Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Egy nézőpont

Collapse
X
Collapse
  •  
  • jelenlegi állapot

  • Egy nézőpont


    Ami a jelenlegi állapotot illeti... Sok élményt szerzett a motor és a motorozás, maga a típus pedig idő közben nagyon megtetszett: semmi önálló díszítés, a funkció és a forma annyira egységes és egyszerű, hogy ami jól néz ki a megjelenésében, az itt mind természetesen adódik. Ezt nem lehet külön "dizájnolni", mert tényleg az egész egységes és egyszerű. Persze el lehet ugyanezt mondani több régi motorról is, sőt általánosságban a régi dolgokról, de itt még hozzáteheti azt is a ma embere: ez nagyon el lett találva! Ma már szerencsének tartom, hogy sikerült hozzájutnom. Mindig úgy gondoltam, egyszer majd megcsinálom igazán igényesen.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_10## -->

    A kevésbé beavatottak kedvéért pár szót az M-61-ről: bakteleszkópos váz, ami nagyon hasonlít az M-72-ére, a villa azonban más. Tank, sárhányók, ülések, csomagtartó, lámpafej, kilométeróra (sűrűbordás kardántengely, kör alakú hardifedél a fürkészőbb szeműeknek) ugyanaz, mint az M-72-nél, a blokk azonban már felülszelepelt 650 cm3-es, de még kézi előgyújtásszabályzóval van szerelve. A fotók nézegetése közben gondolom, felmerül a kérdés: mi eredeti és mi nem, egyáltalán mennyire az, úgy egészében? A motor összerakása, a különböző megoldások kitalálása közben igazából csak egyetlen szempont volt: a végeredmény olyan legyen, amilyet én elképzeltem, nekem tetsszen. Tudom, ez nem igazán a "műgyűjtő" hozzáállása, de nem is tartottam magam soha annak. Azzal viszont, amit az előzőekben írtam a motor külsejéről, szükségszerűen párosul egy egészséges törekvés az eredetiségre.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_11## -->

    Nagyobb átalakításokra nem gondoltam, amin változtattam, azt mind igyekeztem az összképhez igazítani (feszszabályzó, hátsó lámpa, két kulcsos fékfedél stb...). Az elektromos rendszert a dinamó kivételével teljesen kicseréltem. Az orosz dinamó persze óriási dilemmát jelentett, mert igen rossz híre van. Sokfelé érdeklődtem a tapasztalatokról, és aki újat vásárolt az azt mondta, jól működik. Biztosra akartam menni - mint a többi kicserélt alkatrésszel is, melyek többnyire újak -, hát én is beruháztam egyre. Tényleg kifogástalanul üzemel. Nem jelentett viszont ilyen dilemmát a benzincsap és a porlasztó cseréje. Az eredeti benzincsap használhatóvá tételére ugyan láttam egy szigetszentmiklósi börzén igen eredeti, ötletes, egyszerű és egyben tökéletes megoldást (elzárás után le kell húzni a két csövet, majd egy kb. 10 cm-es darabkának a végeit ráhúzni a csap nyílásaira, így képezvén akadályt a benzin kifolyásának irányába), sikerült kevésbé látványos módszerrel áthidalni ezt a problémát. Viccen kívül: az orosz benzincsappal és porlasztókkal soha nem tudtam véglegesen megszűntetni a benzin csöpögését. A mostani porlasztókhoz (jobbos-balos Bing-53, -26 mm) szinte új állapotban és nagyon olcsón jutottam hozzá. Nem érdemes sokat írni róluk, mert kivitelezésükben, konstrukciójukban és életkorukban összehasonlíthatatlanok a mindenki által jól ismert orosz síktolattyúsokkal (pl. nem csöpögnenk még az orosz benzincsappal sem). Az M-61-en egyébként körsúberes porlasztók voltak gyárilag, melyek nagyon jól néznek ki (komolyan!), de nem hiszem, hogy több jót el lehetne mondani róluk.

    Hátra van még pár apróság krómoztatása (pl. fékrúd) és az egész kipufogórendszer cseréje.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_12## -->

    Bírálat ért a kilométeróra számlapja miatt - szintén sajátkezű munka-, ugyanis átjavítottam a km/csasz feliratot is. Nem hiszem azonban, hogy az orosz ipar alkotásaira értelmezhető lenne a kifejezés: erőszakot tenni. Már csak azért sem, mert ami orosz és működik, az általában valaminek a másolata. Ha nem az, akkor valami őrjöngő, brutális dologra kell gondolni (ld: Kaszpi szörny). Az M-72 utáni típusokon a technikai "fejlesztés" mellett rengeteg egyszerűsítést, "igénytelenítést" figyelhetünk meg, ami az esztétikumban erősen jelentkezik. A későbbi modelleket tekintve groteszken hat ez a szóhasználat. Ural-esztétikum... szinte oximoron. Egy rendesen fényezett motor, csiszolt-gyöngyözött öntvényfelületekkel -melyek lássuk be eredeti állapotukban kritikán aluliak -, kicsit több figyelemmel kidolgozott részletekkel már amúgy is kilóg ebből a sorból. Ehhez azt hiszem jobban illik a "km/h", vagyis ezen elgondolás alapján alakult ki az összkép.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_13## -->

    A nézőpontok persze különbözhetnek: "ez akkor is csak Ural", "ez már nem is Ural"... mint mondtam, a folyamat során, melynek eredménye itt látható a saját ízlés volt a fő szempont, de a végeredményt mindenképp "közlésre érdemesnek" tartom. Azokba a dolgokba, melyeknél úgy érezzük, minden energiánkat beléjük tudnánk fektetni, feltétlenül bele kellene vágnunk, ha van rá lehetőségünk. Persze kockázatos, de a jó dolgok születéséhez kell az a feltétel, hogy az ember mindent magáért és magától tegyen kényszer nélkül. Számomra az Ural is egy ilyen volt, hát megpróbáltam a legjobbat kihozni belőle.

    Vörös Balázs
    2001
     

    • TZ
      #2
      TZ kommentje
      Editing a comment
      Megvannak mindketten jó állapotban. Balázsnak azóta már három gyereke is van, a középsőre – Botondra – vár a motor, hogy majd remek élményeket szerezzen neki, ha majd felnő hozzá.

    • Igrich
      #3
      Igrich kommentje
      Editing a comment
      Most olvastam először, kiváló cikk! Az orosz ipar atitüdje is jól lett jellemezve. Az orosz gép beindulásának és üzemének kérdése, nagy mennyiségű benzin kérdése. Emlékszem, nagybátyám mesélte, hogy kotrósként egy orosz gépen dolgozott. Takarékossági okokból próbálták kisebbre venni a fogyasztást. Egyszer csak nem indultak a gépek. Javítás, próbálkozás, stb...nem ment. Orosz szakembereket hívtak a kotrókhoz. Állítottak a benzin adagoláson. Persze felfelé. Dőlt bele a lé, bőven! Na ekkor mindegyik elindult. Hát így voltak kitalálva ezek is.

    • Lemezjáték
      #4
      Lemezjáték kommentje
      Editing a comment
      Én csak most olvastam el ezt a cikket, és tényleg élvezet volt olvasni.

      Finom és elegáns egyensúlyt éreztem a korhűség megőrzése és szükségszerű átalakítások kompromisszumának megteremtésében.

      Gratulálok! (Ha nagy leszek, én is akarok ilyet!!!!!)
    Posting comments is disabled.

article_tags

Collapse

Latest Articles

Collapse

  • Veronai kiallitas
    movisz által
    Sziasztok tegnap kezdődött egy minden evben megrendezesre kerulo kiallits tobbnyire atalakitott motoroknak ...
    2023 jan. 28, 11:29
  • Laverda 750
    movisz által
    Sziasztok nyitok egy uj cikket A Laverda commel
    ugyan is tegnap sikerult szert tennem egy masodik 750-esre.Ez egy nagyon korai darab a 59. a legyartott 750 -esek bol Ez egy 750 GT ami kulombozik a motorjaban egy kicsit hogy gyengebb es a tankjaas formaju. ezen a motoron sajnos az sf tankja van meg az ulese van atalakitva de a tobbi az jo....
    2021 júl. 06, 11:27
  • Szívásom története
    CZsolti által
    Meglehetősen régen nem jelentkeztem, ezért úgy érzem, hogy némi magyarázattal tartozom nektek. Valahogy úgy kanyarodtak a dolgok, hogy minden, amit addig összeraktam megmakacsolta magát. A számítógép fityiszt mutatott, alaplap csere lett belőle. Azóta is úgy van. Annyira elegem lett a hamis szoftverhasználat, meg egyéb figyelmeztetésekből, hogy inkább tablettre és okostelefonra váltottam. Ezeken ugyan kicsit nehézkesebb dolgozni, de legalább legális, ami rajta fut....
    2019 máj. 03, 21:16
  • Szilveszteri berregtetés
    Igrich által
    Motor, autó, traktor és mindenféle benzin és gázolaj szörny esetleg még tengeralattjáró berregtetésre invitállak benneteket úgy éjfél után a pezsgő durrogtatás után ki-ki saját és otthona lakának udvarán.
    Így kívánhatnánk egymásnak, még ha távolból is Boldog új évet.
    Szorgalmaznám még, hogy a következő (2OI8) évet nyilvánítsuk a tengeralattjárók évévé és Tiszakeszin rendezhetnénk egy tengeralattjáró ügyességi versenyt, de még vízisízhetnénk a komppal is.
    BUÉK mindenkinek!...
    2017 dec. 31, 17:13
  • Szilveszter esti berregtetés
    Igrich által
    Meghívlak benneteket egy szilveszter esti, éjfél utáni motor, autó, traktor és mndenféle benzin és gázolajszörny esetleg még tdengeralattjáró berregtetésre. Lényeg, hogy éjfél után, mikor megtörtént kinél-kinél a pezsgő durrogtatás, beindítanánk a motorokat. És az újév, de mi örömünkre is berregtetnénk kissé a motorokat, szolid dudálások közepette, jámboran. Ha nem akarsz nem kell vissza jelezni, inkább cselekedj! Így kívánhatnánk egymásnak boldog újévet!...
    2017 dec. 31, 16:51
  • OT papírozás "rögös útja"
    Ricsi95D által
    Elöljáróban annyit írnék,hogy idáig én is úgy voltam az OT-val,hogy minek,fölösleges,attól nem lesz jobb a motor és egy csomó macera...ez mind igaz,de egy picit már másként látom,és roppant büszke vagyok rá,hogy már nekem is van egy OT rendszámos,minősített motorom. És bizony gyönyörű a réztábla meg az OT rendszám.

    De kezdjük az elején! Mint ismeretes, december végén Kamuti Zsolti barátunkat megszabadítottuk gyönyörűen restaurált P10-esétől. A hazahozatal után nagy örömben...
    2017 máj. 05, 19:44
Ugrás az oldal tetejére
Working...
X