Közlemény
Collapse
No announcement yet.
Csepel 125/49 and csepel 125/50 information
Collapse
X
-
Hi Eric!
We are happy to help - there are a lot of members who speak English, that won't be a problem.
Just post your questions and there will be an answer sooner or later.
Magyarul (Hongaarse vertaling):
Szia Erik!
Szívesen segítünk - sok angolul beszélő tagja van a fórumnak, abból nem lesz hiba.
Csak tedd fel a kérdéseidet és kapsz választ előbb-utóbb.There's a very fine line between "hobby" and "mental illness".
- 3 likes
Komment
-
Great! I already bought two wheels and some other parts in Hungary.
Som Hungsrians helped me with that by Vatera ( the Jungatian Ebay). In 3 days from now I suspect the first load of parts.
- - - Updated - - -
I definitly got an csepel 1949.
- - - Updated - - -
Thanks UK.
Hungarian is difficult language.
- - - Updated - - -
My bike is one of those who was imported to Holland and sold in 1950 as an Germaan Olympia....real Dutch they said at that time.
There is a great story about that. I will post it later.Atti69, Lemezjáték és 2 további látogató kedvelte ezt.
- 4 likes
Komment
-
Great! I already bought two wheels and some other parts in Hungary.
Som Hungsrians helped me with that by Vatera (the Jungatian Ebay). In 3 days from now I suspect the first load of parts.
- - - Updated - - -
I definitly got an csepel 1949.
- - - Updated - - -
Thanks UK.
Hungarian is difficult language.
- - - Updated - - -
My bike is one of those who was imported to Holland and sold in 1950 as an Germaan Olympia...real Dutch they said at that time.
There is a great story about that. I will post it later.
"Nagyszerű! Két kereket és néhány alkatrészt már beszereztem a Vateráról. Az első adag várhatóan 3 napon belül itt lesz.
Egyértelműen Csepel 49-em van.
Köszönöm UK. A magyar nehéz nyelv.
A motorom egy azok közül, amiket 1950-ben importáltak Hollandiába és Germaan Olympiaként értékesítettek. Valódi holland szerkezet, mondták rá akkoriban. Van erről egy nagyszerű történet, amit később le fogok írni."
Your bike really looks like a 49 Csepel: the front suspension is adjustable (wingnut at the lower connecting arm). The former versions had no dampening adjustment, the later versions had telescopic fork.
That story about the Dutch Csepels sounds interesting...
A válasz magyarul (Hongaarse vertaling):
A motorok tényleg 49-esnek néz ki: az első felfüggesztés állítható (szárnyas anya az alsó csatlakozókarnál). A korábbiak nem voltak állíthatóak, a későbbiek teleszkópos villával jöttek ki.
Az a történet a holland Csepelekről érdekesen hangzik...Eric Heijdens, Lemezjáték és 6 további látogató kedvelte ezt.There's a very fine line between "hobby" and "mental illness".
- 8 likes
Komment
-
The Csepel 125 was imported in 1950 to the Netherlands an sold as Germaan Olympia a real dutch motorcycle build in a place called Meppel (netherlands).
After a lot of engines of the Csepel broke down they didn't sell a lot and even some new models who were really build by the Germaan company wearn't sold a lot. The dutch didn't trust the company anymore.
The Germaan company then sold the unsold Csepels to a man called Henk Borkhuis in Groningen (Netherlands)
Henk Borkhuis sold the last Csepels as Arley and Vindson motorcycles. He just bought some stickers of Harley Davidson an cut them in half, and put them on the Csepels.
The motorcycle I have is one of those I suppose. It was sold in 1950 to a man called Kaland who lived in a village just about 13 km from where I live nowadays.
I have the old registration plates from 1950 with it. And also some old pictures from around 1990 when the seccond owner wanted to restore it.
- 5 likes
Komment
-
The Csepel 125 was imported...
BUT: you wrote, that the previous owner's name is Kaland? That word is used in our language, it means "adventure".
Translation:
Ez a történet hihetetlenül hangzik... Henk Borkhuis tipikus kora-1990-es évek kelet-európai vállalkozójának mintapéldánya is lehetne. Ez le kell fordítanom, hogy mindenki elolvashassa.
DE: azt írtad, hogy az előző tulaj neve Kaland? Az a szó használatos a nyelvünkben, kalandot jelent. (Na ez aztán fordítás volt, magyarról magyarra... )
Szóval a fent leírt történet:
"A 125-ös Csepeleket 1950-ben importálták Hollandiába, ahol helyi - Meppel településen készült - gyártmányként, Germaan Olympia márkanéven próbálták értékesíteni. A Csepelekből nem sikerült túl sokat értékesíteni, de az eladott példányokra jellemző volt a motorblokk meghibásodása. A Germaan nevű gyártó a Csepelek mellett saját típusokat is készített, de a hollandok bizalmatlanokká váltak a márkával szemben.
A cég a készleten maradt Csepeleket eladta egy groningeni illetőségű, Henk Borkhuis nevű illetőnek.
Ő ezeket a példányokat Harley-Davidson márkajelzések átalakításával Arley - Vidson motorkerékpárokként értékesítette.
Az én motorom feltehetőleg egy ezek közül. 1950-ben egy Kaland nevű úriember vásárolta, aki a mostani lakóhelyemtől 13 km-re, egy faluban lakott.
Meg vannak hozzá az 1950-ben kiadott rendszámtáblái. És néhány fotó 1990 környékéről, amikor a második gazdája fel szerette volna újítani."There's a very fine line between "hobby" and "mental illness".
- 8 likes
Komment
-
Hi Eric,
It was a familiar story for me. I found the story again in the hungarian veteran newspaper number 2014/2.
Veterán Autó és Motor magazin : Veterán Autó és Motor - 2014/02. szám
And the article installment:
The title is: One motorcycle with four sticker.
This article doesn't provide more than what you are writing for us. Only in pictures.
Due to copyright I photographed only just the pictures. Unfortunately not in the best quality.
Magyarul pedig:
Ismerős volt a történet, utánanéztem és a veterán 2014/2-es számában meg is találtam. (ebben a számban szerepelt Ba701 fórumtársunk is egyébként).
Kb ugyanaz szerepel a cikkben is, amit holland barátunk fentebb leírt, több képpel.
Szerzői jogok miatt nem fényképeztem le az egészet, a képek úgy is érdekesebbek, bár nem valami jó minőségűek.Utoljára szerkesztve a következő által: Titus; 2016 jan. 27, 13:49. Oka: javítottam a cím fordításán
- 6 likes
Komment
-
Titus Hallo,
Great article!
Can you scan the pages and send to me in PDF?
I can use the article and pictures when I try to get the Motorcycle on a license/registration again.
The brandname in the advertise about the Germaan Olympia is the same as the one on the pictures I have from the second owner.
Komment
Komment