Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Ingatag mókuskerékkel repesztettek a 30-as években?

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Ingatag mókuskerékkel repesztettek a 30-as években?

    A 19. század egyik legfurcsább közlekedési eszköze, az egykerekű egy továbbfejlesztett változata, a monowheel először Franciaországban jelent meg 1869-ben. Legfőbb újdonsága az volt, hogy a sofőr nem a kerék fölött, hanem a keréken belül helyezkedett el. Kezdetben még manuálisan, főként lábbal hajtották, azonban 1932-ben J. H. Purves gépesítette az országutak rémét (Dynosphere), amely már a 40-50 km/órás végsebesség elérésére is képes volt.
    Click image for larger version

Name:	43572.jpg
Views:	1
Size:	59.1 KB
ID:	157576
    A monowheelt leginkább egy biciklihez (esetleg mókuskerékhez) lehet hasonlítani, azzal a két nem elhanyagolható különbséggel, hogy itt csupán egy kereke van a járműnek, valamint hogy a vezető nem a kerék/kerekek fölött ül, hanem gyakorlatilag bennük foglal helyet. A századfordulón nem volt teljesen ismeretlen a lábbal hajtott, furcsa jármű, többen használták, annak ellenére, hogy az irányítása igen bajos volt.
    A kormány csupán kapaszkodásra szolgált, kanyarodni a súlypont áthelyezésével, esetleg a láb letételével lehetett. Talán a legfontosabb hátránya a motorokkal, illetve biciklikkel szemben, hogy a kilátásban eléggé zavarta a vezetőt az orra előtt futó kerék. Mivel az úttal érintkező külső felület folyamatosan forgott, meg kellett oldani, hogy a vezető ne pörögjön vele együtt: ebben az ember súlya, illetve a gravitáció segített. Ennek ellenére szegény sofőr egy-egy nagyobb, hirtelen fékezésnél akár meg is pördülhetett a kerékben.

    Az 1932-ben továbbfejlesztett változat, a gépesített Dynosphere J. H. Purves tervei szerint készült el, benzines változata 2,5 lóerős volt, ám emellett létezett egy elektromos típus is. A gumival borított fémből készült váz 450 kilogrammot nyomott, s a feltaláló szerint jóval kevesebbet fogyasztott, mint az automobilok. Ez elképzelhető, ám az instabilitás, a veszély és a nyitott tér miatt esélye sem volt, hogy a motorok vagy az autók vetélytársa lehessen. Szép lassan a feledés homályába veszett, ma már csak néhány kép emlékeztet az őrült járműre.
    HIVATKOZÁS:Ingatag mókuskerékkel repesztettek a 30-as években? - Hírek - Múlt-kor történelmi magazin

    #2
    Én már ilyet láttam is. Söt üzem közben.
    CZsolti és pasetta kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      a legfontosabb hátránya a motorokkal, illetve biciklikkel szemben, hogy a kilátásban eléggé zavarta a vezetőt az orra előtt futó kerék
      ...a cikk írója biztos nem targoncázott még. :-) Egy idő után az ember nem is "látja" az előtte levő oszlopot, vagy jelen esetben a kereket.

      Azért egy vészfékezést, vagy egy gumiégetéses indulást szívesen megnéznék vele.
      sepy, -t5- és 4 további látogató kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        Sokat gondolkoztam, hol láttam ilyesmit. A válasz egy Star Wars filmben. Ott valami fegyveres ütközetben volt látható valami hasonló. Persze az egy film... Viszont érdekes lehet egy ilyen vezetése az életben.
        Utoljára szerkesztve a következő által: pasetta; 2015 máj. 14, 20:59.

        Komment


          #5
          Látványnak mindenképpen érdekes, de egy értelmetlen zsákutca az egész.
          Pl. itt az elején még vidám a fickó.... de a végén nem biztos hogy természetes volt a mosolya

          https://www.youtube.com/watch?v=K4YmVP6i4qw
          CZsolti, pasetta és -t5- kedvelte ezt.

          Komment


            #6
            Itt (nem)látható a mosolya!
            https://www.youtube.com/watch?v=cM3fVXsPyUE
            taluga, sepy és kedvelte ezt.
            A boldogság emléke már nem boldogság, de a fájdalom emléke még fájdalom./Byron/

            Komment


              #7
              Érdekes ez a ketyere, de számomra kicsit érthetetlen hogy miért nem raktak a vezető két vállához 1-1 bukócsövet? No meg egy normálisabb öv, ami nem csak a derekánál fogja aztán egy esésnél nem ő érne az aszfalthoz aztán esne rá egy V8-as motor egy kerékben.

              Komment

              Ugrás az oldal tetejére
              Working...
              X