Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Egyszer az életben...

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

  • Egyszer az életben...

    Veterános körökben egyöntetű vélemény, hogy minden "hasonszőrű" régi autó-motor barát életében nagy ritkán adódik egy pillanat, amikor valami igazán különlegesre bukkan. Nem a faluról-falura, padlásról-padlásra járó kufárokról beszélek, hanem a lelkesebbik fajtáról. A mi fajtánkról, akik típustól függetlenül mindenben ami régi meglátják a szépet.
    Velem úgy egy hónapja esett meg.

    Click image for larger version

Name:	P1010014.JPG
Views:	1
Size:	131.8 KB
ID:	156252

    Igen. Egy Jawa 638-ról van szó. '87-es kiadás, tehát még jó négy évet kell aludnia mire a veteránkorba lép.
    Nem az a kifejezett klasszikus. Többen itt talán lebiggyesztett szájszéllel nézhetik, nem baj.
    A motort '88-ban vásárolta egy már akkoriban sem fiatal úriember. Vonaton, faládában, lapra szerelten érkezett haza Taktaharkányba. Hazavitték, összerakták, a tulaj egyik barátja behozta Miskolcra levizsgáztatni, és haza. A címke tanulsága szerint '91-ig volt rajta vizsga, ezalatt jó ha pár tiszteletkört ment vele a gazdája. Volt egy T5-öse, azt favorizálta, mert ezt túl nehéznek találta. Ahogy mondják kissé habókos öregember volt.
    A motor (és egyben az én) szerencséje, hogy még élt az unokák (és a teljes rokonság) csak a takarót fel-fellibbentve nézegethette a járgányt.


    Click image for larger version

Name:	IMG_20131117_145910.jpg
Views:	1
Size:	192.3 KB
ID:	156224

    Halála után a család egy darabig rakosgatta ide-oda, végül mivel leginkább útban volt eladósorba került.
    Nem hírdették, nem akartak kaszálni, nem a balekot várták. Tisztességes árért cserélt gazdát. Jómagam sem alkudoztam, mivel a vételárnak volt helye a nagy, és nem túl fényes anyagi körülmények között élő családnál.
    Én örülök, hogy ezzel is segíthettem.

    Click image for larger version

Name:	P1010016.JPG
Views:	1
Size:	166.7 KB
ID:	156225

    Hogy miért kuriózum számomra, és miért szentelek egy új témát ennek?
    A motorban 77(!) kilométer van, papírjai rendezettek, névre írható!
    Bátyámmal, és édesapámmal karöltve ráncba szedtük (Ami egy karburátorpucolást, egy kupplungbowden-pótlást, és egy akkumulátor beletételét jelentette.) Volt ugyan egy kis tili-toli, de csak mert felcserélve raktam rá a pipákat a két hengerre...Nézzétek ezt el nekem. Volt ugyan Trabantom, de nem kellett szerelni.
    Utána (és azóta is) azonban rúgásra indul, és gyönyörű, kristálytiszta hangja van.
    Nem is szaporítom a szót:

    Click image for larger version

Name:	P1010021.JPG
Views:	2
Size:	174.5 KB
ID:	156226 Click image for larger version

Name:	P1010025.JPG
Views:	2
Size:	191.0 KB
ID:	156227 Click image for larger version

Name:	P1010013.JPG
Views:	2
Size:	132.1 KB
ID:	156228 Click image for larger version

Name:	P1010038.JPG
Views:	1
Size:	132.5 KB
ID:	156229 Click image for larger version

Name:	P1010030.JPG
Views:	1
Size:	167.5 KB
ID:	156230

    Click image for larger version

Name:	P1010035.JPG
Views:	1
Size:	112.0 KB
ID:	156231 Click image for larger version

Name:	P1010031.JPG
Views:	1
Size:	129.0 KB
ID:	156232 Click image for larger version

Name:	P1010044.JPG
Views:	1
Size:	90.4 KB
ID:	156233

    Megviselte ugyan a sokéves állás, viszont mind a karburátoron, mind a gyári tisztaságú generátoron is látszik az érintetlenség.

    Click image for larger version

Name:	P1010039.JPG
Views:	1
Size:	94.2 KB
ID:	156234 Click image for larger version

Name:	IMG_20131117_150359.jpg
Views:	1
Size:	197.3 KB
ID:	156235 Click image for larger version

Name:	P1010033.JPG
Views:	1
Size:	165.3 KB
ID:	156236 Click image for larger version

Name:	P1010010.JPG
Views:	1
Size:	133.3 KB
ID:	156237

    Komoly dilemmában vagyok a továbbiakat illetően. A kétségtelenül leharcolt kűlcsíny miatt helyre szeretném pofozni, viszont vérzik a szívem, ha egy festékpöttyös csavart meg kell bontani rajta...

    Click image for larger version

Name:	P1010017.JPG
Views:	2
Size:	118.1 KB
ID:	156238 Click image for larger version

Name:	P1010020.JPG
Views:	2
Size:	134.1 KB
ID:	156239 Click image for larger version

Name:	P1010036.JPG
Views:	1
Size:	178.5 KB
ID:	156240

    Nem akarom, hogy tovább romoljon az állapota, mivel mindenképp szeretném forgalomba helyezni. Egy krómozás, és festés a hanyag tárolási körülmények miatt elkerülhetetlen lesz attól félek.

    Click image for larger version

Name:	P1010049.JPG
Views:	1
Size:	74.8 KB
ID:	156241

    Hazárdíroztunk, úgyhogy saját lábán jött haza. Itthon aztán tüzetesebben szemre tudtam vételezni.

    Click image for larger version

Name:	P1010055.JPG
Views:	2
Size:	133.8 KB
ID:	156242 Click image for larger version

Name:	IMG_20131117_150156.jpg
Views:	2
Size:	202.1 KB
ID:	156243 Click image for larger version

Name:	Rotation of P1010034.JPG
Views:	1
Size:	164.7 KB
ID:	156244 Click image for larger version

Name:	P1010083.jpg
Views:	1
Size:	185.4 KB
ID:	156245 Click image for larger version

Name:	P1010078.jpg
Views:	1
Size:	197.3 KB
ID:	156246

    Click image for larger version

Name:	IMG_20131117_150144.jpg
Views:	1
Size:	200.2 KB
ID:	156247 Click image for larger version

Name:	P1010077.jpg
Views:	1
Size:	188.7 KB
ID:	156248 Click image for larger version

Name:	IMG_20131117_150412.jpg
Views:	2
Size:	201.1 KB
ID:	156249 Click image for larger version

Name:	P1010072.jpg
Views:	2
Size:	201.5 KB
ID:	156250

    Közben felkerültek rá Tibi barátom (wsievers) alkatrészei, amiket elkunyiztam tőle. Ezúton is köszönet érte!

    Egy darabig biztosan nem lesz hozzányúlva, mivel elég sűrű hónapok elé nézek. Egyenlőre az a tudat boldogít, hogy a birtokomban tudhatok egy ilyen kiváló műszaki állapotban lévő patináns gyönyörűséget.
    Nem tudom olyan választékosan megfogalmazni, mint Igrich kolléga, de hasonló érzések kavarognak bennem is.

    Ha már témát nyitottam, érdekelne tőtrént e már valakivel közületek hasonló. Pajtában megbúvó leletre találás...

    Hozzáértők tanácsainak pedig örülnék mihez kezdjek. Restaurálás, vagy állagmegőrzés?

    Bocsánat a hosszúra nyúlt írásomért!

    Click image for larger version

Name:	P1010074.jpg
Views:	1
Size:	191.5 KB
ID:	156251
    Utoljára szerkesztve a következő által: Tequila; 2013 nov. 22, 21:39.

  • #2
    Tényleg nagyon egyben van ez a motor....remélem hamarosan látom is, és nem csak képen.
    Még egyszer gratulálok hozzá!
    Sajnos tényleg nagy dilemma, hogy innét mi lenne a jó lépés. A képek alapján megpróbálok konzultálni az egyik autókozmetikás ismerősömmel, hátha lessz valami ötlete, elsősorban arra a fehér alumíniumoxidra...(talán acélgyapot és kézimunka)
    A krómok nagy része polírpasztával,( vagy egy kis falusi ügyességgel)még visszaállítható egy sokkal jobb állapotra, viszont utána valószínű hogy állandó kezelésre fog szorulni.
    A képek alapján a festést csak felpolíroznám. A króm és az alumíniumfelületek állapota ami itt feladja a leckét.
    De a legegyszerűbb, ha lehozod, és megnézzük, mit mutat azokkal a szerekkel, ami nekem van


    Tequila eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
    gyári tisztaságú generátoron
    Ilyen tiszta kenőfilcet még nem láttam
    Utoljára szerkesztve a következő által: wsievers; 2013 nov. 23, 00:03.
    sepy, Tequila és kicsi76 kedvelte ezt.
    "When you're miserable...you need someone...even more miserable than yourself."
    "Dneprs don't leak oil, they mark their territory!"

    Komment


    • #3
      Csatlakozom az előttem szólóhoz.
      Igéretes darab,én annak idején szerettem volna kipolirozni a blokk-alkatrészeit ,viszont kifogástalan mivolta miatt nem akartam szétszerelni.Azóta is alkalmazom a módszert polirpapir hig olaj,a durva eláló részeket reszelem utána egyre finomabb csiszolás a végére krómpaszta-rongy,ijenkor senki nem mondta még,hogy normális vagyok,általában napokig tart viszont szép.A JAWA festése rendkivül vastag,többször polirozható.
      Kis sérülés kis ecsettel a mai festékekkel pótólható,a polir után csak a tulaj veszi észre hol volt.
      És egyben biztos vagyok!
      Még egyenlőre,a kézzel készült munka a legjobb!!
      Titus, OdinHEM és 2 további látogató kedvelte ezt.
      "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

      Komment


      • #4
        Elkéstem, mindent leírtatok, amire gondoltam! :-)

        Komment


        • #5
          Autók motorterét pl. lehet tisztítani szárazjégszórással, én megkérdeznék egy ilyennel foglalkozó céget, így összeszerelt állapotban mit lehetne a technológiával elérni a motoron.

          Komment


          • #6
            Gratulálok géphez, ténylag egyszer esik az életben hogy egy gyakorlatilag soha sem használt kincsre bukkanjon az ember. Szomorú, hogy a gondatlan tárolás ennyire megviselte a külsejét. Ha csak "normál" használati nyomok lennének a gépen , azt mondanám meg kell tartani a fellelési állapotban. Így viszont a külső rendbetételt választanám az erős korrózió miatt. Ahol a festés menthető (tank oldaldeklik ) azt meghagynám.
            Ha vizsgáztatni akarod és a tulajdonos halála után a hagyatéki eljárásban a gép nem volt benn akkor póthagyatékit kell csináltatnod és onnantól fogva jogszerűen megveheted az örököstől és semmi akadálya a forgalomba helyezésnek
            OdinHEM, Tequila és sepy kedvelte ezt.

            Komment


            • #7
              Valóban ritka az ilyen fogás. Az meg hogy lesz vele egy kis meló, még jó is, mert legalább lehet foglalkozni az új szerzeménnyel. Nekem kicsit hiányzik a danuvia bütykölés, most hogy "kész" lett. Persze azért találok ezt-azt.
              Na, végül is sok kellemes időtöltést kívánok a géphez.
              Tequila kedvelte ezt.

              Komment


              • #8
                Teguila ! Ez olyan történet mint " Az Öreg halász és a tenger"-ben leírtak! ilyen gépet nagyon ritkán lelni, én a súbert néztem nem igen rángatták. Nem akarom szaporítani a szót az előttem szólók szavait ismételve, még mielőtt bár mit is tennél vele én javaslatom tedd futóra és egy gőzborotvás autó mosóba vidd el és alaposan mosd át. Szerintem még Te is meglepődsz milyen lett.A krómozott részek java polírpaszta és rongy korong segítségével szépen helyre hozható, persze küllőzni kell sajnos. A horganyzott részeket sajnos megviselte az idő de az óra szerinti futás mindenben kárpótol fog. Java részt eredeti marad a Jawa! Jó munkát és lesz egy patinás géped mely kivételes állapotban lesz. Ennek még az összes olaj cseréje Garanciás!!
                Tequila kedvelte ezt.

                Komment


                • #9
                  wsievers eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  De a legegyszerűbb, ha lehozod, és megnézzük, mit mutat azokkal a szerekkel, ami nekem van
                  Ha készen leszek vele feltétlenül! Megyünk még mi együtt Gyöngyösre meglátod!


                  Ba701 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  Így viszont a külső rendbetételt választanám az erős korrózió miatt.
                  Én is efelé hajlok.

                  Ba701 eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  póthagyatékit kell csináltatnod
                  Folyamatban.

                  Zoleepapa eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  Nekem kicsit hiányzik a danuvia bütykölés
                  Mi is többször elhatároztuk, hogy nem lesz újabb motor a portán, de valamivel mindig kell foglalkozni. Ezért nem könnyű abbahagyni ezt a hobbit.

                  sepy eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  az óra szerinti futás mindenben kárpótol
                  Ezért is fogom inkább szépen rendbe tenni. Ez már a patinától egy fokkal rosszabb állapot, és szerintem semmit sem von majd le az értékéből egy ésszerű felújítás.

                  Köszönöm mindenkinek az eddigi tanácsokat!

                  Komment

                  Ugrás az oldal tetejére
                  Working...
                  X