Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Mini cross a '70-es években

Collapse
X
 
  • Szűrők
  • Idő
  • Megjelenít
Clear All
new posts

    Mini cross a '70-es években

    Tisztelt fórumozók !

    Információkat és képeket keresnék,a '70-es évek Mini cross versenyekről és versenymotorjairól.
    Még jobban örülnék esetleg egykori versenyzők is idetalálnának és megosztanák itt ezzel kapcsolatos emlékeiket/élmenyeiket ! Ha jól tudom a Váci DCM indította el ezt a motorsport ágazatot,amin
    házilag "barkácsolt" motorokkal indultak,125 és 50ccm kategóriákban,tuningolt Danúviák,levakolt egyhengeresre alakított P20-asok,stb,stb.
    Akinek van bármilyen emléke esetleg fényképe az ide tartozó témáról,kérem ossza meg itt a fórumon !
    Segítségeteket,hozzászólásaitokat előre is köszönöm!

    #2
    Mi is a minicross?

    Sokan érdeklődnek a minicrossról: hogya lehet hozzájutni ehhez a motorhoz és milyen versenyzési lehetőségek vannak.
    A felmerült kérdésekre szakszerűen válaszol Bittera Endre a Váci DCM Autós-Motoros Szakosztályából :
    A motorkerékpárok számszerű növekedése magával hozza a motorsportba való bekapcsolódás igényét is. Közismert,hogy e téren a lehetőségek nagyon korlátozottak. A minicross életrehívásával szeretnénk áthidalni a játékos
    versenyzési lehetőségekés a "nagyok" versenye közötti űrt. Mint a nevéből is kitűnik : a motocrossal tart rokonságot.
    A kezdeti és,reméljük,a további sikerét annak köszönheti,hogy ez a versenyzési forma találkozik a fiatalok elképzelésével és anyagilag sem jelent komolyabb megterhelést. A minicrossra való gépet megvásárolni nem lehet - építeni kell!
    A 125 ccm-es kategóriahatárt is a költségek mérséklése miatt állapították meg.Kísérleti jelleggel 50 ccm-es géposztály indítására is gondolunk. Látszólag luxus az "utcai motor" mellett egy másik gép tartása.Csakhogy építésekor főleg az országútról már kiszorult tipusok jöhetnek számításba,ezek pedig olcsón beszerezhetők. Nem szuper motor,hanem üzembiztos,megbízható gép építése a feladat.Például első versenyünkön egy alig átalakított Csepellel második helyezést értek el. A motor felkészítésemellett,a motoros önmaga felkészítésére is fordítson gondot,mivel a jó erőnlét,ajó motorozási készség elengedhetetlenül szükséges.
    A minicrossra való átalakítás főbb szempontjai :
    -hengerűrtartalom maximum 125 ccm,a váz átalakításához csak a kategóriának megfelelő vagy kisebb motorok alkatrészeit használják fel ;
    -minden átalakítás a biztonságot és a szilárdságot növeli ;
    -az átalakítás a cross jellegnek feleljen meg,és nem "dili" motor építése a cél ;
    -minden cross jellegű átalakítás meg van engedve (pl. nagy kormány,felcsukódó lábtartó,21 és 18 collos bütykös gumi,teljesítményt fokozó karburátor és kipufogó,áttétel,stb) ;
    -rendszáma nem lehet,de rajttáblát kell felszerelni ;
    -az átalakítás során különös gondot kell fordítani a balesetveszély csökkentésére,a kiálló alkatrészek helyes eldolgozásával(pl.a kiemelő karok gömbben végződjenek,a lerövidített sárvédők éleit el kell dolgozni,stb)
    -cross célra gyártott motor a versenyen nem vehet részt,mivel az a fiatalok öntevékenységének vetne gátat.
    A terepet a gépek teljesítőképességének megfelelően kell kijelölni,úgy hogy max. 50 km/ó sebesség elérhető legyen.
    A versenyek előfutamdöntő rendszerben kerülneklebonyolításra kb. 10-20 perces futamidőkkel.A motor előkészítése tehát a fiatalok szakmai fejlődését segíti. a feladatok elvégzése sok esetben csoportmunkát kíván,ami elősegíti a klubokba tömörülést is.

    (Autó-Motor 1974 II. 21. szám közlése)
    UK, sinter és 2 további látogató kedvelte ezt.

    Komment


      #3
      Hello,

      Ez nagyon érdekes téma, az életemben egyszer ugy 73-74 körül mentem el egy minicross versenyre a forgotárcsás MZ-el. Sajnos gyujtása felmondta a szolgálatot, igy nem indultam és egy barátom MZ-jébe átraktuk az én motorom első kerekét hogy legalább cross gumi legyen a motorján.
      Utolsónak indult mert két motor üsszecsapott előtte az Ő elsőkerekére igy elesett, de nagyon jól szerepelt és feljött a középmezőnybe amikor eltünt egy sánc mögött, oda futottunk és motorja teljes gázon csak alapjáraton hörgött.
      Szóval hazamentünk a nagy vereségben Szegedre, az akkori vizmű szineiben.
      Aztán legközelebb már csak az USÁban crossoztam.

      Ha valaki küld régi felvételeket, megosztanád?
      Lehet véletlen rajta van a gépem az egyiken mert nagyon speckó volt.
      Saját készitésű benzintank, cross kormányát is én csináltam középen V alakban lejebb volt az átlag keresztmerevitőnél. és még sok más.

      Üdv

      Ákos
      sepy és Cooter kedvelte ezt.

      Komment


        #4
        Click image for larger version

Name:	minicross5.jpg
Views:	1
Size:	50.5 KB
ID:	139343 Mini cross versenygépek középen egy Váci DCM-es versenyzővel. Viszonylag késő gépek már Mz blokkokkal de még Danúvia vázban,a cross Cz-k mintájára hatalmas legyezőbordák vannak felhegesztve. A kép egy Siroki versenyen készült(és az egyik közösségi oldaról vadásztam le)
        Titus, sepy és akos127 kedvelte ezt.

        Komment


          #5
          Click image for larger version

Name:	minicross4.jpg
Views:	1
Size:	66.3 KB
ID:	139344 Szintén Danúvia váz,Mz blokk házasítás.Ez a kép is Sirokban készült.
          Titus, joker és akos127 kedvelte ezt.

          Komment


            #6
            Click image for larger version

Name:	minicross2.jpg
Views:	1
Size:	113.5 KB
ID:	139345 Valószínűleg egy edző futamon készült kép,tudtommal a 125ös és az 50-esek külön kategóriában indultak.
            Titus kedvelte ezt.

            Komment


              #7
              [ATTACH=CONFIG]21276[/ATTACH] a 125-ös kategória egyik gépe,háttérben a siroki vár

              Komment


                #8
                Click image for larger version

Name:	minicross1.jpg
Views:	1
Size:	65.2 KB
ID:	139347 Egy kis "depójelenet" néha szerelni is kellett ezeket a kiváló versenygépeket

                Komment


                  #9
                  Click image for larger version

Name:	minicross3.jpg
Views:	1
Size:	62.2 KB
ID:	139348Simson Star-ból épített vérbeli minicross gép

                  Komment


                    #10
                    Sümeg 1980-81 1 Czetka hengeres P20 blokkos balkán tankos crossgépClick image for larger version

Name:	P20 egyhenger.jpg
Views:	1
Size:	191.0 KB
ID:	139744

                    Komment


                      #11
                      Versenyista történelem :https://www.youtube.com/watch?v=c9vtf4AvDz4

                      Komment


                        #12
                        Fehér Lajos úrtól,aki egyébként versenyzett e kategóriában kaptam az alábbi üzenetet :

                        Valamikor a DCM motoros haverokkal,Bittera Bandi, Kresnyavi Jani, Cservenák Peti Nemec Laci meg a többiekkel találtuk ki saját szórakozásunkra, de aztán sokaknak megtetszett. Többnyire 175 ös cetka váz, MZ blokk, MZ elsö telók alkották a gépet, természetesen saját építésűek voltak, lényeges volt az olcsóság. Alakultak a csapatok Kupon, Pápán, Abonyban és még sok helyen. Trapper farmer, póló, kiskőrösi sisak, valamilyen pálya és verseny ! A részvétel volt a fontos,szerettünk motorozni 16-tól 60-ig,ráadásul tudtunk is ! Keresem a fényképeket, haverokat, amint találok valamit jelentkezem. üdv Lali papa

                        Komment


                          #13
                          Click image for larger version

Name:	aa váci dcm.jpg
Views:	1
Size:	208.2 KB
ID:	140937A váci DCM "mini cross" csapatának egy pár motorosa.A motornál: Kotruc István, a szemüveges fiúra nem emlékszem, Fehér Lajos. Bittera Endre, napszemüvegben Csábi Tibor,alul: Cservenák Péter, Csabai József Nemec László Kövesdi

                          Komment


                            #14
                            Most újra rátaláltam (véletlen) erre az oldalra, sajnos nem sokan irtam, de azért jó volt látni!!!

                            Komment


                              #15
                              Én Danuvia váz, Danuvia motorblokk, és arra építettem 150-es MZ henger/hengerfej/dugattyú rezó kipufogóval, 250-es MZ vagy Bing karburátorral. Mágnes kulon gyujtással lánctalpasról.
                              Utoljára szerkesztve a következő által: akos127; 2017 okt. 28, 23:26. Oka: Hozzá fűztem egy dolgot.

                              Komment

                              Ugrás az oldal tetejére
                              Working...
                              X