Sziasztok!
Ahogy ígértem, ebben a bejegyzésben a Suzuki GS széria történetéről lesz szó. Az egész történet a hatvanas évek végére vezethető vissza.
Az előzmények:
A japán motorgyártók elkeseredett harcot folytatnak az amerikai piac betörésére. Hatalmas súly nehezedett a japán mérnökökre, mert a finnyás amerikai ízlésnek nehéz volt megfelelni, és ne feledjük, hogy ekkor még javában élt az emberekben a 2. világháború miatt kialakult negatív vélemény a japán termékek iránt. Valami nagyot kellett mutatniuk, amivel megszorongathatják a Harley Davidsont, és az európai motorgyártókat is. Eddig szinte kivétel nélkül 2 ütemű motorokat alkottak, és talán nem kis túlzás azt állítani, hogy művészire csiszolták ezt a technológiát.
Rengeteg versenysportban elért eredménnyel a hátuk mögött, olyan remek modelleket hoztak ki, mint például a Suzuki GT750, amely 3 hengeres 750 köbcentis vízhűtéses blokkjával, és 67 lóerejével komoly arzenált vonultatott fel a vásárlók és a világ figyelmének felkeltésére.
A Honda borította rá az asztalt a többi gyártóra 1969-ben, mert piacra dobták legújabb csodafegyverüket, a méltán híres Honda CB750-et. Soros négyhengeres négyütemű léghűtéses blokkjával, és 67 lóerejével berobbant a piacra, és olyan sikert aratott, amivel a japán motorkerékpár gyártók végleg beírták magukat a szakma élvonalába, és menetelésük a mai napig is tart. A többi gyártó kicsit késve reagált, a Suzuki például hiába fejlesztett már 1955-ben egy 125 ccm-es 4 ütemű motort, mégis maradtak a 2 ütemű motorok gyártásánál egészen 1976-ig!
A Suzuki visszavág:
A többi japán motorgyártó rögtön elkezdték a maguk 4ütemű modelljének fejlesztését, és sorra kerültek ki a "koppintások", mivel mindegyik szinte ugyanúgy nézett ki, ezért egyetemes "csúf" nevük az UJM-lett, ami az Universal Japanese Motorcycles szavakat rejti, ami nagyjából annyit tesz, mint általános japán motorkerékpárok. Arra utalt, hogy a feliratok nélkül, nehéz volt megmondani a gyártót. A CB750 mintegy sablont mutatott a gyártandó motorok kinézetére. A Suzuki tudta, hogy az elsőség nem lehet az övé, ezért nem siette el a piacra dobást, és inkább a fejlettebb mechanikával kívánta a mérleg nyelvét maga felé fordítani. Megérkezett végre a nagy rivális a GS 750!
Motorja már sokkal fejlettebb dupla vezérműtengellyel rendelkezett, kezelhetősége, futóműve, fékrendszere, elektromos rendszere is messze megelőzte a CB-t. A siker nem is maradt el. A jó fogadtatás végett a modellpaletta gyorsan bővült mindkét irányba.
Modellek a szériában:
A legkisebb GS az egyhengeres 125 ccm-es volt, 82-től egészen a 2000-es évekig futott valamelyik variánsa a gyártósoron. 12 lóerős 1 hengeres volt, elől tárcsa, hátul dobfék, igazi kis munkába járós motor.
A 250-450 ccm-es modellek soros 2 hengeresek voltak,a 450-esek 44 lóerejükkel remek választások voltak, mert súlyuk viszont kisebb volt, mint nagyobb testvéreiké. Itt említeném meg az L modelleket, amik csopperes kinézetűek voltak.
A nagyobb testvérek:
A felsőbb régiókba az 550,650,750,850, és 1000-es modellek tartoztak. A normál felépítésűek voltak az E modellek, a motor nyomatékát lánc vitte át a hátsó kerékre, a G jelzésűek voltak a GT grand-tourismo modellek, ezek kardánosak voltak (az 550-esből nem, de a 650-esből már volt G modell). Az L modellek voltak a csopperes kinézetűek. Az 550-es 50 lóerejétől az 1000-es 90 lóerejéig bárki megtalálhatta az ízlésének megfelelő típust. Nálunk sajnos igen ritkán találkozni velük. Az összes GS modell 2 szelep/henger és DOHC vezérléssel rendelkezett. A 80-as évek elején kezdtek áttérni a 4 szelep/henger elrendezésre, valamint a központi rugózásra, ezek a modellek a GSX jelölést kapták, és szögletes alakú hengerfejükről ismerhetőek fel a legkönnyebben. ezek már a GSX-R-ek előfutárai voltak, főleg az 1000/1150 ccm-es változatok.
És a legnagyobb az 1000-es:
A Katana széria:
A Katana széria a Suzuki próbálkozása volt kitörni az UJM cimkéből, a 80-as évek elején igen futurisztikus kinézetükkel megosztóak voltak. A leghíresebbek a GSX 750 Katana és az 1000/1150-es voltak, ezek a Suzuki szent gráljai. A 2000-es években még kiadtak egy emlék szériát az 1150-esből ,de el is kapkodták őket, komoly értékkel bírnak. Érdekesség, hogy valamiért a kisebb modellek is kaptak Katana verziót, a GSX 250-esek, a 400-asok, a GS 550/650-is. Az 550/650 modellek elég kakukktojások, mivel fejidommal nem rendelkeztek, viszont az idomok, és a tank jelentős változáson estek át, tényleg, mintha szamuráj karddal szeletelték volna őket ki egy tömbből. A fejidomos gépek szexi bukólámpával jöttek.
550M / 650 M
GSX 750 Katana
A szent grál 1000/1150 katana
Tartsatok velem a következő részben is, ahol a saját kis 550 M-emről lesz szó!
Szép napot!
Közlemény
Collapse
No announcement yet.
1./Suzuki GS családtörténet
Collapse
X
Collapse
-
1./Suzuki GS családtörténet
zahi kedvelte ezt.Címkék: Egyik sem
- 1 like
-
#2andraco kommentje2015 aug. 31, 19:29Editing a commentJo lett a cikk. Nekem van egy 1979es GS1000-em. Honapra egyidos velem... :-)
-
#3soveny kommentje2015 okt. 05, 19:56Editing a commentNagyon örülök a cikknek, várom a folytatást! :-)
-
#4Atti69 kommentje2015 okt. 05, 20:14Editing a commentA japánok tudnak..jó tervek,jó anyagok,jó design.... Elismerem ők a legjobbak.. De nekem épp ezért nem kell..
You must be logged in to post a comment.