Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Mini eszterga vagy ceruzahegyező?!

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

  • Mini eszterga vagy ceruzahegyező?!

    Sziasztok!

    Vettem egy kis eszterga féleséget a siófoki börzén, egyszerűen képtelen voltam ellenállni neki...
    Fél méter hosszú. (Tudom ez nem esztergályos mértékegység...)
    Valamivel többet értek az esztergákhoz, mint hajdú a harangöntéshez, de nem sokkal...Szóval szeretnék kérdezni tőletek, tudom, itt többen is szakemberek a témában!

    Alapvetően az érdekelne, hogy lehet-e ebből valamiféle működő szerkezetet összehozni?

    Amit én látok, hogy:

    -3 pofás tokmány van rajta + külső pofák+ egy síktárcsa féle. A tokmány felfüggesztése menetes, gondolom, ez behatárolja a pontosságát?
    -Van rajta hossz szán és keresztszán, nóniusz nincsen.
    -Késtartó is van hozzá.
    -Valamiféle szegnyereg van rajta, de forgócsúcs nincsen.
    -Vonóorsó nincsen rajta, meg cserekerekek sem, menetet késsel nem lehet vele vágni.
    -Van hozzá néhány kés, meg néhány izé, amikről nem tudom micsodák...A tokmánykulcsot, meg a késtartóhoz való kulcsot felismertem, meg talán egy menesztő csúcs?...

    Alkalmassá tehető-e apróbb alkatrészek hossz, ill. síkesztergálására? (Hobbi szinten értem, pl. le kellene szúrni egy M6-os csavart és szépen akarom letörni a végét, hogy formásabb legyen, mint ha vasfűrésszel, meg lapos reszelővel csinálnám...)

    Minimum hány wattos motor kellene hozzá? (Van egy Hajdú keverőtárcsás mosógép motorom, esetleg az jó lehet, vagy nagyobb kell?)

    A főorsója kicsit lötyög, a szánok tűrhetőnek tűnnek. (Nem volt időm alaposabban megnézni, de mint ha a főorsó csapágyazása állítható lenne a körmös anyák segítségével...)

    Tudja-e valaki, hogy ez milyen kategória, és milyen gyártmány lehet?

    Van-e esetleg valaki, akinek volna hozzá eladó alkatrésze? (Pl. egy 3 lépcsős ellen ékszíj tárcsa a motorhoz.)

    Ha a válaszokhoz kell, akkor mérek hozzá pontosabb méreteket is.

    Minden észrevételt, segítő hozzászólást örömmel veszek!

    Click image for larger version

Name:	WP_20170822_16_36_29_Pro.jpg
Views:	1
Size:	195.2 KB
ID:	158971Click image for larger version

Name:	WP_20170822_16_36_58_Pro.jpg
Views:	1
Size:	194.8 KB
ID:	158972Click image for larger version

Name:	WP_20170822_16_38_37_Pro.jpg
Views:	1
Size:	195.1 KB
ID:	158973Click image for larger version

Name:	WP_20170822_16_38_50_Pro.jpg
Views:	1
Size:	198.4 KB
ID:	158974Click image for larger version

Name:	WP_20170822_16_38_55_Pro.jpg
Views:	1
Size:	194.9 KB
ID:	158975Click image for larger version

Name:	WP_20170822_16_39_00_Pro.jpg
Views:	1
Size:	196.1 KB
ID:	158976Click image for larger version

Name:	WP_20170822_16_39_08_Pro.jpg
Views:	1
Size:	196.0 KB
ID:	158977Click image for larger version

Name:	WP_20170822_16_39_22_Pro.jpg
Views:	1
Size:	196.4 KB
ID:	158978Click image for larger version

Name:	WP_20170822_16_39_50_Pro.jpg
Views:	1
Size:	194.9 KB
ID:	158979Click image for larger version

Name:	WP_20170822_16_40_02_Pro.jpg
Views:	1
Size:	195.0 KB
ID:	158980Click image for larger version

Name:	WP_20170822_16_40_22_Pro.jpg
Views:	1
Size:	196.3 KB
ID:	158981Click image for larger version

Name:	WP_20170822_16_40_28_Pro.jpg
Views:	1
Size:	195.2 KB
ID:	158982Click image for larger version

Name:	WP_20170822_16_40_42_Pro.jpg
Views:	1
Size:	195.7 KB
ID:	158983Click image for larger version

Name:	WP_20170822_16_40_50_Pro.jpg
Views:	1
Size:	196.3 KB
ID:	158984Click image for larger version

Name:	WP_20170822_16_41_10_Pro.jpg
Views:	1
Size:	194.3 KB
ID:	158985
    Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2017 aug. 22, 22:40.

  • #2
    Ez egy régi műszerész gép. Használni még nem használtam ilyet de egy ismerősömnél láttam már. Teljesen jó arra amire szeretnéd. Anyát letörni, forgórészt felszabályozni, apró kis munkákra.
    mátéapu, Che és Lemezjáték kedvelte ezt.

    Komment


    • #3
      Első kép, bal alsó sarokban azok szerintem megtámasztók fa esztergáláshoz. Gondolom a hossz szánt le lehet szedni róla, vagy legalább a késtartót(vagy a keresztszánt, vagy valamit) és annak a helyére feltenni. a hosszú kések szerintem szintén ehhez, fa esztergásához valók. Bár azokon szokott nyél lenni.

      Ha egyfázisú motort raksz rá akkor tehetsz rá egy ilyesmi PWM-es fordulat szabályzót. És akkor nem kell vacakolni az ékszíjjal. Elég csak egy tárcsa. (csapágyboltokban kapható szíjtárcsa is. A jobb boltokban úgy működik a dolog hogy bemész, megmondod hogy mekkora tengelyre kell és másnapra ott is van az adott méretre gyártott)

      A szegnyereg belseje gondolom kúpos. Akkor az vagy MK1-es vagy MK2-es lehet szerintem.
      sepy, mátéapu és 2 további látogató kedvelte ezt.

      Komment


      • #4
        Sziasztok! Jó kis masina! A takmánykulcsok alatt az a vastagabb átmérőjű két körmös, kőzépen kúpos dolog egy faesztergáláshoz való támasztó csúcs. A szélesebb kézi késtartók szintén faesztergáláshoz valók. Látok fémipari, belső furatkéseket. De! Motorra rátérve. Szerintem minimum 350 wattos kell. És kellenek az ékszíj tárcsák, mert a fordulatszabályozás elektronikus úton teljesítmény vesztéssel jár! Jó ez a gép komolyabb munkákhoz is! Ha ügyes vagy, akkor megfelelő teljesítményű motorral még menetet is készíthetsz kézi menetmetszővel, írányváltó kapcsolóval.
        Lemezjáték és mátéapu kedvelte ezt.

        Komment


        • #5
          Tetszik:csinos darab.Szerintem is a tartozékok famunkáláshoz valók a szánszerkezet első-hátsó késtartója sorozatmunkához való:gyors sablonos esztergáláshoz.Csapszegek,távtartók,alátétek,hernyócsavarok,csőperemek.
          A nóniuszra nincs szükség mert ha tudod az orsó emelkedését,és tudod magadban rögzíteni a négy ,nyolc szöget azokban az állásokban méretet tudsz tartani.Pl. : 2m/m-nél keresztszánon egy kör átmérőben 4 m/m-er egy negyed kör 1 m/m.Elődeink nem használtak nóniuszt mivel nem volt mértékegység a szabványosítás előtt!Saját egység volt egy ujjnyi...hasonlók.A méreteket tapintókörzővel vették le és ellentapintóval próbálgatták a furatokhoz,emiatt csak a saját alkatrész párja illeszkedett.

          A gépedre én szivattyúmotort ajánlok"2800"-as elméleti fordulattal lelassítva kb.500-ra a méretéből alakjából ítélve siklócsapágyad a magasabb fordulatot nem tűri! A kenését igyekezz szelencével folyamatossá tenni,akkor lehet feszesebbre állítani a csapágyakat.A motor erejét én 500w-felé emelném 220-as motornál az indulás a legnagyobb gond.a főorsó végén lévő ékpályás részre:tégy egy nagy tárcsát (a középső szíjtárcsát hanyagold úgy is nehéz lenne szíjat tenni rá,és az átmérői miatt nem alkalmasak erő átadására csúszna a szíj a kis felfekvés miatt)ráadásul nem lassítható mivel a meghajtónak még kisebbnek kell lennie.

          Általam javasolt átmérő a főorsón 300-350-m/m 9m/m-es szíj Ez a méret kb.:2-2,5-LE-képes átadni,főleg ha bordás,meghajtó szíjtárcsa(motor)40-50-60,körüli.
          pasetta kedvelte ezt.
          "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

          Komment


          • #6
            Mátéapu
            A nóniuszra nincs szükség mert ha tudod az orsó emelkedését,és tudod magadban rögzíteni a négy ,nyolc szöget azokban az állásokban méretet tudsz tartani.
            Én is arra gondoltam, hogy a menetemelkedés mértéke, és a csavarorsó elfordítása jöhet szóba, de Te meg is erősítettél ezzel!

            A hajtásra vonatkozó részletes tanácsokat pedig külön köszönöm!!!

            Elkezdem nézni a Jófogáson meg a Vaterán a motorokat. ha esetleg láttok valahol megfelelőnek tűnő eladó motort, kérlek, küldjetek linket róla!

            Komment


            • #7
              mátéapu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése

              A gépedre én szivattyúmotort ajánlok"2800"-as elméleti fordulattal lelassítva kb.500-ra a méretéből alakjából ítélve siklócsapágyad a magasabb fordulatot nem tűri! A kenését igyekezz szelencével folyamatossá tenni,akkor lehet feszesebbre állítani a csapágyakat.A motor erejét én 500w-felé emelném 220-as motornál az indulás a legnagyobb gond.a főorsó végén lévő ékpályás részre:tégy egy nagy tárcsát (a középső szíjtárcsát hanyagold úgy is nehéz lenne szíjat tenni rá,és az átmérői miatt nem alkalmasak erő átadására csúszna a szíj a kis felfekvés miatt)ráadásul nem lassítható mivel a meghajtónak még kisebbnek kell lennie.

              Általam javasolt átmérő a főorsón 300-350-m/m 9m/m-es szíj Ez a méret kb.:2-2,5-LE-képes átadni,főleg ha bordás,meghajtó szíjtárcsa(motor)40-50-60,körüli.
              Ha az elektronikai szabályzás nem jó, a gyári megoldás meg bajos, de szabályzás kell akkor ezzel a módszerrel nem közvetlenül a motort kell rákötni hanem vagy egy segédtengelyt vagy egy váltót. Aztán akkor ott lehet fordulatot szabályozni.
              pasetta kedvelte ezt.

              Komment


              • #8
                Kíváncsi lennék:meddig jutottál ezzel a veteránnal?
                "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                Komment


                • #9
                  mátéapu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                  Kíváncsi lennék:meddig jutottál ezzel a veteránnal?
                  Örülök az eddigi segítségeteknek és az utóbbi érdeklődésednek is!

                  Ami eddig történt, amióta megvettem:

                  Beszereztem hozzá egy Mk2-es forgócsúcsot, egy ugyanilyen méretű fúrótokmányt a szegnyeregbe, meg van hozzá egy IMI mosógépmotorom amin egy ékszíjtárcsa van.
                  Ez a motort lehet, hogy kicsi, de ha már megvan, hozzá fogom próbálni. A főorsón 3 lépcsős ékszíjtárcsám van (10-es ékszíjhoz), és úgy gondolom, hogy ha egy megfelelő ellendarab lépcsős ékszíjtárcsát esztergáltatnék hozzá, akkor 500-2800 tartományban tudnék vele esztergálni.
                  Lehet, hogy ez a fajta siklócsapágy nem bír ekkora fordulatot, de akkor viszont gond lesz a kicsi forgácsoló sebességgel, hiszen alapvetően kis átmérőjű munkadarabok jöhetnek szóba, ami kis fordulaton nem ad elégséges forgácsoló sebességet.
                  (Ha jól tudom, acélhoz gyorsacél késsel 50 m/perc körül kell lennie?)

                  Vettem hozzá 6x6-os nyers gyorsacél késeket is.

                  A főorsó csapágyazással gondban vagyok. Kúpos hasított bronz csapágyak vannak hozzá, aminek menetes mindkét vége és így lehet beállítani. Amikor megvettem, kotyogott, és próbáltam őket utána húzni, de vagy továbbra is kotyog kicsit, vagy szorul. Lehet, hogy nem voltam elég ügyes, de inkább arra gyanakszom, hogy eléggé kopott a csapágy és nem fekszik fel elég nagy felületen ha spanolom...?!?
                  Szóval benne van a pakliban, hogy új siklócsapágyakat kell hozzá csináltatnom, ami valószínűleg nem olcsó dolog...

                  Többet sajnos még nem volt időm vele foglalkozni...Gyanítom, ez egy olyan projekt lesz, ami még viszi a pénzt, meg az időt, és majd utána hoz hasznot (értsd: tudom rendesen használni).

                  Kell még vennem egy állványos köszörűt is a kések élezéséhez...A műhelyem felszerelése elég gyér, gyakorlatilag vannak kézi szerszámaim, munkapadom, egy használt NDK oszlopos fúrógépem, gépsatum (ez nem használt)...szóval van még fejlődni valóm...Ja, és fűtés sincsen benne, így télen nem nagy élvezet benne sokáig szöszölni...

                  Ez az eszterga tulajdonképpen "fölösleges" volt, csak nem tudtam ott hagyni a börzén, ahol megpillantottam..., és van némi érzelmi viszonyulásom a gépmunkákhoz, egyrészt az eredeti szakmám révén, meg huszonegynéhány éve négy évet dolgoztam egy gépgyártó vállalatnál, amik maradandóan megfertőztek akkor is, ha ma már teljesen máshol dolgozom...

                  ...Szóval a mini eszterga projekt folyamatban van, de valószínűleg nem holnapra fejeződik be...Most fontosabb, hogy az Izs-em teljesen rendbe rakjam, teleszkóp felújítás, stb...erről majd lehet, hogy indítok is egy külön topicot, mert az Izs teljesen lenyűgözött!




                  Utoljára szerkesztve a következő által: Lemezjáték; 2017 nov. 08, 20:52.

                  Komment


                  • #10
                    Először forogjon!Majd finomítod ha lesz kedved,tanuló koromban az oktatóm reszelővel javított egy riga dugót mert nem kaptak méretest,nem kell félni ,ha eldörzsöli a vasat akkor már nem a satuba vagy fúrógépben kel fabrikálni,és egy idő után jobban megy!Senki nem az ujjából szopta a dolgot!!!Egy fúrásra egy menetelőkészítésre akármelyik "rossz"gép megfelel,ne felejtsük el őseinket őkfaesztergán tokmány nélkül súrolgatták reszelgették kerekre a vasdarabokat!!!!
                    "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                    Komment


                    • #11
                      Szervusz Lemezjáték!

                      A főorsó siklócsapágyának állításánál,ha van egy olyan beállítás,amikor szorul,akkor kell lennie olyannak is,amikor pontosan jó.A csapágyak állítására szolgáló anyákat nagyon finoman kell húzni,illetve utána engedni,2-3 fok már elég lehet arra,hogy megszoruljon.Úgy gondolom,hogy szükségtelen új csapágyak csináltatásán gondolkozni.

                      A főorsó percenkénti fordulatszámát,úgy 1400 n/min-nál maximalizálnám,túl sok az a 2800 n/min..

                      A mosógép motorból,lehetne köszörűt csinálni,az esztergához legalább egy 750 W-os kellene,hogy a nagyobb átmérőjű munkadarabok se fogják le.

                      A szükséges ékszíjtárcsákban biztosan tudnék segíteni,mert elég sok 10-es körüli lemezből készült ékszíjtárcsám van,amik különféle generátorokról,vízszivattyúkról,...,lettek leszerelve,ezekből lehetne elég könnyen egy lépcsős ékszíjtárcsát összehozni.Azt még nem tudom,hogy amennyiben kéred,hogyan juttassam el hozzád,-de mindig ki szokott alakulni,az ilyen akció is sikeresen.

                      Nem szabad túl sokat áldozni egy ilyen kis gépre,mert eléggé szűkek a határai,-arra mindenesetre kiválóan alkalmas lesz,-hogy nagyon megszeresd a szakmát és akkor,hamarosan egy nagyobb gépre fogsz vágyni,-vagy véglegesen megutáld az esztergálást és akkor már ez is feleslegessé válik.

                      Üdvözlettel:Che

                      Komment


                      • #12
                        Che eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                        elég könnyen egy lépcsős ékszíjtárcsát összehozni.A
                        Felesleges:a lassítás a cél,a lehető legkisebb szíjtárcsa átmérővel legalább duplája a fordulat a szükségesnél.Magyarul egy egyhornyú elég:csúsztatható súlyával feszített motorfelfogatás a legcélszerűbb.Gyakorlatban nálam megtekinthető,és néhányan már láthatták is.Ha gondolod lefotózom.Nekem is kettős áttételre volt szükség,mert túl nagy volt a fordulat.

                        Szerintem is a legegyszerűbben gondolkodj,ne költs rá feleslegesen:ha használod néhány dologra meglátod mit kell fejleszteni.
                        "Rohan az életed és rohan az út.Elmarad mögötted lassan a múlt.Nem tudod biztosan,hogy hová is mész,de úgy is észre veszed ha oda érsz."V.A.

                        Komment


                        • #13
                          van egy hasonló esztergám,használaton kívül, háromlépcsős ékszíjtárcsával (eredetileg laposszíjas volt) az eredeti motorjával.
                          Ha gondolod megkapod a motort kölcsönbe, azt ha jó akkor tudod mit kell keresni, ha nem akkor világos hogy ennél nagyobb kell, ha közben ráunsz akkor nem kell venni.

                          Komment


                          • #14
                            Che eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                            A szükséges ékszíjtárcsákban biztosan tudnék segíteni,mert elég sok 10-es körüli lemezből készült ékszíjtárcsám van,amik különféle generátorokról,vízszivattyúkról,...,lettek leszerelve,ezekből lehetne elég könnyen egy lépcsős ékszíjtárcsát összehozni.Azt még nem tudom,hogy amennyiben kéred,hogyan juttassam el hozzád,-de mindig ki szokott alakulni,az ilyen akció is sikeresen.
                            Józsi Bátyám! Köszönöm a tanácsod, meg a felajánlásodat! A távolságra való tekintettel "B"-tervként kezelem. Van egy félméteres rúd sárgásfehér műanyagom (nem tudom a pontos nevét), amiből ki tudok esztergáltatni egy lépcsős ékszíj tárcsát. Az átmérőket a javasolt fordulatszám alapján a főorsó meglévő ékszíjtárcsájához tudom igazítani, míg az agyrészt a motor tengelyéhez, amit ezek szerint vennem kell. (Nem könnyű ez a motor téma, már nézegetem őket, de 8-10 ezer alatt nem találtam még...)

                            Még az ékszíj feszítésén gondolkozom, meg azon, hogy ha tengely irányban el tudnám tolni a motort, akkor nem 3 sebesség, hanem 3 x 3 sebesség lehetne rajta. Esetleg ha elég hosszú ékszíjjal csinálnám, akkor tengely irányú eltolás nélkül is bármelyik tárcsáról bármelyikre csatlakozhatnék, legfeljebb kis mértékben keresztben futna az ékszíj?


                            Komment


                            • #15
                              mátéapu eredeti hozzászólása Hozzászólás megtekintése
                              Ha gondolod lefotózom.
                              Nagyjából értem, de megköszönném ha küldenél valamikor egy fotót róla!

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X