Közlemény

Collapse
No announcement yet.

A coventry-i bomba

Collapse
X
Collapse
  •  
  • SPITFIRE MklV 1500

  • A coventry-i bomba

    SPITFIRE MklV & 1500


    Az egyetlen nagyobb változtatást a karosszérián 1969-ben az olasz tervező Michelotti tervei alapján végezték, de csak az 1970-es modellévtől gyártották. A borításon élek jelentek meg, az egész karosszéria simább, lendületesebb lett, amiről máig beszélnek a találkozókon.
    A Spitfire-t végre modernizálták!
    Első pillantásra a szögletes far tűnik fel, de még sok más is változott. A lökhárítók, a motortér fedél, ajtók, sárvédők, és az egész hátsó rész módosult. Az utastérben alig észlelhetünk változást, itt folyamatos volt a fejlesztés.

    Az 1300-as modell egészen 1974-ig gyártásban maradt, és nem csekély:70021 darab hagyta el a gyárat ez idő alatt. A teljesítményt visszavették 63 LE-re 6000-es fordulaton.
    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_23## -->

    Sokak szerint ez volt a legjobb, sportosan pörgethető motor a Spitfire-ek közül, a hárompontos csapágyazás ellenére. Az üzemanyag ellátást továbbra is két SU HS2-es porlasztó látta el. Az erőt az új - teljesen szinkronizált - négysebességes váltó közvetítette a szintén új - 3,89:1 áttételű - Swing-Spring hátsóhajtáshoz. A futómű terén elől nem lehet kifogás a dupla keresztlengőkaros, tárcsafékes kialakításra, annál inkább a hátsó - igen gyengécskére sikeredett - dobfékes megoldásra. A rossz nyelvek szerint itt fogyott el a fejlesztésre szánt összeg, ezért kényszerültek az egyszerűsítésre. A fékrendszer egykörös -az utolsó évtől kétkörös- rásegítés nélküli kivitel, mégis hatásosan lassította a könnyű, mindössze 775 kg önsúlyú járművet. Az új tetőmechanizmus és -borítás mellett az elektromos rendszer is megújult, végre generátor váltotta le a régi dinamót. A villamosság egyik érdekessége a három darab 35 A-es (!!) biztosíték, ami egy esetleges túlterhelésnél a vezetékelés sérülését okozta.

    1974-ben utoljára és erősen modernizálták a Spitfire-t. A csökkenő kereslet és az erősödő környezetvédelmi szabályok az USA-ban, nehezítették a Triumph mérnökeinek dolgát.
    A legnagyobb változás a motor lökettérfogatának növelése 1300-ról 1500-ccmre, ami még jobban érzékennyé tette a már eddig is igazi hosszú löketű motort. Bár nőtt a nyomaték és a teljesítmény, de a megnövelt löket miatt a pörgős motor dugattyúi a magasabb fordulatszámokon túllépték az ideális sebességet és hamar tönkrementek.
    Sok esetben még a főtengelyek is eltörtek,ami nem tett jót a modell hírének.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_24## -->

    A spórolásnak és a tovább csökkenő érdeklődésnek köszönhetően egyre csak romlott a minőség. A vég megkoronázása az ADAC „Zöld Citrom” díja volt, amit a legrosszabb minőségű új autó kapott!

    Kétségtelen, hogy egy differenciálmű olajleeresztő csavar nélkül, direkt a váltó- és hajtótengelyeken futó tűgörgős csapágyak, valamint négy hosszú löketű henger - három keskeny siklócsapágyon forgó főtengellyel - nem jelenti az automobil fejlesztés csúcsát !
    Mindezek ellenére a Spitfire 1980 augusztusáig gyártásban maradt, a darabszám elérte a 95829-et, messze túlélve ezzel a legtöbb konkurensét!

    Egy szabadidős elfoglaltsághoz azonban nincs hálásabb autó a kis Triumphnál!
    A Spitfire restaurálása nem sokban különbözik egy motorkerékpár felújításától, csak több hely kell hozzá! És szinte nincs még egy klasszikus autó ebben az árkategóriában, ami több vezetési élménnyel gazdagítana. Az alkatrészellátás a mai napig kifogástalan, alig van olyan alkatrész amit ne lehetne beszerezni - kivétel a korai példányok - de az internet segítségével ez is csak idő kérdése”¦

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_25## --><!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_26## -->
    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_27## --><!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_28## -->


    A képeken látható példányt 2005 májusában vásároltam. Az 1974-es 1300-as, látott már jobb napokat is. A Ebay-en találtam és rögtön lecsaptam rá.
    Itt szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a neten kínált áruk állapotát inkább becsüljük alul, és csak annyira licitáljunk ami még belefér az elképzelésünkbe, különben drágán vehetünk olyan dolgot, ami a személyes találkozás után csalódást kelt majd! Fokozottan érvényes ez, amikor még messze is kell utaznunk érte...
    Ami az internetes képeken szolid alapnak tűnt, a helyszínen valójában sokkoló volt. Barátom - aki a trélert vontatta nekem - meg is jegyezte: ” Ez egy rozsdaboglya, ne vedd meg! ”
    Én mégis láttam benne fantáziát és kifizettem az 1400 Euro vételárat. Ez azért is volt bátor lépés tőlem, mert húsz éven át csak motorkerékpárokkal foglalkoztam, az autófelújítás számomra ismeretlen területet jelentett. A kis roadster komplett volt, a motorja kifogástalan, de a kuplung és a fék hidraulikája nem működött a hosszú állás miatt. A legkritikusabb részek az indexsarkok, a géptető, a szélvédő és az ajtók alja, valamint részben a padlólemez ill. a csomagtartó alja a kipufogó fölött - ezek mind a rozsda áldozatai lettek.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_29## --><!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_30## -->

    Az otthoni szétszerelés közben jöttem rá - igazából nincs is olyan rossz állapotban a kocsi!
    A mindenütt jelenlevő rozsda csak a felületet támadta meg, drótkoronggal könnyen lehetett eltávolítani. A küszöblemez például teljesen ép volt, az eredeti ponthegesztéssel rögzítve.

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_31## -->
    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_32## --><!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_33## -->

    A karosszéria javítását és a fényezést szakemberre bíztam, az összes egyéb munkát - beleértve a kisebb részegységek felújítását és a kárpitozást - magam végeztem.
    Mivel akkoriban én nyáron nem dolgoztam a munkahelyemen (ami egy német nyelvű színház volt), a felújítást folyamatosan napi nyolc órában végezhettem”¦ A díszletraktár lett az én műhelyem, ahol nyugodt körülmények között, senkitől sem zavarva dolgozhattam. Az összeszerelés nem okozott problémát, hála kiterjedt ismeretségeimnek mindig volt kitől tanácsot kérjek, ha megakadtam valahol”¦ Háromhavi intenzív munka után rá sem lehetett ismerni a hajdani „rozsdaboglyára” .
    Az eredeti fehér színt biztonsági okokból változtattam meg sárgára. Az autó olyan alacsony, annyira kicsinek látszik szemből, hogy feltűnő szint kellett választanom, hogy könnyebben észrevegyenek a szembejövők... A színválasztás azért is esett erre az okkersárgára, mert a Spitfire-ek legalább háromnegyede piros, az ötöde pedig versenyzöld (Racing green), és ez a szín szerintem nagyon jól illik ehhez a kis roadsterhez! Ez persze ízlés dolga”¦

    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_34## --><!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_35## -->

    A Spitfire kellemes, mindennapi használatra is alkalmas jármű, azonnal a figyelem középpontjába kerül amikor megállunk vele valahol! Az üléspozíció igen alacsony, ezért az utas hajlamos megijedni egy, a szomszéd sávban elhaladó monstrumnak tűnő Opel Astra-tól is. A beülés még egyszerű: a gravitáció segít, de a kiszállás már nem olyan könnyű. A fordulókör kicsi, a kerék képes úgy befordulni, hogy az első kerekek gumijai radírozni kezdenek az úton fordulás helyett...
    A pedálok közt kicsi a hely, és ne legyünk 180 centinél magasabbak, mert a fejünk elérheti a bőrtetőt. Az 1300-as motor takarékos, 6-7 literrel beéri - emellett dinamikus, a mai forgalomban is. A rugózás sportosan feszes, de ez ne tévesszen meg senkit, a Spitfire valójában nem sportkocsi! Szűk kanyarokban a primitív hátsó felfüggesztés hamar eléri a korlátait.. Hétvégi kirándulásra azonban kitűnő, és nagyszerű élményt nyújt, amikor egy kanyargós vidéki úton élvezzük a friss levegőt és a táj szépségét !


    <!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_36## --><!-- ##phrase_image_larger_version_x_y_z_37## -->

    Nincs információm arról, jelenleg hány példány futhat hazánkban, de biztos vagyok benne, egyre többen ismerik majd fel, mennyi örömet tud okozni egy ilyen kis „játékszer” !

    Kutasi Balázs
     

    • bazsimoci
      #3
      bazsimoci kommentje
      Editing a comment
      Ezt egy kicsit átírtam és tettem hozzá pár fotót is...
      Az okkersárga gép és az 1500-ös is Pesten van tudtommal...
      Amikor vitték az 1500-öst veteránvizsgára, kettétörték a főtengelyt benne...
      Sajnálom, hogy el kellett adnom, de kellett az ára a családi házba...

    • lacbp
      #4
      lacbp kommentje
      Editing a comment
      írtam pár kérdést a másik topicba




      szerintem ez az 1500-as Eladó használt TRIUMPH SPITFIRE, 1974-es

    • Gianni72
      #5
      Gianni72 kommentje
      Editing a comment
      Én egy veterán találkozón láttam meg a kis matchboxot és akkor fogadtam meg magamnak, hogy egyszer beszerzek egy ilyen kis csodát. Sikerült
    Posting comments is disabled.

article_tags

Collapse

Latest Articles

Collapse

  • Veronai kiallitas
    movisz által
    Sziasztok tegnap kezdődött egy minden evben megrendezesre kerulo kiallits tobbnyire atalakitott motoroknak ...
    2023 jan. 28, 11:29
  • Laverda 750
    movisz által
    Sziasztok nyitok egy uj cikket A Laverda commel
    ugyan is tegnap sikerult szert tennem egy masodik 750-esre.Ez egy nagyon korai darab a 59. a legyartott 750 -esek bol Ez egy 750 GT ami kulombozik a motorjaban egy kicsit hogy gyengebb es a tankjaas formaju. ezen a motoron sajnos az sf tankja van meg az ulese van atalakitva de a tobbi az jo....
    2021 júl. 06, 11:27
  • Szívásom története
    CZsolti által
    Meglehetősen régen nem jelentkeztem, ezért úgy érzem, hogy némi magyarázattal tartozom nektek. Valahogy úgy kanyarodtak a dolgok, hogy minden, amit addig összeraktam megmakacsolta magát. A számítógép fityiszt mutatott, alaplap csere lett belőle. Azóta is úgy van. Annyira elegem lett a hamis szoftverhasználat, meg egyéb figyelmeztetésekből, hogy inkább tablettre és okostelefonra váltottam. Ezeken ugyan kicsit nehézkesebb dolgozni, de legalább legális, ami rajta fut....
    2019 máj. 03, 21:16
  • Szilveszteri berregtetés
    Igrich által
    Motor, autó, traktor és mindenféle benzin és gázolaj szörny esetleg még tengeralattjáró berregtetésre invitállak benneteket úgy éjfél után a pezsgő durrogtatás után ki-ki saját és otthona lakának udvarán.
    Így kívánhatnánk egymásnak, még ha távolból is Boldog új évet.
    Szorgalmaznám még, hogy a következő (2OI8) évet nyilvánítsuk a tengeralattjárók évévé és Tiszakeszin rendezhetnénk egy tengeralattjáró ügyességi versenyt, de még vízisízhetnénk a komppal is.
    BUÉK mindenkinek!...
    2017 dec. 31, 17:13
  • Szilveszter esti berregtetés
    Igrich által
    Meghívlak benneteket egy szilveszter esti, éjfél utáni motor, autó, traktor és mndenféle benzin és gázolajszörny esetleg még tdengeralattjáró berregtetésre. Lényeg, hogy éjfél után, mikor megtörtént kinél-kinél a pezsgő durrogtatás, beindítanánk a motorokat. És az újév, de mi örömünkre is berregtetnénk kissé a motorokat, szolid dudálások közepette, jámboran. Ha nem akarsz nem kell vissza jelezni, inkább cselekedj! Így kívánhatnánk egymásnak boldog újévet!...
    2017 dec. 31, 16:51
  • OT papírozás "rögös útja"
    Ricsi95D által
    Elöljáróban annyit írnék,hogy idáig én is úgy voltam az OT-val,hogy minek,fölösleges,attól nem lesz jobb a motor és egy csomó macera...ez mind igaz,de egy picit már másként látom,és roppant büszke vagyok rá,hogy már nekem is van egy OT rendszámos,minősített motorom. És bizony gyönyörű a réztábla meg az OT rendszám.

    De kezdjük az elején! Mint ismeretes, december végén Kamuti Zsolti barátunkat megszabadítottuk gyönyörűen restaurált P10-esétől. A hazahozatal után nagy örömben...
    2017 máj. 05, 19:44
Ugrás az oldal tetejére
Working...
X