Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Esztergagép főhajtóművének alkatrészei

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

  • Esztergagép főhajtóművének alkatrészei

    Click image for larger version

Name:	SDC15286.jpg
Views:	1
Size:	167.7 KB
ID:	156262

    Üdv!
    Árcsi vagyok, CAD-CAM informatikát tanulok egy OKJ-s tanfolyam keretében, és szükségem lenne a fenti képen látható esztergagép főhajtómű alkatrészeinek megnevezésére. Az említett ábrát 2:1 arányban kell elkészítenem házi dolgozatom során, de mivel életemben nem láttam még esztergagépet, ezért nem tudom milyen részekből áll, így a darabjegyzéket nem tudom kitölteni. Kérem, aki meg tudná nevezni az alkatrészeket írja le hozzászólásában, nagy segítség lenne számomra! (Elnézést a kép minőségéért)
    Előre is köszönök minden segítséget!

  • #2
    Szervusz Árcsi!

    Úgy gondolom,hgy rajtam kívű még sokan próbálnánk segíteni,de a feltett képed olyan minőségű,hogy akárhogy nagyítom,vagy kisebbítem nem tudom értelmezni,olyan szinten,hogy abból segítség legyen.Kérlek,ha tényleg azt akarod,hogy segítsünk,-tegyél fel olyan minőségű képet és,ha módodban áll,a képhez tartozó,teljes és olvasható leírást,amelyből egyáltalán ki tudom nézni,miről is kell segítséget adni!A rajzról az sem azonosítható be,hogy milyen eszterga padról van szó,ha jól látom,ez valamilyen előtét tengely a főorsóházból,-de,hogy melyik esztergáé,azt nem tudom eldönteni.

    Üdvözlettel:Che

    Komment


    • #3
      Click image for larger version

Name:	Photo0321.jpg
Views:	1
Size:	183.8 KB
ID:	138668
      Nagyon szépen köszönöm már a szándékot is! Feltöltök egy újabb képet, ez talán jobb minőségű, de azért a biztonság kedvéért idézem is a könyvet (sajnos csak ennyi infóval tudok szolgálni):
      "Az illesztések ISO rendszere
      A gépek összeszerelt alkatrészekből állnak (6.22. ábra). A bemutatott példa egy esztergagép főhajtóművének összeállítási rajzrészletét mutatja. Figyeljük meg a kapcsolódó alkatrészpárokat (tengely-szíjtárcsa, tengely-golyóscsapágy, tengely-fogaskerék, retesz-reteszhorony, csapágygyűrű-csapágyház, stb.)! Az egymáshoz csatlakozó szerkezeti elemeknek utánmunkálás és válogatás nélkül szerelhetőknek kell lenniük! Ezt megfelelő tűrések előírásával érhetjük el (a 6.22. ábrán pl. Ø40H7/g6, másiknál: 10P9/h7)"

      Tehát elkezdi felsorolni az alkatrészeket, azokat már talán be lehet azonosítani, és talán abból ki lehet silabizálni, hogy mi lehet a többi alkatrész.

      Üdv: Árcsi

      Komment


      • #4
        A megszámozott alkatrészeket kell megnevezni ?

        Komment


        • #5
          Szervusz Árcsi!

          A képen ábrázolt összeállítási rajznak készítettem,egy darabjegyzéket,melyet az alábbiakban leírok neked.Azt tudnod kell,hogy a tételszámok mellé rendelt elnevezések,általában szubjektívek,azokat a tervező szokta megadni,így az általam adott elnevezések,csak pótlólagosak.

          1. Alátét
          2. Szíjtárcsa (lapos szíjhoz,esetleg gumírozott szíj)
          3. Csavar
          4. Ék
          5. Tengely
          6. Egysoros mélyhornyú golyóscsapágy I.
          7. Olajfeltöltő csavar
          8. Fogaskerék I.
          9. Fogaskerék II.
          10. Hernyócsavar
          11. Hajtóműház
          12. Csapágyfedél I.
          13. Labirint tárcsa
          14. Csapágyfedél II.
          15. Tömítő alátét (vörösréz,esetleg alu.)
          16. Egysoros mélyhornyú golyóscsapágy II.
          17. Seger gyűrű (zéger gyűrű)
          18. Lapos szíj (meghajtó szíj)
          19. Retesz (nem értem míért,de a rajzon a retesz két tételszámot kapott a 19 és 20-ast)
          20.
          21. Távtartó gyűrű

          Műszaki ember,megközelítőleg ezekkel az elnevezésekkel,illetné az alkatrészeket,ha elfogadod tőlem,használd ezeket,ha nem más "keresztapát" kell keresni!A rajzon különböző minőségű illesztett alkatrészek vannak,nem tudom erre is ki kell e térni,amennyiben igen,írd meg!Sajnos nekem ISA-MSZ türéskombinációkról van könyvem (régi darab vagyok),de abból szivesen segítek,de azt át kell ültetni,-mert ahogy olvasom,tőled ISO-ban kérik.Nem tudom,mi a különbség a kettő között,de úgy gondolom,abban is csak,laza,átmeneti és szoros illesztés lehet,de ehhez kérem nálam okosabbak segítségét!

          Azért,-kedves Árcsi,Te is kapargassad ám a gesztenyét,keress-kotorj a neten és főleg tanulj,-egyébként,mi leszel,ha nagy leszel?

          Az ék és a retesz között az a különbség,hogy az ék szorosan köt össze,két alkatrész,míg a reteszen tengelyirányban elmozdulás lehetséges.Jelen esetben a két fogaskerékből szoros illesztéssel és hernyócsavarral biztosított,csoportkerék,a tengelyen,mely retesszel van ellátva,-tengelyirányban mozog,tehát átmeneti illesztésről beszélünk.A retesz viszi át a nyomatékot.
          Üdvözlettel:Che
          -t5-, Árcsi és 2 további látogató kedvelte ezt.

          Komment


          • #6
            Köszönöm Kedves Che, hogy ilyen gyorsan reagáltál a problémámra, így már a hétvégén meg tudom csinálni a darabjegyzéket és egy héttel korábban le tudom adni a rajzot.
            A "mi leszel, ha nagy leszel?" kérdésre engedd meg, hogy a bemutatkozásnál indítsak egy új témát, mert úgy gondolom ezzel tartozom a Közösségnek.
            Köszönöm még egyszer a válaszodat!
            Üdv: Árcsi
            -t5-, Che és mátéapu kedvelte ezt.

            Komment


            • #7
              Kedves Árcsi!

              Nagyon szívesen.A bemutatkozásod örömmel olvastam és remélem,nem ezek voltak az utolsó írásaid a fórumon.Elgondolkodtató,hogy az oktatás milyen "pongyolán"ad ki feladatokat,ugyanis szakmailag ezen az összeállítási rajzon,inkább az egymással kapcsolatos alkatrészek illesztése lenne a fontos,nem az alkatrészek elnevezése.Az elnevezések nem "kőbe vésettek",ha pl. a 3. tételre azt írjuk,hogy szíjtárcsa rögzítő csavar,esetleg szíjtárcsa rögzítő hatlapfejű csavar,az is megfelelne,de minek cifrázni.Sajnos úgy tűnik,az oktatás nincs a csúcson,de legalább van ok a fejlesztésre,csak sietni kellene vele,mert lassan nem lesz kitől tanulni.

              Kívánom,hogy sikerüljenek a terveid és soha ne kelljen "hadba vonulni"!


              Üdvözlettel:Che
              Árcsi kedvelte ezt.

              Komment


              • #8
                Kedves Che!

                Köszönöm a jókívánságokat! Bár az OKJ-s tanfolyam erre vonatkozó tantárgyát nem érhetné vád, számomra is fura, hogy a tanár kijelentette, hogy nem segít az alkatrész megnevezésekben, mert nekünk kell utánanézni, "ezáltal tanulva meg a szaknyelvet". Csatlakoznék hozzád, szerintem sem ez lenne ennek a szakmának a lényege, de hát most mit lehet tenni? Mindenesetre igyekszem minél több mindenhez relevánsan hozzászólni, de fiatal korom és tapasztalatlanságom miatt szerintem inkább én fogok olvasgatni és tanulni a Ti hozzászólásaitokból.

                Üdvözlettel: Árcsi
                Che és -t5- kedvelte ezt.

                Komment


                • #9
                  Kedves Sz.J.!

                  Köszönöm szépen a kiegészítést én már a négyesnek is örülnék, ja meg annak, hogy az első beadandó rajzomat nem dobja vissza, "hogy még gyakoroljál azért egy kicsit".
                  További kellemes estét!

                  Üdv: Árcsi
                  Che kedvelte ezt.

                  Komment


                  • #10
                    Sz.J. eredeti hozzászólása
                    19-20 fészkes retesz (v. csak a hornya?) (van még orros, íves...) (Azért lehet 2 számon mert a túloldalon is lehet egy belőle, csak itt nem tudja odarajzolni a nem látható élek, szélső határhelyzetek
                    Még egy eset lehetséges,egy fogaskerék erőátviteléhez nem túl célszerű hernyócsavart alkalmazni,jobb lenne ott is ékkel továbbitani a nyomatékot,és igy lebiztositani csavarral.
                    Ez is egy lehetőség a két ék kijelölésére.
                    "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                    Komment


                    • #11
                      Árcsi eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                      a tanár kijelentette, hogy nem segít az alkatrész megnevezésekben, mert nekünk kell utánanézni, „ezáltal tanulva meg a szaknyelvet”.
                      Ez kb. olyan, mintha a nyelvtanár nem volna hajlandó megmondani az idegen szó jelentését. Nézzen utána, ha tudni akarja. Az átverés és szívatás ott van az egészben, hogy sokan el sem tudják képzelni egy ilyen rajzról, hogyan nézhet ki az eredeti alkatrész. Pedig ahhoz, hogy néven nevezzék legalább ezt kéne tudni.

                      Kedves Árcsi!

                      Ha még nincs kész a rajz akkor talán hasznát veszed a pontosításomnak:

                      1. Tengelyvégtárcsa
                      3. Hengeresfejű tövigmenetes belső kulcsnyílású csavar
                      4. Fészkes retesz
                      13. Labirinttárcsa 1.
                      19. Siklóretesz
                      20. Reteszrögzítő csavarok -3 db (megj.: kis függőleges vonal jelzi a helyzetüket)
                      21. Labirinttárcsa 2.

                      A 8. és 9. tételek (2 db fogaskerék) minden bizonnyal szilárd illesztésű zsugorkötéssel van szerelve. A nyomatékot ez viszi át. A 10. hernyócsavarok csak biztosítanak. Mivel a metszeten (ez az ábrázolt képnézet szakszerű neve) csak 1 db hernyócsavar látszik, ezért minden bizonnyal 3 vagy 5 db-bal van szerelve. Páros számú nem lehet, mivel csak egy látszik a metszeten.

                      Remélem még nem késtem el a válasszal.

                      Üdvözlettel: CZsolti

                      Komment


                      • #12
                        Kedves CZsolti!

                        Köszönöm szépen Neked is a kiegészítést még hál' Istennek nem késtél el, ma este fogom összeállítani a darabjegyzéket.

                        Még annyi kérdésem lenne hozzátok, hogy ha beírom ezeket az alkatrészeket a google-be, akkor ki fogom tudni nyomozni, hogy ilyen anyagból készültek, és mekkora a tömegük (merthogy darabjegyzéknél ezt is le kell írni)? Illetve, akkor melyik alkatrészből hány darab van az esztergagépen (ez is a darabjegyzékhez kell)? Mert most mondod CZsolti, hogy kb. 3-5 hernyócsavart tartalmaz, akkor gondolom a többiből is több van...

                        (Értem én a tanárt is, valahogyan rá kell minket kényszeríteni a szakma megtanulására, de hát sokunk - a csoportba - még esztergagépet sem láttak soha, én pl. azt sem tudom, hogy eszik-e, vagy isszák-e azt... de ezen változtatni szeretnék és ha sikerül elvégezni, akkor majd egyre-másra gyártom nektek az új gyári alkatrészeket veterán járműveitekre )

                        Üdv: Árcsi

                        Komment


                        • #13
                          Szia Árcsi!

                          Találtam neked egy korrekt példát:

                          Link

                          Igaz, hogy németül van, de itt a segítség:

                          Pos - Tételszám (Tsz.)
                          Menge - Mennyiség (Menny.)
                          Einheit - Egység (Egys.) értsd - kg, fm - folyóméter; db
                          Benennung - Megnevezés
                          Sachnummer / norm - Kurzbezeichnung - Rajzszám / szabványszám - rövid jel
                          Material - Anyagminőség (a példa a megjegyzés oszlopban hozza)
                          Bemerkung - Megjegyzés

                          Általában ezeket szoktuk feltüntetni. A nettó súlyt csak akkor, ha van alkatrészrajzunkl, mert arról tudjuk a méreteket és az anyagminőséget pontosan meghatározni. Nyugodtan mondd meg a tanárnak, hogy mutassa meg neked az alkatrészrajzokat, valamint további nézeteket erről a gépről, mert ez az egy HOSSZMETSZET kevés arra, hogy a gépalkatrészek számára következtessünk.

                          Persze tudom, hogy egy tanulónak mit szabad és mit nem, de nyugodtan replikázz. Próba szerencse, először használd fel az itt kapott infókat, hátha ennyi is elég lesz neki. Ha meg hiányolja a dolgokat, akkor vagy a fentieket mondod, vagy pedig beírod a német rajz jelöléseit. Azon a hajtóművön egyébként alumínium öntvényből készült a hajtóműház. Ilyet esztergán nem szoktak alkalmazni. De a 6.22-es ábra csak sima hajtóműre hivatkozik, ami alapján megmagyarázható az alumínium is.

                          Komment


                          • #14
                            Szervusz Árcsi!


                            -Látod lett itt "keresztapa" bőven.Így megy ez a fórumon,ha valakinek segítség kell,az rendszerint megy is,beindulnak az elmék.Köszönöm neked,hogy felvetetted a témát,mert így én is tanultam.Autóknál már találkoztam a poligonális (polibelt) szíjjal,de valójában nem tudtam,hogy hívják,-most már tudom.Azt nem tudom,ha majd bemegyek a Bárdihoz és poligonális szíjat fogok kérni,-mondjuk egy 190-es Mercedeshez,a kereskedő fogja e tudni,de legalább én már tudom.

                            Remélem jól fog sikerülni neked a feladat megoldása,és remélem beszámolsz majd az eredményről,illetve jó lenne tudni!A műszaki rajzzal engem is sokat "gyilkoltak"a tanáraim,ami akkor nagyon nyűgösnek tűnt,mert elvette az egyéb tantárgyaktól az időt,de bele lehet abba jönni és a rajzolvasás,egy műszaki embernek nagyon fontos.Gondolom azért szeretnek annyit rajzoltatni,mert azzal javul a térlátás.

                            Üdvözlettel:Che

                            Komment


                            • #15
                              Che eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                              a rajzolvasás,egy műszaki embernek nagyon fontos.Gondolom azért szeretnek annyit rajzoltatni,mert azzal javul a térlátás.
                              Nekünk azt tanították szakközépben, hogy egy műszaki ember rajzolva beszél. És ez igaz a mai napig, mert sokkal egyszerűbb egy hevenyészett skiccel elmondani a nyűgünket, mint fél óráig magyarázni róla.

                              Ja igen, a térlátást kiválóan fejleszti valóban. Sajnos magam is azt tapasztalom, hogy a szerelők inkább a robbantott ábrából próbálnak szerelni, mint az összeállítási rajzról. Pedig a robbantott ábra az csak az alkatrészrendeléshez és a karbantartáshoz készül.

                              Tehát Árcsi ne habozz, tanuld a műszaki rajzot. Csak hasznodra válik.

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X