(Vámos Miklós: Apák Könyve)
___Másfél éve kezdtem el írni a motorom forgalomba helyezésének történetét összefoglaló blogot, ez az idő nagyjából egy évvel több, mint amennyit előzetesen elterveztem a hét bejegyzés megszerkesztésére. A munkát aztán sok körülmény nehezítette, tanulás, munka, levélváltások az érintett hivatalokkal (Í harminc nap), számtalan telefon, néhány jogszabályváltozás - a legnagyobb gondot azonban az jelentette, hogy mind térben, mind időben egyre távolabb kerültem a témától, egyre több időt vett el, hogy újra meg újra felvegyem a fonalat. Már-már röstellem leírni, hogy a napokban vesztette érvényességét a motorom rendszámára ragasztott első műszaki érvényesség-plakett. Így két év után ideje lesz tehát lezárni ezt a folytatásos horrort, hogy az olvasó is folyamatában illetve összefüggéseiben lássa az ügymenetet.
Ha emlékeztek, anno a második bejegyzésben összefoglaltam, mit kell elintéznünk, hogy a motor a nevünkre kerüljön:
- tulajdonjog megszerzése (lefolyt a póthagyatéki eljárás, megvan az adás-vételi szerződés)
- műszaki adatok igazolása (megszereztem a hatósági határozatot)
- műszaki vizsga (sajnos akkor úgy tájékoztattak, másképp nem kapok műszaki adatlapot*)
- eredetiségvizsgálat
Ideje volt tehát nekiállnom, hogy járművet faragjak a felhalmozott kacatokból. Csiszoltam, festettem, illesztettem, visszabontottam, újra illesztettem, mindent csak úgy felületesen, hogy jó legyen, de azért főleg gyors és olcsó. Fényezőkamra helyett szabad ég és zártszelvény-állvány, szórópisztoly helyett ecset, új abroncsok helyett használt gumi, ajcsiba (még egyszer köszönöm, TZ! ), kölcsön** kipufogórendszer – így készül alacsony költségvetéssel kényszer-műszakira a motorkerékpár. Ez van, szorít az idő és a pénz is.
Ha már a szűkös határidőnél tartunk, váratlan levelet kaptam az okmányirodától. Az átírási haladékkérelmeim okán ugyan mégsem volt egészen váratlan a levél, az azonban meglepett, hogy a második ilyen kérelmem postázása után két nappal már meg is érkezett a "válasz". Az első kérelmet augusztus végén, az adásvételi szerződés kitöltése után nem sokkal küldtem (erről az előző bejegyzésben már tettem említést), azonban három hét múlva is csak annyi szóbeli tájékoztatást kaptam az üggyel kapcsolatban, jelöljek meg konkrét türelmi időszakot a kérelemben, csak így tudnak rá reagálni. Válasz – a tájékoztatásnak megfelelően – arra a kérelmemre nem is érkezett, és nem is igazán
Ennek a fele sem tréfa, gondoltam, de nem igazán értettem, mi lehetett a gond a két napja postára adott, második türelmi kérelmemmel.
A bonyolult és nehéz körülmények miatt év végéig,
2010. december 31-ig kértem haladékot az átírási kötelezettségem teljesítésére
Átfutottam a végzést, majd átfutottam még egyszer, mert nem értettem, mi a helyzet, és végül még egyszer, ekkor tűnt fel a csavar: a végzés keltezése egy nappal megelőzi, a második haladékkérelmemét, tehát nem arra válaszoltak. Gyorsan felhívtam az okmányirodát, most mi legyen. Elmondták, hogy a végzést a jegyzőnek hivatalból ki kell küldenie, de ne aggódjak, mert épp most végeztek az újabb végzéssel, ezúttal már a frissen beérkezett, második kérelmem jóváhagyásáról. Jauhú!
Megkaptam a haladékot, kerek három hónapom volt arra,
hogy műszaki vizsgára készítsem a néhány motoralkatrészemet
___
A 2010 őszi szerencsére elég laza félévem volt az egyetemen, soha nem volt még ennyi időm a motorral foglalkozni, mint akkor. És soha nem is volt rá akkora szükség, mint akkor. Garázs, műhely hiányában a szép és csapadékmentes őszt is kiélvezhettem, időm nagy részét az udvaron töltöttem, napról napra szépen gyarapodott a motor.
Jawa kürt, MZ lámpakeret, Pannonia kormánytartó, légszűrő és hátsó lámpa, DKW kormánykarok.
A cél most nem az eredetiség, hanem a működőképesség és költséghatékonyság volt.
Kerek három hónapba telt, hogy a szétszóródott alkatrészeket motorkerékpárra emlékeztető egységgé tudjam összeállítani. A legtöbb időt persze nem az alkatrészek felszerelése, hanem a beszerzés vitte el. Az alacsony költségvetés és a rossz alkatrész ellátottság alapjaiban meghatározta a "felújítás" csapásirányát, az eredetiségnél jóval fontosabb szempont lett a költséghatékonyság illetve gyorsaság. Így került a motorra Pannonia légszűrő, hátsó lámpa és kormánytartó bilincs, MZ lámpakeret és Jawa kürt, illetve megvásárolható alkatrészek hiányában kölcsön kipufogórendszer, kormány és kezelőkarok.A cél most nem az eredetiség, hanem a működőképesség és költséghatékonyság volt.
Mivel akkor még úgy tájékoztattak, a motornak meg kell felelnie a műszaki vizsga feltételeinek ahhoz, hogy műszaki adatlapot kapjon (érvényes vizsgára nem, a hiányzó adatok miatt műszaki adatlapra azonban szükségem volt), egyedül a műszaki minőségben nem köthettem kompromisszumot. Fényszórót foncsoroztattam (~20 000 Ft helyett kis utánajárással 3 500 Ft-ért is meg lehet csináltatni jó minőségben), fékpofákat ferrodoztattam, piros macskaszemet, visszapillantó tükröket és rendszámtábla keretet vásároltam, fényszóró visszajelzőt készítettem roncsolásmentesen****. Dupla pulóverben forrasztottam a vadiúj vezetékköteget az udvaron, a novemberi éjszakában, szóval egy percig sem unatkoztam.
Mikor épp volt egy kis szabadidőm, igyekeztem néhány gyakorlati kérdést tisztázni. Így utólag például már triviális, meg akartam azonban tudni, 'A' kategóriás jogosítvány hiányában egyáltalán a nevemre írathatom-e majd a motoromat. A 189-es (ma már 1818) Ügyfélvonalon aztán megnyugtattak, hogy az adott kategóriára érvényes (vagy összességében a) vezetői engedély hiánya nem kizáró ok. Forgalomban persze nem vezethetjük jogsi nélkül, de szülői nyilatkozattal akár egy tízéves gyerek nevére is írathat gépjárművet, akinek így tetszik.
Fontosabb és többeket érintő volt azonban a többszörös átírási illeték ügye, a kérdés itt a fórumon is rendszeresen felmerül. Bár a saját esetemben nem kellett attól tartanom, hogy bármilyen elmaradt átíratásra derül fény, hiszen immáron közvetlenül a tulajdonostól vásároltam meg a motort, a tisztánlátás érdekében erre is rákérdeztem a KEKKH illetékeseinél.
Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 31. § (1) bekezdése alapján a közigazgatási hatósági eljárási illetéket az eljárás kezdeményezésekor az köteles megfizetni, aki az eljárás megindítását kéri. Az egyes közigazgatási hatósági eljárások külön illetéke tekintetében e törvény melléklete eltérően rendelkezhet.
A 73. § (2) bekezdés a)-b) pontja alapján az okmányirodánál nem elektronikus úton kezdeményezett közigazgatási hatósági eljárás illetékét az eljárás megindítását megelőzően készpénz átutalási megbízás útján, vagy amennyiben az okmányirodában erre lehetőség van, az eljárás megindításával egyidejűleg bankkártyával kell megfizetni.
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 113. § (1) - (2) bekezdések alapján ha az illetéket egyáltalán nem vagy nem szabályszerű időben, módon vagy mértékben fizették meg, illetőleg a vagyonszerzést illetékkiszabás végett nem jelentették be, leletet kell készíteni. Leletet kell készíteni akkor is, ha az illetékkel (díjjal) kapcsolatos mulasztást a pénzügyi ellenőrzés során állapították meg.
A 114. § (3) – (4) bekezdés értelmében a leletezés megtörténtét a leletezett iraton fel kell tüntetni. A leletet esetleges mellékleteivel együtt az állami adóhatóságnak kell megküldeni az illeték kiszabása végett.
A fentiek értelmében a vagyonszerzési illetéket és a mulasztási bírságot a NAV szabja ki.
A gépjármű tulajdonosa, aki az átírási láncolat végén jár el az okmányirodában, csak a ráeső részt fizeti meg.
A 73. § (2) bekezdés a)-b) pontja alapján az okmányirodánál nem elektronikus úton kezdeményezett közigazgatási hatósági eljárás illetékét az eljárás megindítását megelőzően készpénz átutalási megbízás útján, vagy amennyiben az okmányirodában erre lehetőség van, az eljárás megindításával egyidejűleg bankkártyával kell megfizetni.
Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 113. § (1) - (2) bekezdések alapján ha az illetéket egyáltalán nem vagy nem szabályszerű időben, módon vagy mértékben fizették meg, illetőleg a vagyonszerzést illetékkiszabás végett nem jelentették be, leletet kell készíteni. Leletet kell készíteni akkor is, ha az illetékkel (díjjal) kapcsolatos mulasztást a pénzügyi ellenőrzés során állapították meg.
A 114. § (3) – (4) bekezdés értelmében a leletezés megtörténtét a leletezett iraton fel kell tüntetni. A leletet esetleges mellékleteivel együtt az állami adóhatóságnak kell megküldeni az illeték kiszabása végett.
A fentiek értelmében a vagyonszerzési illetéket és a mulasztási bírságot a NAV szabja ki.
A gépjármű tulajdonosa, aki az átírási láncolat végén jár el az okmányirodában, csak a ráeső részt fizeti meg.
?/6. A műszaki vizsga
Mivel a motor (feltételezhetően) már nem volt forgalomban és a rendszámtáblája is elveszett, helyi autószervizek helyett csak az NKH saját, budapesti, vagy megyei kirendeltségén vizsgáztathattam le. December első napjaiban ítéltem úgy, hogy érdemes lenne végre műszaki vizsga időpontot intéznem, amelyet végül egy ködös-fagyos szerdai délutánra kaptam meg. Egy közeli motorosboltban szerencsére egész kedvező áron találtam motorszállító utánfutót, amin előző éjszaka némi "logisztikázás" után végül épp' hogy elfért az Izs, csak a megfelelő rögzítésre kellett odafigyelni.
A műszaki vizsga szerencsére gördülékenyen ment. Bár már telefonon igyekeztem leszervezni mindent, érkezés után is jeleztem előre, hogy nincs rendszámom, csak hatósági bizonyítványom. (Mindkét iratot, a Közlekedési Nyilvántartó Osztály által kiállított hatósági határozatot és az okmányirodától kapott hatósági bizonyítványt is magammal vittem, végül ez utóbbit használták fel a műszaki vizsga során.) Igyekeztem segédkezni a hiányzó adatok felvételében, jókora stóc kézikönyvet és fotót vittem magammal, hogy gyári értékek kerüljenek majd a forgalmi engedélybe. A "makacsságomra", ahogy előre is sejtettem, a gyártási év megállapításánál volt leginkább szükség. Bár a helyes érték a váznyaktáblán is szerepel és a vázszám betűjelzéséből is egyértelműen megállapítható (ebből azonban csak "népi megfigyeléseket" tudtam volna felmutatni, gyári adatot nem), végül szükség volt egy egyszerű bizonyítási eljárásra. A váztáblára mindig csak a gyártási év utolsó számjegyét (esetemben '7') ütötték be, az első három, előre nyomtatott számjegy ('195') pedig esetemben már nem látszódott a teljesen fényesre kopott acéllemezen. Miután néhány fényképpel sikerült bizonyítanom, hogy a beütött hetes szám egyáltalán a gyártási évre utal, már csak a tízes helyi értéket kellett megállapítani. 1967 szóba sem jöhetett, hisz első forgalomba helyezésként 1960-as dátum szerepelt, egy jól láthatóan 1950-es kiadású kézikönyvvel (amely még az előző – 1947 és '51 között gyártott lemezvillás – típust mutatta be) végül az 1947-et is sikerült kizárni. A teljesítményt a kézikönyv adatai alapján sikerült dokumentálni, a szín megadása pedig már semmilyen macerát nem jelentett.
Az általános műszaki állapottól már nem kellett tartanom. Minden felszerelés a helyén, féklámpa működik, fényszóró vakít (persze csak amennyire kell) és kéken világít a visszajelzője. Szerencsére a fékpados mérés során is mindent rendben találtak (összeszereléskor érdemes tehát komoly figyelmet fordítani a fékfelújításra), így két órával később a műszaki adatlappal és két év műszaki érvényességgel "gazdagodva" indulhattam haza.
A műszaki vizsga után kapott iratok. A műszaki adatlapon nem szerepel, de a vizsga során
a motor kilométeróra-állását is feljegyezték.
9/7. Eredetiségvizsgálat
Este már le sem akasztottam az utánfutót, másnap reggelre kaptam ugyanis időpontot az eredetiségvizsgálatra, a közeli autószervizben.
"Ráragasztva" az utánfutóra. Szerintem ezen a képen néz ki a legjobban a motor, kicsit lehúzott első teleszkóppal.
Alacsony és széles, igazi brutális orosz szörny.
A 9300 Ft-os hatósági díj és a 6200 Ft-os munkadíj (ezekből áll össze a hivatalos, 15500 Ft-os ár) befizetése után betoltuk az Izst a csarnokba, majd tartottam egy rövid "eligazítást", milyen számot hol találnak a motoron. Az eredetiségvizsgálat kb. egy órát vett igénybe, addig én a fűtött ügyfélváróban olvadtam ki. Végül természetesen mindent rendben találtak, meg is lepődtem volna, ha nem így történik. Egy kisebb papírhalmot tettek elém, amit gyorsan átfutottam (érdemes újra ellenőrizni a műszaki adatokat, mert az összeállításkor ezeket kézzel veszik fel a rendszerbe), majd akasztottam a trélert és indultam. 11-re haza is értem, majd némi szomszédi segítséggel seperc alatt kiszabadítottuk és leműtöttük az utánfutóra fagyott motort. Szerencsére egy napi bérleti díjjal sikerült megúsznom az utánfutó kölcsönzést.
Mivel az eredetiségvizsgálati kérelemben a jármű jelenlegi iratai szerinti állapotot rögzítik, a járműokmány adatainál még az előző tulajdonos adatai szerepelnek, járműokmányként pedig az előző délután átvett műszaki adatlap. Az eredetiségvizsgálat eredményét a hatósági bizonyítványban rögzítik, amelyből esetemben kiderül, hogy a motor nem rendelkezik rendszámtáblával (és emiatt eltér a járműokmányban szereplő rendszámtól), viszont az egyedi azonosítói eredetiek, így a hiba csak adminisztrációs okokból következhetett be. Hibátlan.
9/8. KGFB
Még aznap délután berohantam a Trabant-Wartburg Klub irodájába, hogy a forgalomba helyezés előtti utolsó teendővel, a kedvezményes gépjármű felelősségbiztosítás (KGFB ) megkötésével is végezzek. Sokféle vélemény kering az interneten arról, az érvényes biztosítás feltétele-e annak, hogy a járművet műszaki vizsgára engedjék. Mivel az NKH illetékesei cáfolták ezt, a biztosításkötést szándékosan az utolsó lépésnek hagytam.
Természetesen itt is minden gördülékenyen ment. Mivel rendszámmal ekkor még nem rendelkezett a motor és a forgalmi engedélyt sem tudtam bemutatni, megbeszéltük, hogy ezeket később, e-mailben pótlom.
___
9/9. Forgalomba helyezés
Másnap, pénteken reggel már nyitás előtt ott álltam az okmányiroda bejáratánál. Kiderült, hogy így sem voltam elég gyors, már négyen várakoztak előttem gépjármű-ügyben. Háromnegyed óra várakozás után sorra is kerültem.
Széles mosollyal kiterítettem a papírhalmazt, az ügyintéző hölgy pedig nekiállt kitöltögetni a befizetendő csekkeket. Külön csekk a forgalmi+törzskönyv illetékéről, külön csekk a műszaki vizsga érvényességét jelző matricához (ezt nem kaptam meg a műszaki vizsgán, hisz nem volt még rendszám, amire felragaszthatták volna), a rendszám kiváltásához illetve a tulajdonszerzési illetékhez. Így amíg ő a motor adatait gépelte a rendszerbe, én egy újabb félévnyi egyetemi ösztöndíjat csengettem ki a közeli kis postán.
Mire visszaértem, már csak a rendszám kiválasztása maradt hátra.
Miután megtaláltam a nekem leginkább tetsző kombinációt, gyorsan ellenőriztem és aláírtam az ilyenkor szokásos papírokat, és a nyomtató már égette is zöld papirosra a nevemet.
Sajnos már csak néhány nappal később vettem észre, hogy a nagy izgalomban tévesen rögzítették a nyilvántartásban a motor sebességváltójának fajtáját. Ennyi munka és utánajárás után, azt hiszem, ekkora tévedés igazán megengedhető, emiatt nem fogom lecseréltetni a forgalmi engedélyt. Na, legfeljebb majd tíz év múlva, mikor betelik a maradék öt műszaki plecsnis rovat.
___
Költségek:
Nyitó egyenleg: 16930 Ft
- postaköltség (második haladékkérő ajánlott levél az okmányirodának): 305 Ft
- motorszállító utánfutó kölcsönzés: 3000 Ft
- műszaki vizsga (NKH-központban): 4360 Ft
- eredetiségvizsgálat: 15500 Ft
- kötelező gépjármű felelősségbiztosítás éves díja: 620 Ft (+500 Ft egyszeri regisztrációs díj)
- gépjármű tulajdonjogának megszerzése után fizetendő illeték: 6230 Ft
- 'B' típusú rendszámtábláért fizetendő díj: 5500 Ft
- műszaki érvényességet jelző matrica: 585 Ft
- forgalmi engedély kiadásának illetéke: 6000 Ft
- törzskönyv kiadásának illetéke: 6000 Ft
Összesen: 65530 Ft
Nyitó egyenleg: 16930 Ft
- postaköltség (második haladékkérő ajánlott levél az okmányirodának): 305 Ft
- motorszállító utánfutó kölcsönzés: 3000 Ft
- műszaki vizsga (NKH-központban): 4360 Ft
- eredetiségvizsgálat: 15500 Ft
- kötelező gépjármű felelősségbiztosítás éves díja: 620 Ft (+500 Ft egyszeri regisztrációs díj)
- gépjármű tulajdonjogának megszerzése után fizetendő illeték: 6230 Ft
- 'B' típusú rendszámtábláért fizetendő díj: 5500 Ft
- műszaki érvényességet jelző matrica: 585 Ft
- forgalmi engedély kiadásának illetéke: 6000 Ft
- törzskönyv kiadásának illetéke: 6000 Ft
Összesen: 65530 Ft
* Az előző bejegyzésem végén lévő keretes írásban arra is kitértem, hogy a mai tájékoztatások szerint már sikertelen műszaki vizsga esetén is kiadhatják a műszaki adatlapot, amellyel az okmányok kiállításához szükséges, frissen megállapított műszaki adatokat igazolhatjuk az eredetiségvizsgálaton illetve az okmányirodában. Két évvel ezelőtt azonban az NKH több területi képviseletének is egybehangzó véleménye volt, hogy az adatlap kiadásához a járműnek teljesítenie kell a műszaki vizsga feltételeit.
** Köszönettel tartozom Fulton, Stalker, TZ, Vcsabi és Zolimotor fórumtársaimnak, valamint Léthének, hogy kölcsön- vagy ajándékalkatrészekkel segítettek ahhoz, hogy motorom motorformát ölthessen.
*** A kivonással fenyegetés persze "ártatlan tréfának" tűnik csak, hisz épp most szeretném csak forgalomba helyezni a motort, valójában azonban egyszerre több okból is ki lehet vonni a forgalomból egy járművet. Az előző bejegyzésem első lábjegyzetében már írtam az átírási kötelezettség elmulasztásának következményeiről.
**** A szép állapotú Izs 49-es lámpatök nagy ritkaságnak számít, olyat találni pedig különösen nehéz, amelybe nem vájtak utólagos gyújtáskapcsolót, vagy a hetvenes évek óta kötelező fényszóró visszajelző lámpát. Mivel Zolimotortól egy minden barkácsolástól mentes, nagyon szép állapotú lámpatestet kaptam ajándékba, a legkevesebb, amit tehettem, hogy nagyon vigyázok rá. Végül lemezből vágtam ki egy kis "panelt" a visszajelző led számára, amit a felső villahíd aljára, a kormánytartó bilincs anyájával rögzítettem. Így roncsolásmentesen és számomra ízlésesen sikerült megoldanom a kontrollámpa elhelyezését.
Igazán köszönöm, hogy megjelöltél, remélem tényleg segítettem azért valamennyit...
Nagyon jó, hogy végül megosztottad eredményes utánajárásod végeredményének regényét és ezúton is megköszönném magam nevében is, hogy nekem is segítettél a papírok előásásával, bár nekem nem végződött ilyen szerencsésen, de jó, hogy Neked a szerencsefaktor is meg volt :-)
Jó volt olvasni írásod!
Üdv
Nekem is folyamatban van épp egy tulajdonos kutatás KEKKH levelezés, póthagyatéki a láthatáron, ha sikerül a végére valami, írok róla én is egy összefoglalót majd.
Mindig megnyitom a hatalmas odafigyeléssel és tömérdek segítő/tanító szándékkal írt bejegyzéseidet, amikor ismét erőt veszek, hogy ilyen-olyan módon, de nekilássak az újbóli DKW papírszülés kísérleteimnek
Most is egy ilyen periódushoz érkeztem, visszanyúltam a régen számomra átadott kapcsolatfelvételi leveled újrafogalmazásához, személyemre alakításához, sufnituningolásához, hogy újult erővel vessem bele magam a dzsumbujba, melybe azonban már egész egyenes utat vágtál tanács-sorozataid folyamával!
Jól veszem ki a leírásodból, hogy elvileg ha kedvesek, akkor újabban érvénytelen, teljesen hiányzó műszakival is kaphat az ember adatlapot?
Illetve mivel erre nem lehet építeni ezért célszerűbb a motor adásvételijét "olyankor kötni ;-) " amikor már műszaki kész a motorod?
Legalábbis én ezeket a fő tanulságokat szűrtem le... persze sehol sem vagyok, főleg nem a legfontosabb faktor az eredeti tulaj nincs sehol, de ha már addig eljutsz, akkor ezt a szerződésesdit csinálnád másképpen nem? Mármint a 15 napos határidővel sok galibád volt és ha csak akkor kötöd meg a szerződést amikor tényleg tiszta sor hogy 15 napon belül műszakis lehet a gép akkor megkímélheted magad sok stressztől nem?
Illetve mivel az egész KEKKH-s levelezésemet törölte a freemail, ürítették a fiókot, mivel sokáig nem használtam, egy olyan kérdéssel állnék még elő, hogy tényleg nem kell szerződés és semmi sem a kapcsolatfelvételhez? Mert most több ilyen választ is kaptam és én is úgy emlékszem, hogy csak az adatlekéréshez kell... egyszóval ide csak indokot kell írni valamit...
Amúgy az összeépítési engedéllyel az eljárás iránti ellenszenved miatt nem foglalkoztál behatóbban nem? Bár szerintem az sem járható új és tán a "találás" (jogilag gyengén, bár valamelyest megalapozva, bár nem értek hozzá) sem azt hiszem, bár ki tudja... tényleg ez az egyetlen működő, csak mégis kacifántoznom kell valamit a DKW kudarca miatt...
Üdvözlettel,
stalker