Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Bemutatkozás (álom egy TLF felújításról)

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Bemutatkozás (álom egy TLF felújításról)

    Köszöntök mindenkit!
    Rövid történetem: Tíz éves voltam, amikor Apám megvette Pannónia de luxe TLF motorját. Most nemrég találtam meg a bolti számlát (19.900 Ft) és a jótállási jegyet. Apám, - ha jól elverte az eső - gyakran sóhajtotozott: ha még egy évet spórolok, Trabantot vehettem volna. Aztán a 70-es évek vége felé mondta: fiam a motor mától a tiéd, egy kikötéssel: el nem adhatod. (Szerencsére, mert abban az időben - bocsátassék meg ez nekem - a 250-es jávákat jobban szerettem).
    Aztán jött az első autó, és a motor bizony mostoha gyerek lett: vagy 30 évnyi szunyókálás. Most -hogy az unokám is tíz éves - jött el az idő, hogy elhatároztam: darabokra szedem, megtisztítom, rozsdátlanítom és a tavaszre kiderül mi lesz belőle és hogyan tovább. Számítok segítségetekre.
    Üdv.: Jankó51

    #2
    Üdvözlünk itt a fórumon!Szerintem nagyon jó ötlet volt,hogy akkoriban nem váltál meg a motortól.Az eredeti megmaradt bolti számlák is nagy nyalánkságok szoktak lenni.Azokat gondosan rakjátok el és vigyázzatok rájuk.Ha úgy döntötök,hogy nekikezdtek a felújításnak előbb szerintem érdemes kicsit átböngészni hozzá szakirodalmakat,pl.a nagyon részletes "piros sárgás"kis könyv.Az alkatrész beszerzés nem nagy gond,"amit csak akarsz" szinte.Vannak krómozott abroncsok,még gyári új küllőgarnitúrák,az összes "kis" gumialkatrész,kipufogó alkatrészek,meg a motorblokkhoz is minden.A teljes szakszerű szétszereléshez viszont nem kevés célszerszám,vagyis a műhelyszerszámokról van szó,amit egykor a gyár elkészített a gyors szét és összeszereléshez.Itt találsz feltöltve nagyon gondosan elkészített célszerszámokat,képekkel,méretekkel és a teljes segítséggel leírva.Nem tudom,hogy mi a szándékotok a motorral,csak megtisztítjátok és üzembe helyezitek egy hétköznapi használatra akár,vagy pedig a teljes "porcikákra"való szétszedésre vállalkoztok.Ez nagyon jó elfoglaltság sokak szerint itt.Ha tudtok,tegyetek fel ide néhány képet,biztosan sokak megnéznék.Ha bárhol elakadtok itt biztosan tudnak segíteni.Boldog karácsonyt mindenkinek.Üdv.

    Komment


      #3
      Szia !

      Ha megengedsz egy kérdést! és egy szerény véleményt!!?? Milyen állapotú a motor jelenleg,mennyire tér el az eredetitől??
      Mert,ha jó állapotú mindene és nincsenek rajta komolyabb átalakítások,akkor meg kell hagyni eredeti állapotában mind a fényezést mind a krómozást!!!!
      Természetesen szét kell szedni,meg kell tisztítani,amennyire lehet a fényezést és a krómozást .Üzemképessé tenni a motorját,felújítani a fékeket,hogy biztonságosan lehessen vele közlekedni.
      Ha kicsit le van kopva a csíkozás vagy kicsit rozsdapöttyös a króm,az csak patinássá teszi az öreg gépet!!
      1-2 hiányzó alkatrészt érdemesebb pótolni használt,hozzá illő állapotú alkatrésszel.
      Szerintem így a legértékesebb! Ha mindenét újra lefényezteted,krómoztatod az egy másik eset.
      Úgy is szép,de ebben az esetben nem kicsi költséggel is jár a dolog sajnos!!
      Ez az én véleményem, természetesen a döntés a tulajdonos dolga.

      Ha esetleg megtisztelsz azzal,hogy feltöltesz vagy küldesz nekem 1-2 képet a motor jelenlegi állapotáról,annak örülnék nagyon.
      Ha bármi kérdésed van ,keress bátran!!

      Baráti Üdv: Laci ..........egy TLF tulaj ...Bocs az azonnal tegedződés miatt!!!!
      Utoljára szerkesztve a következő által: uxa; 2013 dec. 25, 18:58.

      Komment


        #4
        Zsolt27 és uxa köszöntelek benneteket és köszönöm az érdeklődést, különösen a tanácsokat!
        Jelenleg csak arra merek vállalkozni, hogy a gépet - a blokk kivételével - szétszedem, megtisztítom, majd összerakom újra.
        A motor - szerintem - csaknem mindenben az eredeti, kivétel: visszapillantó tükör (én marha levágtam a markolatot, hogy feltehessem annó), lámpafej (én marha kifúrtam a fényszóró visszajelző miatt annó), a km óra (az eredeti tönkrement, így kidobtam és beletettem egy ajándék 140-est annó, így azt sem tudom tulajdonképpen mennyi van a gépben), a hátsólámpa (legalább megvan az eredeti). Mielőtt otromba megoldásaim miatt elitélnétek, vegyétek figyelembe, hogy huszonéves voltam, a pannóniákat még javában gyártották, és akkor még bizony - a jáwák és 250-es MZ-k között - kicsit szemlesűtve mentünk műszaki vizsgára a 20 éves motorral. Aztán - úgy tűnik - az idő mindenért kárpótol.
        A blokkban - reményeim szerint - egy alapos átmosás után a szimmering csere is elégséges lesz indulásként, gondolom a gumi alkatrészek már öregek. (ha butaságokat írok szóljatok!) Apropó átmosás, valahol olvastam, hogy fékfolyadékkal? Hogy megy az?
        Jelenleg ennyi, gondolom mig neki nem állok, addig problémáim sem nagyon lesznek, aztán majd Isten irgalmazzon Nektek, remélem türelmesek lesztek.
        Ha sikerül felteszek néhány képet, várom bárki őszinte véleményét.
        Üdv. Jankó51
        Click image for larger version

Name:	DSC00711.jpg
Views:	1
Size:	198.3 KB
ID:	138953Click image for larger version

Name:	DSC00712.jpg
Views:	1
Size:	198.7 KB
ID:	138954Click image for larger version

Name:	DSC00715.jpg
Views:	1
Size:	199.5 KB
ID:	138955

        Komment


          #5
          Szia!

          Nagyon jó kis gép lesz szerintem.
          Ha jól látom a fényezés eredeti ,ugye!?? Szerintem ne is gondolj átfestésre,bűn volna. Ehhez a fényezéshez nem szabad
          hozzányúlni,gyönyörű patinás!!! Kíméletesen le kell tisztítani,ahogy írtad.
          A hőálló ezüstöt távolítsd el óvatosan,ha szerencséd van megvédte a krómot. Az enyém is kb. ilyen volt.
          Tehát a felnikről,kipufogókról ,krómozott részekről hígítós ronggyal szerintem lejön a hőálló ezüst. Lehet hogy lakkbenzin is leoldja,az nem olyan agresszív mint mondjuk a nitro.
          Remélhetőleg nem lett megcsiszolva a króm festés előtt!!

          Pontosan mikor készült a motor?? Ha minden eredeti,akkor én ezt egy TLF adattáblás,de már T1-es Pannóniának gondolom.amin még a TLF -re jellemző tekerős oldaldobozok vannak.
          A TLF sárvédőinek más a peremezése. Szóval így látatlanban 1961 első hónapjaiban készülhetett.
          Hogy melyik hónapban, azt pontosan megtudhatod,ha a mondjuk T11/ után lévő két számot megnézed.Abban a hónapban készült a gép!

          A km órának 120-asnak kell lennie ,sajnos a képen szereplő hátsó lámpa nem eredeti.

          Tehát szerintem a fényezés maradjon,a krómok ha elfogadható állapotúak,akkor azok is.
          A motorblokkot a szükséges mértékben felújítani üzemképessé tenni,esetleg a hengert lefesteni,fékeket felújítani,hogy
          biztonságosan lehessen vele közlekedni.
          Alumínium részeket / fékdobok blokkfedél csíkozás,villafejek,stb /csak a szükséges mértékben polírozni,nem túlzásokba esni.
          Aztán műszaki, vagy ha úgy látod OT vizsga.
          Ez természetesen hangsúlyozom,csak az én véleményem.

          A fékfolyadék agresszív anyag,festékhez nehogy érjel,mert szinte mar.
          Csak összegyógyult alkatrészekhez használd áztatással,de szerintem ilyen ezen a motoron nem lesz.

          Azt nem is kérdeztem! Működik különben a masina???

          Motorosbaráti üdv: Laci
          Utoljára szerkesztve a következő által: uxa; 2013 dec. 26, 10:29.

          Komment


            #6
            Szuper kis gép! Én most fáradozom egy 59-es TLF lábra állitásán. Ha elfogadsz egy jotanacsot akkor szetszedes elott es közben sok kepet csinálj. Milyen csavar hol milyen irányban alatettel szerelve stb. Mindet meg kell menteni ami eredeti es eredeti állapotra felület kezelni.
            tavasszal meg gurulhatunk egyet.
            tamas

            Komment


              #7
              A Jawa szerelmet pedig megértem. Konstrukciós szempontból abban az időben a csehek sokkal előrébb jártak. Nekem vannak Jawaim és műszaki megoldásaik sokkal jobbak.

              Komment


                #8
                Üdv mindenkinek!
                Hát, kedves Laci, az a helyzet, hogy a kép - ezek szerint - becsapós. A motoron nincs hőáló ezüst, az maga a króm, már ami megmaradt. Persze azért is csalóka a dolog, mert vastag, sokéves por fedi. A mellső villaszárakon rozsda még nincs, de apró hólyagokkal, dudorokkal teli a krómozás, a hátsó telón át is ütött a rozsda. Azért majd óvatosan áttörölgetem, meglátjuk mi lesz.
                Ami a gyártás idejét illeti: a motor és alvázsám TLF 60/10 0494. Ezek szerint 1960. 10. hónapban készülhetett? Ez azért valószínű, mert a jótállási jegyen a Csepeli Motorkerékpárgyár bélyegzője van 1960. október 19-i dátummal, a vásárlás - a bolti bélyegző szerint - 1961. február 25-én, forgalmi kelte: 1961.02.28.
                Ahogyan olvasgatom a fórumokat, szerintem abban az időben a gyárban sem csináltak nagy ügyet abból, ha egy korábbi tipus megmaradt alkatrészét nem dobták ki, hanem a későbbi típusba építették. Persze lehet, hogy ez nem igaz, de kétlem, hogy kalkuláltak a mai vitákkal, miszerint mondjuk az első lábtartó vas keresztmetszete szögletes vagy nem.
                A "masina" műszakija 82-ben lejárt, azóta nem indítottam. Esetenként egy kis olaj a gyertyanyílásba, dugó megjáratása és ennyi. Hej, ha újra kezdhetném micsoda vastagon lezsíroznám az egészet, de hát úgy kell nekem.
                A tankban 30 éves benzin van, az láthatóan jót tett neki. Gondolom tank átöblítés, szűrő tisztítás, porlasztó tisztítás, olajcsere, aztán egy óvatos indítási próba? Mi az ami még ebben a körben elvárható?

                Komment


                  #9
                  Szia!

                  Nekem van egy 61-es TLF_em de azon pár dolog eltér (kipufogó, hátsó lámpa). Szép lesz ez, ha felújítod. A krómozásból amit tudsz próbálj menteni, van itt olyan topic ahol foglalkoztak vele, hogyan újítsuk meg vagy óvjuk meg. Az újrakrómozás kimenetele sokszor kétséges Egyébként gyönyörű állapotban maradt meg. Nálam szétszedés volt, fényezni és krómoztatni is kellett, az ülést is újra kellett húzni sajnos

                  Komment


                    #10
                    Üdv,szia!

                    .........ezek szerint az én szemem már a nem a régi,sajnos.

                    Ez a sárvédő dolog megviccelt,mert ezek a sárvédők nem TLF -re jellemzők.
                    - Igen ,akkor 1960.10 havi,abból is a 494. motor.
                    Ebben az esetben viszont még a karburátor éppen még a korábbi,külön úszóházas lehetett talán rajta.??
                    De ezzel is kiváló,sőt talán még üzembiztosabb és takarékosabba is.

                    Esetleg valami plussz alkatrész van-e még otthon a motorhoz? Ezt azért kérdem,mert nekem felújítás közben itthon
                    több olyan eredeti alkatrész is előkerült,ami le lett cserélve az idők során. Pl. Karburátor ,hátsó lámpa......
                    A krómokat ,akkor amennyire lehet le kell tisztítani.Érdekes,de a lámpakeret szép állapotú. Lehet ,hogy cserélve volt?!

                    A régi benzint le kéne ereszteni,mert az már megdöglött,sajnos.
                    Az új benzint ,mivel már nincsenek benne a régi ólomadalékok,mint a régiekben,azokat pedig érdemes télire leengedni,mert a mai benzinek szó szerint agresszívek!!! Megrozsdásítják a tankot, a gumi alkatrészeket elmarják.

                    A lényeg : benzint leengedni,karburátort kitisztítani,és ha van szikra,akkor indulnia kell!!!
                    Ha nincs szikra,akkor meg kell nézni,hogy van -e megszakító hézag.Ha van,de még sincs szikra,de működött leállításkor ,akkor el lehetnek oxidálódva a megszakító érintkezői.
                    Nem kell más,mint finomabb csiszoló papír darabkával megcsiszolni az érintkezőket.
                    Egy csavarhúzóval picit meg kell emelni a megszakítót,annyira,hogy kifelé húzva ne tépje el a papírt,de csiszolja.
                    Magyarán: megszakító megemel, csiszolópapír bedug,majd óvatosan a megszakító rugó ellenében csavarhúzóval annyira megemelni,hogy kifelé húzva csiszolja a megszakítót.
                    Ezt megcsinálni mindkét oldalán a megszakítónak néhányszor. Utána kifújni a csiszolóport és jöhet a próba.
                    Persze a blokkban lévő kivezető bakelit,gyertyakábel,gyertyapipa is kérdéses még,de lehet,hogy elég a megszakítót megcsiszolni. Csupasz gyertyakábellel,pipa nélkül is érdemes megnézni a szikrát,ha a csiszolás után sincs szikra.

                    Esetleg,ha első indításkor egy 5ml-es fecskendővel egy adag benzint közvetlen a befecskendez az ember a gyertyanyíláson és teljesen ráhúzott gázkarral indít,az is szokott segíteni.

                    Akkor mikor is lesz az indítás????????............................
                    Várjuk a fejleményeket........!!
                    Ha nem indul jelezd!!

                    Üdv:Laci

                    Komment


                      #11
                      Sziasztok!
                      Köszönöm a véleményeket, az indításra vonatkozó hasznos tanácsokat és minden infót. Kedves Laci! Az "újkori benzin"-ről írtakkal teljesen ledöbbentettél. Én azt hittem, hogy a fűnyirókból is csak az ülepedés miatt kell(ene) leengedni télire a benzint.
                      Ami az indítást illeti én csak a késő tavaszra terveztem (a szétszedést, tisztogatást és - a remélhetőleg sikeres - összerakást követően), de most kicsit megbolondítottad az agyamat. Lehet, hogy változik a sorrend?
                      Jaj nekem, azt sem tudom hol áll a fejem, pedig a motoros előtt még egy asztalos projektet terveztem a télen. Istenem adj erőt és bölcsességet!

                      Komment


                        #12
                        Szia!
                        Én semmire sem akarlak rábeszélni!!!
                        Nem szeretném,ha családi viszály volna e miatt,de ha van szikra,akkor ez a motor indíthatónak,Uram bocsá' menetkésznek néz ki !!.....ha van rajta meghajtólánc ,bowdenek, és gumikat is fel lehet pumpálni.
                        "Fából vasparipa???" lehetne a project neve!!

                        Nézd meg van-e szikra! Persze még lehetnek okok,ami miatt nincs szikra,de egy kulcslenyomást és gyertyakulcs elővételt meg ér,hogy kiderüljön mi a helyzet.Aztán már csak a karburátort kell kitisztítani.
                        De mondom,ha van szikra,akkor fecskendővel 5ml benzin a hengerfejen "beinjektál", gázkart teljesen ráhúz ,rárúg és ha minden rendben,akkor elméletileg pöffenni fog 3-at 4-et. Tehát ehhez se a karbit se a tankot nem kell piszkálni.
                        Különben üzemképes volt amikor le lett állítva???

                        ..............no, van-e szikra??

                        Üdv:Laci / a " kisördög "/
                        Utoljára szerkesztve a következő által: uxa; 2013 dec. 28, 19:17.

                        Komment


                          #13
                          Szia Laci!
                          Megtörtént! Ma délelőtt megtörtént! Örülök, hogy hallgattam Rád. Megtisztítottam a gyertyát, megkináltam 5 ccm-el, (ilyet még úgysem ivott) és az 1. (első!!!) rugásra bepöffent. Nem is meglepődtem, sokkal inkább megijedtem. Nem kis öröm több, mint 30 év után! Azóta egésszen más a garázs levegője. No de eztán már tényleg jönnek a dolgos hétköznapok. Nem mintha holnap már neki is akarnék állni, csupán tájékozódom, elsősorban a festés terén, eddig nem sok sikerrel. Olvastam ecsetről, szórásról, porfestésről, 1k-ról, 2k-ról, mégsem vagyok képben. (most a krómot hagyjuk) Olyan szájbarágós eligazítást hol találok e témában? Pl. a baloldali dobozon kívül, a levegőszűrő felé eső oldalon lepattant a festék egy 10 forintos nagyságon, alatta az éppen csak halványan rozsdás fém. Finom drótkorong, csiszolópapír, fémtiszta felület, (a fém és a festés találkozásánál a festés is elvékonyodva természetesen), ezután hogyan? Alapozás igen, de konkrétan mit kérjek ehhez a festék szaküzletben? Az alapozó némileg rámehet a régi, megcsiszolt és elvékonyodott festékre? Aztán milyen legyen a fedőfesték, milyen néven forgalmazzák? Van-e esetleg aerosolos kivitelben, vagy csak 5 kg-os dobozzal adnak? A baloldali doboz belseje, no az cefetül néz ki. Van egy külön talplemez az akku részére, közte és a dobozfenék között kb 1 cm rés. Oda hogy lehet "bemenni" rozsdátlanítani, festeni? Bocsánat, nem üldözni akarlak a kérdéseimmel, csak megosztani kívántam az örömömet és hát láttam az árnyoldalakat is. Nyilván lesz még súlyossabb gond is és megoldódik az is.
                          Mégegyszer köszönöm, hogy "rászedtél"! Üdv.

                          Komment


                            #14
                            Szia!

                            ............akkor fülig ért a szád,gondolom!!

                            Hátha rám hallgatsz,akkor nem festesz át semmit,csak a meglévő festést óvod meg,konzerválod és vigyázol rá ahogy lehet.
                            Én ezt tartom a legjobbnak és a legolcsóbbnak is. Hagyd így a festést!!!!!!!!!!!
                            Mivel a motor szépen megmaradt,jó állapotú ezért szerintem így értékesebb marad a motorod mintha átfestenéd.
                            Azzal a pár centis festéklepattanással ne foglalkozz. Csíklekopással kis sérülésekkel ne foglalkozz,ez így szép!!!! Hidd el!!
                            Az öreged és Te is így használtad,azt az állapotot őrzi,ahogy ti használtátok,ha sérülés van rajt,talán még arra is emlékeztet,ha egyszer elestél vele és attól lett ilyen.

                            Járatni is tudtad vagy csak 1-2 másodpercre indult be a gép??
                            Most már csak a tankból engedd le benzint,ha nem használod,De,ha be-be akarod indítani,akkor karburátor tisztítás,új benzin,nézd meg van-e benne olaj és ,ha lehet menj már vele egy picit.De a fékekkel azért vigyázz.

                            Szóval :festéshez nem nyúlni!!! Ezt a konzerválás dolgot még azért megbeszéljük.
                            Motorikusan átnézni,letisztítani ,amit kell felújítani benne:simmering,csapágy,gyűrűk,megszakító,esetleg hengerfúrás dugattyú,ha szükséges.
                            Fékek felújítása!!
                            Krómok megtisztítása után állapotfelmérés,kipufogók kitisztítása.Ha nagyon muszáj krómozás: De én ezt sem erőltetném,mert akkor már az új króm nagyon elütne a patinás festéstől.
                            Szóval egyenlőre,tisztítás,konzerválás ,állapotfelmérés,a motor üzembiztossá tevése legyen a cél.
                            Króm,festés marad a régi!!...........szerintem................................de remélhetőleg más is hozzá fog szólni a dologhoz,ez csak az én véleményem. Költségvetési szempontból is ez a legjobb ,hidd el!!
                            Kb. ennyi!!

                            Ui: Különben ,ha szabad kérdeznem merre laksz,ha nem titok??


                            Üdv: Laci

                            Komment


                              #15
                              Üdv!
                              Szép kis motorod van, hidd el, sokan irigyelnek érte.

                              Minden véleményt halgass meg és azután pontosan úgy csináld, AHOGY AKAROD!!!!!!!

                              Boldog Új Évet Kívánok!

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X