottam fel, bár ezeken a komisz emelkedőkön is négyen utaztunk a kocsiban. Ugyancsak jó próbaútnak nevezhetem a magas-tátrai túrát, amelyet ez év februárjában havas, jeges úton tettünk meg, ennek során jártunk Stary Smokovecen, Tátralomnicon, majd a Csorba-tónál, és mindössze egy gumidefekt, amit hibaként említhetek erről az 1500 km-es útról. Ez természetesen megintcsak nem a Wartburg számlájára könyvelendő, hiszen a gumiabroncs sérüléséért nem a kocsit kell felelősségre vonni.
    A kocsi fűtésével is meg vagyok elégedve, télen egyenletes, kellemes hőmérsékletet biztosít, és a szélvédő-üveg páramentesítése szintén megfelelő. Nyáron viszont - úgy tudom, a többi Wartburgnál is - módosítani kell a fűtéselzárón, amely nem éppen tökéletesen működik. Én úgy segítettem magamon, hogy a motorházban levő két gumicsövet, amely a meleg levegőt szállítja, leszereltem, és helyüket egy kis vattával tömtem be. Ettől kezdve kifogástalan volt a kocsi szellőzése és a helyes levegőcirkulációt jól segítik a kis, hátsó kitámasztható ablakok.

    — Általában kissé rázós kocsinak tartják a Wartburgot. Mi a saját tapasztalata?
    — Valóban, úgynevezett „kemény” kocsinak mondható, de ez betonúton nem zavar, a kimondottan rossz utakon viszont már eléggé kellemetlen tud lenni ez a merevség. Igaz, én eltértem a gyári előírásoktól, amely elöl 1,4-1,5, a hátsógumiknál pedig 1,3-1,4 atü légnyomást szab meg. Első időben én is ehhez tartottam magam, de egy gumidefekt után azt tapasztaltam, hogy az alacsony nyomás miatt a gumiköpeny belső vászonfala szálkásodik. Emiatt felemeltem a nyomást elöl-hátul 1,8 atü-re, és ettől kezdve a gumikkal nem is volt bajom. Ezzel szemben az én kocsim kissé rázósabb is, mint a többi, de inkább vállalom ezt, mint az idő előtti gumicseréket.

    — Más vonalon is eltért-e a gyári előírásoktól?
    — Általában alkalmazkodtam a gyári utasításokhoz, kivétel talán a szabadonfutó használatával kapcsolatos tanács. Ezt nem tartottam be, mivel kétütemű motoroknál a motorfék gyakorlatilag keveset ér. A szabadonfutó behúzása viszont - tapasztalatom szerint - megnehezítette a sebességváltást. Inkább arra törekedtem, hogy a fékek - természetesen a kézifék is - mindig megbízhatóan és jól működjenek. És másoknak is azt tanácsolom, hogy ne sajnálják az időt, sőt még a kiadást sem, ha a fékek karbantartásáról van szó. A Wartburg féke egyébként kifogástalan.
    Ugyanezt már nem mondhatom el az eredeti gyújtógyertyákról. Szerintem ezeknek elektróda-anyaga nem megfelelő. Nekem is az első 3-4000 km között szinte elfogytak az eredeti, új gyertyák elektródái. Tapasztalat szerint a magyar gyertyák jobban, de talán ki lehetne kísérletezni egy speciális, 195-ös hőértékű, kimondottan Wartburghoz való hazai gyertyát is.
    Egyébként 25 liter benzinhez egy liter olajat keverek, vagyis ha keverékes kútnál tankolok, akkor 20 liter keverékhez még plusz 5 liter benzint is töltök. Ezzel az üzemanyaggal a kenési követelményeknek eleget teszek és a kocsi menetteljesítménye is igen jó.

    — Mennyit fogyaszt a Wartburg?
    — Én nem panaszkodhatom. Igaz, jól kihasználom a szabadonfutó szerkezet előnyeit. Gyakran hagyom gurulni a kocsit és ezzel sokat spórolok. És még valamit: ne vezessünk tartósan 80-85 km/ó sebességnél gyorsabban, mert ezen túl rohamosan nő a fogyasztás is. Az említett tempónál viszont 9 liter üzemanyag elég 100 km-re. Városi forgalomban pedig 40 alatt semmiképpen ne kapcsoljunk direktet, és egyébként is jól használjuk ki az alacsonyabb fokozatokat. Akkor városban sem lépi túl a 10 litert a 100 km-re számítható fogyasztás.

    — Milyen hibák fordultak elő?
    — Súlyosabb műszaki hiba - noha az én kocsim, ismétlem, már több mint 50 000 km-t futott - nem fordult elő. Mindössze az elsőtengely gumiharangja szakadt ki egyszer, más alkalommal az egyik függőcsapszeghez vezető olajcső dugult el. Emiatt le kellett bontanom a baloldali első agyat és kitisztítottam a csapszegperselyeket.
    Megemlítem még, hogy amikor a sebességváltókar elkezdett zörögni, az összekötőrudazatot cseréltem ki, és így ez a kellemetlenség is megszűnt.
    Tulajdonképpen más említésre való hiba nem is volt a kocsinál. Talán még arról szólhatnék, hogy egy alkalommal rejtélyes módon teljesen kimerült az akkumulátorom. Ez úgy történt, hogy több napig nem használtam a kocsit és közben, miután a csomagtér belső világítási kapcsolója elromlott, a lámpa égve maradt. Azóta nemegyszer elmozdítom a hátsó üléstámlát és így ellenőrzöm a kapcsolót. Egyébként elektromos vonalon még csak azt említem meg, hogy a megszakítóhézagokat és az előgyújtást mintegy 5000 kilométerenként szoktam ellenőrizni és szabályozni.
    Volt ugyan még egy hiba, ez viszont a saját „bűnöm”. Télen ugyanis a könnyű indítás érdekében leállítás előtt mindig erősen feltúráztattam a motort, levettem a gyújtást és meghúztam a szívatót. Ez a módszer - miután a motor jól teleszívja magát üzemanyaggal - jól bevált, és még 20 fokos hidegben is egy nyomásra indítottam. A tél elmúltával viszont ellustult a kocsi, éa napokig kerestem ennek okát. Bevallom, csak a kipufogócső szétrepedése vezetett nyomra. Amikor ugyanis kinyílt a cső, ismét remekül húzott a kocsi. Nem volt mit tenni, le kellett bontani és kitisztítani az egész kipufogóvezetéket és a dobokat, amelyekben ijesztő mennyiségű olaj és korom rakódott le. Ez volt a következménye a említett hidegindítási „trükkömnek”, de egyébként is ajánlatos 2-3 évenként kitisztítani a kétütemű motorok kipufogó rendszerét.

    — Általános véleménye a Wartburgról?
    — Ideális kocsi mindazok számára, akik nem kimondottan rossz utakon járnak. Olyan esetben pedig, ha magunk tartjuk karban a kocsit, különösen hálásak lehetünk a leegyszerűsített szerkezetekért és a könnyű hozzáférhetőségért. Kivétel talán a megszakítóberendezés, és bizony, a gyújtásállítás emiatt bonyolultabb, mint általában.
    Az elsőkerék hajtás előnyös tulajdonságait viszont nem is tudom megfelelően dicsérni. Aki már jeges úton is tapasztalta, milyen stabilan viselkedik ez a kocsi - természetesen csak akkor, ha ügyesen kezelik a gázpedált -, nem szólhat semmit az elsőkerék hajtás ellen.
    Egyszóval igen jó, megbízható kocsinak tartom. És úgy gondolom, a többi Wartburgos is egyetért velem.

    Forrás: AM. 1959. 05. 01.

    • sinter
      #4
      sinter kommentje
      Editing a comment
      Nálunk az egész család Wartburgos volt.Az első autóm igaz Trabant volt, de utána nekem is Wartburg következett. Több is. Nagyon szerettem, és megtanultam rajta az autószerelés alapjait. Utána lett Lada, meg nyugati kocsi is. Két éve egy öreg nénitől vettem egy 32ezer kilóméteres Trabit. Be akarta vinni a méh telepre mert 15 éve nem ment és már útban volt a garázsban. Így mentettem meg, és így kezdődött el a régi járművek gyüjtögetése. A mostani 311-es púpos Wartburgom pedig nagyapámnak volt az unokatesójáé. Első perctől a családban volt és pici koromban még utaztam benne. Különlegesen nagy élmény volt az életre keltése. Majdnem 30 év állás után egy óra alatt beindítottam. A fékek felújítása után menni is tudtam vele és ősszel már saját lábán ment fel a Velodromra. Nagyon magával ragadott ez az egész veterános érzés. Ez olyan mint a kábítószerezés, és a Wartbi a drog.
      Úgyhogy nekem az életemet végig kiséri a márka.

    • hampel
      #5
      hampel kommentje
      Editing a comment
      nálunk még meg van az 1969-es család kedvenc wartburgja.
      fantasztikus autó, mindig is az marad

    • sinter
      #6
      sinter kommentje
      Editing a comment
      Üdv hampel!
      Vigyázzatok rá, megérdemli.
    Posting comments is disabled.

article_tags

Collapse

Latest Articles

Collapse

  • Veronai kiallitas
    movisz által
    Sziasztok tegnap kezdődött egy minden evben megrendezesre kerulo kiallits tobbnyire atalakitott motoroknak ...
    2023 jan. 28, 11:29
  • Laverda 750
    movisz által
    Sziasztok nyitok egy uj cikket A Laverda commel
    ugyan is tegnap sikerult szert tennem egy masodik 750-esre.Ez egy nagyon korai darab a 59. a legyartott 750 -esek bol Ez egy 750 GT ami kulombozik a motorjaban egy kicsit hogy gyengebb es a tankjaas formaju. ezen a motoron sajnos az sf tankja van meg az ulese van atalakitva de a tobbi az jo....
    2021 júl. 06, 11:27
  • Szívásom története
    CZsolti által
    Meglehetősen régen nem jelentkeztem, ezért úgy érzem, hogy némi magyarázattal tartozom nektek. Valahogy úgy kanyarodtak a dolgok, hogy minden, amit addig összeraktam megmakacsolta magát. A számítógép fityiszt mutatott, alaplap csere lett belőle. Azóta is úgy van. Annyira elegem lett a hamis szoftverhasználat, meg egyéb figyelmeztetésekből, hogy inkább tablettre és okostelefonra váltottam. Ezeken ugyan kicsit nehézkesebb dolgozni, de legalább legális, ami rajta fut....
    2019 máj. 03, 21:16
  • Szilveszteri berregtetés
    Igrich által
    Motor, autó, traktor és mindenféle benzin és gázolaj szörny esetleg még tengeralattjáró berregtetésre invitállak benneteket úgy éjfél után a pezsgő durrogtatás után ki-ki saját és otthona lakának udvarán.
    Így kívánhatnánk egymásnak, még ha távolból is Boldog új évet.
    Szorgalmaznám még, hogy a következő (2OI8) évet nyilvánítsuk a tengeralattjárók évévé és Tiszakeszin rendezhetnénk egy tengeralattjáró ügyességi versenyt, de még vízisízhetnénk a komppal is.
    BUÉK mindenkinek!...
    2017 dec. 31, 17:13
  • Szilveszter esti berregtetés
    Igrich által
    Meghívlak benneteket egy szilveszter esti, éjfél utáni motor, autó, traktor és mndenféle benzin és gázolajszörny esetleg még tdengeralattjáró berregtetésre. Lényeg, hogy éjfél után, mikor megtörtént kinél-kinél a pezsgő durrogtatás, beindítanánk a motorokat. És az újév, de mi örömünkre is berregtetnénk kissé a motorokat, szolid dudálások közepette, jámboran. Ha nem akarsz nem kell vissza jelezni, inkább cselekedj! Így kívánhatnánk egymásnak boldog újévet!...
    2017 dec. 31, 16:51
  • OT papírozás "rögös útja"
    Ricsi95D által
    Elöljáróban annyit írnék,hogy idáig én is úgy voltam az OT-val,hogy minek,fölösleges,attól nem lesz jobb a motor és egy csomó macera...ez mind igaz,de egy picit már másként látom,és roppant büszke vagyok rá,hogy már nekem is van egy OT rendszámos,minősített motorom. És bizony gyönyörű a réztábla meg az OT rendszám.

    De kezdjük az elején! Mint ismeretes, december végén Kamuti Zsolti barátunkat megszabadítottuk gyönyörűen restaurált P10-esétől. A hazahozatal után nagy örömben...
    2017 máj. 05, 19:44
Ugrás az oldal tetejére
Working...
X